Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Dubbdäck och vinterpedalerna på imorse. Snustorrt på vägarna och +2 grader.

Det känns i benen att det var dubbdäck idag.

Jag kör med en Cadence keps nu, riktigt skön och värmer bra.
Mötte färre cyklister idag än igår.
Döv av dubbsmatter..

Pendeltåget gick sådär idag, så jag gick av i Farsta och fick 9 bonuskilometrar att cykla. Totalt 15. Inga vantar. Kallt som f-n, trots i fickan hittad barnmössa på ena handen och den andra i fickan. Ingen snö, ingen halka, inga dubbdäck.

-2 och stjärnklart 0515 då jag satte mig på cykeln och lite fuktigt på vägbanan,fruset på vissa ställen men kör odubbat än men känns som dubbsäsongen närmar sig.
Brukar nöja mig med dubb fram,bak crossdäck-bra combo på min pendlarcross 2-3 ggr i veckan ca 78km/dag.

Nästan ingen vind, torrt, kyligt men inte frost- helt klart och soluppgång halvvägs till jobbet. Inget behov av lyse alls i morse. Konstigt.

Jäkla fin hempendling i kyla och mörker lite sent. Petade i lurarna och Metallica -91 och det hela blev medidativt.

Visst kan man se att svartisen växer men det går att ha koll på. Fick bud med dubbisar idag. Sprojtans vinterhjul står och vill ut nu. Vill dock vänta lite till med dem.

Kycklingbenen bara dog hela tiden, scrotum domnade och motvind. Hyfsad tid hem dock, bråttom till dagis. En dag till halvdag och sen helg!

Dubb fram kändes rätt bra imorse men med slicks bak blev det ändå en lugn tur.

Mysigt med snöblandat regn på hemvägen. Skönt att komma in igen om inte annat.

Invigde nya vinterjackan, kortärmat merinounderställ under, var helt perfekt.
Men att dubbsmattret är verkligen svårt att koppla bort.

Det hade kommit några cm snö i Gbg så det var magiskt i skogen när snötyngda grenar hängde över stigar där man normalt kan cykla på bara, nu fick man ducka/veja, kändes som helt nya stigar :)

Har inte pendlat på ett tag pga anledning o kändes lite kinkiga att "premiära " i två plus å regn när det var tio plus senast men jag hade glömt bort att jag har bra kläder- var ju inga som helst problem det här!

/T

Preciiis över noll enligt termometern i "Sollet". Perfekt före, sopsaltaren hade varit ute också såg jag. Dubben hjälper lite i lövhalkan men det suger lite mer i benen. Halvdag idag skönt nog så det blir att hoja till dagis i fullt dagsljus senare!

Överklädd och svettig när jag kom fram. Skön pendling, inte den minsta tendens till halka med mtb. Väldigt få cyklister ute idag runt åtta snåret, räknade 7 pers fram till fridhemsplan sedan ca lika många till.
Två av mina totalt två som cyklade mot (bredvid/framför/i närheten) mig ett tag körde systematiskt mot rött i tre korsningar. Aja baja!

Halvdag på jobbet och det var riktigt öde längs vägen. Tog det lugnt men blev likväl lite för varm trots temperatur på -1 och avsaknaden av ryggsäck, dubbdäcken gör sitt.

Bytte till det dubbfria bakhjulet nöjde mig från smattrande framhjul, kändes bättre. Annars så var det rätt så tomt ute.

Torrt och fint ute. Tog CXen med sommarsulor. Inga problem. Tänkte vinterkitta den i helgen. Handskarna var i tunnaste laget, dags att rota fram ett par lite varmare om det ska fortsätta vara kring nollan eller strax under.

Orkade äntligen byta till dubbfria top contact Winter. Vilken dröm! Mycket trevligare än de crossdäck jag haft senaste veckorna vad gäller komfort och rull. Dessutom rimligt isgrepp.
Bra underlag. Lite kallt om fingrarna om man nu måste klaga.

CX-33or gick fint på torr kall asfalt, grus och skog idag. Men sjukt mycket långsammare på vinterhojen än sommarsprätten.
Tomt på både bilar, cyklar och fotgängare. Borde passat på att ta bilen och kört lite Essingeled idag egentligen - unikt tillfälle.

Dubbdäcken på, känns säkert även om det var torrt o fint 99% av vägen..
Dock kör jag "bakvägen" ("genvägen") mellan Helenelunds Station och Silverdal (i Sollentuna alltså), där finns några riktigt isiga spår efter nåt fordon, bara några meter, men då är dubb bra...
Och halvdag, var skönt att ta bort Philiopslampan i morse och ge den en välförtjänt vilodag.

vilken väg är 'bakvägen/genvägen'? :)

jag var nr 22 på räknaren i sollentuna imorse vid 6:30. får se om den passerat 200 när jag hojar hem. :D

dans sa:
Dubbdäcken på, känns säkert även om det var torrt o fint 99% av vägen..
Dock kör jag "bakvägen" ("genvägen") mellan Helenelunds Station och Silverdal (i Sollentuna alltså), där finns några riktigt isiga spår efter nåt fordon, bara några meter, men då är dubb bra...
Och halvdag, var skönt att ta bort Philiopslampan i morse och ge den en välförtjänt vilodag.

mattel sa:
jag var nr 22 på räknaren i sollentuna imorse vid 6:30. får se om den passerat 200 när jag hojar hem. :D

