Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Hade kunnat meja ner en cyklande tant som i knapp styrfart plötsligt svängde vänster från högerposition, utan att varken titta över axeln eller ge tecken.
Tur att man har tränat upp sina ninjareflexer och sjätte sinnen.

Hon påpekade dock att det inte var någon rejserbana...

Äntligen FREDAG!

Tips till nästa gång, meja ner tanten, sen polisanmäl henne för vårdslöshet.
Fy vad taskigt alltså men jag skulle ändå tro att du vinner.

Jag köpte BMX-metall-plattisar med pins och 5-10-skor för att försöka städa min teknik som jag gissat är väldigt beroende av SPD efter flera år.

Fick hem dem och bytte pedaler igår, och använde dem till dagens pendling.

Det där om att bli sugig på plattisar när man är van vid SPD visade sig stämma ytterst väl på mig. Jag kände mig som en komplett noob på hela den här grejen med cykling.

När jag väl hittat en fotposition som kändes bra, efter typ 100 fjantiga och trevande fotförflyttningar, så gick själva trampandet fint i alla fall. Kändes inte som att jag fick mindre kraft men däremot var det svårt att slappna av och bli helt bekväm i fötterna.

Jag ska ut och försöka få till grunderna i helgen, dvs. antagligen riva skiten ur smalben och vader på pedalerna, och komma hem blodig. Ser fram emot när det släpper lite, men räknar med att det tar lite tid.

Pendlingen var annars trevlig, även om det som väntat var en hel del sega och vingliga cyklister ute idag. Lånade en borrhammare av en kollega för att montera cykelkrokar i köket, så pendlade hem med den hängandes i en stor påse på vänstra armen, måste ha sett lite lustigt ut. Knakandena från den döende frihjulsbodyn är redan värre efter en dag, gissar att det är sallad där inne. Skönt med helg!

DAST sa:
Hade kunnat meja ner en cyklande tant som i knapp styrfart plötsligt svängde vänster från högerposition, utan att varken titta över axeln eller ge tecken.
Tur att man har tränat upp sina ninjareflexer och sjätte sinnen.

Hon påpekade dock att det inte var någon rejserbana...

Äntligen FREDAG!

Vet inte hur många gånger jag ropade "visar man inte tecken före sväng" igår, inkl en panikbromsning för en dito "tant" som direkt från högerkanten svänger vänster, utan tecken och utan att kolla bakåt.

Idag skötte sig alla tror jag (en tre och ett halvt-årig kille räknas inte, fick passera på högersidan lite försiktigt för vingelpelle).

Lite oklar värme var det dock. Frös lite innan jag drog från jobbet direkt efter sen rast och drog på mig Tørmen från morgonen, tack och lov slängt ner kortärmat i väskan innan jag for hemifrån, fick ju stanna och strippa/byta tröja, samtidigt småkyligt med favorit-sommartröjan i skuggan och lilla motvinden och så plötsligt ljum värme igen.

Andra tredagars-ledighetshelgen, så Fredag! Ses på tisdag.

Jag var med om en spektakulär olycka på väg till jobbet. Jag cyklar åt norr på västerbrons cykelbana kl 08 och den är i vanlig god ordning packad med folk. Jag har just kommit över krönet med min xc som är utrustad med ett styre som är i princip lika brett som hela cykelbanan. Eftersom cykelbanan är lite, det är mycket folk som både går och cyklar får man ta det lugnt. När jag rullar ner så möter jag en löpare som springer ut i cykelbanan och jag får veja för henne. Det visar sig då att någon pendlargubbe ska försöka köra om mig just då när det absolut inte finns plats för det. Våra styren krokas ihop och jag hinner tänka att det var ett tragiskt sätt att bli skadad på. Efter någon sekunds sketchfest försvinner pendlargubben i en mycket hög smäll. Han har då klippt räcket mot bilvägen och flugit över räcket ut på vägbanan. Jag stannar och går upp och kollar till gubben som uppenbarligen är chockad. Det krävs bestämd övertalning för att förklara att han måste ta sig över räcket bort från vägbanan på västerbron. Han är fortfarande chockad och får lägga sig ner. Han säger sig ha ont i axeln och det visade sig att tjejen som sprang är läkare. Hon och jag kollar så att han axel sitter i led, men vår gissning är att han har brutit nyckelbenet. Flera på platsen erbjuder sig att ta ner hans cykel och låsa den åt honom medan någon annan får ringa taxi. Gubben verkar dock mycket skeptisk till att inte komma till arbete och vägrar gå med på detta. Den springande läkaren försöker pedagogiskt förklara för gubben att han lär behöva någon form av behandling och att han kan hämta sin cykel senare. Gubben vill fortsätta till jobbet. Läkaren tröttnar och påpekar att gubben inte klarade att cykla till jobbet med två armar och att han nu bara har en. Jag cyklar till jobbet.

