Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Möjligen så är detta inlägg OT pga skillnad i klimat, säsong och geografi men ni får ta det som/om ni vill!

Eftersom aktuell morgon erbjöd en respit från de ofta förekommande +35-40 gradersdagarna så passade frun och jag på att ta en före-jobbetfika. Bäcköverfarten som bilden visar är tagen efter fikat och är därför tekniskt att betrakta som del av pendlingen.

Nåväl, på lördag väntar en vidare uppfräschning inför "öppet spår" i Tour Down Under (TdU) den 25/1. Det är alltså femte etappen av TdU som amatörerna får cykla. Den är på endast 127km men man blir rikligt kompenserad i form av klättring.

Svensk TV kommer troligen inte att visa något från etapperna då inga nya dopingfall förväntas avslöjas under denna UCI säsongens första flerdagarstävling. Men om intresse ändå finns så kan du rikta in din webläsaren mot: http://www.tourdownunder.com.au/down-under-classic-and-stages-1-6.htm, https://en.wikipedia.org/wiki/Tour_Down_Under eller https://www.facebook.com/tourdownunder

Ha det fint önskas från Antipodien!

Bilagor

• 2013.01.16 08.19.46.jpg
    2013.01.16 08.19.46.jpg
    99.2 KB · Besök: 45
känns ju lagom kul o skriva när man ser ovanstående bild ( bitter !! ja så in i h-e )
nåja -18 i bromma och minus 14 i rotebro när jag kom fram .
hade bara lobsterna på mig utan innervantar , trodde verkligen jag skulle dö PÅ RIKTIGT.
jag satt med fingrarna runt en kaffekopp i 10 minuter o led innan värmen kom tillbaks.
ta på er av h-e idag är mitt tips

Minus 7 grader och ett lite lätt extra lager nysnö. Landsvägen var som vanligt trespårig (en till mig och två till bilarna) dvs gott om plats att köra om (om det inte är möte) och jag får superbt grepp hela vägen. Del två av pendlingen gav lite modd men inget som störde!

gasbinda skrev:
-------------------------------------------------------
>
> ta på er av h-e idag är mitt tips

Det gjorde jag idag, det skulle jag inte ha gjort. -14* i enskede och typ +5 (kändes det som iaf) från Medis och framåt... betydligt varmare inåt stan som vanligt, men idag osedvanligt mycket varmare upplevde jag det som!

Dessutom blev jag svårt kränkt av inte mindre än 3st vardagspendlare... vafan är det som händer, rullar mina rulldetaljer (hjul, vevlager, pedaler) överhuvudtaget eller ligger det och bromsar 150w konstant?

-14, Crispigt alltså... Mina nyinförskaffade Hestra Terry Lobster fick bekänna färg och klarade uppgiften galant. Grymma! Såg endast en handfull cyklister på 16 km pendling. Enda konstigheten en snubbe som bestämt hävdade att jag skulle köra om honom på insidan iställe för till vänster...?

mattel skrev:
> btw, vem är det jag har mött/sett på strax
> innan räknaren på stocksundsbron? orange jacka
> och långa skärmar. i tisdags morse vek jag ner
> från bron över E18 strax före och idag strax
> efter samma person.

Låter som om det skulle kunna vara jag! Observerade en KBCK jacka häromdagen.

Det var kallt. och mörkt. Skulle haft mer på benen, de frös, musklerna protesterade och ville annat. Blir underställsbyxor nästa gång termometern kryper neråt -8. NU kör jag bara med cykelbyxor och Craft winter tights över det.

BRa plogat förutom Ulvsundaled mellan Bromma blocks och Bällstavägen. Annars platt, fint och hårt underlag.

BEslutade även i min klenhet att blir det kallare än -10 så ställer jag in långpendlingarna.

bsandborgh skrev:
> Låter som om det skulle kunna vara jag!
> Observerade en KBCK jacka häromdagen.

där ser man, godmorgon i efterhand! :)

-14° vid starten så Bar Mitts och skoöverdrag åkte på, det var varmt och gôttigt hela vägen in till stan. Mötte nya sopsaltarmaskinen vid Ängby och hälsade glatt på föraren. Sedan dusch, macka och kaffe på jobbet. Mysmorgon.

