Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Mange. sa:
Rattnalle sa:
Idag snöade det. Mysigt värre. Eller inte eftersom det mest var blött och kallt. Undvek att svänga på brunnslock dagen till ära.

Plusettar.
Fingrarna har inte gjort såhär onr sen i januari
Frös gjorde jag inte men mysigt var det inte.

Och precis när jag skulle hem kom en skur till men då väntade jag tills den gick över..

Hrmf...
IMG_20160425_075452.jpg

+2 och mörka moln i min färdriktning. Klarade mig med några enstaka hagelkorn men det blev så mörkt att glasögonen fick tas av. Får ta och fixa ett par fotokromatiska linser... Färden påbörjades i vindstilla och avslutades i lätt motvind.

Men - det verkar ju vara KAOZ- väder i hela södra Sverige?
Här i Stockholm är det bara lite svalt bäbisväder, ingen misär alls.

Det är ett paradigmskifte att zenpendla på morgon. Man ser sig själv i de andra va, de som har bråttom och ska om. Svettiga och med tungan på trekvart låtsastävlar de på morgonkvisten. Var jag sån? I fredags?

Tog vinterjackan för jag ville inte frysa som på gårdagens fikatur med frun då jag hade minimalt med kläder, frös som satan.

Själva pendlingen ointressant och lite trist, någon rödljuskörare och vingeldam, annars som vanligt. Iof alltid lika obehagligt att zuckla på trottoarstenarna vid Birkaterminalen, känns som om cykeln skall fara i sidled närsomhelst.

Lördagens blöta tur tvättade tydligen kedjan ren från smörja. Gnissel, gnissel. Tur man har smörja på jobbet.

Två långärmade merino under vindjackan, och handskarna för några minusgrader.
Okynnescyklade en liten omväg på nån extra kilometer.

Förvånansvärt pigg i benen i den kyliga motvinden.
Det gäller att vara pigg i skallen när man brakar ner från Sickla bro för tunnelpassagen till Kanalvägen. Idag fick jag möte med en annan memil som kom med vinden i ryggen. Vi klarade av det med god marginal men det är ett typiskt exempel på dålig cykellösning med skarpa och dolda svängar efter stora backar.

Glömde kolla termometern och fick en köldchock. Det fick bli en oplanerad tröskelpendling för att hålla värmen. Spotade emilh:s rapharygga i vimlet och tog rygg sista biten in mot stan.

Lingon sa:
Glömde kolla termometern och fick en köldchock. Det fick bli en oplanerad tröskelpendling för att hålla värmen. Spotade emilh:s rapharygga i vimlet och tog rygg sista biten in mot stan.

:)
Tog rygg längs Skeppsbron sen.

Kylan gjorde att jag önskade att jag inte redan rationaliserat bort kepsen.

Motvind och lite mycket kläder sedan morgonens kyla. Fick med mig en hjulgubbe från fotografiska, tryckte en del helt utan uppvärmning = oklokt, tror han försvann efter att vi åkt under vägen vid londonviadukten...

Skarvade på med 5-6km för att kunna köra några intervaller utan störande trafik. Mössan bytt mot keps men vantarna fick vara kvar på händerna. Fick till drygt 10st 30 sekundare.

Note to myself: Fastän det bara är 10 grader ute, glöm inte vatten om intervallträning planeras...

Promenadcykling med Syster som outsourcat sig till förorten för en natt. Trevligt.
Kom ihåg att ta de tjocka handskarna. Också trevligt.
Tagit elsulorna ur skridskokängorna som ersättning för cykelsulorna som pajade. Jättetrevligt.
Sen utsatt för en bisarr tillrättavisning med tillhörande förolämpning och kategoriskt fördömande vid Slussen. Tråkigt.
Fika i morgon?

Lite kyligt i morse, men inte så man frös. På väg hem sedan på em så var det också lite svalt. Det är många som cyklar nu så man får ta det lugnt där det är folk å trångt.

Lugn, skön och snabb pendling från arbetarklassens förort till Öfvre Östermalm i sedvanlig ordning. Inte heller denna morgon fick jag se eller ta del av cyklistkriget:(

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    463.9 KB · Besök: 37
Senast ändrad:
Gröna vågen hade ballat ur på Götgatan, så jag tog Östgötagatan istället för att köra mot rött. Satan så laglydig man är...

