Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Jävla motvind och en jävla gubbkärring som drog rätt över cykelbanan med sin saab utan att se sig för, så nu har jag åkt en bit på bara framhjulet med racern också... Skönt trött i benen i vilket fall!

Hemfärd var precis så trög som jag hade misstänkt. Benen helt slut från marklyft/knäböjs pass igår och en ganska rask tur till jobbet i morse.

Försökte ta i men det fanns inget. :(

Inga incidenter att rapportera.

Morgon: bara bra, efter gårdagens löpning till jobbet och promenad hem...totalt 5 timmar.
Kväll: blev via Hammarbybacken där det var stavgång i backe (upp) och löpning ned. Småsega ben på cykeln hem

Skönt väder nu! :-)

Cykeln fick stanna hemma på grund av möte i centrum, morgonpendlingen avklarades till fots. Sedan tunnelbana från centrum till Danderyd. Men sen fick jag nåt jävla släpp och bestämde mig för att jogga hem 12 km. Hur dumt är inte det? Jag som inte alls är byggd för att springa. Långsammaste hempendlingen nånsin, alla kategorier.

Men vädret var fint.

En SL-busschaufför tutade och pekade finger åt mig efter att han försökt köra över mig då han skulle in i cirkulationsplatsen där jag redan befann mig. I övrigt händelsefattigt.

Rock sa:
En SL-busschaufför tutade och pekade finger åt mig efter att han försökt köra över mig då han skulle in i cirkulationsplatsen där jag redan befann mig. I övrigt händelsefattigt.

Ta det lugnt nu bara, dö inte, vi behöver dig i affären!

Varm och mysig. Zen hela vägen. Snackade lite med en äldre förmåga vid Tegelbacken. Vi var helt överens om hur mycket bättre allt blir när de runt om kring en tar det lugnt, visar tecken och inte stressar. Förbannat trevligt möte föresten.

Duell i gryningen:
St Mossen, seriös hybridpendlare, cykelbyxa "Ormsalva" med bockstyre....rött, gult...grönt!
And off they go...mano a mano.....vem som vann?
Ingen aning, men vid Alviks pizzeria stod bara hybriden och väntade på grönt.

I övrigt lugnt.

2 Juni

Bilagor

• 2juni1.jpg
    2juni1.jpg
    122.7 KB · Besök: 48
  • 2juni2.jpg
    2juni2.jpg
    164.5 KB · Besök: 56
  • 2juni3.jpg
    2juni3.jpg
    161.8 KB · Besök: 59
Fina bilder! Kontrar med dessa. Blev påkörd på cykelöverfarten vid stallgatan av aggressiv vit man i vit skåpbil. Allt lugnt, men ni behöver ju inte anlita Köksträdgården :)

Bilagor

• IMG_1247.JPG
    IMG_1247.JPG
    215.2 KB · Besök: 35
  • IMG_1250.JPG
    IMG_1250.JPG
    162.5 KB · Besök: 43
Den sista idioten är inte född. Skönt att det gick bra för dig!
Min pendling var tidig pga spädbarn som låter på morgonen, varmt och fint.

Det vore intressant att kontakta mannen med fingret på köksträdgården och höra hans version. Bara för att liksom.

Senast ändrad:
maila bilden till företaget och beskriv händelsen och fråga om de tycker att han på bilden representerar företaget på ett tillfredsställande sätt.

Hade tänkt mig en skön zenpendling i den fina försommarmorgonen. Planen sket sig när det började dyka upp andra svetton som ville bjuda upp till dans... Fick följe med en trevlig kille från Valhall sista biten in till Roslagstull, han var stark och vi växeldrog fint. På Birger Jarlsgatan fick jag spel på 2 bilar, en Best budbil och en taxi, som parkerat på cykelbanan och tvingade upp mig på trottoaren. Båda idoterna stod brevid sina bilar och käftade emot när jag frågade varför dom valt att parkera på cykelbanan istället för på vägen.

Varmt och skönt. Åkte på Tyresö-sidan om Drevviken idag.