"Bakvägen" är förmodligen urpsrungligen tänkt som "serviceväg" för järnvägen, grus under lång tid, men numer fin asfalt.
Börjar vid Helenelunds station, på "Kistasidan", där bussarna har en "vändplan" och "viloplats". Passera bommen där.
Följer sen i princip längs järnvägen och E4 fram till viadukten mellan Silverdal och Kista, där får man åka vänster över järnvägen och utför i den lilla slingan, så kommer man ner på ordinarie cykelbana igen vid Silverdal.
Aningen närmare, bilfritt och fridfullt (ja sådär, trafiken är ju rätt nära) .
Men just nu slipper man också trasslet p g a ombyggnader t ex vid Helenelunds Station, uppe vid Stupvägen/Sollentunavägen, och undviker även ett antal korsningar, inga fotgängare etc. Så lite premium.

Blött, kladdigt och lite snö på marken. Nu börjar det ta sig! Mötte bara 3 cyklister på vägen.
Heldag idag, en av många förmåner med att jobba kommunalt ;)

Jag hann inte färdigställa vinterpendlaren i går så jag tog crossen med tidtagningschip och allt. Jag var redan försenad till jobbet så jag svängde ner en runda till Vinterviken för att sprätta lite i gruset. Efter en halvtimme på jobbet börjar bakdäcket pysa och det tar minst fem minuter innan tubelessvätskan täpper till hålet. Vågar jag tävla slanglöst i Eskilstuna i morgon?!

mhenry sa:
Jag hann inte färdigställa vinterpendlaren i går så jag tog crossen med tidtagningschip och allt. Jag var redan försenad till jobbet så jag svängde ner en runda till Vinterviken för att sprätta lite i gruset. Efter en halvtimme på jobbet börjar bakdäcket pysa och det tar minst fem minuter innan tubelessvätskan täpper till hålet. Vågar jag tävla slanglöst i Eskilstuna i morgon?!

Inspektera, lite mer vätska så borde det väl gå?

dans sa:
mattel sa:

"Bakvägen" är förmodligen urpsrungligen tänkt som "serviceväg" för järnvägen, grus under lång tid, men numer fin asfalt.
Börjar vid Helenelunds station, på "Kistasidan", där bussarna har en "vändplan" och "viloplats". Passera bommen där.
Följer sen i princip längs järnvägen och E4 fram till viadukten mellan Silverdal och Kista, där får man åka vänster över järnvägen och utför i den lilla slingan, så kommer man ner på ordinarie cykelbana igen vid Silverdal.
Men just nu slipper man också trasslet p g a ombyggnader t ex vid Helenelunds Station, uppe vid Stupvägen/Sollentunavägen, och undviker även ett antal korsningar, inga fotgängare etc. Så lite premium.

Aha.. så den är öppen nu alltså. Tack för tips de dagar då sista knäppen till macken känns omöjligt. :)

Initialt känns Schwalbe Marathon Winter 35mm mycket bättre än Nokian w240. Med helskodd caadx så känns framfarten mer pålitlig, men det är ju lite oväsen, fast inte värre än Nokian om jag minns rätt.

Tror jag kastar in handduken för denna vecka och rullar hemåt, känns som om jag behöver leka lite marklyft +ANNAT innan det är dags för hamburgare och rödvin.

En sån där porsche-suv körde in över cykelbanan precis framför mig på st eriksgatan och jag hann inte ens tänka innan jag for rakt in i sidan på bilen. På något magiskt vis klarade sig både jag och cykeln helskinade. Kunde inte se att bilen gick sönder heller. Föraren var bilmek och det var inte hans bil, utan han skulle bara köra in den till verkstaden. Han ursäktade sig väldigt mycket. Skönt att vara vid liv! Trevlig helg på er!

Första snö/is vurpan, lyckades mildra fallet med händerna så det gick bra. Schwalbe ice spiker pro låter alldeles för mycket så dom kommer jag aldrig kränga på igen så jag får räkna med några vurpor tills jag hittar några tystare vinterdäck.

mattel sa:
dans sa:
mattel sa:

Aha.. så den är öppen nu alltså. Tack för tips de dagar då sista knäppen till macken känns omöjligt. :)

Låter premium. Den måste jag prova på måndag.

Kränkt av teleskoptruck. Körde om den uppför Skanstullsbron sen tog flåset slut och den körde ifrån mig när jag inte orkade öka när det planade ut.

Även kränkt av jobbet. Tänkte ta tidig fredag. Kom iväg en timme senare än normal arbetstid.

Kändes som jag tog sista biljetten hem. Med raspig hals blev det zenpendling. 0 grader vid Henriksdal blev -1,5 hemma. Längs vattnet nöp det i tårna.

Tog hösten slut nu?
I helgen plåtskor jag pendlaren.

Trevlig helg!

skrotfot sa:
Initialt känns Schwalbe Marathon Winter 35mm mycket bättre än Nokian w240

Kan intyga att de både rullar bättre och beter sig mer förutsägbart. Det senare antagligen pga rundare profil.
Tittar avundsjukt på fruns cykel varje vinter när jag byter sulor.

Vad tror ni om gbg med omnejd imorgon? Kör mtb och har ice spiker pro som alternativ att sleva på i stället för nobby nic.. är det värt med dubbdäck trots att det knappt blev någon snö?

Tillbaka
Topp