Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

8 Juli

Bilagor

• 8juli.jpg
    8juli.jpg
    154.5 KB · Besök: 110
.A. sa:
BOFH sa:
Fått nytt jobb och kommer därmed få ny pendlingssträcka. Nån som har nån input om bästa vägen från typ gullmars-hållet till fridhemsplan? Verkar astrist att cykla ringvägen-> hornstull ->Västerbron. Kan kanske ta munkbron->vasagatan->barnhusbron, men är det bättre?

Grattis till nya jobbet! Det härliga med cykling är ju att man kan välja själv och utforska olika vägar. Kartan är ett grymt redskap ;-)

Ja det blir spännande med nytt jobb. Har inte 100% koll på cykelförvaring och duschmöjligheter än, men de sa att det skulle ordna sig när jag sökte jobbet så förhoppningsvis kan jag cykla fincykel och komma fram svettig. Annars kommer jag nog ha råd med en elcykel haha.

Tack för tipsen allihopa. Årstaviken hade jag inte riktigt funderat på, så det blir nog en rek-tur nån helg. Ser ut som det kan vara nåt! Flyttade för ett drygt år sen från skärholmen och tänkte att jag aldrig mer skulle behöva cykla västerbron. Livet tar roliga vändningar ibland.

Eländet började egentligen igår när jag skulle byta däck till nått mer lättrullat på HT:n. Mobilen pajade (sprack i fickan), när jag skulle sätta på RR fram å bak men visade sig snabbt att guckan var slut och jag bara hade slangar med hål i. Aja, får väll köra enduron till jobbet. När jag landade på jobbet märkte jag att min vigselring som jag lagt i fickan på shortsen inte längre var kvar...

Suck.....

Hoppas på bättre flyt på vägen hem!

Senast ändrad:
Väldigt lite folk på cykelbanorna idag. Förbättrade min "normaltid" med ca 3 min, så har nu fått det bekräftat att det inte är jag som är långsam utan att det är alla andra som är i vägen... ;)

Skön och varm cykling med väldigt lite cyklister ute.
@velocipede ja jag vågade inte trycka på för att hänga med dig

Fin pendling idag, undkom precis regnet. Det var nog värre för personen som låg ner vid Slutet av plåtbron på Rissne sidan. Fanns några parkarbetare samt ett par andra cyklister som såg efter honom så jag trampade vidare, hoppas att det gick bra.

Fantastiskt sen start.
Lugnt i trafiken.
Ny omledning vid Örby.

Passerade en pappa som vallade sin son på egen cykel framför sig på GC-banan.

Sånt gör mig lite kluven.

Visst, jättebra med föräldrar som handgripligen visar att personlig transport utanför gångavstånd inte måste betyda bil.

Men barn kan vara så makalöst oförutsägbara.

Jag började med att bedöma den grundläggande cykelförmågan:
- såg OK ut, barnet kunde cykla rakt.
Tittade sen ifall omgivningen kunde locka till någon manöver:
- såg ingen avfart, vattenpöl, gupp eller ngt annat som ett barn skulle kunna tänkas vilja köra på/över.

Så jag plingade lite och väntade.
Pappan hörde mig, och hojtade instruktioner till barnet.
Då började jag köra om, i måttlig hastighet och med så stor marginal som vägen tillät

Och så kom barnet på ngt superjätteviktigt det behövde tala om för Pappa just precis då.
Barnet börjar prata, vrider på huvudet, överkroppen följer med och svängen var ett faktum.

Nu hade jag ju redan anpassat farten, så allt gick bra.
Men det mesta av mina marginaler gick åt.
Begrundade ordspråket "logic is a way of going wrong with confidence" under resten av resan.

Fika i morgon?

Plingade på en snubbe som inte kunde få ordning på sin cykel med en lång vagn påkopplad, ekipaget höll alltså på att blockera hela GC vägen. Han blev tydligen väldigt upprörd och började skrika åt mig på vad jag uppfattade som ryska, vardagsedge så här i semestertider!

Cyklade om en snubbe i röd tröja och för små shorts som cyklade vänstertrafik i Johanneshov vid Globen. Han muttrade något ohörbart vid min passage. När jag stannat för rött vid Skanstull hörde jag något om "Stockholmscyklister" när han brände mot rött ut i korsningen och upp på trottoaren. Sen cyklade jag om honom igen på Götgatan. Ohörbart mutter hördes igen. På Götgatsbacken cyklade han om mig på gångfartsområdet, skrek åt en lastbil som behövde backa lite och kastade upp cykeln på trottoaren. Vid Slussen brände han ånyo mot rött. Sen skildes tack och lov våra vägar. Någon här? ;-)

Snyggt och snabbt. Inga incidenter och löjligt lite folk i vägen. Troligtvis sista cykelpendlingen innan semestern.

