GPS Garmin Edge 705

GPS Garmin Edge 705
Fredrik L skrev:
-------------------------------------------------------
> Aha, visste jag inte. Kan Polar Training Advisor
> läsa dessa filer?

Vet ej. Enda jag tror skiljer är att du sätter Interval-parametern i hrm-filen till 1 istället för 5.

GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
> Fredrik, Kanske att man rent av ska ta maxvärdet
> (av de fem) för kadensen ?!
>
Ja, jag funderar på något sådant + att jag tar bort data som är för höga typ > 130 rpm.

> Allmänt sett tycker jag att 0 och andra riktigt
> låga <40 (?) kandensvärden borde "tvättas bort"
> och ersättas med tidigare "giltigt" värde.
> Vad är det för skillnad att sitta och snurra med
> utan tryck eller sitta helt still i en
> nerförsbacke?!

0 kan nog vara giltigt (om man rullar) men det kan nog vara lämpligt med någon slags tröskling, som t.ex. max- och min-puls. Kanske skall lägga till några inparametrar till konverteringsfunktionen för detta.

GPS Garmin Edge 705
alltså, jag vill ha ett "korrekt" medelvärde för kadensen enbart för den tid då jag har tryck på pedalerna. På något sätt vill jag alltså tvätta bort de samplingar när jag sitter still (kad=0) eller bara snurrar lite skönt med benen "på tomgång" (kad=plötsligt mycket lägre fastän hastigheten=konstant) (medvind,nerför, bra rulle etc)

[Det här skulle förstås kunna filtreras om man kunde sampla aktuell utväxling också.]

GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
> alltså, jag vill ha ett "korrekt" medelvärde
> för kadensen enbart för den tid då jag har
> tryck på pedalerna. På något sätt vill jag
> alltså tvätta bort de samplingar när jag sitter
> still (kad=0) eller bara snurrar lite skönt med
> benen "på tomgång" (kad=plötsligt mycket lägre
> fastän hastigheten=konstant) (medvind,nerför,
> bra rulle etc)

Om har läst in data med

>>[hr,tr_t,tr_speed,tr_distance,tr_altitude,tr_cadence,xyz] = load_tcx('2008-05-03-09-10-30.tcx');

Kan du göra ngt i stil med

>>idx = find(tr_cadence > 40);
>>plot(t(idx),tr_cadence(idx));

för att hitta sampel med kadens över 40.

För att se om hastigheten har ändrat sig kan du t.ex testa:

>>plot(t(1:end-1),diff(tr_speed));

Sedan får du bestämma dig hur mycket du vill tillåta hastigheten att ändra sig medans du trampar.

/F

GPS Garmin Edge 705
JT skrev:
> Fredrik L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Aha, visste jag inte. Kan Polar Training
> Advisor
> > läsa dessa filer?
>
> Vet ej. Enda jag tror skiljer är att du sätter
> Interval-parametern i hrm-filen till 1 istället
> för 5.

Hm, enligt detta dokument så är 5 sek intervall det snabbaste samplingshastighet som hrm-formatet stöder. Är det ngn som har en CS600 som kan kolla hur hrm-filerna från dessa ser ut?

Senast redigerad av en moderator:
GPS Garmin Edge 705
En observation är att jag får två olika sträck-längder beroende på om jag kollar direkt i edgen eller om jag importerar till SportTracs och kollar där. Tider är dock identiska

I går var jag och körde 15,5 mil enligt SportTracs och 14,2 enligt historik-->per dag sammanställningen i Edgen. (Min känsla är att det högre värdet är korrekt :-)

Någon som har märkt något liknande?!

GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
> En observation är att jag får två olika
> sträck-längder beroende på om jag kollar direkt
> i edgen eller om jag importerar till SportTracs
> och kollar där. Tider är dock identiska
>
> I går var jag och körde 15,5 mil enligt
> SportTracs och 14,2 enligt historik-->per dag
> sammanställningen i Edgen. (Min känsla är
> att det högre värdet är korrekt :-)
>
> Någon som har märkt något liknande?!

