Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Dagens cykelpendling var kall (0,7grader) på morgonen och hemfärden tog slut efter ynka 1km pga kedjebrott!
Har haft bättre dagar...

Kall morgon som för många andra men torra och fina vägar. Byttes mot +7 och en ganska envis sida-mot på väg hem. Jobbigt att 1: bli försenad på jobbet och 2: behöva ta det lite piano pga. den tidigare förkylningen när man hade en tid att passa. Men det gick med 2 minuter till godo :-)

Det var mörkt och mulet imorse. Av någon anledning så trampade jag inte i nedförsbacken:-/ Men jag började veva nedanför backen och det gick ganska fort då:-D När jag kommit förbi några rödljus så började jag tappa fart och kraft, jag vettefan vad som hände, men jag återfick kraft och fart efter ett litet tag:-) När jag kom ut på landsvägen så kom det lite bilar bakifrån så jag vågade inte lägga mig i mitten och svänga vänster så det fick bli en spansk sväng:-) Sen när jag jobbat några timmar så började det duggregna, sen började det vräka ner med snö, jag blev kall och blöt i nacken:'-( Då tänkte jag att håller det på såhär när jag kommer hem sen så tvättar jag cykeln iallafall, jag ska fanimig tvätta den idag:-)

När jag skulle hem så sken solen för fulla muggar:-D Den första landsvägssträckan gick det fort som utav bara helvete:-) Likaså mellan Hemköpkorset och mackenkorset, jag måste legat någonstans mellan 35-50km/h hela vägen, sträckan är runt 2km, jag körde den på kanske 3-4 minuter:-D Jag måste haft medvind, det finns inte en chans att jag skulle få upp dom 80kg:na i såna hastigheter annars. Och tungrullat och trampat är det nog lite med. Tänk om jag kört på hårdpumpade däck också... jävlar vad det hade gått då:-D Till min besvikelse så var inte CB från macken och upp för backen sopad än, men däremot håller grabbsen på mitt jobb på och sopar i mitt bostadsområde, hurra grabbar!
Det första jag gjorde när jag kom hem var att hämta hink, skållat vatten, diskmedel, disktrasa och vattenkanna. Ramen var inga större problem att få ren men fälgarna... dom är fortfarande fläckiga bara att det syns mindre, jag undrar om dom har fått men för livet? Kedjan, kasetten och kuggena fram var helt överjävligt smetiga. Jag har fortfarande inte lyckats få dom ordentligt rena, är det en bra idé att spola kedjan och kuggena med högtryckstvätt? I trissorna (heter dom så?) satt det fastsmetat flera kilo grus och annan smet. Hur får man rent sånt på bästa sätt? Framgaffeln har blivit full av smårepor som dessutom går i färdriktningen, hur har dom blivit till? Jag funderar på att plocka rent hela cykeln från skärmar, lysen, pakethållare och kedjeskydd så att jag kommer åt överallt och kan tvätta riktigt ordentligt:-) Ekrarna kom jag på i efterhand att jag glömt att tvätta. I övrigt händelselöst:-)

Morgonens (06:00) väder bjöd på mulet, +3 grader och lätt fuktighet.

Efftermiddagens (13:45) väder bjöd på sol, +12 grader och torrt.
Och obefintlig blåst båda gångerna:-) På Återseende och Trevlig Helg!

Tre utkastade förvirrade fjolårsungar till rådjur på ängen, tack och lov ljudplank mot 70-vägen just där, liten skog en bit bort. Så förhoppningsvis irrade de sig inte till trafikfarligt område efter att ha blivit skrämda av mig...

Just felanmält massa grus. Där det inte skulle legat något dito. Som saltsoparn dragit till sidan, nu har någon blåst ut det från sidan så den lilla strängen täcker nästa bana istället. Tjockt med Rullgrus i kurva är skitbra.

Nu är banan/backen utmed skejtparken äntligen öppen efter ett halvår med omledning och oj så bra de asfalterat efter sig. Inte. Knappt förvånad när NCC hade bråttom att få klart till 31 mars då deras förlängda TA-plan gick ut. Ett hopp. Men också massa grus. Ogillar grus. (fast älskar grusvägar utan asfalt under!)

bossjo sa:
@planB var var detta? Läge för en liten anmälan inte kul med den muren när det är mörkt

Mellan Täby Kyrkby och Visinge, nedanför viadukten vid Efraimsbergsvägen. Jag felanmälde till kommunen, och det var borta på kvällen när jag åkte hem.

