Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Kämpig men uthärdlig pendling Sundbyberg-Huvudsta-Vasastan. Hjälpigt plogat på vissa g/c-vägar, mindre trottoarer/c-banor i Huvudsta helt orörda. Såg inget spår av sopsaltaren på c-vägen under Essingeleden nära Pampas marina, där brukar det vara sopsaltat. Jobbigaste bitarna var inne i stan på oplogade gator med decimeterdjup snömodd i "skivor", där fäster inte ens de grova MTB-däcken.

Det bästa vinterunderlaget efter sopsaltad asfalt är helt klart oplogad bilväg där tillräckligt många bilar kört för att snön ska packas hårt & jämt, men inte så många bilar att det blivit snömodd. Känns nästan som asfalt, fast tystare och finare. Inbillar mig att det är så cyklisterna i Norrland har det större delen av vintern.

Efter att åkt buss i några veckor var jag tillbaka på cykeln.
Helt ren cyckelbana (sopsaltad?) från trafikplats Järva Krog till Haga Norra, sedan lite snö på cyckelbanan. I Haga och fram till Stallmästargården så var det så klart moddigt.
Mycket sämre kondis nu än innan julen, men den brukar komma tillbaka fort, skönt att slippa bussen.

Såg inte en enda plog-, sand- eller saltsopbil idag på min väg från norrort till City. I humlegården såg jag dock två - stillastående! I den ena satt en kille och fipplade med mobilen och utanför den andra stod en person och rökte! De hade tur att jag hade bråttom till möte...

Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> LilleNo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det har den (failat i norrort), både för
> bilar,
> > cyklar och gångtrafikanter.
> > Skidor på Solvalla, på hästvelodromen?
>
> På innerplan, kundevent i efterdyningarna av
> Stockholm Solvalla Skidays i helgen. På
> hästgruset får man inte lägga snö för då kan
> hästarna gå sönder när dom springer där
> sen...

Skidor, sol-valla....hmpf

Stumpy skrev:
> VuÄltan - 99,9% Fahrbar!

Menar du cykelbanan längs med Ältavägen? 06:30 i morse valde jag mellan den och Flatenvägen. Valde tyvärr den senare och fick cykla helt oplogat mellan Älta och Skarpnäck. Fick t.o.m. gå uppför den där backen i höjd med bergknallen. Skyller förstås på avsaknaden av växlar...

AndreasVH skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> > VuÄltan - 99,9% Fahrbar!
>
> Menar du cykelbanan längs med Ältavägen?

Genom Älta blev det vägen, eftersom det var decimeterdjup slask på cykelbanan. Mellan Älta och Sickla finfint förutom två ställen där det körts upp slask från vägen. Den första gick jag genom, men den andra gick det att ta sig igenom cyklandes. Övriga vägar från Trollbäcken till city var helt OK.

Då kan man säga att de rödgrönrosa har bekänt färg (!), en enda röra blev det. Sämre än någonsin har det varit trots en begränsad snömängd.

Fast, cykelbanor fungerar ju perfekt som snöupplag när det skall plogas. Det finns ett värde i det.

Hörde på TrafiknyttSthlm igår om alla avåkningar. De berömde en bärgare som, citat: "var så smart att han hade ställt sig i cykelbanan där han inte var ivägen för trafiken".

Fick ett kast med cykeln på en dåligt plogad bilväg i Huvudsta och befann mig plötsligt glidande framåt på mage på vägen... På exakt det ställe som jag felanmälde till Solna kommun i förra veckan. Nu värker knäna, men kläderna och hojen klarade sig. Har kraschen på film eftersom Rideyekameran spelade in.

Första vinterkraschen nånsin, fjärde vintern.

Fin tur hem genom modden. Till motsats mot den sliriga morgonen var Saltisvägen den bäst plogade o saltade sträckan.

Hur tusan ska jag få stan att ta sig an Stadsgården? Börjar kännas korkat att ånyo anmäla via appen. Hem hade något ljushuvud slängt på salt utmed Birkaterminalen. Resultatet blev att spåra i 5 cm slask som lär bli helmysigt om det fryser på inatt.

Småstökigt - men rent och ljust från Hässelby Villastad på delvis oplogade G/C-banor via Vällingby, Nälsta, Eneby, BällstaBro. Allt för att slippa saltlaken nu när sopsaltaren efter de senaste dagarnas snöfall har "kommit ikapp" sträckan utmed Lövsta/Bergslagsvägen :-)
På Bällstavägen fick det bli "bil"körfältet - och bilisterna visade tålamod, de kanske såg att jag mer eller mindre maxade för att inte vara alltför mycket bromskloss :-)

Första pendlingen sen före jul för mig idag! Hyffsat plogat i norrort förutom några villagator i Täby som verkar ha glömts bort permanent av NCC för de har inte plogats de senaste 4 vintrarna... Danderyd får guldstjärna för sina sopsaltare, imorse mötte jag två sopsaltare precis vid Ålkistan. Den ena på väg ned mot Bergshamra och den andra stod och tvekade om den skulle ta sig an uppförsbacken mot Stocksundsbron. Inne i stan var de sk. cykelbanorna på Birger Jarlsgatan helt oplogade så i city blev det bilväg för mig. Skönt att vara tillbaka i alla fall.