Steg upp före gryningen för att möta solen i Hellas. Hur mysigt som helst med rimfrost, tunn is på vattenpölarna och lera. Någonstans mitt i skogen så är jag lite ouppmärksam, kör långsamt och på något sätt fastnar med framhjulet på en rot. OTBn är ett faktum och jag kraschade in i ett träd med ländryggen. Tog ett ganska bra tag innan jag var uppe på cykeln igen. När jag tittade på var jag fastnade kan jag inte alls begripa hur det gick till. Efter det gick det långsamt ut till vägen för att bli omsusad av alla på väg in till stan.
Kommer att bli en helfestlig dag det här.

Livsfarligt att köra långsamt... ;-)
Pugilism sa:
Steg upp före gryningen för att möta solen i Hellas. Hur mysigt som helst med rimfrost, tunn is på vattenpölarna och lera. Någonstans mitt i skogen så är jag lite ouppmärksam, kör långsamt och på något sätt fastnar med framhjulet på en rot. OTBn är ett faktum och jag kraschade in i ett träd med ländryggen. Tog ett ganska bra tag innan jag var uppe på cykeln igen. När jag tittade på var jag fastnade kan jag inte alls begripa hur det gick till. Efter det gick det långsamt ut till vägen för att bli omsusad av alla på väg in till stan.
Kommer att bli en helfestlig dag det här.

Shit happens. Jag fick hjälpa en stackare som OTB:ade i går kväll vid Fotografiska. Han hade tryckt för hårt på frambromsen påstod han?
I dag var det finfikamöte, trafiken avhandlades, surprise surprise. Samt gigolos. Dom tittar fram ur sina gryt nu på vårkanten. Beware.

Efter gårdagens hemma med feber så blir det brompton denna vecka. Vinkade av en som tänker att det är bättre att cykla på mallis än sthlms galna gator. inte det minsta avis.

Frost, sol, vindstilla, delvis sällsis av sambon samt spottade en räv som tänkte korsa gatan strax framför oss.
En bra morgon helt enkelt.

Eftersom det börjar bli så fint nu så har jag slutat cykla. Åker tunnelbana och försöker samla bakterier.
"Egentid".

Mötte tre ungdomar vid SCS och sedan blev det Vissvass ToR innan frukost. Inga problem och ungdomarna fixade ett KOM i någon backe. Inte konstigt att jag blev avhängd i de flesta, den yngsta grabben är 39 år yngre än undertecknad. Det är väl så att vi gamlingar är bättre på långturer? Fint i solen om än lite krispigt. Lite mycket bilar förbi Tyresö men vi höll god fart och ingen prejade oss.

Den fina morgonen följdes av frosseri på Vivels.

Inför pendlingen in till City dök den andre blåbärsbrorsan upp och vi följdes åt till Grand Hotell. Där var det finbesök och polisen stoppade all trafik utom en bilåkande dam som inte fattade och hamnade mitt bland alla skottsäkra bilar och polisbilar.

Igår skulle jag dra hem lite tidigare. Hade noterat liten risk för regn men körde sommarskor, shorts och utan framskärm. Självklart åkte jag på en riktig tokskur med småspik-hagel, som började längs stadsgardskajen och fortsatte till sickla bro. Sjukt elak fejspeeling i blåsten och dyngsur. Men resten av turen var fin och återställde mig.

Imorse riktigt skönt, medvind längs Värmdövägen. Drog jämnt med en dam på pimpig trimmad el-damtralla med skivbromsar och vevpartimotor. Hon svettades iaf i klädbyltet hon bar, lite roligare än att se folk på rena elmopeder.

Känns som en bra dag.

Mer folk och irritation idag, tröttsamt att hålla på och hetsa längs rödljusen.
Fick draghjälp av en moped uppför tranebergsbron

Första gången nya pendlarsträckan på tvären genom HELA söderort istället för halva. Jag har numera hyfsad koll på stråken genom Årsta men jag hatar fortfarande Hägersten. Trodde jag hade rutten i huvudet men fick köra med google maps i handen efter alltför många dåliga improvisationer. Fick problemlösa via rolig brutalstig sista 50 metrarna. Tur jag inte bytt till bockstyre än.

