GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Jag har den funktionen i min telefon via tomtom. När man har vant sig vid något är det svårt att klara sig utan :D
Helt enkelt när man är ute och cyklar och därmed inte har tillgång till datorn så kan det vara smidigt att beräkna sträckor längre fram exempelvis nästa dag när man planlägger resväg. Alltså snarare vid olika typer av touring och långpendling än vi lvg.

Funktionen i TomTom-programvaran funkar helt enkelt som så att jag kan mata in startpunkt på samma sätt som jag matar in slutpukt. Jag undrade lite om jag helt enkelt hade förbisett någon funktion i 705:an?

GPS Garmin Edge 705
Aha, då förstår jag. Jag tror det är viktigt att komma ihåg att Edgen framför allt är en cykeldator med GPS-funktionalitet och inte tvärtom. Den är specialanpassad för detta ändamål, och är därför inte lika flexibel som en frilufts- eller allt-i-allo-GPS. Som cykeldator med GPS funkar den klockrent tycker jag, men jag har ringa erfarenhet av andra GPSer så jag har egentligen ingen aning om hur den förhåller sig vid en sådan jämförelse.

GPS Garmin Edge 705
När jag använder mig av en "bana" genom 705

har precis börjat testat bana funktionen

1. Säg att jag ställer in den och kör efter det måste jag själv starta tidtagningen eller gör den det själv då jag passerar "start" och stänger den av sig vid mål själv ?
2 .Om jag då cyklar snabbare än banan jag har kommer då den automatiskt ändra eller måste jag själv skapa en ny bana för den nya tiden ?
3. Hur nära banan måste jag cykla för att den ska ha mig på banan och inte tro att jag cyklar en ny rutt, samma gäller för virtuell partner följer den mig då jag ligger nära min egna bana.

Kan självklart testa det här själv men inget roligt om det blir fel och sen får göra om :o)

GPS Garmin Edge 705
Hästmyran skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Säg att jag ställer in den och kör efter det
> måste jag själv starta tidtagningen eller gör
> den det själv då jag passerar "start" och
> stänger den av sig vid mål själv ?

Menar du att du har skapat en rutt i MapSource eller något annat program, eller att du låter GPSen räkna ut en vägbeskrivning mellan två olika punkter?

Hur som helst, man måste alltid starta loggningen. Däremot kommer inte den virtuella partnern att sätta fart förrän du har kommit fram till startpunkten och börjat köra. Om den stänger av av sig själv vet jag faktiskt inte, tror inte det, det är å andra sidan enkelt att se, den talar i alla fall om när du är klar.

> 2 .Om jag då cyklar snabbare än banan jag har
> kommer då den automatiskt ändra eller måste jag
> själv skapa en ny bana för den nya tiden ?

Snabbare än banan? Vad menar du? En bana/rutt är ju en serie waypoints som var och en har en geografisk position, om tiden används så används den för den virtuella partnern och inget annat (vad jag vet). Vad skulle behövas räknas om?

> 3. Hur nära banan måste jag cykla för att den
> ska ha mig på banan och inte tro att jag cyklar
> en ny rutt, samma gäller för virtuell partner
> följer den mig då jag ligger nära min egna
> bana.

Det där varierar, och noggrannheten i positioneringen påverkar nog också. Den virtuella partnern kommer så vitt jag vet att fortsätta köra den ursprungliga banan så länge som tidtagningen är påslagen. Om du har ställt in att du ska köra en bana som ligger i minnet så kommer den att säga till att du har avvikit från denna, och sedan tala om för dig när du är tillbaka på banan.

Svårt att veta exakt vad du menar med dina frågor, det enklaste är att prova själv, jag har gjort en massa fel när jag har testat ute, men så länge som den loggar träningen så spelar det ju inte så stor roll.

GPS Garmin Edge 705
Nu när jag läser mina egna frågor inser jag hur slarvigt skrivet det är :)

1. har cyklat en runda och kör sedan samma igen så den är bara sparad från minnet.
2. cyklar snabbare än banan är självklart tiden jag menade, om jag cyklar snabbare än vad jag gjorde första gången kommer den virtuella polarn att vara snabbare nästa gång eller som orginalet.

men tack ändå får självklart testa mig fram men alltid bra med lite hjälp på traven.

GPS Garmin Edge 705
Den virtuella partnern är såvitt jag förstår så snabb som den sparade rundan du kör utefter. Det sparas ingen high-score för en viss runda, utan rundan har tidsmarkeringar för varje waypoint. Eller rättare sagt, jag tror inte det i alla fall :) Annars är det ju bara att spara den snabbaste rundan och köra efter den, och ersätta den varje gång du slår dig själv.