Cyklade hem via Svindersvik och Ryssviken. Fint som attan

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    538.1 KB · Besök: 31
Mojntinbajkar av det modärnare snittet är heeelt värdo i stan. Ska med det snaraste lämna in min för en rejäl styramputation!
Ni som kör i skogen, hakar ni inte mer i grenar och träd och annan bråte jämfört med när styrena var anständigt korta?

jofahjalm sa:
Jag var med om en spektakulär olycka på väg till jobbet. .....
Skönt att det gick relativt bra för gubben trots allt. Han måste ha drabbats av chock och vägrat inse allvaret i det inträffade och bara måste ta sig till jobbet. Läkarens slutreplik är dessutom helt underbar.

Skön och snabb pendling. Fick sällskap av lite andra från södra sida av sthlm fick tom "tack för skjutsen" när vi kom in till Hornstull.

Är det fler än jag som börjar bli ordentligt trött på EU-moppar som kör i cykelbanan.
Finfika som vanligt på Horsgatan Kafebar i morgon 745-815 ish. Ska vi slå nytt deltagare rekord.

Seeeg efter gårdagens motvindsrunda. Tog rygg på en snygg tjej på elcykel uppför västerbron, tackade för skjutsen på toppen och bombade ner. Håller med om eu mopparna, i synnerhet när de tränger sig fram vid rödljusen, står och bolmar framför en. Usch.

Monterade på tempopinnar på linjecykeln inför morgondagens tävling. Det, solen och medvinden resulterade i ett av de snabbaste pendlingarna någonsin för min del, trots mycket folk och stök från Henriksdal och in. ÅrsKOM och topp tio totalt på ett längre pendlingssegment.

Idag bil, men hem i fredags höll det på gå illa..
I backen ner från Ektorp mot Skurubron, i dryga 40-nånting, lyfter en stabil kråkstor fågel upp vid cykelbanan.
Jag hukar snabbt och den touchar bara hjälmen, vilket var tillräckligt för att göra mig rejält skärrad. Hade jag inte hunnit få undan huvet vet jag inte vad som kunde hänt..

En ren solskenshistoria.

Nynande:
Dans Paris à vélo on dépasse les autos
À vélo dans Paris on dépasse les taxis

Och låssades att jag kryssade fram i Paristrafiken.
Vaknade till och befann mig vid Fridhemsplan.
Nåväl lika bra det.

Berättade för en medcyklist att det kan vara en fördel att visa stopptecken innan man tvärnitar.
På ett trevligt och belevat sätt naturligtvis.
Annars vanlig ordinär Zen-pending.

staine sa:
heklamama sa:
Lite varmare lite gråare.
Sladdade in på fiket vid Hornstull.
Visade sig att skuld och förtroende funkar.

Nu:
F R E D A G

Vad är det där för nytt hipsterkaffeställe? Ska vi överge Melanders till förmån för detta? Den som är guru får bestämma.

Näe det är bara salong-betong som kränger kaffe och hipstermackor vid tullen.
Inte plats nog för hela happykollektivet.

Frågade de två framför mig i nedförsbacken på skanstullsbron om de verkligen skulle cykla i bredd. De föll in i ett led. Tack.

En skön brompton pendling idag. Den verkar vara glad efter ha rullat på dina hemmagator i London i helgen. Galet med trafik, men lugnt att cykla i ändå. Att se deras nya cykelvägar där de tar ifrån bilarna blir jag impad av. Breda o fin asfalt att rulla på.
IMG_20160521_175738.jpg

Samma tendens bland vardagscyklister som i biltrafiken att folk nödvändigtvis skall köra om även om de sedan hamnar bakom nästa långsamma trafikant. Har man bråttom borde man startat tidigare och vill man träna så kör man väl ut från stan istället?

