Glenn Magnusson får sparken?

Om han fått "sparken" är det ju konstigt att han deltog i ett tränarkonvent i Örebro i helgen och blev då presenterad som förbundskapten för landslaget. En som blir "petad" engagerar sig väl inte i sportens framtid inför en hög med blivande tränare?

Idag läser jag en intervju med Glenn Magnusson på Alltomcykel.se:

Saxat från artikeln: "Alltomcykel.se frågar hur det egentligen gick till när Glenn fick reda på att hans uppdrag som förbundskapten skulle upphöra? Svaret bekräftar det vad SCF:s Generalsekreterare Anders Karlsson redan berättat, nämligen att Glenn i slutet på september meddelades muntligt om att hans uppdrag avslutas vid nyår. Detta var också angivet i Glenns kontrakt med SCF. Det muntilga bekedet följdes upp av ett skriftligt sådant i slutet på oktober..."

...vad faan är det han har lipat om i media. Vad är det som hans fru Lena skrivit om på Facebook att det var Sportbladet som meddelade Glenn om att han inte fick förlängt kontrakt. Pratar dom inte med varandra??

Varför matar förbundskaptenen och hans familj cykelsverige med lögner som skall få oss att tro att han är ett offer??

Dramaqueen!!

Oj nu blev de intressant - vad är en 'cykelcitymotionär'? Eller det kanske är en fråga för den här tråden ist - http://happymtb.org/forum/read.php/1/1287451/

Sen så uppfattar jag det som att Glenn varit införstådd med att kontraktet inte skulle förlängas men tycker att vägen SCFs styrelse har valt och tycker det är problematiskt att ingen i sagda styrelse har hört av sig utan att kommunikationen gått vi generalsekreteraren. Även om det på vissa håll framställts som något annat

Artikeln:
http://www.alltomcykel.se/nyheter/2012/12/21/glenn-ger-svar-pa-manga-fragor/

Till Battsson: Jag är motionär och ungdomsledare.

Jag skulle 300 gånger hellre anförtro de cyklister jag har varit ledare för till Visbeek, Nystrand, Lindström, Alriksson eller någon av de andra sportcheferna i Sverige som lever i dagens cykelsport och som faktiskt har bidragit till att Sverige fått ut fler cyklister internationellt än till någon annan i landet i dagens läge.

Jag hoppas att sporten fortsätter att gå framåt och att man inte fastnar i samma hjulspår som man varit ett tag. Det händer saker internationellt och det är fakta som ingen i Sverige kan blunda för.

Glenn kommer säkerligen att göra ett gott jobb i framtida uppdrag. Vi vet inte vad han hade kunnat gjort om det varit en annan ledning i förbundet. Vem vet vilka mål Glenn fått i uppdrag att fylla med landslaget, allt har ju varit så jäkla hemligt (tror personligen inte att det funnits några uppsatta mål och absolut ingen uppföljning). Han kanske inte har haft någon styrning alls från sina chefer...?

NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj nu blev de intressant - vad är en
> 'cykelcitymotionär'?

en hemlig gren av iluminatiorden,

nej skoja bara, så klart:). däremot "en glad skara av motionärsklungan (eller veteranklungan) som ofta ikläder sig rödochvita cykelplagg, dvs köpt hela sortimentet, även visbeek och nystrands åsikter och idéer, och likt missionärer predikar vidare sina profeters budord" :)

...och för den som nu funderar på vad "cykelmotionärernas" profeter står för så kan man läsa två riktigt bra artiklar från Nystrand som har publicerats ganska nyligen:

"12 svenska Pro-cyklister på 13 år - vad har proffsen gemensamt?" - http://www.cyclesport.se/?newsid=16034

och

"Därför behöver landslagsverksamheten genomgå förändringsfaser" - http://www.cyclesport.se/?newsid=16016

...insiktsfullt, underbyggt och väl argumenterat. Känns som att den killen vet vad han pratar om. Har aldrig hört någon liknande analys av läget, inte ens i närheten, från vår förbundsledning, projekt svensk cykel eller andra "proffstyckare".

Tror du skulle behöva läsa lite på velo.se, alltomcykel som omväxling. Dock med lite varning, för vissa vågar faktiskt kritisera dina profeter.

Nystrand, som du okritiskt lystrar till... cyklisterna som fick uthärda maximuscoffe-cyclesport.se-kaoset för ett antal år sen delar nog inte din syn på honom.

Battson skrev:
> Nystrand, som du okritiskt lystrar till...
> cyklisterna som fick uthärda
> maximuscoffe-cyclesport.se-kaoset för ett antal
> år sen delar nog inte din syn på honom.

Kan du berätta för oss ovetande vad som hände i maximuscoffe-cyclesport.se-kaoset?

Alternativt vad som inte hände där?

Blev det "det bidde inga pengar"-kaos?

/Fedde

per_cyklist1977 skrev:
> ...insiktsfullt, underbyggt och väl argumenterat.
> Känns som att den killen vet vad han pratar om.
> Har aldrig hört någon liknande analys av läget,
> inte ens i närheten, från vår förbundsledning,
> projekt svensk cykel eller andra "proffstyckare".