En tcx-fil innehåller sträck-längd i början av filen (se det första <DistanceMeters> ... </DistanceMeters>). Man kan dock beräkna sträckan genom att integrera hastigheten (eg. summera för diskreta data). Gissar att det kanske skiljer lite mellan de värden man får då. Kolla vad det står i tcx-filen.

/F

GPS Garmin Edge 705
Japp idag efter uppdateringen av fimware av 705 så visade min 4 km lägre hastighet samt betydligt kortare sträcka typ 2 mil kortare än dom andra 4 st polar klockor hmmmmmmm.
Ska precis dunka in datat o se vad som är knas.

GPS Garmin Edge 705
Fredrik L skrev:
> Hm, enligt detta dokument så är 5 sek intervall
> det snabbaste samplingshastighet som hrm-formatet
> stöder. Är det ngn som har en CS600 som kan
> kolla hur hrm-filerna från dessa ser ut?

Jag har en CS600 och där står det Interval=1 och datapunkterna är precis som vanligt fast med 1 sekunds intervall istället. Polar verkar inte uppdaterat sin spec på hrm-formatet som finns på deras hemsida.

GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
>

Nej, mina distanser verkar stämma överens i de 2 program jag använder samt i GPS:en.
Har dock inte Sportstracs.

GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
>
> I går var jag och körde 15,5 mil enligt
> SportTracs och 14,2 enligt historik-->per dag
> sammanställningen i Edgen. (Min känsla är
> att det högre värdet är korrekt :-)
>

Jag märkte samma sak idag. Körde Kexrundan i Kungälv idag och Edgen viasade 71 km men ST visar 83. Två andra som köred sa att de fick 84 km på sina cykeldatorer. I tcx filen står det 71 km. Har inget minne av att det var så här innan jag upgraderade Edgen :-(

/Niclas

GPS Garmin Edge 705
Kollade i .tcx-filen och där står den kortare distansen angiven.

(OT: Finns det någon bra XML-editor i WIN-XP ? WordPad visar bara något 100-tal tecken)

GPS Garmin Edge 705
Ahhh gud va trött jag blir såg också att det stämde i ST men va fan det gör ju lite nytta då jag vill ha rätt information när jag håller på inte när jag kommer hem.
Samt att min gps startade nästan 50 höjdmeter lägre idag från samma spott som tidigare.

GPS Garmin Edge 705
Det finns många sätt att räkna ut GPS avstånd. GPS enheter har tillgång till extra information som onoggrannhet och kan därför vara noggrannare genom att strunta i vissa punkter. Och andra sidan kan efterbehandlingsprogram som SportTracks och MotionBased visa på kartan var punkter registrerats så de kan rättas till och ev göra "intelligent" efterbearbetning. Det finns olika algoritmer för att räkna ut avstånd mellan GPS punkter också, det kan göras med 2D (som is ST) eller 3D (som MB).
TraningCenter räknar inte ut något själv, den använder avståndet som GPS enhet anger.

Summering: Min Garmin Forerunner är antagligen lite nogrannare för att räkna ut löpturer än ST. Om jag är på humör har det hänt att jag fixat till punkter på kartan iST och jag litar mer på ST därför. MB sträcka med 3D (höjd) är ofta fel, trots höjdkorrigering.
För cykling är skillnaden mycket mindre då hastighet är högre och synfält större, ger lägre osäkerhet. ST visar ibland mindre än GF (TC). Kan inte avgöra vilken som är mest exakt och har inte jämfört speciellt mycket med cykel dator.

Edit: Jag har skrivit ett plugin för ST som räknar ut skillnaden mellan Garmin och ST distans. Se MiscPlugin/GpsCorrection på ST.

Det verkar som om Garmin har infört nya fel i senaste programvaran för 705...

GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
> Kollade i .tcx-filen och där står den kortare
> distansen angiven.
>
> (OT: Finns det någon bra XML-editor i WIN-XP ?

Jag kör med emacs som bl.a har xml-mode och finns för de flesta platformar (kräver lite tillvänjning dock).

> WordPad visar bara något 100-tal tecken)

Tror det beror på att data i tcx-filerna ligger på samma rad, dvs det är inga radslutstecken (CR) mellan track points posterna.

EDIT: Lade till info om CR.