Jag erkänner att jag inte bunnyhoppade. Jag har äntligen lärt mig bunnyhoppa med mtb, men med crossen behöver jag träna lite.

Jahopp, så kom man bara halvägs. Idioter spolade golv på Älvsjö station, slang som orm över cykelbana, halkade och ligger och väntar på röntgen, förhoppningsvis bara armen ur led. Gör iaf ont som fasen trots mängder med smärtlindring... Så var dagens pendling. Hoppas i helvete att cykeln finns kvar när jag kommer härifrån tids nog. Nog med stölder för min del och inget lås med, behövs inte på jobbet... Står mellan dörrar vid intaget...

Aliide sa:
Jahopp, så kom man bara halvägs. Idioter spolade golv på Älvsjö station, slang som orm över cykelbana, halkade och ligger och väntar på röntgen, förhoppningsvis bara armen ur led. Gör iaf ont som fasen trots mängder med smärtlindring... Så var dagens pendling. Hoppas i helvete att cykeln finns kvar när jag kommer härifrån tids nog. Nog med stölder för min del och inget lås med, behövs inte på jobbet... Står mellan dörrar vid intaget...
Det låter inte kul, hoppas du kryar på dig. Jag hoppas tillsammans med dig att cykeln inte är borta<3

Aliide sa:

Surt. Hoppas det inte är någon större skada.
Utan att veta hur det såg ut och med risk att uppfatta som otrevlig - är det verkligen idiotiskt att spola golv/tvätta? Är det inte något som måste/bör göras? Då måste det kanske ligga en slang tillfälligt över cykelbanan?

Senast ändrad:
Slangen låg inte över, dvs rakt över cykelbanan utan som en orm, första svängen var ju bara att dra över, precis efter dock en bit längsmed och halkade alltså till på den. Därför idioter när man inte tänker på hur man lägger slang över cykelväg. Efter att jag kommit upp och ledde cykeln gråtande av smärta hade de dessutom ställt stora bilen i rampen, 10 cm på var sida mellan väggarna. Pendelstråk.

Ingen pendling eller cykel överhuvudtaget på åtminstone tre veckor, återbesök på ortopeden om två veckor, ingen belastning el mobilisering före dess.

Att parkera bilen så det ej går att passera låter ju dumt om omständigheterna inte krävde det för att de skulle kunna utföra sitt arbete. Att däremot lägga slangen icke-vinkelrätt över cykelbanan tycker jag låter rimligt. Vägunderhåll (eller liknande vilket jag antar att det handlade om) kan medföra vissa olägenheter tillfälligt. Snarare något man rimligtvis får ta med i beräkningen när man ska passera slangen som cyklist.

Lejon sa:
Att parkera bilen så det ej går att passera låter ju dumt om omständigheterna inte krävde det för att de skulle kunna utföra sitt arbete. Att däremot lägga slangen icke-vinkelrätt över cykelbanan tycker jag låter rimligt. Vägunderhåll (eller liknande vilket jag antar att det handlade om) kan medföra vissa olägenheter tillfälligt. Snarare något man rimligtvis får ta med i beräkningen när man ska passera slangen som cyklist.

Ortopedakuten iaf inte enig med dig, tog fram strada-formulär direkt bland annat.

Aliide sa:
.....

Ortopedakuten iaf inte enig med dig, tog fram strada-formulär direkt bland annat.

På vilket sätt gör det att de är oeniga med mig?
Det enda jag vänder mig emot är att du kallar personer som arbetar för att på något sätt underhålla cykelväg, idioter bara för att de lagt ut en slang på vägen som du sedan, enligt din egen beskrivning, kör så oaktsamt över att du ramlar.

(Jag har så många gånger, i olika trådar, läst hur du klagar över hur ANDRA beter sig i din närvaro i trafiken, jag tycker det bidrar till en tråkig stämning. Mycket möjligt att slangen låg helt vansinnigt orm-placerad i detta fall så det verkligen helt och hållet var någon annan idiots fel, i så fall ber jag om ursäkt.)