Fick draghjälp av en icke-strypt el-MTB längs Sockenvägen.
Pinnade jag på i +35 km/h gick jag ikapp lite, slog jag av till 30 km/h drog han ifrån.
Ska inte såna där elassisterade cyklar sluta putta på vid 20 km/h?
Eller levererar cykeln fortfarande kraft för att upprätthålla 20 och så skjöt han till de sista 15? Hur funkar det?

Nåja. jag fick se mig besegrad. Han hade grym acceleration och trafiken tillät inte så mycket fartlek.
Uppe vid Sandfjärdsgatan hade han dessutom försvunnit åt något annat håll.
Men effekten av min jakt blev tre st PR på Strava. Tack för den!

Masjevel sa:
maila bilden till företaget och beskriv händelsen och fråga om de tycker att han på bilden representerar företaget på ett tillfredsställande sätt.

Japp, har mejlat. Det är dock mannen i bilen tillsammans med frun som utgör företaget så tveksamt om det ger någon reaktion eller förståelse. Men man kan ju hoppas att frun inför sängkammarstrejk i en vecka eller två :).

salle sa:
Masjevel sa:

Japp, har mejlat. Det är dock mannen i bilen tillsammans med frun som utgör företaget så tveksamt om det ger någon reaktion eller förståelse. Men man kan ju hoppas att frun inför sängkammarstrejk i en vecka eller två :).

Om inte annars för sin egen skull. En sån vill man ju inte könas med?

Skäggig gubbe med gröna shorts och kortärmad Haglöfsskjorta.
Svart ryggsäck inkl ryggsvett.
Cykelkeps med texten BROOKLYN under Kask Mojitohjälm.
Lycrabefriad men likväl ett pendlarsvetto på CAADX.

Vaknade med tanken att ta Brompton och pendeln till jobbet. Sa det när jag vaknade att jag skulle göra det till sambon. Muttret i sängen var Du skulle ju cykla med mig hem idag. Så nu blev det ta crossen till jobbet. Och det blev en skön pendling till stan. Misstänker att det blir att hänga tungan i hjulet pendling hem som straff.

Cyklade bakom en herre i 50 års åldern som var så full man bara kan bli. Han vinglade över hela gång & cykelbanan på sin gamla damcykel med skeva hjul. På styret klirrade två påsar från systemet och spritångorna böljade långt bakom.

Jag var lite rädd att orsaka en olycka om jag cyklade om så höll mig bakom tills jag kunde trampa förbi. Han vek av in i en park efter någon km. Så spännande var min pendling idag.
Varmt så man nästan faller isär annars. 28 grader och inte en endaste vindpust.

skön zen pendling idag guidade en blivande pendlare till stan. Skulle köra VR och satt på hojen för första gången. Önskade henne lycka till.

Stökig start.
Skulle göra ett ärende på hemvägen som innebar grusväg, så räsern fick stanna hemma.
Även pendlarhojens sommardäck bedömdes som för smala.
Sträckte mig efter 29-an.
Hade glömt att den fått låna ut en pedal till pendlarhojen.
Gick för att hämta 26-an.
Tomt framhjul.
Nåja, pumpa går fortare än att flytta pedal.
Pumpar.
Hjulet visslar åt mig.
All gucka torr tydligen.
Går tillbaka till 29-an.
Dåligt med luft där också.
Pumpar.
Hittar en 3 cm lång reva i däckssidan, med tillhörande bula.
Går tillbaka till 26-an.
Har närmare till en slang att kasta i än till nytt däck till 29-an.
Kränger däcket på 26-an.
Fälgtejpen följer med.
Går tillbaka till 29-an
Kanske pedalen går loss med multiverktyget?
Flyttar en pedal.
Sänker trycket tills bulan lagt sig.
Åker.
Däcket höll.
Fin tur.

Tog en omväg till jobbet idag. Måste jag göra oftare.

Bilagor

• 20160602_085804.jpg
    20160602_085804.jpg
    515.3 KB · Besök: 43
  • 20160602_090851.jpg
    20160602_090851.jpg
    280.9 KB · Besök: 44
Vilken propagandapendling.
Kom iväg vid sju istället för efter åtta, dessutom tar väl många klämdag idag. Helt tomt överallt inklusive kontoret.
Strålande morgonsol och hungriga ben efter nästan fyra veckors VAB-pussel med alldeles för lite elitpendling (helt utmaxat vattkoppe-scenario).
Nästan dags att börja ha vattenflaska.