/F

GPS Garmin Edge 705
Precis. Problemet med konstiga värden på sträckan verkar bara dyka upp om hastighetssensorn är på.

GPS Garmin Edge 705
En annan observation: (har väldigt liten betydelse - tycker jag)

Höjdmätaren visar för låg höjd i början av passet (första milen eller så). Därefter verkar höjden att stämma.

(Alltså vad jag gör att att kolla i SportTracs, och där finns grafer för höjd vs. distance. )

GPS Garmin Edge 705
Anders H skrev:
> Precis. Problemet med konstiga värden på
> sträckan verkar bara dyka upp om
> hastighetssensorn är på.

Ja, det verkar som auto-inställningen av hjulstl är buggig i nya firmware - ställ in manuellt.

ÅL skrev:
> Höjdmätaren visar för låg höjd i början av passet (första milen eller så).
> Därefter verkar höjden att stämma.

Jag (tror) att GPS-data användes för att kalibrera höjden och det krävs väl en viss mängd data innan kalibreringen blir bra. Dock skumt att höjden konsekvent är för liten i början. Var det så på förra firmware-versionen?

/F

GPS Garmin Edge 705
min nya 705a beter sig underligt när jag öppnar o ska följa en rutt som jag tankat över från pcn...
har suttit några kvällar och lagt ut några rutter på mysiga kurviga vägar runt hellasgården mm på metroguide europa v9 i pcn och sedan tankat över till 705an. när jag sedan väljer "vart?" "sparade resor" och själva rutten jag lagt upp i 705an, då vill 705an att jag ta en helt annan väg... fram o tillbaka på samma plats mm... helt fel!
samma sak om jag ska hoja hem från jobbet o väljer "vart" "sök efter plaster" "favoriter" "mina favoriter" och hemadress, ja då vill den ta E4n trots att jag har valt "cykel" eller "fotgängare"... eller så följer den inte vägen utan sneddar över hus o tomter lite som den vill... ibland väljer den ingen rutt alls utan man ser bara kartan utan rutt eller så ligger en "gammal" rutt från i går kvar på kartbilden...
ibland visas fågelvägen trots "cykel" valts...
ibland täcks halva kartbilden av stora pilar om hur man ska köra efter rutt, för att bara försvinna sen. går det fältet inte att ställa in på av/på?
finns det talfunktion som säger t ex "nästa höger"? jag har inte fått att funka trots "knapp o meddelandejlud" är på.
visst borde man kunna lägga till nya punkter på rutten under färd? har ej hittat den funktionen.
om man kommer bort från rutten borde väl man guidas tillbaka till den, har inte funkat för mig...

blir inte klok på detta, kan någon hjälpa?! intsruktionsboken är väldigt knapp. mycket tacksam för tips! (programversion 2.10)

GPS Garmin Edge 705
Blues, jag råkade ut för precis samma sak när jag testade (iofs innan jag uppgraderade till senaste firmware). Vet inte om det är ngn strul med konvertering. Man måste (väl) spara sin rutt som en gpx och jag tror att det bara blir en massa separata waypoints när man gör om en rutt till en gpx-fil. Jag tror att 705:an förväntar sig att det skall vara en gpx med track points.

/F

GPS Garmin Edge 705
Kort beskrivning:
För att få bra beskrivningar, skapa Garmin Course, tex på bikeroutetoaster.com

Längre beskrining:
GPX är ett sätt att beskriva "GPS rutter". I GPX finns två sätt att beskriva "GPS vägar":
* Route/Waypoint Punkter löst uppsatta, ofta ingen tidsstämpel. Normalt i "autoroutande" applikationer och beskriver vägskäl (där mellanliggande punkter placeras ut av GPS/applikationen/kartan)
* Tracks. "Tätare punkter", beskriver ofta gjorda turer

Garmin Forerunner/Edge hanterar GPX-Routes (med en del begränsningar) och TCX-Courses (GPX-Tracks med en del extra info) (Ett undantag är GF 405 som inte hanterar GPX-routes)

Edit: Edge 705 hanterar GPX-track också, samt har någon form av autorouting (som borde kräva kartor med stöd, gör base-maps det?)