Riktigt bra väglag i götet. Stora delar sopsaltat, bara ett par hundra meter dåligt.

Dagar som denna så älskar jag verkligen min airtrim, den är så smidig att snabbt dra upp och ner över ansiktet beroende på motvind, anstränging etc.

Blev lite trångt vid slussen. Stockholmarna hade valt detta var dagen man motionerar med en rask promenad. Lite varning för hasselpollen kan nu meddelas.

Idylliskt fågelkvitter, som igår. Däremot inget idylliskt snöfall.
Man kan inte få allt tydligen.
Högerknäet var på vippen att lägga in sitt veto mot dagens resa.
Gissar att det inte gillade gårdagens långspurtar på lilla och mellanklingan genom de oplogade sektionerna för att hinna till finfikat.

Förbi Huddinge är det väldigt "lustigt" plogat på sina ställen.
Av ngn orsak så har plogaren inte ställt bladet parallellt med vägytan, utan lite i vinkel. Resultatet är en cykelbar remsa helt utan vingelmarginal närmast vägen, och sen tjockare och tjockare snö ju längre bort från vägen man kommer.

T.o.m. värre än den spångest som skogsturerna kan erbjuda på. Där riskerar man IAF inte tung trafik rakt i ryggen ifall man skulle halka utanför.

silverman834 skrev:
> Riktigt bra väglag i götet. Stora delar
> sopsaltat, bara ett par hundra meter dåligt.
>
> Dagar som denna så älskar jag verkligen min
> airtrim, den är så smidig att snabbt dra upp och
> ner över ansiktet beroende på motvind,
> anstränging etc.

Airtrim? Jag trodde det var typ nollgradigt i göteborg? :P

Igår i tio minus när jag flåsade lungorna ur mig började jag förstå vitsen med en dylik. Vilken dag som helst nu..

Rattnalle skrev:
> Airtrim? Jag trodde det var typ nollgradigt i
> göteborg? :P

Vi har faktiskt haft riktig vinter i en vecka nu! :p

Det var -5 i morse och då behöver jag egentligen inte den, men det var skönt under vissa partier. Jag kan ibland få köldastma och tänkte vara lite duktigare på att använda airtrimmen i år så jag slipper problem med det.

Solna får nedslag på snöröjningen idag igen.
Var tidigt ute imorse och som vanligt var det tydligt vart kommungränsen mellan sollentuna och Solna går.
Såg i början acceptabelt ut med bara ett tunt snölager. Sen när man kommer bredvid motorvägen innan Överjärva så hade de skyfflat in snön från motorvägen över hela CG:n.
Tänkte att här är det bäst att hålla momentet uppe för att ta sig igenom...
Hjälpte inte. Tur att jag landade mjukt i en snödriva :)
Var knappt att jag lyckades komma igång sen i all snömodd.

Vart felanmäler man till Solna?

Bra pendling idag. Väldiga människomassor hade valt att gå i morse. Såg ut som ett lämmeltåg när jag swishade förbi dem. Lite modd, några tuffa snövallar att klättra över, annars inget särskilt.
I kväll utgång med jobbet så det blir lugn zenpendling hem.

Nacka har skaffat sopsaltare! Såg den i ostlig riktning vid Nacka station.

Idag för första gången var cykelbanorna längs Värmdövägenn skrapade lite noggrannare. Dock med ett jämnt och segt slasklager på 5-10mm hela vägen.

Ser det ut så även i t ex Västerort näs sopsaltaren har dragit förbi?

Senast ändrad:
Pugilism skrev:
> Väldiga människomassor hade
> valt att gå i morse. Såg ut som ett lämmeltåg
> när jag swishade förbi dem.

Stopp i T-banan mellan Slussen/G Stan var förmodligen anledningen till denna spontana motion.

Mr. White skrev:
> Felanmält sträckan mellan polisskolan och
> överjärva till Solna nu...
> Får se hur det ser ut på vägen hem då :P

Tack MrWhite.

Hade en tung resa hem igår i motvinden och modden. Lyckades knappt ta mig över 20km/h i snitt. All heder till Sollentuna som är aktiv med sin sopsaltare.

Bodie skrev:
> ...
>
> Hade en tung resa hem igår i motvinden och modden.
> Lyckades knappt ta mig över 20km/h i snitt.
> All heder till Sollentuna som är aktiv med sin sopsaltare.

Jo, det märks verkligen att de just pensionerat den största stoppklossen hos Sollentuna Kommun.
Minns när jag pratade med honom för ett gäng år sedan och frågade varför inte ens de största GC-stråken snöröjdes under vintrarna.
Svaret var blev "Sollentuna är en bil-kommun...".

