Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Jag hojar mellan 17-19 km enkel och tippar att under halva sträckan saltas. Skulle få cykla så sakta utan dubb så det inte blir rimligt. Hoppas på snöföre långa tider i år. Förra vintern var väldigt tråkig här i É Stokolmo.

Blöt. Pga regn. Hade fin medvind hem.

På frågan om stoppning kan jag säga att jag har gått från "vanliga" byxor med rätt hög stealth-faktor till bibs med stoppning därför att: 1: Mina vanliga byxor får snabbt hål i baken allihop. 2: Mitt jobb kräver oftast ombyte iallafall. Om man ändå ska byta om och spendera 2 h per dag på cykeln kan man lika gärna ha nåt som är gjort för cykling. 3: På pendlaren behöver jag inte stoppning, men det funkar bra med bibs med stoppning.

Angåendedubbdäcksbehovet i Kongl. Hufvudstaden beror det väldigt mycket på var man cyklar. En stor del av min pendlingssträcka är numera sopsaltad. Där kan man köra samma däck året runt. Men sen är det dom där snuttarna som kopplar ihop sopsaltsträckorna som ingen verkar bry sig om alls. Där vill man ju inte halka omkring med slicks direkt. Alltså blir det dubbdäck så fort prognosen visar halkrisk. Med en annan färdväg hade man resonerat annorlunda.

Relativt höga misärpoäng på hemvägen idag. Frun åker t-bana. Har inte kommit hem än....så vi som cyklar vann idag igen :-)

Dödsmotvindar och dödsregn, kallt och jävligt på det så köldeffekten kändes.
Riktig misär (UTAN TVÅ S) hem idag, mest för att det blir så svårt att se eftersom jag är glasögonorm.
Sjukt bra för karaktären :)

Hempendlingen levererade!
Episkt byig sida mot med piskande regn på Skeppsbron. Höll mig torr och varm med ny regnjacka och mirakelkeps.

Var nära att ställa in när jag gick upp imorse, trots att jag packat dagens kläder i vattentät påse i ryggan. Motiverade mig med att det är ett perfekt väder att testa nya Endura-shortsen (MT500 Spray). Inte kan man väl köpa vattentäta shorts för över 1000 spänn och sedan ställa in för att det regnar...

Morgonpendlingen var nästan mysig... lätt duggregn, några grader på plussidan och en behaglig medvind.

Hade sneglat på vädret för eftermiddagen och hade som grundplan att lämna cykeln på jobbet. Det hade jag dock glömt när det var daga att åka hem. Misär var ordet... Halv storm och piskande regn. En av få gångerna jag önskat att jag bodde norr om stan. Kallt som satan trots ordentliga kläder. Det enda som verkligen levererade var mina gamla neoprenskoskydd från biltema.

I höjd med Skarpnäck fick jag en utskällning av en tant när jag helt slut cyklade med tunga ben, när motvinden var som värst, i ca 15 km i timmen, upp för en backe. "Du får för faaaan cykla försiktigt" trots den reducerade hastigheten och ca 2 meters marginal. Man lever helt enkelt i olika verkligheter...

bossjo sa:
Verkar bli en riktig missär runda hem idag för alla oss i sthlm.

Det var härligt från Kungsträdgården till Flemingsberg ungefär. Sen började mina dagsfärska Diadora Polaris att läcka in vid vänster kloss. Eftersom jag inte hade någon silikonfog på jobbet så kunde jag inte "hacka" dom innan jag åkte hem. Innan de började läcka höll de mig varm och torr om fötterna. Mina icke regnkompatibla skidhandskar var blöta nånstans vid Skeppsbron ungefär, sen fick jag frysa om händerna hela vägen till Tullinge. Regnhandskar är beställda =)

November levererar. Piskande regn, klädd för höstsolspendling, kastvindar, orsakade pölar på golvet vid förskolehämtning, "piskade på" barnen för att inte hamna i frossbrytningar. Danande för alla.