Hamnade i en situation där jag körde nära bakom en annan cyklist i knapp styrfart. När det blev möjligt att öka farten och köra om använde jag rösten istället för ringklockan och sa i normal samtalston "jag kör om". När jag hade passerat hörde jag bakom mig "har du ingen ringklocka!?".

Suck.

Pga ANNAT pendlade jag först vid 11-tiden. Tänkte jag kunde bättra på något PR nu när det troligen var cyklisttomt men som vanligt lyste det rött och jag stannade förstås.

I övrigt skönt att slippa ligga i tåget och vara beredd på att klicka ur. Man kanske skulle förskjuta sin arbetstid några timmar?

Trampade mot tidig mötestid. Plockades upp av stenhårt trampandes Saltisbo på Bianchi redan i Östervik. Sedan plockades fler bekanta upp till ett trevligt lagtempo till Danvikstull. Konstaterade vi ankomst till mitt gym att både nycklar och plånbok ligger kvar hemma... Kom dock i tid till mötet.

Fick mig ett gott skratt när jag spottade den typiska nishikipendlaren, sittandes på en tempohoj med dischjul..
Neron snodde ett KOM av mig
Jag hade iallafall lite medvind

Mange. sa:
Fick mig ett gott skratt när jag spottade den typiska nishikipendlaren, sittandes på en tempohoj med dischjul..

Gissar att det är nån triathlonklubb som har tempoträning i em. Låg bakom en kille på tempohoj med tempohjälm, fladdrig jacka och stor bag på ryggen. Han verkade heller inte vara så van cyklist, så jag gissar att det var en triathlet som transportcyklade.

Imorse var det helt fantastiskt. Snöfallet verkade ha skrämt bort nästan alla andra, både gående och cyklister, från cykelbanorna. Och de få som var ute höll sig föredömligt till sidan så att man kunde passera utan att sakta ner. Mer snö!

Hamnade på morgonen mitt i cykeltrafikens rush hour. Sakta lullerullade cykelköerna genom innerstan. Tänkte undvika detta på hemfärden, så jag tog tentabunten och jonnade hem redan efter lunch. Roliga scener på Hamngatan vid Kungsträdgården. Trafikljusen ur funktion så bilar, bussar och lastbilar trängde ihop sig och stängde in varandra. Ingen kom fram. Ja, förutom cyklister och fotgängare då. Nytt bilkaos vid Strömgatan/Strömbron.

Sedan får jag återkommande känslan av att en del bilister kör mer aggressivt i innerstan mitt på dagen, än på morgon/sen eftermiddag då fler cyklister är ute. Fler bilister mitt på dan som absolut ska hinna före, försöker stänga in en, kör i vattenpölar nära cykelbanor fast plats finns att väja lite, m.m. Kanske ser de i mig en ensam, försvarslös cykelgubbe som de kan jävlas med för alla dumma cyklisters skull? Kanske också bara jag som är nojig, men viss korrelation mellan biltyp och körbeteende kan anas. Sällan en familjevolvo kör dumt, men SUV:ar, düska motorkraftiga bilar, pick-ups, och, självklart, vita skåpbilar...

Nåja. Stannade i Älta och köpte ett veckobehov av mjölk till kalvarna därhemma. Hurra för cykelväskor!

Nya framdäcket och slangen rullade fint, lite för lite luft bara.
Ingen mer punktering än iallafall:-D När jag kom hem pumpade jag i lite mer luft så trycket blidde bra:-) Imorgonbitti rullar det förhoppningsvis ännu lättare:-D
På Återseende!

Någon klibbfingrad typ verkar ha snott min top cap! 15 km extra hempendling i fruktlös jakt på ersättningsplupp med väder som inte kunde bestämma sig, så att man fick välja om man ville köra utan regnställ och bli blöt utifrån eller med och bli blöt inifrån. FML.

20160427_102837.jpg

Tillbaka
Topp