Eller så kör man en temposvettorunda som jag och några nissar gör idag på lunchen för veckans #idrottpåjobbettimme.

IngvarW sa:
Samma tendens bland vardagscyklister som i biltrafiken att folk nödvändigtvis skall köra om även om de sedan hamnar bakom nästa långsamma trafikant. Har man bråttom borde man startat tidigare och vill man träna så kör man väl ut från stan istället?
.

Så du tycker att alla ska anpassa farten efter långsammaste cyklisten? Då är tack och adjö. Handlar om restid.

Snart dags att cykla iväg och lämna pendlare, äntligen har mek tid över, ljudet måste tex utredas... Vad fasen är det, drygt 3 mån ny cykel och ljud (fulknäpp) från vevparti el var fasen det är, endast vid tramp och inte vid frihjulande. Dessutom vanlig nyservice som ingår, genomgång osv.

Ledig dag och kommer ta de 14 km inte så långsamt, 40-vägen med refug tycker jag lite synd om busspassagerare om zencykling i promenadtempo. Finväder.

Drog i väg kl 08 i morse, istället för 06:30, gör aldrig om det, åker hellre kollektivt.
Så jävla många pantade människor på cykel trodde jag inte att det fanns.

Under gårdagens 8-mila runda på öarna, fick jag en hälsning av en kille i Fredrikshof-kläder,
min åsikt om att Fredrikshof-cyklister är cyklisternas motsvarighet till Taxi 020, fick en liten liten törn,
i morsen var det som vanligt, ett par rödsvarta tomtar tränger sig förbi på ställen som var klart olämpliga.

Annars, solen skiner...topp!

Aliide sa:
IngvarW sa:
.

Så du tycker att alla ska anpassa farten efter långsammaste cyklisten? Då är tack och adjö. Handlar om restid.

.

Näe det tycker jag inte men jag var nog otydlig :-). Men om det är ett låååångt tåg av cyklister och det är smalt och du ligger som nr 20 och det finns en liten synbar lucka efter nr 18, varför plötsligt börja köra om 1, (en) cyklist när du sen bara kommer in i tåget igen. Så här var det idag utmed Munkbroleden, flera skulle absolut om trots att de samtidigt fick möte och resultatet kanske blev att de kom fram till Tegelbacken en eller två sekunder snabbare.

Tuggade mig in på stela ben efter Bigmollos Vätternträning igår. (20 mil i 35-tempo där de sista 10 kördes non-stop). Det hugger lite osnyggt i baksidorna när jag går i trappor. Således en hyfsat lugn pendling bland mängder av vår-pendlare, lastcyklar och ANNAT. Jag ser fram mot att få igång blodflödet i benen på hemvägen också.

IngvarW sa:
Aliide sa:
IngvarW sa:
.

.

Näe det tycker jag inte men jag var nog otydlig :-). Men om det är ett låååångt tåg av cyklister och det är smalt och du ligger som nr 20 och det finns en liten synbar lucka efter nr 18, varför plötsligt börja köra om 1, (en) cyklist när du sen bara kommer in i tåget igen. Så här var det idag utmed Munkbroleden, flera skulle absolut om trots att de samtidigt fick möte och resultatet kanske blev att de kom fram till Tegelbacken en eller två sekunder snabbare.

Just Munkbroleden är intressant. Med tanke på hur det ser ut i rusningstrafik tycker jag att detta är ett lysande exempel på felprioriterat utnyttjande av gatuutrymme:

ScreenShot2016-05-23at15.05.34.png

jofahjalm sa:
spektakulär olycka på väg till jobbet

Ouch! Vilka fantasibilder som dök upp när jag läste. Stackars skenande gubbe! Man undrar ju hur det gick, antagligen fattade han och drog till akuten när smärtan började tillta, måste ju ha haft världens adrenalinpåslag.