GPS Garmin Edge 705
Readme filer och manualer är inte min starka sida.

Hur gör jag för att nollställa min 705:a efter ett åk så att inte
nästa tur läggs på i statistiken? :o

GPS Garmin Edge 705
Kan man på något sätt tanka över från historik till sparade resor direkt i GPS:en? Jag har bara lyckats genom att gå via Mapsource och sedan tror jag man ändå fick konvertera på nåt vis. (jag kanske har ställt samma fråga förut men jag kommer inte ihåg och orkar inte leta igenomtråden).

GPS Garmin Edge 705
Jag har problem när jag försöker komma åt turer i Edge 705'an från SportTracks. Jag ser enheten men när jag väljer den så står det bara "kontaktar enhet" och inget händer. Om jag startar Garmins program är det inga problme att tanka över rundorna och sedan importera till SportTracks men det känns inte helt smidigt... Någon som vet hur man gör?

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
Hur länge väntar du? Det kan ibland ta lite tid.

Annars är det snabbare och smidigare att importera sina träningar genom att navigera till rätt mapp istället för att använda den automatiska importen, då slipper SportTracks gå igenom alla turer och jämföra med det som är sparat i SportTracks.

GPS Garmin Edge 705
Har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om detta har varit uppe innan.

Har ni också problem med höjdmätningen? Idag efter en 5 km jogging runda så tycker den att det skiljer mer än 20 meter i höjd på start/mål punkten, vid start respektive målgång. Jag installerade den senaste mjukvaran till den i helgen och hoppades att de hade löst detta problemet, men icke.

Jag antar att det är 705:ans bariometer som ställer till det, men hur svårt ska det vara att kalibrera den när GPSen hela tiden har tillgång till GPS positionen. Sopor!

/* Jörgen */

GPS Garmin Edge 705
Vad jag förstår så är det GPS-tekniken i sig som gör det svårt att mäta höjden, trianguleringen är sämst i höjdled helt enkelt. Barometern i 705an gör det mer tillförlitligt och variationer i GPS-noggrannheten påverkar i mindre utsträckning. På GPS-enheter utan barometer har du ännu sämre noggrannhet när det gäller höjden. Vilken noggrannhet har du på GPS-positionen utanför ditt hus?

GPS Garmin Edge 705
Jag tror inte problemet är dålig noggranhet. Då hade det blivit "hopp och hack" i höjdkurvan, men med samma medelvärde. Nu är det som att den snarare "drar" sig över tiden.

Jag ska göra ett experiment och lägga GPSen i fönstret och låta den ligga stilla i en timme. Ska bli intressant att se hur den kurvan ser ut. Åter kommer om en timme...

/* Jörgen */

GPS Garmin Edge 705
ett sätt att lösa problemet vore, förutsatt att edgen "vet" att man håller till på markytan, att edegen kalibrerade sin barometer/höjdmätare mot den höjd som finns angiven i kartan (då man korsar en ekvidistans ex.vis.)

något för garmins wish-list kanske

GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
> ett sätt att lösa problemet vore, förutsatt att
> edgen "vet" att man håller till på markytan, att
> edegen kalibrerade sin barometer/höjdmätare mot
> den höjd som finns angiven i kartan (då man
> korsar en ekvidistans ex.vis.)
>
> något för garmins wish-list kanske

Det finns ett plugin till SportTracks som gör just detta, men tydligen är barometer-funktionen tillsammans med GPS-mätningen mer noggrann än den typen av höjdvärden, så man rekommenderas inte att använda den om man har en 705a.

GPS Garmin Edge 705
Såja. Nu är höjdkurvan klar efter en dryg timme på balkongen. Intressant är att landhöjningen är snabb här i Solna. På en timme har balkongen stigit med ca 20 meter. Inte illa.

balkongen.png ht=240

Ni andra 705 ägare, får ni samma resultat om ni låter Edgen ligga stilla i en timme?

/* Jörgen */

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Hur länge väntar du? Det kan ibland ta lite tid.
>
>
> Annars är det snabbare och smidigare att
> importera sina träningar genom att navigera till
> rätt mapp istället för att använda den
> automatiska importen, då slipper SportTracks gå
> igenom alla turer och jämföra med det som är
> sparat i SportTracks.