Hällregn i Malmö fram tills jag kom ut runt 0740. Fullt påklädd med ordentliga byxor och regnjacka.
Blev nästan lite besviken på regnet då jag för en gångs skull fixat vettiga kläder.

Spöregn deluxe på väg till jobbet och dränkt av en passerande buss.... Kläderna kommer inte att ha torkat tills jag ska hem ikväll.

Idag gick det undan! Ganska tomt på cykelbanorna och medvind i ryggen på väg in till jobbet. Det gick en bra bit över 40 under sista delen av Årstabron. När jag skriver det här inser jag att det kan vara min cykeldator som är felinställd, men jag väljer ändå att tro att det gick så snabbt.

Jag preppade också inför den kommande cykelsemestern genom att förbereda axlar och nacke inför en stor och tung ryggsäck genom att ta en stor och tung ryggsäck på pendlingen. Det vore härligt att förekomma träningsvärken när cykelsemestern drar igång. Bara några pendlingar kvar innan semestern!

Jo, nu 14 km enkelväg oavsett vägval bara kompassriktningen är densamma, men händelselös. Ibland medvind ibland mot, ibland sol ibland regn. Men för närvarande är det ju sommar så vaffan.

Stötte på äldre herre med svettdroppe på näsan, reflexväst och stingpinne som tydligen läxade upp medtrafikanter den fysiska vägen genom att preja. Han blev lite störd när jag cyklade före och lite fortare så han körde konsekvent mot rött och genade över Norra bantorget på gångbanan. Men har man reflexväst och stingpinne så får man väl bära sig åt som man vill antar jag...

Najjt sa:
Stötte på äldre herre med svettdroppe på näsan, reflexväst och stingpinne som tydligen läxade upp medtrafikanter den fysiska vägen genom att preja. Han blev lite störd när jag cyklade före och lite fortare så han körde konsekvent mot rött och genade över Norra bantorget på gångbanan. Men har man reflexväst och stingpinne så får man väl bära sig åt som man vill antar jag...

Vad är en stingpinne?

I övrigt rätt seg pendling till jobbet, hade trötta ben efter Le Peleton imorse. Hoppas nu på att vädret håller i sig så jag slipper regn i eftermiddag.

Så lite cyklister och därför extra udda att jag stötte på klubbkompisen.....
Annan udda detalj är att det trots att det är lite folk ute generellt så hade jag inte mindre än tre män med smartphone som var ute och vinglade till fots i cykelbanan mellan lindhagensplan och Hornstull, varav ingen flyttade sig trots ivrigt plingande. Alla idioter ute samtidigt?

AxelSthlm sa:
Annan udda detalj är att det trots att det är lite folk ute generellt så hade jag inte mindre än tre män med smartphone som var ute och vinglade till fots i cykelbanan mellan lindhagensplan och Hornstull, varav ingen flyttade sig trots ivrigt plingande. Alla idioter ute samtidigt?

Nog måste det väl finnas fler än tre idioter i de trakterna?

Rico sa:
Najjt sa:

Vad är en stingpinne?

I övrigt rätt seg pendling till jobbet, hade trötta ben efter Le Peleton imorse. Hoppas nu på att vädret håller i sig så jag slipper regn i eftermiddag.

https://www.google.se/imgres?imgurl...O_NAhXGPZoKHe7SArUQMwgeKAAwAA&iact=mrc&uact=8

Brompton o rygga med paddel. Jo är en typisk onsdagspendling. Igår hade någon placerat en gångtunnel perfekt när störtskuren kom på vägen hem till Sollentuna med bromptons..

Peth sa:
AxelSthlm sa:

Nog måste det väl finnas fler än tre idioter i de trakterna?

Åtminstone fyra var det väl?

staine sa:
Stumpy sa:
Fick brådska hem för att sälja två cyklar. Hann.

mmm... sälja... lyckost. :P

Skönt att bli av med en gammal skräpdamcykel. Gillade iofs den helstela Gios-MTBn i stål, men den var på tok för liten för någon i familjen.

staine sa:
Förresten, jag hör av mig senare. Passar city runt 22a? Eller i augusti?

Antingen Tyresö from imorgon, eller stan efter den 8:e.

AxelSthlm sa:
...

Höjer ett varningens finger då många såsar runt med mobil just nu. Allt pga mobilspelet Pokemon GO.

Igår var sista reguljära cykelpendlingen Hässelby-Kista. Efter semestern blir det Hässelby-Liljeholmen. Nytt och spännande.

Tillbaka
Topp