Giro d'Italia, 2026, 9-31/5

Kan det bli attacker från GC-åkarna imorgon? Toppen på sista backen kommer 13 km från mål och sista 2 km snittar 10 %.

Kanske troligare att de avvaktar lördagen istället med tre cat 1, en cat 2 och en cat 3 och målgång på toppen av 17 km lång backe.

Imorgon lär bli Eulálios sista dag i rosa. Inte så lång etapp, men gott om höjdmeter ändå (4200 enligt PCS).
1779481322722.webp

Gissar att GC-killarna avvaktar till sista backen innan de gör något. Tillräckligt tuff för att det ska gå att skapa avstånd.
1779481375590.webp

Inför etappen är det 21 man inom 10 minuter i täten. Kan tänka mig att det minskar till högst ett dussin efter morgondagens etapp, förstås beroende på hur offensivt det kommer att köras och hur tidigt det verkligen attackeras. Med lätt etapp på söndag och vilodag på måndag borde det dock finnas förutsättningar för en viss offensivlusta.

I morgon vill jag se ett riktigt offensivt Visma.
Jag gissar att Vingegaard gärna skulle skapa en lite mer ordentlig lucka till Arensman och Gall, förutom att ta över rosa tröjan.

Frågan är dock hur väl det kommer att lyckas. Gall har ju sett riktigt stark ut hittills i stigningarna. Vingegaard har förvisso ett par minuter på österrikaren men det är ju inte direkt en kassaskåpssäker ledning

Min gissning är att Visma kommer att försöka göra etappen relativt hård. De brukar ju argumentera för att Vingegaard blir bättre i slutet av loppen relativt sett när konkurrenterna börjar bli ”nedbrutna”.

Tillbaka
Topp