Första gången regnstället jag köpt för dyra pengar för två år sedan kommit till riktig nytta. Lagom varm och den lilla fukten i kläderna kom inifrån. Nya vinterskorna funkade också, varma och torra fötter. Vantarna och buffen blev blöta, men inte kalla. Lite väl blåsigt på stadsgårdsleden, men i övrigt en fin och odramatisk pendling. Värre var det i morse med fotanglar och kaos på efyran vid Rosersberg – ett femtiotal bilar med punktering.

Och skulle vi tävla om antalet cyklister per timme så såg jag (såg alltså, inte bara passerade/mötte) 10 cyklister (alla på damtrallor) på vägen in till stan och 0 (noll) cyklister på vägen hem!

Hem sent i uppfriskande väder. Packade ner regnbyxorna och värmde mig med knävärmare och Ride the lightning i lurarna.
400lm räckte inte så långt på saltisvägen ikväll.

Lite kallare, lite snösmetigare imorgon om vi har tur. Då ska jag trampa till Frösundavik.

Halvkasst väder vid 18 i Tjockholm. Regn och fyra grader men inte dödsdåligt. Måste bara gräva fram en keps för jag fick hålla igen på fartsträckorna, över 25 så gjorde det ont i ögonen av regnet.

Man kan väl säga att morgonens tur bromma till Rotebro inte var det mysigaste jag gjort !
snö,regn o total motvind så ögonen blöder ...
November har ju inte börjat direkt bra .

Bara att borra ner huvudet och härda ut.

Det fanns tydligen en anledning till att växeln hoppade lite:
IMG_3165.JPG

Såg sju andra cyklister idag.

Peth sa:
Bara att borra ner huvudet och härda ut.

Det fanns tydligen en anledning till att växeln hoppade lite:

Såg sju andra cyklister idag.

Jag hade sett fram emot första snön. Men pga anledning blev det misärpendling med tåg idag... :(

Råkade ta vantarna där fodret vandrat bort från tummarna. Smärta. Saknade min ass-saver lite också. Någon som vet om de finns att köpa i Stockholm city? Klart misärigaste dagen på länge (cyklade inte igår).

1 plus och snö i Sollentuna, vitt i förorten men blött närmare stan. Hittade inte min cykelkeps så noll sikt över 25 km/h pga snö i ögonen så det tog 52 minuter mot 45. Såg en halvt översnöad stolpe till ett övergångsställe för sent. Hann rycka styret men stolpen låg i 45° så bakdelen stack och jag drog knät i backen. Inte värsta misärvädret men kanske topp-5, värre när det fryser i växlar och bromsar. Ikväll blir det dubbdäck på.

Senast ändrad:
Cykelkeps hade varit bra, man kanske skulle sätta på en sån på skallen. Nu piskar regnet rakt in i ögonen.

Går snabbare nu när de utan regnkläder och pannben inte cyklar längre. Iof synd för miljön typ.

Höll på att blåsa omkull på Stadsgårdsleden i kastvindarna men jag tror det faktiskt var medvind.

Missade dagens slaskfest pga 14års kalas direkt efter jobbet. Tuben var ok, kul återseende liksom. Och rätt lite folk därinne pga höstlov. Vad fan är poägen med höstlov? Däcksbyte ikväll väl.

Kom i alla fall fram efter att ha slängt på hjulen med dubbdäck.
Bar Rapha, pendlade i riktning mot Lidingö.
Snöt ut lite blod ur ena näsborren efter kampen mot vinden. Artar sig.
Foto2016-11-02085019.jpg

Äntligen pendling igen efter några dagars sjukdom.

Mössa och cykelkeps ovanpå var tydligen bra grejor idag, inge småspik i ögonen. Behöver investera i en mössa med skärm så att man slipper dubbla. Tidvis så samlade sig snöslask i kassetten så det började kugga över och dumma sig men det löste sig när man kom ut på den saltade vägbanan.

Efter kvällspromenaden med hunden igår kväll i tilltagande snöfall tog jag beslutet att kränga på dubbdäcken. Imorse var det vitt på marken i Täby så det kändes för en gångs skull som man tajmade detta perfekt. Alfine, bäldtdrift och skivbromsar tillsammans med vinterkläder och skor levererade svårt på väg in till stan imorse! Blev dock ägd av en snubbe på MTB som hade bättre tekniska skillz än jag i slasket. Annars trevligt pendling. Jag skulle ge dagen en 5'a på den 10 gradiga Gunde Svahn misär skalan och då hade jag medvind.

