GoPro Hero HD Redigeringsprogram?

Freud

Ny medlem
Har just beställt en GoPro Hero HD. Men vad ska man använda för videoredigeringsprogram när man väl har varit ute och filmat?

/Albin

Edit av the_TnT: Inte Off Topic.

Senast redigerad av en moderator:
Premiere CS3 kör jag med, fullversion med bara ett 'l'. Rätt hög tröskel innan man kommer igång med själva redigerandet och för exporten, men när man väl fått de inställningarna rätt är det väldigt trevligt att redigera i.

Edit: Hade kvar en negation från tidigare formulering som ställde till det.

Är total n00b på det här med videoredigering, och klippte precis ihop denna lilla film med iMovie HD. Har inget att jämföra med, men det funkade bra för mina begränsade kunskaper och ambitioner (om man bortser från fadäsen med att klippte ihop en helt version av filmen innan jag insåg att jag hade valt fel upplösning, så jag fick klippa om hela filmen efter jag hade skapat ett nytt filmprojekt som var i HD och importerat alla klipp en gång till...)

Kan tänka mig att jag säkert kommer på en massa saker som jag saknar i framtiden när jag kan mer, men så är det ju med allt.

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> fadäsen med att klippte ihop en helt version av filmen innan jag
> insåg att jag hade valt fel upplösning

Alldeles oavsett program bör man först göra en liten testklippning och se så formaten blir rätt. Dvs. önskad upplösning, flytande uppspelning, inga konstiga svarta sorgränder eller hoptryckt bild.

Edit: Samt en vettig komprimering, dvs. bra bild utan att filerna blir gigantiska.

Det är den processen som är svårast med att använda Premiere Pro, men när man väl fått till inställningarna kan man spara dem och återanvända.

the_TnT skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > fadäsen med att klippte ihop en helt version av filmen innan jag
> > insåg att jag hade valt fel upplösning
>
> Alldeles oavsett program bör man först göra en
> liten testklippning och se så formaten blir
> rätt. Dvs. önskad upplösning, flytande
> uppspelning, inga konstiga svarta sorgränder
> eller hoptryckt bild.

Låt oss säga som så att detta kommer jag definitivt inte missa i framtiden =)

fredrikw skrev:
> Låt oss säga som så att detta kommer jag definitivt inte missa i framtiden =)

Det förstod jag, riktade mig till andra läsare av tråden. :)

the_TnT skrev:
> Det förstod jag, riktade mig till andra läsare
> av tråden. :)

Jo, så tack vare min erfarenhet, ditt förtydligande, och att vi nu tjatar en extra vända om det så undviker kanske ett par till nybörjare samma problem =)

Om man nyss har köpt en kamera och ska börja redigera kanske adobe premiere är lite väl att ta i, programvaran blir rätt mycket dyrare än kameran och är väl inte direkt nybörjarvänlig.

Utgå från Frostics länk och välj ett av programmen där. Lär dig sen att jobba på tidslinjen så att du har ordentlig kontroll på resultatet.

Själv kör jag premiere elements mest för att jag alltid har gjort det och hittar bland de viktigaste funktionerna.

+1 på Cruxets råd.

Börja med något enkelt och snabbt att komma igång med. Principerna är ändå dom samma. Gör man rätt blir det bra även med de enkla programmen.

Trådkapning delux:

Är det bara de olika monteringstillbehören som skiljer HD Naked, Surf, Helmet och Motorsport. Och vilken är bäst* HD wide eller original HD?

*Bäst: de tilltänkta användningsområden är skidåkning, cykel (mestadels lvg) och paddling

Kameran är densamma, det är bara tillbehören som skiljer.

Jag skulle helt klart rekommendera HD-kameran, stor skillnad i bildkvalité (att döma av de filmer som flyter runt på nätet), bättre batterifunktionalitet och många problem som Wide hade är åtgärdade i HD-versionen (se till exempel happys test av hjälmkameror).

Håller med fredrikw, vill bara understryka att någon "HD wide" inte finns, utan orginalkameran utan HD heter "wide".

Jag har en HD Helmet, köpt till ett sugkoppsfäste och Ride Hero. Ännu inte kört något i skogen med Ride Hero, men möjligtvis blir det ikväll på tisdagsrajden i Hellas.

Använder min till skidåkning (mest), kajak, cykling, wakeboard och lite bilkörning.

Jag har köpt en Mac Mini och använder iMovie. Det är riktigt lättanvänt. Har kört väldigt mycket Premier tidigare och tycker annars det är det klart bästa programmet, men har inte så mycket tid längre utan vill mest göra enklare redigeringar och då funkar iMovie superbra.

Ytterliggare trådkapning, sorry.

Funkar det med vanliga SD-kort i Hero HD?

Läste någonstans att det måste vara en slags minsta nivå på något, jag antar att det är överföringshastigheten.

Någon som vet vilken minsta bandbredd det måste vara för att ett noname SD kort fungerar i Hero HD?