TC, ST samt gpx2crs kan skapa courses, men det finns ingen bra editor (det finns planer för ST dock). Jag tycker bikeroutetoaster.com fungerar klart bäst, men man skall gärna editera några av course points, annars piper det väldigt.

Mer länkar, lite mer förklaring och annat:
http://hem.bredband.net/gerhardnospam/gf_infokit.html

Gerhard
Som har GF 305 men gärna hade haft en Edge 705 också (fast då hade GPSerna kostat mer än cykeln).

GPS Garmin Edge 705
fredrik l o gerhard, ska testa med bikeroutetoaster.com o skapa garmin course o downloada som gpx - tack för tipsen!
hur får jag sedan in gpxen på rätt ställe i 705an?
fina kartor rent visuellt på bikeroutetoaster.com jämfört m mapsource m metroguide europe v9 där alla vägar ser ut som hårstrån. dock verkar ej bikeroutetoaster.com vara uppdaterad, flera vägar i hammarby sjöstad sthlm finns ej med. ett himla zomande o letande också - jag hittar ingen sökfunktion.

alltså, kan jag uppgradera 705ans firmware mjukvarumässigt eller måste jag skaffa ny hårdvara? enligt gerhards hemsida ska det finnas firmware 2.90 el 3.00 - lite underligt att en min nya (20080526)705a kom m 2.20.
tack igen för tipsen!!! hoppas ni orkar svara på frågor ovan jag är total nybörjare i dessa sammanhang...

GPS Garmin Edge 705
Blues skrev:
> fredrik l o gerhard, ska testa med
> bikeroutetoaster.com o skapa garmin course o
> downloada som gpx - tack för tipsen!
> hur får jag sedan in gpxen på rätt ställe i
> 705an?
Jag har ingen Edge 705, men jag tror det finns en folder som heter Courses eller så, lägg .TCX filen där, det är den som innhåller extrainformationen.

> fina kartor rent visuellt på bikeroutetoaster.com
> jämfört m mapsource m metroguide europe v9 där
> alla vägar ser ut som hårstrån. dock verkar ej
> bikeroutetoaster.com vara uppdaterad, flera vägar
> i hammarby sjöstad sthlm finns ej med. ett himla
> zomande o letande också - jag hittar ingen
> sökfunktion.
bikeroutetoaster använder Google Maps, ungefär samma som Eniro och hitta
Inte perfekt men hyggligt. Ibland tar det lite tid innan Teleatlas och andra uppdaterar kartor, sedan kan Google etc ta tid på sig att uppdatera. Jag vet inte vilka kartleverantörer som är bäst, men det kan ta tid även om man köper kartor.
Base-map som kommer med Garmin är verkligen dåliga... Fritidskartan Pro kostar dock 1500 kr eller så.
När du loggat in och sparat course så är det lättare att återvända dit nästa gång.

Jag vill ha en Course-edit funktion i ST. Kanske kommer något plugin för det om ett tag...
>
> alltså, kan jag uppgradera 705ans firmware
> mjukvarumässigt eller måste jag skaffa ny
> hårdvara? enligt gerhards hemsida ska det finnas
> firmware 2.90 el 3.00 - lite underligt att en min
> nya (20080526)705a kom m 2.20.

Sidan är skriven för Garmin Forerunner 305 så revisioner stämmer inte...
(Några kompisar köpte GF 305 och jag började skriva lite tips och länkar som jag lade upp.)

GPS Garmin Edge 705
Blues skrev:
> fredrik l o gerhard, ska testa med
> bikeroutetoaster.com o skapa garmin course o
> downloada som gpx - tack för tipsen!
> hur får jag sedan in gpxen på rätt ställe i
> 705an?

705:an dyker upp som en USB-disk. Det finns en gpx-katalog på 705:an, kopiera bara filen dit.

>
> alltså, kan jag uppgradera 705ans firmware
> mjukvarumässigt eller måste jag skaffa ny
> hårdvara?

Ladda bara hem uppdateringsapplikationen från Garmins hemsida. Den kollar om vilken firmware du har och fixar updateringen om det finns en ny version.

> enligt gerhards hemsida ska det finnas
> firmware 2.90 el 3.00 - lite underligt att en min
> nya (20080526)705a kom m 2.20.

2.20 är den senaste versionen.

