Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Var hemma med sjuka barn i torsdags och fredags och jäklar vad cykeln hade frusit ihop över helgen. Fick köra utan frambroms och bakväxel i morse. Hoppas på att cykeln tinar upp i cykelförrådet på jobbet...

Det var jättejobbigt imorse, tydligen har inte min juldiet fungerat! Man kan ju tycka att all energi skulle ha ansamlats i kroppen under de här veckorna, typ så att man kunde släppa ut 80.000KW på en och samma gång, men tydligen så kan man inte spara kalorierna i kroppen... jag känner mig lurad!

Appel skrev:
-------------------------------------------------------
> Var hemma med sjuka barn i torsdags och fredags
> och jäklar vad cykeln hade frusit ihop över
> helgen. Fick köra utan frambroms och bakväxel i
> morse. Hoppas på att cykeln tinar upp i
> cykelförrådet på jobbet...

Tyvärr brukar det ofta frysa igen när man kommer ut. Det funkar bra de första 500 m, men sen blir det värre än innan man tinade cykeln. Iaf min erfarenhet.

federico skrev:
> 14 Januari

Stiligt! Såg inte så kallt ut. :)

Lingon skrev:
> Världsklass på dom bilderna, federico!

42Hz skrev:
> federico skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 14 Januari
>
> Stiligt! Såg inte så kallt ut. :)

Tackar!

Gissar på -5, enl SMHI -10, men det var bara -3,5 på mitt fönster i förorten och då brukar man kunna lägga på 2 minusgrader.

Riktigt trevlig cykel-morgon GC-vägarna var bra plogade hela vägen. Ganska bra klädval, frös i varje fall varken om fingrar eller tår idag trots 7-8 minusgrader. Nytt baknav, ny kedja och nytt styre fick dessutom cykeln att kännas som ny, riktigt trevlig känsla.
/Lasse

Hade planerat backintervaller men fegade ur då det var rätt kallt. Men fin pendling med lite snöflingor från skyn.

Köper troligtsvis ny pendlare imorgon, man blir allt bra lycklig av prylar :)

Konstig, först lyckades jag med nöd och näppe undvika en lösspringande liten hund på cykelvägen för att sedan bli påhoppad av ägaren och hans 4 hundutrustade pensionärspolare. "Kanske skulle cykla lite långsammare!" skrek han varpå jag svarade "Kanske skulle koppla hunden!" varpå någon av hans polare utbrast "Hörru du!". Orkade inte bråka med senilmaffian då dom säkert skulle ha glömt alla mina one-liners när det var klart i alla fall...

Lite senare när jag bytt medium till bilvägen vid Djursholms Ösby fick jag en stor pickup i baken som ilsket tutade när han tryckte sig förbi med 1 cm marginal. Hantverkaren som satt i såg mycket ilsken ut, tyvärr förhindrade mina lobstervantar mig från att visa vad jag verkligen tyckte om honom...

Så frågan är, vart fan ska man cykla? På cykelvägarna skriker dom att man ska cykla långsammare och på bilvägen tutar dom för att man cyklar för långsamt... Loose-loose att vara cyklist vad det verkar.

hantverkare... ingen lösning där, de kommer alltid att vara arga i trafiken. Har ofta undrat varför, är det jobbsituationen eller rekryteringsbasen eller vad är det?

Blir två till tre veckors lokaltrafik pga operation. Sitter nu på pendeln med ett par som kör enligt devisen "party all day" och riktigt stinker gammal fylla. Tragiskt både det och att åka SL ett bra tag till.

Mitt projekt att vara bland de hundra första förbi räkneverket vid Gamla stans t-bana är nu avklarat. Rullade förbi på plats 86 idag, strax innan klockan sju i morse. Nu hägrar topp femtio men jag undrar om jag klarar att gå upp så tidigt. Skön cykling var det i alla fall.

federico skrev:
> 14 Januari

Bara bäst federico! Magiskt ljus och sanslösa färger.

Frisk och skön, första pendlingen på 4 veckor. Lite sladdrig i baken dock. Det är en bra idé att pumpa dubbdäcken ibland btw.

federico skrev:
> 14 Januari

Fabulösa bilder. Som vanligt. Kort fotofråga: vad plåtar du med? Kör du med stativ?
Martin

Skitjobbig idag igen, ont i knät har jag fått också. Insåg att jag cyklar som en strokepatient med höger ben då pedalen på den sidan lidit rätt hårt av saltet. Bara till att tvinga foten rätt igen då och försöka vila så gott det går.

Blev kränkt av en gubbe i kostymbyxor på en riktig skev damcykel, så jag antar att det är mer än pedalen som farit illa i saltmodden...

SnöKAOZ, iaf i mina ögon trots keps. 5-10 cm nysnö i Sthlm väntas under dagen. Blir puderfest hem.

Snögubbependling idag, annars så hände det inte så mycket. Ser inte fram emot moddpendlingen hem då jag inte har några förhoppningar om att det kommer vara plogad någonstans.

izar skrev:
> Snögubbependling idag, annars så hände det inte
> så mycket. Ser inte fram emot moddpendlingen hem
> då jag inte har några förhoppningar om att det
> kommer vara plogad någonstans.

+1

Hasse#7 skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 14 Januari
>
> Bara bäst federico! Magiskt ljus och sanslösa
> färger.

Tack Hasse för dina alltid så positiva och fina kommentarer!

MartinC skrev:
> federico skrev:
> -----
> > 14 Januari
>
> Fabulösa bilder. Som vanligt. Kort fotofråga:
> vad plåtar du med? Kör du med stativ?
> Martin

Tackar, kul att ni gillar! Ibland har jag stativ men igår var det på fri hand med stöd mot broräcket. Det syns inte på web-bilden med det är inte optimal skärpa och dessutom bländare 3,5 (1/60sek). Med stativ hade jag kunnat få pixelskärpa, inget brus och bättre skärpedjup. Men det är begränsat med tid på väg till jobbet och tyvärr åker inte stativet med i väskan varje dag. Kameran är en Canon 1100D med ett 50mm 1,4

15 januari, tyvärr ingen spännande morgonbild, kanske något intressant att fånga på hemvägen.

Har kommer en Panoramabild från 14 Januari (Photomerge från fyra bilder)

Bilagor

• panorama.jpg
    panorama.jpg
    30.8 KB · Besök: 62
Senast ändrad:
Det såg mysigt ut från taxin jag satt i. Misstänker att det kanske inte var fullt så mysigt i verkligheten.

heklamama skrev:
> Snömys.
> Sinnesnärvaro nog att ta gogglar.

+1 Fast det blev imma på/i mina goggles. Oproffsigt.

Lola skrev:
> Säg till mig att skärpa till mig för fan och
> plocka ut cykeln igen!

HTFU

Snömys som sagt. Enda incidenten var en rödljuskörande blå hantverkarbil vid norra änden på västerbron. Kunde ha gått illa om folk hade varit lite snabbare ut på övergångsstället.

Senast ändrad:
Eländig! Nertvingad i tuben pga kundmöte på morgonen, och just en så här fin sladdardag också! Rena jäkla Tokyo på Slussen, hade jag inte plockat fram mitt mest stoiska lugn hade det varit nära en Falling Down...

Idag var det inget som utmärkte sig, förutom att jag slirade ett par gånger och höll på att gå omkull vid Trädet på Norr Mälarstrand. Mötte väldigt få cyklister.

Ser ut som om det kan bli en rolig hemfärd idag!

Riktigt intressant i modden idag...
Särskilt den halvpackade snön som man ibland flyter ovanpå men oftast skär igenom.
Nu ska jag skaffa glasögon så man kan hålla upp huvudet och se lite mer framåt i snöfallet!

För oss som pendlar på morgonen istället för vid första- eller andralunchen så var det fint väglag och bara lite småspik i luften imorse ;) Blir kanske goggles inför hemfärden dock, total whiteout utanför fönstret senaste timmarna.

Wheer skrev:
> För oss som pendlar på morgonen istället för
> vid första- eller andralunchen så var det fint
> väglag och bara lite småspik i luften imorse ;)
> Blir kanske goggles inför hemfärden dock, total
> whiteout utanför fönstret senaste timmarna.

+1

Fast utanför mitt fönster är det mest fluff i luften, så det blir nog extra behagligt och inbäddat!

Suck. Inväntar handläggningstid på ca 3 veckor hos försäkringsbolag nu. Ska försöka få loss mina dubbdäck från verkstad och komma igång med pendling på Biltema-cykel innan dess.

Oroväckande tyst i den här tråden.
Hade hoppats på en väglagsrapport innan jag begav mig hemåt.

//j

Senast ändrad:
Började bra med plogat helt ok fram till Alvik, kränkt av en Scott med remdrift strax innan Tranebergsbron, sen kränkt av en skärmlös cross på västerbron (såg väldigt lätt-trampat ut), kom ikapp Scott med remdrift efter Liljeholmsbron, dagens jumboplogningspris får cykelvägen längs med Örbyleden som inte sett ett plogblad på hela dagen, shame!

Tillbaka
Topp