Idag var jag tvungen att lämna tillbaks borrhammaren jag lånade i fredags, efter lyckad installation av cykelkrokar på väggen i köket / verkstan. Valde att inte cykla 15 km med den hängandes på armen igen, då det inte var så väldans bekvämt, så jag tog motvilligt tåget imorse.

I helgen dömde jag ut bodyn på SRAM x7-baknavet, som klonkat sen några dar på vägen till jobbet, och tog isär navet för första gången. Konstruktionen verkar ganska OK förutom dessa sjukt usla bodys måste jag säga - tätningarna har funkat och kassettlagren är i perfekt skick efter ett drygt år med mycket stigcykling och pendling. Bodyn är sallad, men de tar i alla fall under 200 kr för dem. Utförde sen vild gåsjakt bland järnaffärer m.m. för att hitta en 11 mm hexnyckel att få loss bodyn med men gick bet. Hittade hexnycklar upp till 22 mm men bara jämna över 10 mm.

Hann även med att klanta mig och sätta i en läckande slang, sen ge mig ut utan varken pump eller extraslang. Pushbike 3 km, sen låste jag cykeln och gjorde mina ärenden till fots, det var obehagligt och tog typ två timmar extra! Träningen på plattis-pedaler fortsätter, det känns fortfarande skumt och jag har inte lyckats riva sönder benen än.

Dom senaste veckorna har jag inte varit så aktiv här, men jag har cyklat varje arbetsdag. Det har ju varit varmt dom senaste veckorna, så ganska tunnklädd har jag varit, men ack så skönt:-) Det är härligt att cykla genom stan på mornarna, inte en bil och lagom varmt och så ån som förvisso är lite små torr:-)
Nu ska jag cykla iväg:-)

Fantastiskt mycket bilar på infartsvägarna straxt efter 6. Mycket mer än när jag har kört vid 7. Kollega upplyste mig om att det nog är de som försöker undvika tullarna. Råkade bli en aggro-KOM när jag och en bilist satt och viftade lite till varandra. :-)

Wow ännu flera cyklister.
En jättestor lastbil märkt think pink!*
Tutade sig från Liljeholmsbron till Fridhemsplan.

Annars behagligt.

*Blev jättebesviken när jag insåg att det inte är ett klädmärke med coola klätterkläder längre utan någon slags sopverksamhet

Skön pendling idag med nytt deltagare rekord, för i år, på finfikat med sju pers närvarande. Fler nästa tisdag eller hur.

Tydligt svärande gubbe i bil vid slussens lustiga cykelöverfart från Stadsgårdskajen trots att han hade rött uppe i backen.

Enorm cyklistkö vid tegelbacken, låg långt bak så jag kom inte över på första gröntljusperioden, festligt.

Är din bild på riktigt federico?

Skönt, lätt medvind. Tvättade pendlaren och bytte kedja igår. Det spökväxlade lite när jag ställde mig upp. Storklingan och kassetten har varit med lite för länge.

Tror det bygger upp till ett riktigt cykelinferno i stan framåt sommaren. Bara att spinna ur och chilla.

Någon här som fick lite onödig närkontakt med både bil och asfalt imorse vid Frescati typ?
.. du sa du var okej, så jag fortsatte mot kontoret.

Tvåsiffrigt på termometern och strålande sol innebar kortärmat och shorts. Fantastiskt händelselös pendling med bara ett fåtal vingliga damer och herrar på skeppsbron.

Nya ryggan (Osprey Syncro) får 5 av 5 möjliga för sin förmåga att låta jerseyn andas på ryggen. Magisk!

Ny skivbromsad CX på 10,4 kg istället för 700c-konverterad SS-Inbred på elfte säsongen och säkert 13 kilo.
Dessutom sol varje dag och utsikt över vattnet.
Jobbpendlingen är just nu en av dygnets höjdpunkter.

Jag finfikar alltså finns jag till.:-)
Lite roadrage blev det allt vid Riddarhuset, lådcyklist och kostymgubbe kom ihop sig lite om placering på den sjuukt trånga cb. Men bilarna har i alla fall 2 filer åt varje håll, det är tur att vissa får plats ändå.

eller, jaja, tre filer sammanlagt har dom iaf där på vasabron eller vad den heter. Ser spacey ut.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp