Hamnade på morgonen mitt i cykeltrafikens rush hour. Sakta lullerullade cykelköerna genom innerstan. Tänkte undvika detta på hemfärden, så jag tog tentabunten och jonnade hem redan efter lunch. Roliga scener på Hamngatan vid Kungsträdgården. Trafikljusen ur funktion så bilar, bussar och lastbilar trängde ihop sig och stängde in varandra. Ingen kom fram. Ja, förutom cyklister och fotgängare då. Nytt bilkaos vid Strömgatan/Strömbron.
Sedan får jag återkommande känslan av att en del bilister kör mer aggressivt i innerstan mitt på dagen, än på morgon/sen eftermiddag då fler cyklister är ute. Fler bilister mitt på dan som absolut ska hinna före, försöker stänga in en, kör i vattenpölar nära cykelbanor fast plats finns att väja lite, m.m. Kanske ser de i mig en ensam, försvarslös cykelgubbe som de kan jävlas med för alla dumma cyklisters skull? Kanske också bara jag som är nojig, men viss korrelation mellan biltyp och körbeteende kan anas. Sällan en familjevolvo kör dumt, men SUV:ar, düska motorkraftiga bilar, pick-ups, och, självklart, vita skåpbilar...
Nåja. Stannade i Älta och köpte ett veckobehov av mjölk till kalvarna därhemma. Hurra för cykelväskor!