Makalöst mycket vind som dessutom var fylld med stora blöta snöflingor. Svårt att se något när glasögonen immade igen och ögonen ogillade blästringen. CX-däck kändes rätt i några centimeter blötsnö på marken men några enstaka grader kallare till på detta så blir det ju full-blown misär. Nu börjar det bli lite kul att cykla!

MW80-goretexskorna förresten... såvitt jag minns så var poängen med dem att man skulle hålla sig torr och varm om fötterna? Jag tror att de funkade så från början också? Dags att köpa nya till den här vintern kanske. Det här börjar mer likna sommarskorna fast vindtäta och det känns lite oskönt såna här dagar.

Tre plus och lätt fuktigt. Ska eventuellt bli lite svalare ikväll.

Ska nog plocka fram dubbdäcken så att jag vet var jag har dem iaf.

Det händer inte ofta men idag hade jag inte lust. Har inte heller bytt till dubbdäcken. Det bär emot så innihelvete att kränga på dem...

Keps och skyddsglasögon från Classe O funkade fint. Såg väl för jävlig ut dock.
Växlarna levde sitt eget liv idag dock,
Fick testa lite cx-skills vid Storängen. Brand i en gammal kåk vid vägen och gc-tunneln under leden till Saltsjöbaden avstängd. Fick cykla upp för slänten på gräset, upp med cykeln på axeln springa över vägen och hoppa över vägräckena, snabbt klicka i och nerför grässlänten. Eller ja, i mitt huvud såg det ut så...

jag hade glömt hur det var.........

morgonen började med att kränga på dubbdäcken två ggr, då jag lyckades göra hål på slangarna vid påkrängning. Väl på så tog dubben i ramen, så det blev till att rikta bakhjulet också, segt liksom själva pendlingen.

morgontrött idag. Så brompton + pendel. Undrar hur de tänkte när de gjorde cykelbanan ifrån st erikplan t Kungsholmen? Helt klart var det vackert väder.

Det blev mtb:n imorse.
Roligt att 'playa del stockholmo' har mer snö än umeå.

Bilagor

• tmp_7799-20161102_105536745777694.jpg
    tmp_7799-20161102_105536745777694.jpg
    190.2 KB · Besök: 32
Jotack, lite som att bli waterboardad med en slushie. Karaktärsdanande, med andra ord.

Lade på dubb fram igår kväll. Det var nog minst ett dygn för tidigt. Jisses vad segt och rassligt. Ska man stå ut med det här i fyra–fem månader nu alltså?

Klurar lite på en vinterhjälmmössa med hård skärm men tvekar då jag har en grym Arcteryx-mössa (utan skärm) för +3 och kallare och behövet finns bara vid snö- och snöblandat regn, kör alltid med glajjer annars och vid regn går det bra med vanlig keps. Har klarat flera vintrar utan och det här gör ju inte suget större (hilarious): http://www.velominati.com/accessories-and-gear/experts-only-the-winter-cycling-cap/

"I recommend you buy one and put it in your jersey pocket. Wear your cotton cap until the very last moment prior to hitting the road and only at that point deploy the little monster. If convenient, put it on in the dark where no one can see you."

Senast ändrad:
2 fotisättningar av halkan, byter till dubb idag.
Soopade cykelbanor i Järfälla, men från spånga till stan var det slask. Så mycket slask att jag fick kedjetapp av det som samlats bakom drevet

Bilagor

• DSC_0054.JPG
    DSC_0054.JPG
    218.5 KB · Besök: 33
Bytte framhjul i morse. Av med hjulet med 28mm Conti GP4000II och på med hjulet med nytt Schwalbe Marathon Winter 35mm.
Det var ett bra beslut, även om vissa klättringar runt Skärmarbrink innebar begränsat med fäste på bakhjulet. Byter till dubbat bak också inom kort.

Är dock oerhört trött och besviken på cantibromsarna, tror att jag måste köpa en ny pendlarcykel med hydrauliska skivor.

Tillbaka
Topp