//j

Skapliga framhjulsläpp följde på övervägande fint sopade banor, bra snitt förvandlades till extremt lågt. Hur svårt är det att skotta så att man kan köra fortare än typ 10 km/tim? Försöka att köra i andras spår går sådär eftersom de går lika krokigt som ens egna... Tyvärr hade man inte tillräckligt med tid för att stanna och fota eländet.

jesperC skrev:
> Jo, det märks verkligen att de just pensionerat
> den största stoppklossen hos Sollentuna Kommun.
> Minns när jag pratade med honom för ett gäng
> år sedan och frågade varför inte ens de
> största GC-stråken snöröjdes under vintrarna.
> Svaret var blev "Sollentuna är en
> bil-kommun...".
>
> //j

Han har inte gått i pension, han har blivit snöröjningschef i Täby kommun... Dalvägen i Täby har inte sett en snöplog de senaste 4 åren! En orgie i modd och elaka framhjulsskär!

velocipede skrev:
> Jag såg solen!

Jag såg en ormvråk och en tornfalk. Och solen!

På tal om snöröjningschef i Täby - jag har cyklat genom många kommuner i vinter och jag skulle nog säga att just Täby har klart sämst snöröjning. Efter Täby kommer Täby igen, därefter ingenting och sedan Solna. Täby verkar prioritera stadsjeepar före cyklar...

Idag var pendlingen najs, men tråkigt med slaskväder. Mycket framsaltad asfalt gav bra rull. Mycket snö här och där gav lite utmaning.

På morgonen i måndags, när det verkligen var djup och kletig slask med vattenpölar, så cyklade jag ifatt en dam som cyklade någon klassisk 26" MTB helt utan skärmar i riktigt bra hastighet. Hon hade inomhuskläder med träningstajts på sig, och måste ha fått sig en otrolig ass splashing. Respekt!

Hade väntat mig att för en gång skull träffa på spöket sopsaltarn, men icke. En till två cm snö låg nu på den tidigare jättefint sopade gc-banan. Var till och med lite studsig av skor på sina ställen men visserligen fullt farbar, men ändå, vart höll han hus? Jobbar de bara kontorstider? Är det därför det ser ut som det gör på måndagar efter snöfall på helgen???

Kolla av Nacka kommuns FB-sida. https://www.facebook.com/Nackakommu...offset=0&total_comments=9&notif_t=share_reply

Jag har varit där och hackat på dem då de hävdar att de sopsaltar. Nu ikväll la de ut ett svar där de förklarar att sopsaltaren inte funkar som den ska. Borsten som saknarsäkerhetsskydd. Vi får mao spåra slask ett tag till.

Ikväll vitpuder på slaskhinna. Bilarna hade blöt asfalt...

Dagens pendling var dräglig på morgonen, gick att hålla bra fart längs pendlingsstråket söderifrån, och över Liljeholmsbron men Hornsgatan mot Slussen, där är jag numera på min vakt.

Cykelfältet är dolt under brun, spårig slush, och en SL- buss ur trafik, vägrade igår lämna plats då den kom farande över krönet med aphjässan mot signalhornet. Jag fick gira in bland parkerade bilar och tvärnita. Har aldrig varit så nära en allvarlig incident.

Hemvägen idag var blöt. Utdraget jobbmöte på kvällen resulterade i trött huvud , en ovilja att klicka ur i brant uppför i krypfart och en magnifikt graciös SPD- vurpa, på väg mot en stilla öl med vän på söder.

Unnade mig därför två gyllene, samt en strilande reflektion i drivan.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    92.1 KB · Besök: 32
Slarvigt sopsaltaltat, första nästan vurpan i en tröskel av modd i lätt kurva upp på resten av Älvsjövägen, inte i backen, men nära på, lätt ont i grenen och fotknölen. Felanmälan ligger nere dessutom.

Lastbil parkerad på G/c banan förbi Storängen. Efter att ha hoppat ut i bussfilen körde jag bilfältet ända till Alphyddan. Riktigt fin cykling i ljumma vindar.

Nu dusch

Tyckte att det i morse var fint snöröjt. Förutom en gigantisk snöhög, och jag menar gigantisk 2 meter hög, över cykelbanan i Norra Hammarbyhamnen så var det fint.
Tom utmed Johanneshovsvägen såg det ut som om de gjort en ansats till röjning (menar precis vid bygget i backen) men där tog jag bilvägen. Sopsaltat med missar här och var där det låg en hel del modd. PÅ det hela taget väldigt trevligt att kunna få upp både fart och puls.

Globensträckan renskrapad som vore det en regnig sommardag.

Skarpnäcks stadsdel verkar dock prioritera annat än snöröjning denna vecka - de var däremot helt fantastiskt på alerten förra veckan.

Varmt och kallt på samma gång.

Stumpy skrev:
> VuÄltan - 99,9% Fahrbar!

Heute 100%!

Det är alltid bra att ha en klatchig melodi att tralla på när man pendlar. Denna har snurrat de senaste gångerna.

Trevlig pendling idag med mycket varierande underlag. Huddinge som vanligt ganska kass sen blev det sopat vid gränsen till sthlm och i princip hela vägen in. Dagen behållning kaos vid ringvägen med blockerad korsning och bilister som hänger sig på tutan i hopp och att bussen som står ivägen skall upplösas i atomer. Skönt att bara kunna glida förbi med ett leende på läpparna.

Tillbaka
Topp