/F

GPS Garmin Edge 705
Är det någon som har provat att springa med 705an? Det kanske tom finns något armband man kan dra fast den på armen med? Jag är lite kluven om det är en forerunner 405 eller en 705a man ska ha...

GPS Garmin Edge 705
Jag har sprungit med 305an som väl är ungefär samma modell. Funkar kanon, fast kanske mest för att jag gillar att hålla i nåt när jag springer. Så ipoden i ena näven och gpsen i den andra :-)

GPS Garmin Edge 705
Cykelfästet sitter med buntband, men det är väl ingen riktigt bra lösning för att fästa den på kroppen. Kanske nån rem med mjuk väska på? Eller så fäster du den på pulsbandet!

GPS Garmin Edge 705
Var tusan får man tag i City Navigator NT Europe 2008 på DVD till 705:an egentligen? Alla har bara nån uppdatering, men den kan jag väl inte använda för att uppdatera den usla baskartan som man får när man köper 705:an, eller? Jag vill ha den på DVD, inte på minneskort. Kan nån förklara hur man får tag i skiten? I de butiker jag varit i har dom sett ut som levande frågetecken och inte ens hittat något annat än uppdateringen. Hur svårt kan det vara egentligen? Version 9 hittar jag, men inte 2008.

GPS Garmin Edge 705
JT skrev:
> Var tusan får man tag i City Navigator NT Europe
> 2008 på DVD till 705:an egentligen? Alla har bara
> nån uppdatering, men den kan jag väl inte
> använda för att uppdatera den usla baskartan som
> man får när man köper 705:an, eller? Jag vill
> ha den på DVD, inte på minneskort. Kan nån
> förklara hur man får tag i skiten? I de butiker
> jag varit i har dom sett ut som levande
> frågetecken och inte ens hittat något annat än
> uppdateringen. Hur svårt kan det vara egentligen?
> Version 9 hittar jag, men inte 2008.

Är det inte denna? http://www.dustinhome.se/pd_5010142930.aspx&csref=Prisjamforelse_Prisjakt_5281
(finns dock ej i lager)

GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
> En annan observation: (har väldigt liten
> betydelse - tycker jag)
>
> Höjdmätaren visar för låg höjd i början av
> passet (första milen eller så). Därefter verkar
> höjden att stämma.
>
> (Alltså vad jag gör att att kolla i SportTracs,
> och där finns grafer för höjd vs. distance. )

Edge:n har ju barometrisk altimeter som korrigerar GPS systemets ganska dåliga förmåga att bestäma höjd. Denna barometriska altimeter kan dock få spel vid väderomslag. Har sagt att jag är på 2000 meters höjd ibland. Vanligt är annars att den ger minushöjder och för låga höjder. Höjdomräkningen i förhållande till refernsen är däremot korrekt.

Hittade nedan text:

"Höjder
Många har noterat att höjdvärdena man får med sin GPS-mottagare verkar stämma dåligt. Det finns två orsaker till detta:

Höjden som fås från GPS är normalt inte höjden över havet. Det är i stället något man kallar höjd över ellipsoiden (pdf). Referensytan för höjden är förenklad, vilket innebär att den avviker från höjden över havet med +20 till +40 meter i Sverige. Över hela världen kan variationen ligga mellan -100 och +80 meter. För att få korrekta höjder krävs så kallade geoidkorrektioner.
GPS-bestämningen i höjd är sämre än den horisontella, beroende på den geometriska konfigurationen hos satelliterna i förhållande till observatören. En bra geometrisk konfiguration skulle vara att man även hade satelliter "under sig".
Felet i höjd brukar uppskattas till en och en halv gånger större än det horisontella felet, men ännu större systematiska fel, beroende på atmosfäriska förhållanden, förekommer. Det som sagts om GPS-höjder ovan, är naturligtvis inte tillämpligt om GPS-mottagaren har kompletterats med någon form av barometrisk höjdmätning. Felet som uppstår i denna har helt andra förklaringar.
"

