Hål i däcket...

Öviksmicke

Ny medlem
Hål i däcket...
Fick en sten på ett väldigt dåligt ställe sist vi var ute och cyklade och det gjorde inte bara hål i slangen utan även nydäcket. Vad ska man göra igentligen? Sätta en laglapp, eltejp eller är det lönt enns att göra något åt det?
hal.JPG ht=612

Hål i däcket...
Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Laga hålet med Liquisole, finns på Clas Ohlson:
> http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S
> /Hi/351300_X_2004-06-29_165231.jpg
> http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=2
> 56022
>
> Har fixat en del däck med den geggan och de
> håller. Är hålet stort kan du sätta en vanlig
> lagningslapp på insidan också.
>
> /Leo

Håller med, Liquisole funkar på i princip all gummi. Trasiga skosulor blir som nya med det. Se bara till att det är riktigt torrt och att det får torka tillräckligt länge.

/Magnus

Hål i däcket...
Riktig vulktejp är skitbra. För nödfallsreparationer kan man även använda superlim, men räkna inte med att det håller särskilt länge.

Hål i däcket...
jag har lagat revor i mina dh-däck genom att limma en lagom stor bit slang på insidan samt dra ett lager silvertejp över. funkar fint.

Hål i däcket...
Jag "lagade" mitt Big Betty som hade en ~7 mm reva med enbart två remsor silvertejp på insidan, har inte varit några problem med det. Blev ganska många hårda timmar i bl.a. Fralperna efter lagningen.

Nu har jag dock pensionerat däcken då mönstret slitits ned för mycket.

Hål i däcket...
Duct tape is your friend. Silvertejp är suveränt för detta. På V-bromstiden lyckades jag 2 ggr att reva sidan på däcken ordentligt (15 cm som värst). Två lager silvertejp så höll däcken tills gummit var slut...

Hål i däcket...
Körde laglapp på insidan av mina GP4000 i somras när ett gruskorn hade ätit sig igenom gummit. Fick dock återkommande punka på det däcket så jag har inte kört med det sen dess. Kanske dags att hälla i lite Liquisole.

/C

Hål i däcket...
Jag fick två sådana hål samtidigt. Jag limmade dit två laglappar och problemet försvann. Prova gärna med laglappar. Ska det inte funka för dig så kan du prova nåt annat.

Hål i däcket...
Kom just ihåg.. Har ju använt rutsilicon (Gegga för att täta runt gamla bilrutor), det funkar faktiskt både till gympadojor och däck. Vänta bara, med att gå inomhus med skorna!

Hål i däcket...
Det finns laglappar med väv i, kallas "kappa" och finns på gummiverkstan i varierande storlekar från 1-kronas till hur stora som helst :)

/Örten (jobbat i däckbranschen i 20 år)

Hål i däcket...
Många bra tips, men jag håller fortfarande på Liquisole. Har bland annat använt det när jag lagat mina målvaktsskor i innebandy. Lagningen håller bättre än materalet runtomkring och ni som spelar innebandy vet hur mycket målvakten sliter på skorna. Sedan har det fördelen att vara elastisk.

/Magnus

Hål i däcket...
Jerry skrev:
> Gjorde en riktig MacGywer fix ute i skogen med
> lite silvertejp
> för ett tag sedan, den håller fortfarande.

Gjorde en provisorisk lagning med björknäver då jag fick en en reva i däcket så stor att slangen tittade ut. Fungerade utmärkt att åka hem med.

Hål i däcket...
martho skrev:
> Gjorde en provisorisk lagning med björknäver då
> jag fick en en reva i däcket så stor att slangen
> tittade ut. Fungerade utmärkt att åka hem med.

Det var McGyver deluxe!

Hål i däcket...
Förutom för hål funkar Liquisole perfekt om några av gummidubbarna på däcket slitits av. Lagade mina gamla Nokian NBX däck med geggan och de höll en hel vinter. Liquisole är som gummi och greppar lika bra som däcket i övrigt. :-)

/Leo

Hål i däcket...
Markus F skrev:
> Riktig vulktejp är skitbra. För
> nödfallsreparationer kan man även använda
> superlim, men räkna inte med att det håller
> särskilt länge.

Hur funkar vulktejp då? Den enda vulktejp jag har sett hade knappast nåt klister överhuvudtaget så jag har svårt att se hur man skulle kunna fästa vulktejpen på däcket. Limmar ni fast den eller? Isåfall borde det ju inte heta tejp..

Senast redigerad av en moderator:
Hål i däcket...
Leo skrev:
> Förutom för hål funkar Liquisole perfekt om
> några av gummidubbarna på däcket slitits av.
> Lagade mina gamla Nokian NBX däck med geggan och
> de höll en hel vinter. Liquisole är som gummi
> och greppar lika bra som däcket i övrigt. :-)
>
> /Leo

Vi lagade klätterskor som v ar nötta rakt igenom, först limmade vi fast en tygbit från insidan, sen på med liquisole på utsidan..
Flug-känslan blev slående!

Hål i däcket...
jonzén skrev:
> mike the bike: vulktejp har inget klister.

Så hur är det då tänkt att man ska laga sitt däck med hjälp av vulktejp? Limmar ni dit den (till vilken nytta?) och varför kallas det isåfall för tejp?

Hål i däcket...
Mike the bike skrev:
> jonzén skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > mike the bike: vulktejp har inget klister.
>
> Så hur är det då tänkt att man ska laga sitt
> däck med hjälp av vulktejp? Limmar ni dit den
> (till vilken nytta?) och varför kallas det
> isåfall för tejp?

Vulktejp fästes med hjälp av värme

Hål i däcket...
Vulktejp fästes med hjälp av värme
--------------------------------------------------------------------------------------

Bra. Fram med varmluftspistolen bara. =) (jag råkar faktiskt ha en sån liggande) Eller använder ni någon annan metod?

Hål i däcket...
Tyvärr. Den största revan var för stor för att laglappar skulle funka. Slanghelvetet stack ut genom däcket ändå. :(

Ett vinterdäck av Nokian Hakkapelittas kaliber ska väl hålla mer än 11/2 år?

Tillbaka
Topp