Är det verkligen förbundets ansvar att förmedla ut sådana analyser? Är det förbundets ansvar att vaska fram talanger? Nej!

Grump: Vad skall förbundet göra då?
...om det inte är att sätta upp mål och strategier baserade på analyser av nuläge och framtid inom sporten och sedan planera sin verksamhet efter den samtid man verkar i och de mål man vill nå med de medel som står till förfogande?

Vad skall landslaget syssla med?
...om det inte är att inventera, söka- och utveckla talanger för att nå de idrottsliga mål som man satt upp?

Är det inte viktigt att SCF kommunicerar ut vilka grunder som finns för att planera verksamheten?

per_cyklist1977 skrev:
> Grump: Vad skall förbundet göra då?
> ...om det inte är att sätta upp mål och
> strategier baserade på analyser av nuläge och
> framtid inom sporten och sedan planera sin
> verksamhet efter den samtid man verkar i och de
> mål man vill nå med de medel som står till
> förfogande?

Självfallet ska de det. Det var väl inte det jag syftade på?

> Vad skall landslaget syssla med?
> ...om det inte är att inventera, söka- och
> utveckla talanger för att nå de idrottsliga mål
> som man satt upp?
>

Landslaget ska träna och lyfta fram den elit man tycker platsar för att representera Sverige. Urvalet kommer underifrån. SCF ska stimulera och biträda klubbarna i att lyfta fram juniorerna. Jag tycker mig se den ambitionen inför framtiden ganska tydligt. Gör inte du det?

> Är det inte viktigt att SCF kommunicerar ut vilka
> grunder som finns för att planera verksamheten?

Jo kommunikation är bra, men det har litet gemensamt med "tyckande" på diverse ledarsidor i cykelpressen. Jämför med kopplingen mellan DNs ledarsidor och riksdagen. Vore ganska befängt om riksdagen ägnade sig åt att kommunicera ut sina motioner via DNs ledarsidor - eller?

God Jul till er alla!

Det jag har svårt att förstå är varför Battsson ifrågasätter min tro efter att jag ställt frågan kring varför Glenn Magnusson ljugit i media om att han inte vetat att hans kontrakt inte skulle förlängas?

Saxat från Eurosport.se 13 nov:
"Idag är Madeleine Lindberg Wall sportchef och förbundskapten för damer på landsväg. Magnusson är herrarnas förbundskapten, och vad som händer med hans jobb efter årsskiftet är alltså nu osäkert. Själv har Magnusson inte fått någon information, säger han till eurosport.se.

Så du har inte fått veta någonting?
- Jo, Aftonbladet ringde upp mig och frågade vad jag skulle hitta på, säger Magnusson.
- SCF har väl valt, eller om de inte har hunnit att informera mig."

Saxat från Alltomcykel 21 dec:
"Alltomcykel.se frågar hur det egentligen gick till när Glenn fick reda på att hans uppdrag som förbundskapten skulle upphöra? Svaret bekräftar det vad SCF:s Generalsekreterare Anders Karlsson redan berättat, nämligen att Glenn i slutet på september meddelades muntligt om att hans uppdrag avslutas vid nyår. Detta var också angivet i Glenns kontrakt med SCF. Det muntilga bekedet följdes upp av ett skriftligt sådant i slutet på oktober..."

...I rest my case

Känns solklart att Magnusson försökt smutskasta kollegorna i SCF

Fru Magnusson skrev på Facebook 9 nov (dvs efter Glenn fått skriftligen från GS):
"Vad står respekt, människosyn och värdegrund för? Ja det är säkert olika för oss människor………när Glenn blir uppringd igår av sportbladet(Aftonbladet)och vill höra hur det kommer sig att han slutar som förbundskapten???? Utan att han själv har blivit informerad om detta, hur kan det få hända?..."

Ljuger Glenn för sin fru på samma sätt som för Eurosport.se?

Har jag inte skrivit detta i en tråd här på Happy:

Dagens huvudnyhet på Cyclesport.se:
"Vad är lögn och vad är sanning i Glenn Magnussons uttalanden?" Länk: http://www.cyclesport.se/?page=news&newsid=16060

Saxat ur artikeln:
"Svaret på frågan kring hur Glenn egentligen fick information om att han inte skulle få sitt kontrakt förlängt levererar Glenn själv bara en vecka efter senaste intervjun med Eurosport.se. Då är det en helt annan bild som presenteras, en som får det att verka som att Glenn själv ljugit för att kasta en skugga över de som beslutat om förbundets framtida organisation."

Raketsparken?

294044654.jpg

Den här http://www.cyclesport.se känns bara mer och mer som en skvallerblaska i linje med aftonbladet. Finns det inte viktigare saker att ta upp än vad Glenn sagt och inte sagt? Han är ju inte längre aktuell som förbundskapten så vad är det för mening med att älta i saken?

Tillbaka
Topp