Golvpump för både MTB och RACER

Mart24speed sa:
Är ute efter en pump som fungerar till både MTB och racer med bra precision.
Mvh Martin
Är det tryckmätaren du menar?
Nu finns det sällan någon mätnoggrannhetsmärkning på cykelgrejor - eller rättare sagt, jag har aldrig lyckats se någon - men man kan nog säga att mer än en decimal är att elda för kråkorna för tom industriella tryckgivare brukar ligga på 1.5-4% fel.

Jag tror fortfarande att min Topeak Smartguage D2 visar helt rätt i mtb-området 15-45 psi med 1 psi noggrannhet (0,07 bar).
Jag vet att min SKS golvpump med analog manometer inte visar lika rätt, har samma noggrannhet.
Vilket spelar mindre roll då jag alltid trycker i mer luft än jag vill ha och släpper ut luft med justeringsknappen på D2 till dess jag nått exakt önskat tryck.

Senast ändrad:
Målet är att slippa köpa 2 ST pumpar för presta. En som har skaplig upplösning på manometern i området 1-2 bar. Lite känsligare med tryck på MTB tycker jag. I värsta fall får jag satsa på en pump plus en separat tryck mätare som föreslagits

Tryckmätare är kung, du kan ta med den i skogen för att testa dig fram till det tryck som passar aktuell åkning/däck. Kunskap som sedan är repeterbar. Har du den digitala tryckmätaren på golvpumpen hemma i garaget är det inte lika enkelt att testa olika tryck i fält.

Däckets bredd räcker det att mäta en gång på aktuell fälg med "lagom" tryck i, hemma i garaget. Det tar ungefär 5 sekunder. Hur svårt kan det vara?

Tryckmätare måste inte med på varje runda, man tar med den i skogen för att lära sig om hur olika tryck funkar med aktuellt däck och hjul.
Om man inte har för avsikt att punka eller ändra tryck under dagen (t.ex. hårdare på väg till skogen, mjukare i skogen) kan man lämna tryckmätaren hemma. Tryckmätaren är även bra hjälpmedel för att kalibrera tummen med aktuellt däck och hjul. Hur svårt kan det vara?

Uppenbarligen för svårt för vissa. Åk till din LBS och be dem pumpa lagom och gratis åt dig, så blir det bra.

Det är svårt....att finna en pump som är lika bra för racer med ca 6-8 bars tryck som till MTB 1,5 - 2 bars tryck. Jag får väl köpa en stabil grej och en separat mätare. då kanske den Lenzy som jag postade i första inlägget.

Alla vanliga ej mtb-specifika golvpumpar klarar väl att pumpa både racer och mtb-hjul? Jag har den 200 kr SKS/Bike24 jag länkade till ovan. Den pumpar hur bra som helst. Hur smala racerdäck och hur högt tryck behöver du?

Man kan byta manometer på t.ex SKS Rennkompressor till en klassad. Gjorde det på min och även på munstycket till kompressorn. Nu visar dom 2 samma som dom digitala jag har.
Man kan välja ett annat mätområde som passar det trycket man kör med så är det mycket lättare att läsa av också.

Tar man sedan och temperaturkompenserar sin mätare beroende på om man pumpar eller flashar, samt mäter bredden på corden på en sju åtta ställen och skapar ett medelvärde med minsta kvadrat -metoden så är det snart hälften så noggrannt som man tror.

Kan rekomendera lezynepumpen eftersom den har abs-2 chuck anslutningen! Lite många pumptag för mtb med stora däck men en riktigt bra pump annars. Köp säger jag.

Värt att tänka på är att trycket i däcket påverkas ganska mycket av temperatur. Så om du pumpar inomhus, i säg 22 grader, och sen rullar ut i 7 grader, så kommer trycket att sjunka i däcken med ca fem procent.

Jo det lärde jag mig i vintras när jag pumpade hojen i den varma hallen i lägenheten, och sen stack ut och cyklade i -8 grader några timmar. Blev lite svampigt...

Gillar den där tryckmätaren sixten! Får nog bli en sån framöver.
Med plus hardtail vart det plötsligt intressant att få noggrannare mätning i fält.

geologen sa:
Värt att tänka på är att trycket i däcket påverkas ganska mycket av temperatur. Så om du pumpar inomhus, i säg 22 grader, och sen rullar ut i 7 grader, så kommer trycket att sjunka i däcken med ca fem procent.
Eller för den delen hur fort man pumpar. Och hur man sedan kör.
Men precisionstryckmätare fungerar säkert bra för dem som också litar exakt på momentnycklar.

Fältprästen sa:
geologen sa:
Eller för den delen hur fort man pumpar. Och hur man sedan kör.
Men precisionstryckmätare fungerar säkert bra för dem som också litar exakt på momentnycklar.

Jag litar mer på en billig momentnyckel än typ vilken mekaniker som helst. Det visar sig gång på gång att folk inte har en aning om hur många nm dom drar. Det klickar inte direkt i armbågen som gubbarna påstår.

Jag köpte en sks från xxl som började glappa. Samma lika med den nya från bbb jag köpte. Båda visar samma värde, men det verkar som att kraften från när man trycker mätaren mot ventilen får mätaren att "vrida sig" så att batteriet glappar. Håller man rätt är det aldrig problem.

SalkinL sa:
Man kan byta manometer på t.ex SKS Rennkompressor till en klassad. Gjorde det på min och även på munstycket till kompressorn. Nu visar dom 2 samma som dom digitala jag har.
Man kan välja ett annat mätområde som passar det trycket man kör med så är det mycket lättare att läsa av också.

Kan du tipsa om en manometer til Rennkompressor som visar hygglift rätt OCH har en vettig gradering?
Den som sitter på har så grova steg att det är svårt att avgöra vad trycket är till MTB-bruk.

Jag har kalibrerat tummen hos SP nyligen, så jag vet att jag alltid har rätt tryck för aktuella förhållanden.

Luzen sa:
SalkinL sa:

Kan du tipsa om en manometer til Rennkompressor som visar hygglift rätt OCH har en vettig gradering?
Den som sitter på har så grova steg att det är svårt att avgöra vad trycket är till MTB-bruk.

Hojta om du hittar nån. Sitter i samma sits.

Tillbaka
Topp