Senast ändrad:
Förövrigt mer fokuserad på att inte bli dushad och göra dem uppmärksamma på att man kom och såg slangormen för sent i dimman. Och så ont har jag aldrig haft, önskar ingen att dra axeln ur led! När 10 ml intervenöst morfin i väntan på röntgen endast lättade värken en aning. Nu endast molvärk och Flandern runt i soffan och försöker hitta någon bekväm ställning.

Attsiäken att Emma inte vann spurten, 43 cm...

Lejon sa:
Aliide sa:

Utan att veta hur det såg ut och med risk att uppfatta som otrevlig - är det verkligen idiotiskt att spola golv/tvätta? Är det inte något som måste/bör göras? Då måste det kanske ligga en slang tillfälligt över cykelbanan?

Nej, men det ät snudd på (eller är det?) brottsligt att inte sätta ut varningsskyltar. För det utgår jag ifrån att det inte fanns eftersom det "bara" är en cykelbana.

Pfaff sa:
Lejon sa:
Aliide sa:

Nej, men det ät snudd på (eller är det?) brottsligt att inte sätta ut varningsskyltar. För det utgår jag ifrån att det inte fanns eftersom det "bara" är en cykelbana.

Varniingsskylt är ett måste. Alltid. Vissa lärde sig den hårda vägen ;)

coffees-990x444.jpg

Pfaff sa:
Lejon sa:
Aliide sa:

Nej, självfallet inga varningsskyltar. Mer än saftblandarna på bilen som blockerade cykelrampen som de som kom nerifrån såg... Grejen var ju att de dessutom tvättade plattorna för gående och alltså inte asfalten i cykelvägen där slanghärvan istället låg ömsom rakt över ömsom längsmed. Om entrepenörer någon gång kunde tänka lite längre än näsan räcker så vore det fint. Internetcyklist åtminstone till återbesöket om två veckor sen får vi se vad läkaren säger om den saken.

Tur ändå att det var fram till jobbet det hände, ersättning även från afa-försäkring utöver egen olycksfallsförsäkring. För övrigt skitjobbigt att vara enarmad, bra dock att det i sammanhanget är vänster axel och arm som jag inte kan/får använda el belasta, otroligt högerhänt!

Ditt försäkringsbolag borde stämma skiten ur städfirman. Någon gång borde även den mest trögfattade förstå att all trafik är trafik och skall behandlas lika.. Varningsskyltar hade inte saknats i motsvarande situation på bilbana.

Senast ändrad:
Pfaff sa:
Ditt försäkringsbolag borde stämma skiten ur städfirman. Någon gång borde även den mest trögfattade förstå att all trafik är trafik och skall behandlas lika.. Varningsskyltar hade inte saknats i motsvarande situation på bilbana.
Uppmärksammade inte vilket företag det stod på skåpbilen el hade närvaro nog att fråga killen som kom fram och undrade om det gick bra. Men ett ärende till imorgon mao... Någonting att göra iaf, tre veckors sysslolöshet utöver återbesöket 18/4 09:30 ;-)

Drog iaf ett klagomål via tyck till, fastän det är på exploateringskontorets område det skedde, Stockholm Stad ansvarar för cykelgaraget (där de ju visserligen ockuperat rampen med sin enorma skåpbil) och EK stationsbyggnaden. Antar företaget inte tänkte på att det finns folk som jobbar en söndagsmorgon och cyklar dit dessutom...

Antar att Vägmärkesförordningen gäller, samt att en Ta-plan tagits fram om cykelbanan är allmän väg.
Kopia på Ta-planen skall finnas på Gatukontoret, av den framgår vem som utförde arbetet, vem som innehar tillstånd för arbetet och vem som utfärdat tillståndet.

Du verkar ha tid på dig att nysta ut vem som ansvarade för vad.

