Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Fint som snus. Fincrossande, i den mån man kan utföra det på cyklar från Göteborg iaf.

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Pendlade med oriktat bakhjul och otränade cykelben och från Norrort.

Från Norrort? Den här gången är det ju faktiskt synd om dej.

Jag måste härmed dela ut lite pendlarcred: Jag möter flera dagar i veckan nere i Billdal, ca 1,5 mil söder om Gbg centrum, en tjej som cykelpendlar. Jag möter och kör om många som cykelpendlar men de flesta är lättglömda. (Den enda andra som sticker ut är 40+ mannen med tempolåren som varit omöjlig att få häng på, 40+ syftar i detta fall på hastigheten)

Det som sticker ut med denna tjej är stilen på cykel samt klädsel.

Det ser ut som hon kör en gammal stålracer med pakethållare och sidväska, det blir oftast bara en glimt av den så jag kan inte se om det verkligen är en åttitals Crescent-aktigt eller nåt modernare retro-åk.

Det andra är att hon måste vara varm, eller köra hårt. Idag med fuktig dimma och 6,5 plusgrader enligt bilens termometer var det barbent, för någon vecka sen var det kort-kort (cykelterm, men ni fantasifulla känn er fria att tolka det på annat sätt).

Det känns som hon skulle kunna hänga här, eller borde.

Blev omkörd på plåtbron i Rissne. Min erfarenhet säger att plåt har en ganska låg friktionskoefficient så jag brukar ta det ganska lugnt just där.

Märker att någon kommer ikapp mig, det är en MTB med pannlampa som satsar hårt nerför bron och tar den tvära vänstern betydligt snabbare än jag vågar mig på. Därefter så tar jag mig ikapp och går om (tar aldrig rulle på okända cyklister). Märker att han hänger på en stund då jag ser hans lampa lysa upp min väg, men släpper snart.

Han kommer ikapp mig lite senare då jag står och väntar vid ett rödljus, men nu släpper jag aldrig förbi honom, trycker på lite och han är borta för evigt!

Plus för en stark MTB cyklist
Minus för en alldeles för stark lampa som säkert bländar alla.

izar skrev:
> Blev omkörd på plåtbron i Rissne. Min
> erfarenhet säger att plåt har en ganska låg
> friktionskoefficient så jag brukar ta det ganska
> lugnt just där.
>
> ...
>

Har kört på den bron i stort sett varje dag sedan den byggdes och har aldrig märkt av att underlaget skulle vara halt. Däremot är linjedragningen kass med backar och tvära 90/180-graderskurvor.
Grässlänten mellan pumphuset och busshållplatsen är i alla fall återöppnad nu så man slipper ta trappan.

//j

En kille på rullskidor ropade "ben!" tror jag. Jag hoppas att det var för att han hann uppfatta och berömma mina Thighs of Thunder.

I dag skäms jag för en omkörning med för små marginaler. Ingen skada skedd, men fy på mig! För övrigt intet att rapportera från fronten.

Dimmigt och pannlampspremiär efter förra veckans lampkraschande. Har inte bestämt mig än om jag ska köpa en ny sigma lightster eller gå på Philipslampan.... Klädde mig iaf perfekt.

Dagens djurspotting: Två rådjur som blev skrämda och bestämde sig för att löpa längs med vägen och sen passera 5 meter framför mig, in i en buskig kraftledningsgata.

jansson99 skrev:
> Någon som har blivit filmad?
> Någon som har givit fingret?

Jag gav fingret till en idiot i en svart Saab kombi vid Fridhemsplan, först så klämmer han sig förbi mig aggressivt med däckskrik, sen ska han köra om 2 cyklister som håller på att köra om en parkerad grävskopa, bara det att han fick möte, då stannar han och slänger sig på tutan, sen pressar han sig förbi och då fick han fingret av mig på avstånd, sen är det ett övergångsställe längre fram där det går över några barn, där fick han tvärnita, åkte förbi och gjorde tummen upp, han svängde ner Igeldammsgatan och gick ur bilen och gjorde 30 meter sprint efter mig innan han vände.
Antagligen superstressad med 10 koppar kaffe i sig eller nått, hade gärna tagit ett snack med honom i eftermiddag hur han tänkte.

Nibbe skrev:

> Antagligen superstressad med 10 koppar kaffe i sig
> eller nått, hade gärna tagit ett snack med honom
> i eftermiddag hur han tänkte.

Låter mer som psykopatiska drag.