Hej, tack för hjälpenl! Om jag lät den stå ett tag så fick jag ett meddelande om att jag saknade ett plug in program som hette Garmin Communicator. Laddade ner detta och installerade och nu funkar det perfekt.

GPS Garmin Edge 705
fredrikw skrev:
> Det låter som du har något
> uppskruvade förväntningar på GPS-tekniken och
> hur exakt denna är.
> http://www8.garmin.com/aboutGPS/manual.html

Mina förväntningar är ner mot någon meter... Även om noggranheten var plus minus 300 meter så ska ju inte medelvärdet för höjden "driva". Det borde bli lika många mätfel åt båda hållen, men medelvärdet borde vara relativt exakt ändå. Ett systematisk mätfel på kanske 100 meter efter en 4 timmars runda är inte ok, definitivt mer än en fjäder, minst fjädrar till en liten kudde.

Jag har två teorier; antingen är min bariometer trasig och lurar GPSen eller så är det sopig programmering av mjukvaran.

/* Jörgen */

GPS Garmin Edge 705
Jörgen_A skrev:
> Såja. Nu är höjdkurvan klar efter en dryg timme
> på balkongen. Intressant är att landhöjningen
> är snabb här i Solna. På en timme har balkongen
> stigit med ca 20 meter. Inte illa.
>
>
>
> Ni andra 705 ägare, får ni samma resultat om ni
> låter Edgen ligga stilla i en timme?

Nu har jag visserligen bara en Edge 305, men den ska ju också ha barometer.
Så här långt över havet påstår den att start och mål ligger på de senaste turerna jag gjort:
Start:       Mål:
-----        ---
97           32 
29           32  
39           30 
40           33 
48           33 

Startpunkten svajar ganska ordentligt trots att start och mål i alla de här mätningarna är samma punkt, tre meter utanför ytterdörren. När jag varit ute ett par timmar ger den däremot ganska konsekventa värden.
Lösningen verkar med andra ord vara att alltid ha Edgen igång :-)

/s-o

GPS Garmin Edge 705
Jag inbillar mig att den samlar ihop triangulerade kalibreringspunkter och beräknar ett medelvärde som den kalibrerar mot när man kört en stund. Det är i vart fall ända förklaringen jag kommit på. Lägger man den i ett fönster som Jörgen_A ovan så hoppar den hysteriskt upp och ner. Kör man en runda flera varv får man i samma backe mer eller mindre samma stigningskurva varje varv...

GPS Garmin Edge 705
Det tar ett tag för 705:an att korrigera höjden direkt efter att man startat den.
Speciellt om startar den strax efter att man gått ut ur huset. Jag brukar låta den
vara igång (sittandes på cykeln) 5-10 minuter innan jag startar min tur, då brukar
höjden stämma hyffsat efter ett varv.

Fenomenet går att se ganska lätt om man byter till att visa höjd direkt efter att
man startat gps:en, man kommer då att se hur höjden sjunker / ökar beroende på
temperaturskillnader ute / inne.

GPS Garmin Edge 705
Det kan vara något. Ska försöka låta den vara igång en timme innan nästa runda och se om det blir bättre då.

Tack för inputen s-o.

/* Jören */

GPS Garmin Edge 705
Första turen med virtuell kompis; han hängde av mig omgående:( Han får fan i mig träna själv i fortsättningen!

GPS Garmin Edge 705
Följdfråga till Er SprtTracks experter, hur importerar man smidigast data från en Polarklocka? 725x i mitt fall, den hittas inte bland mina enheter där ser jag bara en massa olika Garmin produkter. Tack på förhand.

GPS Garmin Edge 705
Finns det inget plugin som heter PolarImport eller liknande? Osäker på om det går att importera direkt från klockan eller om det är för import av Polars hrm-filer dock.

GPS Garmin Edge 705
Det beror på om 705 följer SDHC standarten eller om den klarar kort som inte följer SD standarten fullt ut.

SD v1.0 klarar av att adressera 1GB
SD v1.01 dubblerade den adresserbara blockstorleken så de klarar 2GB
SD v2.0 (SDHC) klarar upp till 32GB men är fullt bakåtkompatibel med v1.x

Sen finns det också SD v1.01 som klarar upp till 4GB (ej SDHC) men de följer inte SD standarten fullt ut utan är en liten fulfix så det är lite "rita gissa spring" på om de fungerar i läsarna.

Om den inte stöder SDHC nu kan det ju vara så att det går att ordna det i framtida mjukvara men det får tiden utvisa.