GPS Garmin Edge 705
De första 17,4 km är identiska med de sista 17,4 km (fast spegelvänt, eftersom jag jag åkte åt andra hållet)
Problemet är att den felaktiga höjden visas lääääänge. Vore smartare om hr Edge kunde kolla vilken z-koordinat (höjd) en given x-, y-koordinat har genom att titta i kartan!. Då skulle höjdmätare kallibreras omgående (och ofta)

Bilagor

• barom.jpg
    barom.jpg
    49.4 KB · Besök: 49
GPS Garmin Edge 705
Oscar skrev:
> Höjden som fås från GPS är normalt inte
> höjden över havet. Det är i stället något man
> kallar höjd över ellipsoiden (pdf). Referensytan
> för höjden är förenklad, vilket innebär att
> den avviker från höjden över havet med +20 till
> +40 meter i Sverige. Över hela världen kan
> variationen ligga mellan -100 och +80 meter. För
> att få korrekta höjder krävs så kallade
> geoidkorrektioner.

Konsument GPSer brukar ha inbyggd geoidkorrektion, så även Garmin. Den höjd man ser (i rena GPSer) är höjd över havet.
Har för mig jag sett att vissa tillverkare i konsument GPS gryning hade ofullständiga algoritmer, men det var nog länge sedan.

Edge 305 korrigerade sig tydligen ganska snabbt om man synkade med bra noggrannhet, sedan startade tidtagning och lät höjd svänga in sig några sekunder innan förflyttning. Har hört på motionbased.com (har inga länkar nu) att Edge 705 verkar vara trögare på att korrigera höjd mha GPS-höjd. På samma sätt som med speed/cadence givaren verkar de använda GPS i andra hand.

Så frågan borde vara hur lång tid Edge 705 behöver för att synka in GPS satelliter _och_ kalibrera höjd och om detta beror på barometer skillnad.
Det kanske finns snabbinställning att synka höjd mot GPS-höjd (vilken inte garanterat är bättre än exemplet...)
Med hjälp av ST plugin ElevationCorrection och ElevationCorrectionAnalysis kan man jämföra barometerhöjd mot "karthöjd". Systematiska fel borde suýnas tydligt.

GPS Garmin Edge 705
Hittade en bug till. Försöker ta bort en waypoint i menyn "WHere To?"->"Find Places"->"Favorites"->"My Favorites" och sedan väljer jag delete på min waypoint. Då får jag upp ett meddelande " The waypoint is used in a route, delete anyway?" Klickar jag Yes så stängs 705:an av!? Dags för ett nytt firmware.

EDIT: 705:an slår av sig om jag väljer "Delete" all också. Nu kan jag inte ta bort waypoints över huvudtaget.

EDIT: Verkar som fler har samma problem: http://forums.motionbased.com/smf/i...bfab4a4ba2f33177a3cbe3c&board=86;topic=8605.7

/F

GPS Garmin Edge 705
Fick detta svar från Garmin på frågan om minnesstrolek till en Edge 705:a.

"ProductSupport@garmin.com to me

Dear Christer,

Thank you for contacting Garmin(Europe)Ltd.
The biggeat card the unit can take is a 4 Gig SD Card.

Kind regards
Claude Oluoch-Olunya Garmin (Europe) Ltd
The Global leader in satellite navigation"

GPS Garmin Edge 705
ÅL skrev:
> De första 17,4 km är identiska med de sista 17,4
> km (fast spegelvänt, eftersom jag jag åkte åt
> andra hållet)
> Problemet är att den felaktiga höjden visas
> lääääänge. Vore smartare om hr Edge kunde
> kolla vilken z-koordinat (höjd) en given x-,
> y-koordinat har genom att titta i kartan!. Då
> skulle höjdmätare kallibreras omgående (och
> ofta)

Använd "Elevation Correction Plugin" till SportTracks: http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/Plugins/plugin_detail.php?id=71

/G

GPS Garmin Edge 705
Christer skrev:
> Fick detta svar från Garmin på frågan om
> minnesstrolek till en Edge 705:a.
>
> "ProductSupport@garmin.com to me
>
> Dear Christer,
>
> Thank you for contacting Garmin(Europe)Ltd.
> The biggeat card the unit can take is a 4 Gig SD
> Card.

Jag köpte 4 GB Sandisk-minne till min 705:a. Det funkade inte.

Tillbaka
Topp