Massa stressade bilister idag. Bilar som glider mot orange/rött, inte släpper förbi etc. kan jag leva med. Det som skrämmer mig är de bilar och motorcyklar som ser varje kvarter som en möjlighet att rusa motorn, klämma upp hastigheten i klara 50+, bränna förbi med små marginaler och sedan tvärnita i nästa korsning. De är läskiga på riktigt!

Annars 10 grader och finmorgonfika på Mellqvist m Johan och Mats. Gott!

Nibbe skrev:

Hade säkert precis varit på Mellqvist.

Knävärmare, armvärmare och vindväst var kallt i början men lagom efter ett tag. Inga intermezzon alls. Nästan så man glömt bort att man cyklat.

Appropå motpendlare som gör sig minnesvärda så brukar jag möta en kille som sticker ut. Han cyklar på en gammal herrcykel där bakskärmen är borta och där bakhjulet är så skevt att hela cykeln vobblar redan i låg hastighet. Utöver det har han alltid fullt regnställ med luvan uppdragen och åtdragen kring ansiktet. Utanpå detta ett par labbglasögon. Undrar varje gång hur han lyckas med att inte dö av värmeslag.

Grått
Finfika utomhus piggade upp.

Kom på sedan att det inte var scouterna utan Mulle som lärde mig att använda sittunderlag.

Kolikock Kollikock!

Förkylningen släpper inte riktigt, försöker hoja lugnt men det är nästan omöjligt. Hade minneslucka och förstörde mer än jag justerade bakväxeln igår. Mindre maracas än jag trodde men får ta det i lugn och ro ikväll. Blev ett par Assos-strumpor och SixSixOne-handskar billigt på Cykloteket igår också. Inte för att jag behöver utan för att det här cykelprylträsket inte går att ta sig ur.

Nibbe skrev:
> jansson99 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som har blivit filmad?
> > Någon som har givit fingret?
>
> Jag gav fingret till en idiot i en svart Saab
> kombi vid Fridhemsplan, först så klämmer han
> sig förbi mig aggressivt med däckskrik, sen ska
> han köra om 2 cyklister som håller på att köra
> om en parkerad grävskopa, bara det att han fick
> möte, då stannar han och slänger sig på tutan,
> sen pressar han sig förbi och då fick han
> fingret av mig på avstånd, sen är det ett
> övergångsställe längre fram där det går
> över några barn, där fick han tvärnita, åkte
> förbi och gjorde tummen upp, han svängde ner
> Igeldammsgatan och gick ur bilen och gjorde 30
> meter sprint efter mig innan han vände.
> eller nått, hade gärna tagit ett snack med honom
> i eftermiddag hur han tänkte.

Ja jösses, hela den där incidenten vart jag vittne till. Han vart ju som galen, speciellt när du försökte öppna h bakdörr. Var den låst? Lite synd att du inte fick upp den han var ju en fara för alla trafikanter. Såg att du försökte prata med han men det var nog tur att du flydde för han var ju helgalen. Synd att man inte tog registreringsnumret för han var riktigt farlig, jag höll också på att bli överkörd av han vid grävskopan.

haland skrev:
> Nibbe skrev:
> -----
> > jansson99 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Någon som har blivit filmad?
> > > Någon som har givit fingret?
> >
> > Jag gav fingret till en idiot i en svart Saab
> > kombi vid Fridhemsplan, först så klämmer han
> > sig förbi mig aggressivt med däckskrik, sen
> ska
> > han köra om 2 cyklister som håller på att
> köra
> > om en parkerad grävskopa, bara det att han
> fick
> > möte, då stannar han och slänger sig på
> tutan,
> > sen pressar han sig förbi och då fick han
> > fingret av mig på avstånd, sen är det ett
> > övergångsställe längre fram där det går
> > över några barn, där fick han tvärnita,
> åkte
> > förbi och gjorde tummen upp, han svängde ner
> > Igeldammsgatan och gick ur bilen och gjorde 30
> > meter sprint efter mig innan han vände.
> > Antagligen superstressad med 10 koppar kaffe i
> sig
> > eller nått, hade gärna tagit ett snack med
> honom
> > i eftermiddag hur han tänkte.
>
> Ja jösses, hela den där incidenten vart jag
> vittne till. Han vart ju som galen, speciellt när
> du försökte öppna h bakdörr. Var den låst?
> Lite synd att du inte fick upp den han var ju en
> fara för alla trafikanter. Såg att du försökte
> prata med han men det var nog tur att du flydde
> för han var ju helgalen. Synd att man inte tog
> registreringsnumret för han var riktigt farlig,
> jag höll också på att bli överkörd av han vid
> grävskopan.

Ja den var låst, tänkte fråga vad fan han höll på med. Han ville inte direkt prata sen så jag drog, fort, tur att han inte följde efter nerför Igeldammsgatan.

