Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Muttern som sitter under C.
Då drar du åt styrlagret. Gör inte det för hårt, för då kommer det gå trögt att svänga och lagret tar slut.Muttern som sitter under C.
Drar åt den och snart nog sitter gaffeln löst igen.
Ber om ursäkt för att jag inte är så hemma på terminologin. Brukar låta cykelmeken göra sånt här, men tänkte att jag ska försöka klara mig själv =)
Den skruven du skruvar åt är bara en låsmutter. Lagerförspänningen ställer du med muttern som sitter UNDER den du skruvar på först, därefter drar du åt låsmuttern.Drog åt styrlagret vad jag tror är lagom hårt. Känns inte trögt att svänga iaf...
Skruven i toppen går inte att dra åt mer. Den satt stenhårt...
Om styrlagret skruvar upp sig igen, betyder det jag skruvat för dåligt eller att lagret är slut?
Vad han sa.Den skruven du skruvar åt är bara en låsmutter. Lagerförspänningen ställer du med muttern som sitter UNDER den du skruvar på först, därefter drar du åt låsmuttern.
Din spännmutter har inte någon verktygsfattning utan är bara räfflad. Det krävs lite finkänslighet att dra åt ett sådant styrlager, eftersom man oftast behöver förspänna det lite för löst, varpå det dras åt ordentligt när man drar åt låsmuttern.
Det som händer när du drar åt som du gör idag är att din spännmutter bottnar mot lagret innan låsmuttern gör verkan, vilket gör att de lossar efter ett tag. När du ställer förspänningen är det bättre om lagret är lite för löst än lite för hårt.
Edit: vet inte om de respektive delarna heter just låsmutter och spännmutter, men det är deras funktion så det bör vara begripligt.
Jag vet ännu mindre vad de heter, så jag köper din namngivning ;)Den skruven du skruvar åt är bara en låsmutter. Lagerförspänningen ställer du med muttern som sitter UNDER den du skruvar på först, därefter drar du åt låsmuttern.
Din spännmutter har inte någon verktygsfattning utan är bara räfflad. Det krävs lite finkänslighet att dra åt ett sådant styrlager, eftersom man oftast behöver förspänna det lite för löst, varpå det dras åt ordentligt när man drar åt låsmuttern.
Det som händer när du drar åt som du gör idag är att din spännmutter bottnar mot lagret innan låsmuttern gör verkan, vilket gör att de lossar efter ett tag. När du ställer förspänningen är det bättre om lagret är lite för löst än lite för hårt.
Edit: vet inte om de respektive delarna heter just låsmutter och spännmutter, men det är deras funktion så det bör vara begripligt.
Gör följande:Jag vet ännu mindre vad de heter, så jag köper din namngivning ;)
Så jag ska nu släppa på låsmuttern för att sen dra åt spännmuttern (lite för löst) och sen dra åt låsmuttern igen?
Vad han sa!Gör följande:
1. Ta av hjulet från framgaffeln.
2. Lossa låsmuttern.
3. Dra åt spännmuttern med handen. Det ska kännas lite ”hackigt” när du snurrar på gaffeln.
4. Släpp spännmuttern försiktigt så att det den hackiga känslan precis försvinner. Gaffeln ska nu snurra lätt.
5. Lägg en trasa eller handduk runt spännmuttern och håll fast den med en rörtång eller kraftig polygrip, samtidigt som du drar låsmuttern hårt.
6. Kolla så att gaffeln fortfarande snurrar lätt.
7. Sätt tillbaka hjulet, håll frambromsen intryckt och tryck cykeln framåt. Nu ska det inte glappa i styrlagret. Om så är fallet, upprepa ovanstående steg.
Absolut. Finns lika många skolor som det finns smörjmedel, så kör på nåt vanligt, långtrådigt.Tack så mycket för tipsen!
Ska försöka få tid i helgen att greja med detta..
Universalfett från Clas Ohlson - funkar det för att återfetta?
Precis, den är absolut nödvändig, utan den får man hålla emot med en stor rörtång eller liknande runt lagerkoppen för att kunna spänna kontramuttern och det är inte så lyckat.Det borde sitta en bricka med en tagg som går i ett spår på framgaffeln mellan muttern du drar på och lagerbanan. Om den saknas så gängar det lätt upp sig.
Visa bilaga 648523
Brickan hjälper dessvärre inte - spännmuttern/lagerkoppen kommer ändå att röra sig om man inte håller emot med ett verktyg.
Brickan med tanden gör att lagerkoppen inte kan rotera med när du spänner kontramuttern. Sen att brickan med tiden och på grund av felaktig montering blir sliten så tanden inte längre stannar kvar i sitt spår och man måste hålla mot med en täng är en annan sak.Jag undrar hur den här konstruktionen är tänkt att funka. Jag har bara mekad med styrlager där man har två otta-kantiga (oktagonala?) muttrar där nedre har lagerkoppen. Då kan man använda två nycklar för att låsa muttrar mot varandra. Fortfarande svårt att får spänningen precis rätt, men det går. Här ser det ut som man måste hålla nedra muttern fast med en hand. Eller föreslår du att använda en nyckel till den?
Brickan med tanden gör att lagerkoppen inte kan rotera med när du spänner kontramuttern. Sen att brickan med tiden och på grund av felaktig montering blir sliten så tanden inte längre stannar kvar i sitt spår och man måste hålla mot med en täng är en annan sak.
Det är en äldre design helt enkelt, ersattes successivt av dubbla muttrar som mycket riktigt brukar funka bättre.Jag undrar hur den här konstruktionen är tänkt att funka. Jag har bara mekad med styrlager där man har två otta-kantiga (oktagonala?) muttrar där nedre har lagerkoppen. Då kan man använda två nycklar för att låsa muttrar mot varandra. Fortfarande svårt att får spänningen precis rätt, men det går. Här ser det ut som man måste hålla nedra muttern fast med en hand. Eller föreslår du att använda en nyckel till den?
Skillnaden på hur gängade detaljer sitter fast mot varandra med lite fri spänlängd mellan varandra jämfört med när det saknas är som natt och dag.Det är en äldre design helt enkelt, ersattes successivt av dubbla muttrar som mycket riktigt brukar funka bättre.
Jag undrar också över den synbara avsaknaden av låsbricka, men det går att dra åt ordentligt och få det att sitta fast även utan.
Lacknafta, tandborste och tryckluft. Inga konstigheter.Har ni några tips för att rengöra lagret ordentligt?
Kedjerengöring?
Har tyvärr varken tryckluft eller lacknafta hemma =)Lacknafta, tandborste och tryckluft. Inga konstigheter.
Köp lacknafta.Har tyvärr varken tryckluft eller lacknafta hemma =)
Skruvade upp sig med tandbricka?...men nu skruvade det upp sig själv igen =/
Borde jag skruvat åt hårdare?
Dags att byta nåt?