Gick fort i morse. Fick bytt till Contis 4S i helgen och även om de dubbfria vinterdäcken snurrar på bra är det ändå riktigt nice med 4S!
Fast då termometern visade 3.5° fick det ju bli långa brallor men en prognos som säger 14-15 i eftermiddag säger att det nog blir lite varmt på vägen hem. Är det dags för årets första tur med shorts :-)

Uppenbarligen ej direkt minnesvärd pendling eftersom jag nu sitter här och dricker kaffe gloendes på dataskärmen och kommer knappt ihåg en sväng, jo förresten gick hyfsat i 37km/h på någon raka som annars alltid har motvind, det var troligen medvind idag...

Cross idag genom Norrort. Det vanliga rödljuset vid Norrtull blåses mot rött. Det går inte att göra något annat. Annars var det en väldig seg pendling med pollen. Hade hoppas att få draghjälp till jobbet. Men ack trötta visa kan vara. Att skölja ögonen med koksalt är en hit. Testa det om ni har problem med pollen.

Pfaff sa:
Antar att Vägmärkesförordningen gäller, samt att en Ta-plan tagits fram om cykelbanan är allmän väg.
Kopia på Ta-planen skall finnas på Gatukontoret, av den framgår vem som utförde arbetet, vem som innehar tillstånd för arbetet och vem som utfärdat tillståndet.

Du verkar ha tid på dig att nysta ut vem som ansvarade för vad.

Visade sig inte vara så enkelt, studsat runt mellan olika avdelningar inom staden, men enligt killen jag snackade med på Trafik Stockholm jag kopplades till så spelade det inte så stor roll. Det jag istället skulle göra var att maila eller skriva fysiskt brev med skadeståndsanspråk till trafikkontoret@stockholm.se, men vad kan man begära för belopp???

Fin pendling in. Vila på söndagen gav spritt i måndagsbenen. Omdragningarna på Stadsgården gör att man får värma ner tidigt. Det är skönt.

Aliide sa:
Pfaff sa:
Uppmärksammade inte vilket företag det stod på skåpbilen el hade närvaro nog att fråga killen som kom fram och undrade om det gick bra. Men ett ärende till imorgon mao... Någonting att göra iaf, tre veckors sysslolöshet utöver återbesöket 18/4 09:30 ;-)

Drog iaf ett klagomål via tyck till, fastän det är på exploateringskontorets område det skedde, Stockholm Stad ansvarar för cykelgaraget (där de ju visserligen ockuperat rampen med sin enorma skåpbil) och EK stationsbyggnaden. Antar företaget inte tänkte på att det finns folk som jobbar en söndagsmorgon och cyklar dit dessutom...

Tyvärr bara att lära sig att alla andra alltid gör fel. Krya på dig K

Så begicks den första pendlingen från Brunnsvikens norra sida till k-hålmen utan incidenter. Många rödljus att bränna i stan och några dödsfällor att hålla koll på. 20 slappa minuter. Sträckan går säkert att förfina något.

SuperApe sa:
Så begicks den första pendlingen från Brunnsvikens norra sida till k-hålmen utan incidenter. Många rödljus att bränna i stan och några dödsfällor att hålla koll på. 20 slappa minuter. Sträckan går säkert att förfina något.

Har du lämnat Kärrtorp?
Hur tusan funkar inre kompassen då?

Kom iväg kvart i fem, fick ihop 33km på Järvafältet innan jobbet.
smakstart på veckan :-)

Pendlade med tåg pga. att jag släpade grejor till kontoret.
Tråkigt med tåg, men jag är fortfarande lite ledbruten efter hård cykling de senaste tre veckorna så det är lite nödvändigt också.

Pendlade till fots till vårdcentralen i Björkhagen, det gick rätt bra eftersom jag hade medvind men efter att ha haft dödsfeber i en vecka så är balansen inte den bästa.
På hempromenaden var det iskalla dödsvindar rakt i fejset. Glömde att hämta ut hostmedicinen med knark, men den behövs egentligen inte.

Influensa är inget jag rekommenderar.

Fjärdebrunn sa:
SuperApe sa:

Har du lämnat Kärrtorp?

Rätt sida stan, men Stureby var det. Pendlarkompassen är nog ganska uppfuckad för det kändes inte som cykelpendling alls. Mer som cykelturism.

Börjar bli oftare som man cyklar utan dubb nu :)
Om de bara kan sopa ett par ställen till så kommer jag nog premiära racern snart.

