Jag köpte BMX-metall-plattisar med pins och 5-10-skor för att försöka städa min teknik som jag gissat är väldigt beroende av SPD efter flera år.
Fick hem dem och bytte pedaler igår, och använde dem till dagens pendling.
Det där om att bli sugig på plattisar när man är van vid SPD visade sig stämma ytterst väl på mig. Jag kände mig som en komplett noob på hela den här grejen med cykling.
När jag väl hittat en fotposition som kändes bra, efter typ 100 fjantiga och trevande fotförflyttningar, så gick själva trampandet fint i alla fall. Kändes inte som att jag fick mindre kraft men däremot var det svårt att slappna av och bli helt bekväm i fötterna.
Jag ska ut och försöka få till grunderna i helgen, dvs. antagligen riva skiten ur smalben och vader på pedalerna, och komma hem blodig. Ser fram emot när det släpper lite, men räknar med att det tar lite tid.
Pendlingen var annars trevlig, även om det som väntat var en hel del sega och vingliga cyklister ute idag. Lånade en borrhammare av en kollega för att montera cykelkrokar i köket, så pendlade hem med den hängandes i en stor påse på vänstra armen, måste ha sett lite lustigt ut. Knakandena från den döende frihjulsbodyn är redan värre efter en dag, gissar att det är sallad där inne. Skönt med helg!