Lite småkyligt och hoppigt, annars var det bra. Tyckte att cykeln gick trögare än vanligt eller så var det benen, har inte bestämt mig än...

bvs skrev:
> Kaffekask skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Många pro's vid Alvik imorse, den längst bak
> > till höger har nog nyaste Shimano fashion-SPD:
>
> Sådär många har jag inte sett sen i höstas.
> Vilken tid är det där?

Jag var lite sen så det var strax före åtta, skillnaden var markant mot min vanliga passeringstid strax efter sju (vid Alvik). Idag slutar det däremot i soffan efter brutalt ryggont kombinerat men en förkyld dotter. Vårkul med Ru för hela slanten... :-)

Undrar om känslan att spruta in Botox i ansiktet liknar den man får när man cyklar i en massa minusgrader. Känns som om ansiktet är bortkopplat från resten av kroppen men ändå lyckas bitcha till hjärnan om hur väldans ont det gör.

Och från det ena till det andra: En liten stämningsbild från Långsjöns isar.
bild.JPG

Thomas

Drivlinan på pendlarMarinen är nu officelt helt slutkörd.
"vi skulle kunna göra en instruktionsvideo för verkstadsbruk med den där kedjan" löd omdömmet.
Nya komponenter inhandlade men tyvärr hjälpte det inte att förvara dessa i cykelverkstan över natten så jag fick gräva fram en annan Marin att pendla på.
Ingen korg, 700c hjul och bockstyre med vingmutterväxelreglage.

Roligare än på länge.

Jeansen var lite svala.
Var köper man Alaska byxor?

Cykelkö vid svingels rödljus, det har inte hänt sen sommaren. Det blir spännande att se hur många som kommer att cykla i göteborg då det blir varmare.

silverman834 skrev:
> Cykelkö vid svingels rödljus, det har inte hänt
> sen sommaren. Det blir spännande att se hur
> många som kommer att cykla i göteborg då det
> blir varmare.

Ja, jag upplevde det redan dagen jag krockade. Köer vid Nordstan och vid Allén.
Kommunen har lite att göra...

emilh skrev:
> silverman834 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cykelkö vid svingels rödljus, det har inte
> hänt
> > sen sommaren. Det blir spännande att se hur
> > många som kommer att cykla i göteborg då det
> > blir varmare.
>
>
> Ja, jag upplevde det redan dagen jag krockade.
> Köer vid Nordstan och vid Allén.
> Kommunen har lite att göra...

Helt klart. Frågan är hur länge de tänker fortsätta blunda.

I någon chatt med Hulthén om trängselskatten frågade någon om de skulle börja bygga ut cykelbanorna nu och hennes svar var typ "det gör vi ju redan". Pfft.

Fina panoramabilder federico. Ser kallt ut.

(Notera det sammansatta ordet för att slippa säga panorama i plural (panoraman, panoramer, panoramor...?))

/Johan

Rena cykelbanor på fastlandet, på Älvsborgsbron kom jag till snögränsen och det underlaget höll i sig till Torslanda. Hur går detta till? Längre norrut?

Annars var det mjölksyra deluxe i uppförsbackarna och en långsam tid.
Skönt att slippa bussen, dock!

Frisk morgon med ca -10C i Sthlm. Invigde de nya cykelglasögonen jag fick i julklapp (tack, svärfar) och njöt av tårfri pendling hela vägen. Dock sved det i ansiktet pga försvunnen balaklava.

På väg söderut på Torsgatan (strax innan korsningen Karlbergsvägen) var det en äldre man som kom gående mot mig cykelbanan och envist vägrade flytta på sig. När jag kom fram sa han att jag skulle cykla i trafiken istället, men när jag sa att det faktiskt var en cykelbana där jag cyklade (syns ju inte så bra så här års) så han generad ut och släppte förbi mig.

Pest eller kolera - på Stella Fares cykelbanor i gatan slipper man konflikter med fotgängare, men där hamnar så mycket snömodd vintertid att man ändå tvingas ut i gatan. Dessutom är det taxi- och budbilsparkeringsmecka, samt risken att bli dörrad.

De kombinerade GC-banorna å andra sidan är sällan blockerade av fordon, men där uppstår istället konflikter med fotgängare som inte vet/ser att det är cykelbana på ena sidan. Vi cyklister är förlorare i båda fallen.

Fasiken det blir bara bättre varje morgon, kallt och friskt. Morgon cyklingen är helt klart njutbar nu i Göteborg. Undra varför jag alltid tycker det känns lite kallare på vägen hem, är det energin som börjar ta slut så att kroppen drar ner termostaten?

-Åke

Åke skrev:
>Undra varför jag alltid
> tycker det känns lite kallare på vägen hem, är
> det energin som börjar ta slut så att kroppen
> drar ner termostaten?

Jag upplever det likadant och en gissning som jag hört är att det kan vara att man på morgonen fortfarande har kvar all värme från sängen. Men din teori låter ju också bra.

Rippa skrev:
> Tunnlar, många tunnlar ska passeras...

Men var är dementorerna??

Fredrico, som vanligt helt magiska bilder.

Pendlingen - jo tack det gick bra väldigt få andra cyklister ute, bet lite i kinderna.

1358546673700.jpg
Kallt och krispigt. Härligt sträv snö. Tog en extra tur vid niotiden förbi Lovö kyrka. - 20 och månsken.

Förvånansvärt många som cyklade igår med tanke på temperaturen.
Såg bara ytterligare en cyklist med värmeväxlare, hur fixar era luftrör kylan?

Kände som så många andra ett starkt rullmotstånd. Fryser fettet i lagren eller var det bara mina ben som var extra trötta?

Dagens pendling tog mig in till stan där http://www.tourdownunder.com.au/down-under-classic-and-stages-1-6.htm nu börjar.

Bild 1 visar Phil Gilbert i världsmästartröja, hans medhjälpare har hand om vinflaskan som förärades av delstatens premiärminister.

Bild 2 visar André Greipel efter målgång, du får själv klura ut hans placering.

Kort sagt en behaglig pendel idag; mycket skönare än gårdagens klättring på 710m!

Bilagor

• 2013.01.20 18.48.39.jpg
    2013.01.20 18.48.39.jpg
    94.1 KB · Besök: 40
  • 2013.01.20 20.07.07.jpg
    2013.01.20 20.07.07.jpg
    82.1 KB · Besök: 57
Roligt men, det börjar kännas som en dålig trend, jobbigt som fan. Jag funderade på att höra av mig till Rektor Ahl på Rymdproktologiska Institutet (SL) och be om att få den där bak igen, dvs köpa busskort! Men jag bet mig själv i kinden och insåg att det här är bättre, alla dar i veckan ändå ;-)

Bara vanlig pendling idag, inte speciellt kul, inte speciellt svårt, inte speciellt kallt, inte speciellt varmt, bara mitt emellan. Lyckades med min första vurpa som resulterade i "blodvite".

Efter Stuvsta rondellen hamnade jag i fel hjulspår i nedförsbacken. Som lydig cykeltrafikant så ville jag byta hjulspår för att ej vara i vägen, och i bytet försvann framhjulet. Hade koll på att jag varken hade bilar bakom, framför eller i möte, så innerst inne visste jag nog att jag skulle vurpa :) Skrapsår på knät och spricka i styret, surt sa räven men... är jag en riktig cyklist nu? Snälla, snälla, snälla! :)

Tyckte att cykeln betedde sig väldigt skumt efter vurpan, hade svårt att hålla egna spår, cykeln drog sig 2-3 dm åt ena eller andra hållet så fort den fick syn på ett annat cykelspår.
Troligen beroende på att jag tog det lite extra försiktigt efter vurpan. Men får kolla igenom cykeln i em.

Skakad med inte rörd, ungefär så kändes det.

Dagens höjdpunkt var när jag fick åka bakom en plogtraktor för första gången den här vintern!

"Hä schlag", som Stig skulle sagt. Och ganska spårigt pga tidigare snålplogning. Och kall motvind och sega ben. På det hela taget inte så tokigt alltså.

Kylig pendling, mötte 2 rådjur vid ett övergångställe i Årsta, jag saktade in men de vägrade gå över. Jag körde vidare, hoppas det inte är en trafikförseelese.

Kändes som man körde vidare på fredagens trötthet, helt slut i benen.
Lite fler cyklister idag och rätt moddigt på sina ställen.

Fin pendling genom stan från söder mot Kista, mycket moddigt och väldigt spårigt mellan Överjärva gård och Helenelund dock. 25 % längre åktid jmfrt med torra cykelbanor.

Tillbaka
Topp