Graveldäck - vilket är er favorit?

Ett litet ovetenskapligt test. Rullade med min racer ned för en backe och kröp ihop så mycket i aeroställning jag kunde och samma med min gravel.

Racer med visions 60 profil hjul ock 28 mm vittoria corsa pro 63.5 km/h

Gravel med AGW 34 mm höga hjul och S-Works pathfinder 42 mm däck 64.6 km/h.

Var ju inte samma dag så skillnaden kan ju bero lite på vinden oxå men hur som helst rullar pathfinder bra👍

Skaplig backe och hursomhelst coolt att det gick fortare på graveln. Men i hög fart är det ju mest luftmotstånd så däcken är inte så utslagsgivande, vore mer intressant att höra hur det skulle gå i en långsammare backe.

Skaplig backe och hursomhelst coolt att det gick fortare på graveln. Men i hög fart är det ju mest luftmotstånd så däcken är inte så utslagsgivande, vore mer intressant att höra hur det skulle gå i en långsammare backe.
När farten sjunker, blir skillnaden allt mindre. Troligen inte enkelt mätbart då.

Gillar semi slick däck. Har kört på Gravelking SS men provade montera på Maxxis Receptor nu. Blev glatt överraskad, bra grepp och rullar lätt.
Funderar på om man ska pröva ett Maxxis Reaver på framhjulet.

Har du ngt emot att sammanfatta nästan 18 minuters tjattrande?
Olika däck fungerar olika bra på olika underlag. Feta MTB-däck var inte så kompletta som Dylan Johnson anser och har testat sig fram till. Smalare och lättare grusdäck kan vara en vinnare. Videon antyder, med testsiffror dessutom att Dylan Johnson skulle ha fått en mycket bättre placering vid Sea Otter-grustävlingen om han bytt till ett smalare däck.

Kanske inget nytt, men med testet, även om det inte är komplett, så ger det en mer nyanserad bild av fördelen med olika däck. Om du är däcksnörd kan det vara ett komplement till TRR och Tours tester.

Första intrycket var väldigt bra. Rullar bra både på sportgrus och asfalt.

Kört två säsonger med pathfinder pro 42mm.
Har känt mig lite osäker på dom när det börjar gå fort i kurvor med lösare underlag. Återkommer hur dess känns när dom fått några mil.
Har trampat ett gäng mil nu på RH - Corkscrew Climb.
Jag är mer än nöjd. Var tveksam till att köp först pga priset. Men måste säga att det var värt de.

Har trampat ett gäng mil nu på RH - Corkscrew Climb.
Jag är mer än nöjd. Var tveksam till att köp först pga priset. Men måste säga att det var värt de.
Vi är många som har provat och precis som du har blivit mer än nöjda.
Jag tillhör de som utan ngn bakomliggande egen erfarenhet i min enfald har trott att
Gravelking slick skulle motsvara åtminstone René Herse i standard casing men efter att ha läst vad
@n3wton skrev
Jag fick ett par Gravelking slick 38:or (eller vad de heter - inte mönster utan helt släta!) av @theguythatdontknow , vilket jag djupt uppskattar speciellt såhär när det ska byggas cykel till någon annan som ska ha sin första "riktiga" cykel.

När jag tittar på däcken är de väldigt snarlika Rene Herse, men är bra mycket styvare i sidoväggarna än deras standardcasing. De ser till färgen ut som Rene Herse endurance-casing eller vad den heter.
Har jag insett att även snåljåpar som jag får lova att pynta för René Herse om vi, eller åtminstone jag, vill ha bra däck.

Klor tydligen mina pathfinder pro 38 i september 2020. Dom har betalat av sig ett par gånger. Gått som allround och pendlaredäck i snart 5 år… slitagevarnaren säger dock stopp snart :)
Jag pendlar över två mil per dag.

Cykel

Däck

Silca

Wolftooth

Rene Herse

Sram

Vittoria

Brother Mehteh

Race King 27.5x2.2”

26/27

23.6/26.2

35/35 Soft & 43/43 Hard

30.9/32.9

32.5/34.3

Bytte däck på gruscykeln och kollade vad lite olika däcktryckskalkylatorer rekommenderade. Försökte fylla motsvarande användningsområden så gott det gick.
Bra spridning på rekommendationerna. Nästan 10 PSI (0.7 bar) diff på framdäcket mellan Wolf tooth och Rene Herse

Cykel

Däck

Silca

Wolftooth

Rene Herse

Sram

Vittoria

Brother Mehteh

Race King 27.5x2.2”

26/27

23.6/26.2

35/35 Soft & 43/43 Hard

30.9/32.9

32.5/34.3

Bytte däck på gruscykeln och kollade vad lite olika däcktryckskalkylatorer rekommenderade. Försökte fylla motsvarande användningsområden så gott det gick.
Bra spridning på rekommendationerna. Nästan 10 PSI (0.7 bar) diff på framdäcket mellan Wolf tooth och Rene Herse

Intressant. Använder Wolf Tooth’s app tycker den ger bra värden för allt utom just min gravel (29 psi). Där kör jag 5-6 psi lägre än vad den ger.

