Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Ska jag behöva montera dubbdäck på Brompton verkligen? nuvarande bakdäcket är blankslitet och dubbdäck ligger bredvid..

ylva sa:
Vad tror ni om gbg med omnejd imorgon? Kör mtb och har ice spiker pro som alternativ att sleva på i stället för nobby nic.. är det värt med dubbdäck trots att det knappt blev någon snö?
Var ute och sprang lite nu på kvällen. Det var bra halt på sina ställen.

Dubbdäckspremiär på västkusten! Torra vägar med några isfläckar här och där gjorde resan in till jobbet bekväm för överkroppen medans benen höll på att domna bort i kylan. Får ta på mig vindbyxor ovanpå jeansen imorgon

Guldragge sa:
ylva sa:
Vad tror ni om gbg med omnejd imorgon? Kör mtb och har ice spiker pro som alternativ att sleva på i stället för nobby nic.. är det värt med dubbdäck trots att det knappt blev någon snö?

Dubb gör väl ingen nytta i snö? Bra på is däremot.

Jo, men jag kom norrifrån och där hade snön hunnit töa lite och sedan frysa på.
Det blev dubbdäck på iallafall :)

perzzon sa:
ylva sa:

Tack! Körde med dubbdäck och det var välbehövligt :)

ylva sa:
perzzon sa:
ylva sa:

Som jag "pendlar" (Majorna-Ullevi) så visade det sig att de knappt behövdes faktiskt. Men ändå tacksam att de sitter där för tryggheten.

DSC_0123.JPG

Blev lite tight med 42mm 28" dubbdäck i en 26"ram, fick fila lite för å få plats.

Blev omkörd av en Peugeot (bil) vars ena bakbroms hade låst sig, det skrek och levde nåt alldeles otroligt om däcket. Fattar inte hur föraren tänker, hur långt tror hen att det där ska hålla?

/T

Den kanske hade frusit, värmen som uppstår gör att den släpper...

Jag är avundsjuk på er pendlare, får föräldraledighetscykla en sväng på blankisen istället. Mysigt med dubbknatter!

Hade inte hunnit få på dubbdäcken på cykeln jag har vi dotterns skola. Blev lite väl spännande på smågatorna på Östermalm och Vasastan. Dubbdäck hade varit att föredra.

Så har den tionde pendlarvintern börjat. Inte riktigt samma entusiasm som de första åren. Några tips för att tända glöden igen? Har på känn att svaret är att skaffa en ny cykel =)
Hursomhelst, morgonens pendling var isig, spårig, motvind över Årstabron, Västerbron och S:t Eriksgatans sega motlut.

perzzon sa:
ylva sa:
perzzon sa:
ylva sa:

Som jag "pendlar" (Majorna-Ullevi) så visade det sig att de knappt behövdes faktiskt. Men ändå tacksam att de sitter där för tryggheten.

Jag behövde på en del ställen. Och där det inte behövdes får jag se det som lite karaktärsbyggande helt enkelt. :)

garpa sa:
Så har den tionde pendlarvintern börjat. Inte riktigt samma entusiasm som de första åren. Några tips för att tända glöden igen? Har på känn att svaret är att skaffa en ny cykel =)
Hursomhelst, morgonens pendling var isig, spårig, motvind över Årstabron, Västerbron och S:t Eriksgatans sega motlut.

Svårt att tro att en ny cykel leder till någon varaktig entusiasm i de förhållandena.

Januariväder i början av November, skandal! Förra året hade jag shorts ända till December.

Fick hjälpa en tant som ramlat omkull när hon rastade hunden. (Tant o tant förresten, hon var nog inte mycket äldre än mig. Fast tjock.(Tjock och tjock förresten, jag är inte direkt vältränad heller numera . Fan.))

Premiär för nya hjulen, navdynamo och tysklyse samt dubbdäck med lågt tryck. De senare behöver vulkas in. Således gick det inte fort.

Fick ändå skäll av pappa med unge som tog sig över Slussen i snålblåsten. Han hade nog rätt...

Isgata hemma, genom Storängen och på Luntmakargatan. Dubben gjord nytta.

Sopsaltade GC i förorten, spåriga och isiga i innerstan. Upplyste en målare att han gick i cykelbanan, han svarade med:
"Men jag förväntar mig inte att det ska komma några cyklister nu."
Jag blev mållös och hann inte svara innan jag passerat..

Jorå, nu e ju inga solskenscyklister synliga längre. De trängs väl på tuben typ. Synd om dem.