Edit: Var det du som körde svarta crossen?

Senast ändrad:
jansson99 skrev:
> Någon som har givit fingret?

Jag har övat framför spegeln. Jag tror att jag fått in det rätt schwunget nu. Håll utkik på Twatter i kväll!!1!

Jo tack bra.
Fick häng på en titanhoj strax efter Nacka och fick gå på rött för att komma ikapp. När jag väl kom ikapp sa pulsen att jag inte skulle köra om. Fick en trevlig pratstund in mot Slussen istället.

Nibbe skrev:
>
> Edit: Var det du som körde svarta crossen?

Javisst det var jag. Det var nog tur att du drog. Han var ju ute efter att slåss jag vågade inte ens prata med han. Såg fint ut när du körde ifrån han hade inte en chans såg ganska komiskt ut.

Ojojoj, viket drama!

Lite besviken att jag trots 6 års året-runt-pendling i city inte träffat på en riktig roadrage-trafikant. Inte ens en ynka prejande buss eller mördar-skåpbil. Bara någon enstaka svärande gubbe/yngling som snabbt lugnat ner sig efter diskussion.

Brukar bara råka ut för roadrage-trafikanter ungefär en gång per år, förra året var det...taddaa en grå Saab 9-5 med en äldre herre i, på exakt samma ställe som idag, bad mojo över den där vägen :)

Mr Orange skrev:
> Ojojoj, viket drama!
>
> Lite besviken att jag trots 6 års
> året-runt-pendling i city inte träffat på en
> riktig roadrage-trafikant. Inte ens en ynka
> prejande buss eller mördar-skåpbil. Bara någon
> enstaka svärande gubbe/yngling som snabbt lugnat
> ner sig efter diskussion.

Dem går enkelt att provocera fram, sätt lite handflator mot skåpen eller en snorloska på framrutan nästan gång ngn klipper din framfart så ska du se att det snart kikar fram nån galning som vill slåss :)

AxelSthlm skrev:
> Dem går enkelt att provocera fram, sätt lite
> handflator mot skåpen eller en snorloska på
> framrutan nästan gång ngn klipper din framfart
> så ska du se att det snart kikar fram nån
> galning som vill slåss :)
>
Bra förslag, ska börja spotta på svarta BMW:s med tonade rutor kring Stureplan. Det borde kirra biffen.

It takes two to tango :) Har gapat åt några idioter, bara fåtal som kunnat höra mig mha öppen ruta, men inte alltför många farliga saker på 1½ års pendling i Sthlm.

Premiärpendling från nya hemmet i Sannegårdshamnen mot jobbet i Gamlestan. Lätt dimmigt och mörkt. Inte många cyklister eller fotgängare så dags.

Flesta verkade vara rutinerade med lyse och reflexvästar. Några med Blinqlichtz doch. Flesta Fußgänger ohne Reflexen.

Ojämna vägar. Tvära svängar. Inkonsekvent skyltning (destinationen "försvinner" när man som bäst behöver den. Skyltar som oftast döljer texten på den skylt jag verkligen vill se. Suck. Cyklister göre sig ingen brådska.

Som tur är finns det flera alternativa vägar jag kan variera mellan.

Hej käre mottrafikant.
Vilken bra lampa du har köpt på XXL. En sån har jag med, riktigt bra i skogen. I stan och på belysta cykelbanor utanför stan kan du kanske slå ner på halvljus och vinkla ner lampan lite grann mot marken?

Tack på förhand!

(Idag har jag sett ovanligt många av er)

BOFH skrev:
> Hej käre mottrafikant.
> Vilken bra lampa du har köpt på XXL. En sån har
> jag med, riktigt bra i skogen. I stan och på
> belysta cykelbanor utanför stan kan du kanske
> slå ner på halvljus och vinkla ner lampan lite
> grann mot marken?
>
> Tack på förhand!
>
> (Idag har jag sett ovanligt många av er)

+1! Dessa lampor hör egentligen endast hemma i skogen eller på landsväg utan möte! Grrr!

Kp_rtt_framlampa.jpg

Kände mig som den där Moses som enligt uppgift delade på Röda Havet för ett tag sen. Lämmeltåg från Ulriksdals station med Friends Arena-besökare och jag gled genom som en het kniv genom smör. Alla ser en komma på 40-50 meter med Philipsen :)

images

Dödshungrig så jag vinglade in på pizzerian och märkte snart att "-f*n det är ju jag som stinker!". Dags att tvätta vindjackan... Blev ett in-and-out-job, åt på fem minuter max.

