Var nära att ställa in när jag gick upp imorse, trots att jag packat dagens kläder i vattentät påse i ryggan. Motiverade mig med att det är ett perfekt väder att testa nya Endura-shortsen (MT500 Spray). Inte kan man väl köpa vattentäta shorts för över 1000 spänn och sedan ställa in för att det regnar...
Morgonpendlingen var nästan mysig... lätt duggregn, några grader på plussidan och en behaglig medvind.
Hade sneglat på vädret för eftermiddagen och hade som grundplan att lämna cykeln på jobbet. Det hade jag dock glömt när det var daga att åka hem. Misär var ordet... Halv storm och piskande regn. En av få gångerna jag önskat att jag bodde norr om stan. Kallt som satan trots ordentliga kläder. Det enda som verkligen levererade var mina gamla neoprenskoskydd från biltema.
I höjd med Skarpnäck fick jag en utskällning av en tant när jag helt slut cyklade med tunga ben, när motvinden var som värst, i ca 15 km i timmen, upp för en backe. "Du får för faaaan cykla försiktigt" trots den reducerade hastigheten och ca 2 meters marginal. Man lever helt enkelt i olika verkligheter...