Klippt från Frostic tidigare idag:

Ett tips angående minneskort till GoPro HD: Använd de minneskort som rekommenderas på GoPro's supportsida (Kingston och Patriot klass 4). Trodde först det var fel på mina minneskort (som är snabbare och av bättre kvalitet) men efter en snabb sökning så visade det sig att det är lite problem med firmwaren i GoPro'n (detta är naturligtvis inget som de erkänner men en ny firmware skall tydligen vara på gång iaf).

Noname SD-kort har skapat mycket problem för GoPro HD-användare. Köper man en kamera för ett par tusen är det kanske värt att lägga ett par hundra extra för att få ett minneskort man vet stöds av kameran. Jag köpte mitt på Webhallen för 349:-, och det är samma som GoPro själva säljer http://www.webhallen.com/hardvara/85892-kingston_secure_digital_card_16gb Det finns dessvärre en massa piratkopior som bara har etiketten gemensamt med originalet, oftast sämre kvalitet och mindre minne än det står på.

MovieMaker huh. kanske är värt att börja där som Jomper säger för att lära sig grunderna i redigering. En annan är ju ganska grön. Att lägga ut massa pengar på ett program som man inte fattar kan ev göra det tråkigt.

Hur får ni det att funka med filerna i Premiere Pro CS3? Det går inte att öppna filerna när ja försöker så fick köra i Sony Vegas 9 och det SÖG BALLE!

Funkar fint med de 720-filmer min Panasonic spottar ur sig i varje fall. Fått till projkektinställningarna som sig bör? Vet att du hade en del bekymmer med det förut.

Hej. Jag videofilmer en del. Köpte nyligen (för några veckor sedan) en Go Pro Helmet Hero HD. Har alltid använt Pinnacle Studio, och uppdaterade nyligen till Studio 14 Ultimate, för HD funktionen. Mycket bra redigeringsprogram, har aldrig haft problem med det. Inga problem med att blanda material från olika källor i samma projekt. Jag har blandat video från videokamera(Panasonic) med stillbilder och rörliga bilder från stillbildskamera (Nikon Coolpix P5100)inga som helst problem. Lagt till egen röst och lagrad musik från olika källor.
Du kan kolla lite som jag lagt ut på youtube. Sök på stormberg1 Du får nog några hittar på andra stormberg1 men mina filmer är med kajak eller mtb. Mest kajak. Text på svenska.

Vilka settings ska jag välja för projektet om jag filmar i 720p 50frames?

Tycker det känns som jag förlorar lite för mkt kvalité :/

toker skrev:
> Vilka settings ska jag välja för projektet om
> jag filmar i 720p 50frames?
>
> Tycker det känns som jag förlorar lite för mkt
> kvalité :/

Vilka settings ? Var/när ?

Vilket premade project settings ska välja alt skapa ett eget projekt och med vilka inställningar isf.

Samt vad ska jag välja när jag exporterar det till en film.

Det jag kör med nu känns inte bra. Förlorar för mkt kvalite från source

Ny på videoredigering - hur göra?

Jag behöver hjälp med inställningar för att spara/rendera filmen.
Filmade lite med mobilkameran under endurotävlingen som hölls i Göteborg under helgen.
Har aldrig provat att redigera/editera filmklipp innan men nu hade jag en massa småklipp som behövde läggas ihop till en enda film.

Jag använder PiTiVI (Linux Ubuntu)
Klarade att klippa och lägga ihop 29 mindre klipp för att göra ett enda. So far so good. Men när jag sedan ska spara allt klippmaterial och rendera till slutfil så blir d något knas.

Den sammanlagda storleken på alla småfilerna är 1.4Gb, drygt hälften är bortklippt så säg att det sparade materialet hamnar kring 500Mb.
När jag provar att rendera så slutar filen på 4.1Gb, vad gör jag för fel?

Jag vill kunna kolla helskärm i 16:9 med "vanlig youtube-kvalité" på klippet men har ingen aning om hur sista steget går till.
Det borde väl gå att få ned det färdiga klippet till under 200Mb typ?

Så här ser info ut för ett av de 29 klippen taget med mobilkameran
DSC_3597.JPG

Alternativ för vilka filmtyper man kan spara som i PiTiVi
Har provat både .AVI och .MP4
DSC_3596.JPG

Det är här som det blir svårt på riktigt, har ingen aning om vad jag ska välja?
DSC_3595.JPG

Det är ingenstans där du kan välja videokodek ut? 4 GB låter som du sparar okomprimerad (avkodad) rådata.

Leta upp något alternativ där du kan exportera till samma som dina ingångsvärden dvs 1280x720, 30 fs, H.264.

Du har knappast skalat upp materialet eller tillfört fler bildrutor, så storleksskillnaden ligger nog i att du exporterat med ett "bättre" codec. Men eftersom du startade med H.264, på en mobiltelefon, så finns det ingen anledning att köra något vassare än det.

Tillbaka
Topp