Förutom isande och oberäkneliga kastvindar på stadsgårdskajen så var det OK även om jag pga anledning ännu inte bytt bakdäcket till den dubbade varianten. Med tanke på spår och is så var det nog dumt. Får krångla med det ikväll. Framdäckets dubbdäck pumpade jag upp rejält vilket troligen är fel taktik, man skall väl ha det lite mjukt?

/Ingo

Är det inte lite tidigt med vinter? Vill minnas att det brukar frysa på lite senare.

Jaja, det var som vanligt när man skall ut i minus för första gången på många månader. Det kändes skitkallt på kinderna i några minuter sedan så vart man varm. Dubbdäcken är lite för hårt pumpade för is och snö men rullar fint på asfalt.

Jävla massa is förresten. Konstiga spår efter cyklar från i går/förrgår som frusit och lämnat asfalten runt om fri från is. En gubbe hade gått omkull vid Marievik, såg ut som en klassisk "bromsa med frambromsen och svänga samtidigt" manöver. Han stod upp och såg ut att ha lite ont med inget allvarligt.

Ta det lugnt där ute.

Gick fint att cykla imorse efter att inte ha cyklat på snö och is på 15 år! Tog det lugnt i kurvorna och höll nere hastigheten något. Tog 3 min längre tid på en 8km sträcka. Mötte framförallt på en del cyklister på MTB som mig själv.
Odubbat och hårt pumpat körde jag, kanske släpper ut lite luft innan jag cyklar hem!

Har konverterat hjulen som brukar skos med dubb till 15 mm axel och 11-delat, men vill inte vintercykla med nya crossen. Får kanske konvertera tillbaka ikväll, så jag kan cykla gammcrossen imorrn. Eller skall man kanske köra 90-tals GTn? Idag buss pga multipla anledningar.

Roligt att jag stod i garaget igårkväll och tänkte att "äh, CX-däcken funkar nog imorgon". Sen kom jag till sans och monterade dubb ändå.
Ungefär 7 av 14 kilometer i morse var ju på skridskois så det var rätt tänkt...

Skodde om tvenne stålhingstar i gårdagens skymning.
Trots att komplikationer uppstod.
(Dynamorelaterat)
Väl värt varenda svordom.

Dagens pendling bjöd på glaciärlika förhållande.
Nytt för iår: Nyfallna löv ovanpå iskaka med infrysta löv.

Liv Strömquist talade lugnande i örat hela vägen.
Nu i säkerhet inomhus.

I två veckor har vinterpendlaren stått redo!
17,2 kg helstel nittiotalstjusextummare, en pansarvagn för vintermisär!
Dubbdäckad, dynamolampad, smord för framgång!
Men fjättrad av brist på is, snö och kyla.

Men idag. Äntligen!

Synd att det blev i postförkylningstempo.

Vad är egentligen rätt tryck för Schwalbe Winter resp Marathon Winter i 35mm för en ekipagevikt på typ 80kg?

Tänker att det borde skilja lite beroende på underlaget, jag kör lite över 5 bar nu och vill minnas att jag gjort det tidigare vintrar. Men det känns ju klart stötigt jämfört med findäck vid samma tryck (för att inte tala om när man rullat runt med 2,5 bar för CX).

Tog de till de grövsta finska svordomarna och största platta skruvmejsel för att få loss gammalt jävla Nokian 106 från ett uttjänt shitmanohhjul i går kväll, som f.ö finns att hämta i dungen bakom parkeringen. Peace. Pendlingen gick bra och blev lite roligare med överpumpade (5 bar) däck.

Oröjt på Essingeleden. Bådar inte gott för framtiden. Jag får utöka mina stråk och testa Liljeholmsbron och Västerbron.

Kallt, nordlig motvind, vinter härket, dubbdäck. måndag inte många rätt men var ändå glad över att slippa pendeltågs eländet med spår problem vid södra.

fhloston sa:
Oröjt på Essingeleden. Bådar inte gott för framtiden. Jag får utöka mina stråk och testa Liljeholmsbron och Västerbron.

Jag har felanmält det idag. Skrev även att dom borde täta hålen som är i underkant av betongblocken, som skiljer vägbanan från GC-banan. Mycket vatten och snö/slask som rinner in på GC-banan där. Lär dom väl inte göra...
Funderar också på om man ska åka Västerbron nu i vinter istället.

Bra om fler felanmäler, så kanske det händer något.

I alla fall skönt med dubbdäck idag.

Jo det behövdes i Norrort. Lite halt för min brompton. Vinterdäcken är ju ett hvete få på. Så det skicka den med sambon till GA Stan.
pendeltågen gick väl sisådär idag. Så den lilla brommie fick ta tunnelbana idag.

staine sa:
jomper sa:
Ska jag behöva montera dubbdäck på Brompton verkligen? nuvarande bakdäcket är blankslitet och dubbdäck ligger bredvid..