Cykel

Däck

Silca

Wolftooth

Rene Herse

Sram

Vittoria

Brother Mehteh

Race King 27.5x2.2”

26/27

23.6/26.2

35/35 Soft & 43/43 Hard

30.9/32.9

32.5/34.3

höga siffror. jag (100 kg + inkl cykel osv) kör lägre än silca på allt som inte är ren asfaltsrunda.

notera att däckets uppmätta diameter ger stort utslag i silcas kalkylator. om race king är 55 mm (som på 25i-fälg) rekommenderas typ 1,7, men om samma race king är 60 mm (som på 40i-fälg) säger den 1,4. (något jag tror är rätt och riktigt, så om en har t ex 30i bör en mäta däcket, inte mata in 55 mm).

höga siffror. jag (100 kg + inkl cykel osv) kör lägre än silca på allt som inte är ren asfaltsrunda.

notera att däckets uppmätta diameter ger stort utslag i silcas kalkylator. om race king är 55 mm (som på 25i-fälg) rekommenderas typ 1,7, men om samma race king är 60 mm (som på 40i-fälg) säger den 1,4. (något jag tror är rätt och riktigt, så om en har t ex 30i bör en mäta däcket, inte mata in 55 mm).
Jadå, mäta faktiska däckbredden är väl en självklarhet då volymen förändras rejält.

Men fyllde i uppmätta bredden och samma vikt på alla kalkylatorer. Så ändå intressant att dom varierar så mycket.
Får väl bli vanliga "börja högt och sen cykla och minska tryck lite åt gången tills det börjar kännas sladdrigt" 🫠

Varför skulle man inte göra så?
det skulle väl vara om rullmotståndet börjar öka dramatiskt ganska långt innan det blir sladdrigt. alternativt om det blir för mycket genomslagspunka långt innan det blir sladdrigt. då behöver metodiken vidareutvecklas lite. men jag tyckte det lät funktionellt, jag står rakryggad bakom min tumme upp-emoji.

Jag är blandat nöjd med mina Gravelking SK 43 mm. De är lätta och känns rimligt snabba.

Jag har haft svårt att hitta rätt däcktryck. Fram 25-30 psi där det lägre ger bra kontakt men en del genomslag och viss sladdrighet. Högre trycket ger bra form men understyrning på löst grus. Bak på 35-40 ger lite studsig kontakt men på det lägre viker sig däcket vid kompression i snabba kurvor.

För kunde jag köra väldigt tunna 35 mm semiskicks med slang i. De kändes snabbare och mer kurvsäkra.

Jag är kort sagt inte helt övertygad om GK men inser att jag inte använder dem rätt. Har också svårt att förstå vartåt jag ska gå. Mysturer är inga problem alls men när däcken pressas får de bekänna färg.

Jag är blandat nöjd med mina Gravelking SK 43 mm. De är lätta och känns rimligt snabba.

Jag har haft svårt att hitta rätt däcktryck. Fram 25-30 psi där det lägre ger bra kontakt men en del genomslag och viss sladdrighet. Högre trycket ger bra form men understyrning på löst grus. Bak på 35-40 ger lite studsig kontakt men på det lägre viker sig däcket vid kompression i snabba kurvor.

För kunde jag köra väldigt tunna 35 mm semiskicks med slang i. De kändes snabbare och mer kurvsäkra.

Jag är kort sagt inte helt övertygad om GK men inser att jag inte använder dem rätt. Har också svårt att förstå vartåt jag ska gå. Mysturer är inga problem alls men när däcken pressas får de bekänna färg.
bredare fälg så viker de sig kanske inte i kurvor?

Varför skulle man inte göra så?
det skulle väl vara om rullmotståndet börjar öka dramatiskt ganska långt innan det blir sladdrigt. alternativt om det blir för mycket genomslagspunka långt innan det blir sladdrigt. då behöver metodiken vidareutvecklas lite. men jag tyckte det lät funktionellt, jag står rakryggad bakom min tumme upp-emoji.