Vindstilla och riktigt mysväder imorse, men benen var trötta och det kändes som om det gick riktigt långsamt och trögt, så jag tänkte att jag bara njuter av turen. Det blev det 2:a bästa tid till jobbet i år. :)

Skönt med lite folk i stan misstänker att många har ledigt med hänvisning till studenten är uppåt 45 skolor som springer ut idag så pendlingen hem kan bli ackompanjerad av skrål från div flak.

Lite tidigare avfärd, långhelg och studenttider bidrog nog allt till att jag var nästan själv idag. Höll ändå på att bli påkörd av bilist som inte såg att jag var halvvägs över korsningen när han svängde. Han blev nog mer chockad än vad jag blev. Hade uppsikt över honom och hann stanna innan det blev kontakt.

Mycket fatbikes ute. Kul men udda.

Ett personligt meddelande till cykelbudet på den snygga svarta Cinelli-fixien med dura ace-vevar: Du har tappat en klingbult!

En sån här dag vill man ju bara cykla omkring hela dagen för att få lite svalkande fartvind på sig.
Väldigt stor skillnad mot de där dagarna i början av året när det var 16 minusgrader - då var fartvinden nästan dödlig.

Kukregnet som det varnades för igår verkar helt utebli, blir bara DÖDS-motvind på hemvägen.
kaos.JPG

Varmt och skönt! Lite folk, som flera redan har noterat. Kranen som blockerat sista biten på cykelvägen som slutar vid Södra station var äntligen borta. Riktigt trevligt att köra upp Swedenborgsgatan nu när rödljusen är borta och betonglejonen är på plats.

I tunneln vid midsommarkransen höll man på med klottersanering och det var ganska tydligt skyltat om man kom söderifrån. Det hade emellertid inte hindrat någon från att gå omkull. Personen i fråga hade skrapsår på axeln och saneringsmannen tog hand om såret (sprutade någon vätska på det). Goda miner rådde.

Hejade på någon med lastcykel vid slussen. Han skulle leverera glass idag.

Älskar min nya hoj!

10 nya PB på väg till jobbet (då slogs många ändå i förrgår) , varmt och skönt.

Hoppas det är kö på nynäsvägen på vägen hem så jag förstärker känslan av att jag gjort rätt val.

Mysigt att vara tillbaks i pendlingen idag efter att ha varit ur spel pga. övertränad sen helgen i Järvsö.

Allt gick smidigt och var trevligt förutom de sista 200 m, på Varvsgatan där jag åkte på en sån där arg bilist som tar stora risker med cyklister igen. Snutten av varvsgatan jag cyklar är c:a 150 m, från Munchensbacken till Hornsbruksgatan, och är en smal väg med hastighetsgräns 30 km/h, flera övergångsställen, tillhörande refuger och fulla bilparkeringar längs båda vägkanterna.

Jag cyklar i c:a 25 km/h, håller ut från parkerade bilarna drygt 1m och det finns inte 50 m i sträck på gatan fria från refuger och övergångsställen. Ändå är det på dessa 150 m inte sällan någon bisarr bilist som gör en brutal och farlig omkörning med tillhörande prejning eller "dödshot-markering."

Dagens exempel var en man som såg ut att kunna vara vid vuxen ålder men hade värsta tonårs-aggro-galna ansiktsuttrycket.

Vad är det som får dessa bilister att bli skogstokiga när de ser att jag kommer cyklande där och de inte har plats att köra om på hela 50 m, fram till stoppet för korsningen med Hornsgatan?

Slutet av hans tungfotade rejs blev sketchy möte med sopbil som kom från Hornsbruksgatan, så hans 30 m av aggrokörning avslutades med hårdbromsning, så jag sket i att försöka ta kontakt med honom. De som inte möter sopbil efter sånt agerande stannar ju vid korsningen/rödljuset, oftast ganska länge, och där har jag försökt höra hur de tänkte någon gång. Snitt-kontentan verkar vara otur när de tänkte.

Jaja, det blir nog trevlig cykling på hemvägen.
I helgen väntas första ordentliga stigturerna på nya hojen, det ska bli otroligt nice.

Tillbaka
Topp