Hoppas på klar himmel vid hemfärd då jag glömde belysningssatsen hemma och tyvärr saknar reflexer på min mtb som för ovanlighetens skull fick tjänstgöra som pendlarvapen. Ser ni en ninja så vet att han skäms åtminstone.

Skönt att vara tillbaks på cykeln igen efter en veckas slöande på annan ort. Blev MTB genom skogen och lyssnande på fågelsång. På vägen kom jag på att jag borde cykla längre för att förbereda mig inför helgens Barkarby brevet. Skjuter upp det till i morgon.

Fick ett litet tips från min fotbollsgalne kollega. Tydligen är det nån slags huliganmatch på söderstadion idag som föreleds av en "marsch" längs med götgatan. Räkna med glaskross och om möjligt ta en annan väg. Han sa att senast det var så blev det rätt stökigt.
Själv tar jag nog Katarinavägen->Rutger Fuchs->Skansbron

SuperApe sa:
Fjärdebrunn sa:
SuperApe sa:

Har du lämnat Kärrtorp?

Rätt sida stan, men Stureby var det. Pendlarkompassen är nog ganska uppfuckad för det kändes inte som cykelpendling alls. Mer som cykelturism.

Du kan iaf alternera mellan östra och västra sidan av Brunnsviken. Sen när du blir varm i kläderna kanske du vågar dig på en liten Umleitung via Järvafältet eller nåt... :-)

zodah sa:
Pendlade från Alcudia upp i bergen. Det var trevligt.

Ja, nog för att jag har fin väg men... Sååå nice :-)

Själv trodde och hoppades jag på sida-med hem men vad som väntade mig första milen var rak mot. Solen uteblev också och istället kom det lite droppar från en rätt grå himmel. Meeeen vad gör det när det var 14° och shortspremiär!

Efter en kort natt med treochenhalv timmes sömn gick en tidig pendling genom ett vaknande Malmö. Torrt och kyligt.
Hem tidigt, 17º och lätt medvind gjorde en mycket behaglig resa :) Nu kommer våren pau rikhtitt!

Det var ganska skönt i morse, lite kallt i blåsten i utföran bara. Annars gick det fint:-)

Det börjar med den värsta misär man man kan tänka sig... däcket är helt jävla platt, NEEEEEEJJJJJJJ tänker jag inombords och börjar traska hemåt och funderar på vad som kan ha gått så fruktansvärt fel, tredje punkteringen på ungefär 1,5 - 2 månader och innan dess så hade jag ingen punktering på typ sjuttioelva år:'( Jag gick allvarligt funderade på om jag ska kassera cykelfan. Sen funderade jag på ett tag om jag skulle ta och skaffa dom fetaste jävla mtb däck som går på cykeln, tydligen så är ju cykelbanorna här så överjävliga att det går åt. Sen funderade jag på om det kan vara laglappen som släppt från slangen men jag kom fram till att det bör vara omöjligt. Sen kom jag fram till biblioteket och pumpade upp däcket, det lät oroväckande, men det började genast försvinna luft men jag klarade mig hem... knappt. Det enda positiva med det hela var att nerifrån macken och upp så hade dom sopat trottoar och cykelbana.
Nu sitter jag här och tänker på att jag måste slita på skorna imorgon, undrar om det slits mindre på sulan om man går på gräset? Jag funderar även om jag inte skulle ta och sluta cykla, det är ju bara en enda jävla misär av allt.

Morgonens (06:00) väder bjöd på mulet, torrt och runt 6-8 grader.

Efftermiddagens (16:30) väder bjöd på mulet, torrt och nästan +15 grader.

Eventuellt på Återseende!

BOFH sa:
Fick ett litet tips från min fotbollsgalne kollega. Tydligen är det nån slags huliganmatch på söderstadion idag som föreleds av en "marsch" längs med götgatan. Räkna med glaskross och om möjligt ta en annan väg. Han sa att senast det var så blev det rätt stökigt.
Själv tar jag nog Katarinavägen->Rutger Fuchs->Skansbron

Jag fick inget tips av någon kompis och hamnade mitt i marschen med bengaler, glaskross, fyllo och massor grönt. Tyckte ändå det var lite kul innan även jag cyklade Rutger Fuchs osv istället.

Tillbaka
Topp