Senast ändrad:
Den är ju vår HärUnder och med den kommer de pilska skatorna som gärna försvarar sina revir - främst mot cyklister: http://en.wikipedia.org/wiki/Australian_Magpie#Swooping

Jag hade min HUD-kamera påslagen när jag passerade en vilt fäktade cyklist, som försökte värja sig i.st.f. hålla över 40km/h i segmentet.

I mitt huvud snurrade dialogen, som tagen ur Topgun:

Inbound StrikeBird 10’clock high!
Magpie.jpg

Watch out SlowRider!
StrikeBird.jpg

But SlowRider keeps flapping his wings, neither able to take-off nor fend-off the attacking StrikeBird:
SlowRider.jpg

Ha ha!

Ja, här trampade man på i mörkret, fetare än på länge. Plågade mig upp två ggr till Nybohov. Kass kändes det.
UNdrar om jag ska straffa mig själv med en riktigt plågsam extratur innan jobbet i morgon, hmm.

Lugn och fin pendling idag, enda udda inslaget var en Scott-hybrid med heffastor elmotor på framhjulet (Magic pie-motor gissar jag på).

Sista pendlingen på 3 veckor. Ska ha semester i fjärran land. Har kollat lite på cykelhyra, men vi får se om det blir av. Platt som en pannkaka och kanske inte den bästa cykelinfrastrukturen heller. Skog finns ingen alls, däremot träsk och alligatorer, så skall det cyklas skall det göras på väg.

Ska bli kul att sitta vid stranden och läsa om misärpendlingen som lär dra igång vilken dag som helst nu.

I övrigt inget meningsfullt att rapportera. Folk bländar eller är ninjor. Ah, blev omcyklad också.

Kallt var dagens operativa ord i Norrort, 2 grader när jag lyckats hasa mig upp ur sängen. Det fick bli långtights för första gången i höst. Min baklampa hade förrådstomten stulit och trots energiskt letande och svärande vägrade han att lämna tillbaka den. Då jag redan var sen sket jag i den, ska köpa en ny idag så att jag med 100% säkerhet kommer att hitta den ikväll.

+4 friskt från Hässelby.
Läste i "Mitt i Västerort" att sopsaltarna skall utökas från fjolsäsongens två till fem enheter. I Västerort skall det sopsaltas från Hässelby in till stan, Solvalla, Ulvsundaleden, St Mossen samt Bergslagsleden in till Bergslagsplan. Blir nog en bra sopsaltad vinter.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Blev stoppad av hantverkare på S:t Paulsgatan
> som skulle ge mig en utskällning för att jag
> körde mot enkelriktat. Han blev lite snopen när
> han fick vet att de ändrat reglerna sedan någon
> vecka tillbaka.

YES!!! liksom... Måste ha varit skönt...

Frisk morgon. Lagom av det mesta: motvind, sol, kyla, medcyklister, rödljus etc.

Vad lägger Stockholms stad egentligen för innebörd i begreppet Prioriterade cykelstråk, när vanliga cykelbanor i innerstan har bättre och frekventare grus- och lövsopning, än exempelvis cykelbanorna längs Nynäsvägen? Nä, jag väntar mig inget svar. Vill bara gnälla!

Jag sätter dock stort hopp till det nya gatuarbetet vid Strömbrons norra fäste. Det MÅSTE bara vara att jag felanmälde den rejäla vattenpöl (20 m2, max djup vill man inte utforska) som täcker cykelbanan där efter varje regn. Pölen vägrar konsekvent att rinna upp till den högt belägna dagvattenbrunnen. Men, jag kommer antagligen bli besviken...

Sign. "Cynisk & Luttrad"

AxelSthlm skrev:
> +4 friskt från Hässelby.
> Läste i "Mitt i Västerort" att sopsaltarna skall
> utökas från fjolsäsongens två till fem
> enheter. I Västerort skall det sopsaltas från
> Hässelby in till stan, Solvalla, Ulvsundaleden,
> St Mossen samt Bergslagsleden in till
> Bergslagsplan. Blir nog en bra sopsaltad vinter.

Läste i min lokala blaska att i innerstaden kan dom inte använda den sopbilen pga parkerade bilar så de ska satsa på gummiskrapa och saltlake. Jag tvivlar på att det blir bra, låter mest ineffektivt och sörjigt. Väntar med att skaffa ny pendlarcykel tills nuvarande har fallit sönder i salthavet.

Det brukar visst vara kyligt denna årstid enligt någon konstig anledning. Så sega ben och frusen kropp blev det att ta sig till jobbet. Men vackert var det ifrån Västerbron.

Tillbaka
Topp