GPS Garmin Edge 705
Ok, det var ungefär vad jag läste till mig på mtbr också, så jag beställde ett 2 GB kingston från dustin för någon timme sedan - och nu har den redan skickad. Snacka om snabb service alltså. Och med studentrabatt gick det på inalles 63 kr :)

GPS Garmin Edge 705
August skrev:
> Vad är statusen på 4 GB kort i 705-an?
>
> Enligt
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/785903/902103
> #msg-902103 funkar det inte. Den posten är ju
> lite gammal iofs, så det kanske har med mjukvaran
> att göra. Någon annan som provat? Selast, hur
> gick det med
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/785903/110809
> 6#msg-1108096 ?
Till skillnad från de flesta av mina andra inlägg i detta forum vet jag med 100% säkerhet att jag har rätt i detta. Ett 4 GB kort funkar inte med Edge 705, det vet jag av egen erfarenhet av en helt nyköpt apparat som levererades förra veckan och var uppdaterad med firmware 2.60. Med 4 GB kortet installerat står bara apparaten och hackar på den första svarta startskärmen, jag lämnade den på i 2 timmar och inget skedde. Utan kort eller med ett 2 GB kort startade den upp på några sekunder. Så nu vet vi det, säkert.

GPS Garmin Edge 705
Funkar 705 för andra aktiviteter än cykel ?
Tex Kajak, Långfärdsskridskor mm.

Eller ska man ha en mer generell modell då.

Är egentligen inte så intreserad av cykeldator funktioner, utan huvudsaklineg gps funktionerna då.

GPS Garmin Edge 705
Tänkte t ex att den man kanske kan bli problem vid skridskor då.
Måste väl sitta utanpå t ex en ryggsäck.

Har läst lite bland navigerings trådarna på utsidan.
Och där verkar man ju inte så imponerad av de rena gps egenskaperna t ex.

GPS Garmin Edge 705
Om du inte har nytta av cykeldatorfunktionerna i Edge 705an utan vill ha en mer generell GPAS rekommenderar jag istället Garmin Colorado 300 http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3113
De kostar ungefär lika mkt, men Coloradon har en MKT bättre display som är både större och med bättre upplösning.
Det finns en cykelhållare till den och det går att använda den med både kadensgivare och pulsbälte.
Kolla själv i bruxet http://www.garmin.com/manuals/2242_SVAnvandarhandbok.pdf

OBS
Ljusstyrkan på displayen kan upplevas som sämre (men inte lika illa som hso Garmin Oregon)
Jämför dem själv IRL innan köp.

/Håkan

GPS Garmin Edge 705
En användarfråga...

Om jag i 705:an väljer att följa en sparad "ride" i gpx-format, kan man få 705:an att inte visa "directions" utan endast den rosa markeringen på kartan.

Det jag är ute efter är hela tiden ha kartan i helskärm med .gpx:en som "overlay", även om jag avviker från rutten jag skall följa.

GPS Garmin Edge 705
anderski skrev:
> Tänkte t ex att den man kanske kan bli problem
> vid skridskor då.
> Måste väl sitta utanpå t ex en ryggsäck.
>

Har min edge i "telefonfickan" på jackan vid skridskoturer. Det funkar, dock kan batteritiden bli väldigt kort om det är kallt. Om man vill få längre batteritid måste den bäras närmare kroppen och då kommer den i stället att tappa GPS-signalen.

Alltså (vid kyla):
Om du vill spara ett track -- kort batteritid.
Om du vill ha en fungerande karta/kompass även i slutet av turen -- inget/inkomplett track sparat.

GPS Garmin Edge 705
Japp, sedan nyligen går detta att göra (gick inte i de tidiga versionerna).

Meny - > Vart? -> Sparade resor -> Välj den du vill ha synlig -> Kartinställning -> bocka av rutan Visa på karta (och välj färg om du inte vill ha den som är förvald)

(du måste först lägga in GPX-filen i GPX-mappen på enheten förstås)

GPS Garmin Edge 705
anderski skrev:
> Funkar 705 för andra aktiviteter än cykel ?
> Tex Kajak, Långfärdsskridskor mm.
>
> Eller ska man ha en mer generell modell då.
>
> Är egentligen inte så intreserad av cykeldator
> funktioner, utan huvudsaklineg gps funktionerna
> då.

705 kan inte hantera sjökort, om nu det spelar nån roll. Annars så kan man navigera med den i bil eller till fots.

Tillbaka
Topp