Tyvärr, det verkar vara isgata bitvis, i förorten iaf. I stan, vet inte.

Verkar som även Täby skaffat sig en sopsaltare för de större cykelstråken var föredömligt rena imorse. Cykelvägen utmed Roslagsvägen var bitvis full med plogrester från bilvägen. Felanmält nu på morgonen. Roslagsgatan var helt och hållet isbelagd så dubbdäck var en bra grej, såg vådligt ut när gångtrafikanterna halkade omkring på isen dock. Hoppas ingen bröt något.

Dagens jobb var att lämna bilen på verkstan. Det kändes som en bra idé att cykla de 7 km hem. Motvind, minusgrader, drivis och helt fel cykel. Men jag ville gärna prova nya cykeln och tyckte att heldämpat skulle vara skönt för bäckenbenet. Ont som fan i ljumsken nu :)
Men sjukgymnastik gör ju ont :)

ride161107.png

Tyresö, älta och vidare fram till i stor sett gamla stan var ju hur fina GC banor som helst. Torsgatan och solna var isigt och spårigt. Bra med dubbat där. Jag körde 5 bar i mina marathon winter och trodde att det var lågt tryck, men att döma av tidigare poster så kanske man ska gå ännu lägre eller vad säger ni? Var i stort sett min första dag på dubbdäck och CX i vinterföre. Har kört MTB aktigt tidigare...

Black planet sa:
Jo det behövdes i Norrort. Lite halt för min brompton. Vinterdäcken är ju ett hvete få på. Så det skicka den med sambon till GA Stan.
pendeltågen gick väl sisådär idag. Så den lilla brommie fick ta tunnelbana idag.

På grund av orsak blev det senare morgon än vanligt, sen uppgång, långsam morgon och pendeltågsförseningar gjorde att jag cyklade från Södra efter kl 10. Slask och inte särskilt halt, men jag tog det ändå försiktigt.

Såg bara ett fåtal andra cyklister. Måste fixa en sån där skolåda att parkera cykeln i på jobbet innan städpersonalen eller fastighetsavdelningen blir upprörda över att jag lämnar en liter skitigt vatten efter mig på golvet..

På mina 35:or står det just 6 bar som maxtryck...brukar börja med att köra maxtryck, här i Skåne har vi förvisso runt nollan eller ett par minus nu men torrt, brukar sänka när det blir besvärligare, förra vintern var jag nere på 4-4,5 bar som minst...

swedo sa:
är inte 5 bar maxtryck i marathon winter?

edit: 5 bar är maxtryck för alla förutom 35:orna där maxtryck är 6 bar. Men jag tror att de 35:or som jag har hemma också har 5 bar som maxtryck.
http://www.schwalbe.com/en/spike-reader/marathon-winter.html

Jag kör Schwalbe Winter och tänker mig väl att de är typ som dubbdäck är och att jämföra dubbdäck är kanske lite som att diskutera grader i helvetet hit o dit. Läser en undersökning av Testfakta (http://www.testfakta.se/sites/default/files/tittbild_grafik_dubbdack141119.pdf) och ser att Schwalbe Marathon Winter med dubbelt så mkt dubb och högre vikt än Schwalbe Winter ändå har ett lägre rullmotstånd än just Winter. Låter ju inte helt logiskt i mina öron, men de kanske har en lägre dubb eller liknande? Är det värt att lägga den extra pengen för att få Marathon? Pendlar över 5 mil dagligen så är det en påtaglig skillnad satsar jag, helt klart. Nån som har erfarenhet?

fhloston sa:

Ja det var ju spektakulärt dåligt underlag ner mot Essingen med tanke på hur lite snö och kyla det hunnit vara. Kan inte förstå var all den där modden och spårknögglet ens kom ifrån. Kändes som februari...

Snöröjni gen som inte hunnit komma igång?
Finfin pendling i morse i -3 grader o lätt snöfall mellan Kista o Stadshagen. Lite slaskigt när man passerar större vägar. En del mindre trafikerade cykelbanor är lite knaggliga.
Annars var det helt ok.

Vad är det för fel på t-bana och trainer så här års?
Duger gott och så finns suget kvar i vår.

Misär kan man vara utan. Det finns för mycket av det ändå.

Sopsaltat ca 1/2 av vägen. Resten isgata och misär. Motvind också. Längtar tbax till förra veckans vistelse i södra Spanien, frågan är varför man över huvudtaget bor kvar i tokholm.

Tillbaka
Topp