Det är så jag brukar göra, så lågt jag kan utan genomslag och sladdrighet.
Oklart om det är bäst för rull, men grepp och komfort blir iaf väldigt bra

Sticker mellan med en 26-tumsfråga. Förslag på ett snabbt nu tillgängliga 559mm/26-tumsdäcket för fin gruscykling som mäter 35-50mm och väger lätt?

Känns helt ok! Thunder burt 2.1, ev lite väl högt däcktryck körde på 2.0. Väldigt bekvämt på nysladdat och grövre underlag. Känns sketchy på asfalt och tvära kurvor...

Bilagor

• PXL_20250517_053253378.webp
    PXL_20250517_053253378.webp
    1.3 MB · Besök: 119
det skulle väl vara om rullmotståndet börjar öka dramatiskt ganska långt innan det blir sladdrigt. alternativt om det blir för mycket genomslagspunka långt innan det blir sladdrigt.
Jag formulerade mig lite väl korthugget och därför även otydligt
Jag menade att även jag tycker man självklart bör justera däckstrycket tills man är nöjd och att även börja med högsta tryck och sedan släppa ut lite försiktigt, eftersom det är såpass mkt lättare än stå o fjutta med en miniump.

Känns helt ok! Thunder burt 2.1, ev lite väl högt däcktryck körde på 2.0. Väldigt bekvämt på nysladdat och grövre underlag. Känns sketchy på asfalt och tvära kurvor...
Tyvärr är nuvarande Thunder Burt både tyngre och med mindre smidig stomme jmf med hur de var för 5-6 år sedan
ThunderBurt_2_1.webp

Jag formulerade mig lite väl korthugget och därför även otydligt
Jag menade att även jag tycker man självklart bör justera däckstrycket tills man är nöjd och att även börja med högsta tryck och sedan släppa ut lite försiktigt, eftersom det är såpass mkt lättare än stå o fjutta med en miniump.

Tyvärr är nuvarande Thunder Burt både tyngre och med mindre smidig stomme jmf med hur de var för 5-6 år sedan
Visa bilaga 769591

Det var just stommen jag var rädd för (mina är något äldre). Kändes väldigt tunna vid monteringen så jag körde onödigt högt tryck då jag ville minska risken för däckskador. Men peppar peppar bara en punka och det var i slitbanan och fixades med salami.
Lite väl tight på Carbondan framförallt i gaffeln vid tjock lera men i torrt var det supernice.

Gillar semi slick däck. Har kört på Gravelking SS men provade montera på Maxxis Receptor nu. Blev glatt överraskad, bra grepp och rullar lätt.
Funderar på om man ska pröva ett Maxxis Reaver på framhjulet.
Kommer gå tillbaka till Gravelking. Dom här däcken är bra på alla sätt förutom att de är extremt punkteringskänsliga. Man skulle iofs kunna vända på det och säga att dom är extremt bra för dom som gillar att bli nersprutade av latex.

Oh nej, alla sipening åt fel hål!

Visa bilaga 701106

Fruns hjul var inte tät pga glapp i fälgen. Försökte först att lima men det funkade inte. Efter några månader upptäckte jag dålig och framförallt för smal tubeless tejp. Tejp som var lite bredare än fälgen gjorde bakhjulet tät. Idag fixade jag också framhjulet. Byte samtidigt också riktning på däck. Med sipening åt rätt håll kan frun nu äntligen cykla säkert!

2025-05-28-18-55-17-835.webp

Senast ändrad:
Efter att kompisarna bytt däck och kört ifrån mig ville jag också testa. Hutchinson Caracal! Blev grymt nöjd, väldigt snabba både på grus och asfalt, aldrig haft ett par däck som varit lättare att montera. Kan inte säga nåt om hållbarhet ännu, bara kört 5 mil grus och 4 mil asfalt. Hade tidigare Vittoria Terreno dry och kört en hel på Schwalbe G-one

Efter att kompisarna bytt däck och kört ifrån mig ville jag också testa. Hutchinson Caracal! Blev grymt nöjd, väldigt snabba både på grus och asfalt, aldrig haft ett par däck som varit lättare att montera. Kan inte säga nåt om hållbarhet ännu, bara kört 5 mil grus och 4 mil asfalt. Hade tidigare Vittoria Terreno dry och kört en hel på Schwalbe G-one
Visst måste man ha ”race”?

Tillbaka
Topp