Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

dans sa:
Minnesvärd.

Började med ett antal kämpiga lokalgator med siket på Sollentunas prioriterde cykelstråk, och visst, där gick det lätt som en sommardag genom Helenelund och Silverdal (stor guldstjärna till Sollentuna). Sen vid Polishögskolan kom Solna, ja ni fattar.. Chansade på den östra sidan av E4, fel, fick gå, bland alla bilister som ville halka fram på denna s k genväg.

Men, såg att cykelvägen ner mot Ulriksdals slott faktiskt var fint plogad, så en bit på hyfsad rull igen. Sen kom Bergshamra, total katastrof, släpa och bära, släpa och bära...

Hoppades att cykelbanan förbi Ålkistan ändå skulle vara plogad. Mer fel kunde det inte bli, här kom precis också en trippel av plogbilar på stora vägen och vräkte tonvis med snö in på GC-banan. Då kom dagens höjdpunkt (möjligen årets), blev omåkt av en skidåkare (!). Såg att han hade klubbkläder med Turebergs IF (min gamla klubb) så växlade några ord.

Tog sen "bakvägen" in mot Fiskartorpet och fram till Hjorthagen, tungt och släpigt, men i a f bilfritt. På Gärdet hade man plogat riktigt bra på en GC-väg (är väl för att alla Östermalms hundägare ska kunna promenera i Blahnikskorna).
Dock verkade plogaren ha missat själva gångvägen, hela den plogade sträckan var gräs, gott nog denna dag.

Precis framme vid Filmhuset mötte jag en Brompton, sedär !

Framme, 19 km, normalt 55 min, idag 2.20 tim

Sen ska man hem snart också, ohh!

Varför kör du inte utmed brunnsviken på den västra sidan förbi Hagaparken? Där har det varit sopsaltat hela veckan.

Vet dock inte hur det är idag för jag gjorde misstaget att ta en bil. Dock skönt att det var en Drivenow då jag körde fast i en driva när jag kom fram till jobbet. Bara att gå ur och lämna den där :/

Stumpy sa:
Totteman sa:
Cyklade 200 meter, insåg att det inte funkar. Hem och bytte om till civila kläder,,,väntade på bussen i två olika omgångar...den kom inte.

Misstänkte att bussen inte skulle gå, så då var cykeln ändå bäst. Typ, som vanligt alltså.

Nja, det funkade inte att cykla...jag är envis, men har också omdöme. Kunde dock jobba hemifrån, så det var ingen större katastrof.

Hemma sedan en stunds snöskottning och middag.

Det bultar ordentligt i låren efter nästan 3 Tim på cykeln och med den på bridtfälligt röjda regionalstråk.

Flöt bra på hjulspårsskorpan genom stan. Slussen-Henriksdal plöjde jag genom horder av vandrande Saltisbor utan busstransport.

I hjulspåren från bilarna från Sickla bro. Fick snöbollar efter oss när vi (en tjej på cxoch jag) snirklade oss upp till Forum Nacka.

Saltisvägen och Fiskisbackarna var en pärs.

Nu ladda för i morgon
Har bett Nacka om plogning. Vi får se...

Försökte cykla om fotgängare men det gick inte så bra dom var snabbare. Sen gick det bra och fortare än bilarna dom stog still :)

9 November del2

Bilagor

• 9nov1_II.jpg
    9nov1_II.jpg
    137.2 KB · Besök: 65
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 54
  • 9nov2_II.jpg
    9nov2_II.jpg
    105.8 KB · Besök: 63
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 55
  • 9nov3_II.jpg
    9nov3_II.jpg
    138.8 KB · Besök: 67
Hemma med ett leende på läpparna.

Danderyd bjöd på stora delar helt fantastisk vintercykling. Stora skuggan var härlig i mörkret – fint plogat. Skeppsbron var en njutning – inte en bil och hårt packad snö.

Gjorde ett par bra val innan jag drog: nya pedaler med bra grepp, riktiga kängor istället för cykelskor gjorde gångsträckorna helt ok. Skönt med ett stash i bilen som står på jobbet.

Propaganda i Danderyd.
IMG_3183.JPG

200 meter och en kommungräns senare.
IMG_3185.JPG

Tog mer än dubbelt så lång tid som vanligt både till och hem från jobbet idag (älvsjö-centrala Stockholm) men vilken njutning! Känslan av att spöa systemet är oslagbar. Att "susa" förbi alla andra transportmedel ger ett leende på läpparna.

Bra musik i lurarna, lite mer "tekniskt svår" cykling, och härligt vinterväder: vilken kombo. Kom in på kontoret med världens energi. Inte kollegorna dock. Kollektivtrafik och en viss politisk händelse hade tydligen gett en dålig start på dagen.

Fjärdebrunn sa:
Grymma bilder federico!
.

Jolikki sa:
Federico, helt fantastiska bilder :) Vad fotograferar du med?

Tackar!

Det är samma kamera som jag har cyklat med i många år nu, en Canon 1100D med EF 50mm 1,4 . Det är inga avancerade saker med fördelar som att det är hyfsat låg vikt, enkel att manövrera med handskarna på (ingen touchdisplay), tillräckligt bra ISO , bra batteritid mm.

Cyklade om en EU-moppe vars förare verkade tycka att det var ok att köra på cykelbanan idag. Jag hade inga invändningar då hen körde långsamt och höll ordentligt till höger. Vissa dagar är det inte läge att vara paragrafryttare.

Ska man ta skoscykeln med 2,4 NN eller pendlaren med 37 marathon winter.
Försöka flyta eller skära igenom till fast underlag.
Surlyn med 50 brett odubbat bak o dubb fram kom jag ingenstans med i morse. Vände hem igen.

Är det plogat längs 73an från Farsta och innåt?

Gurra sa:
Surlyn med 50 brett odubbat bak o dubb fram kom jag ingenstans med i morse. Vände hem igen.

Inte plogat än.
Körde med 57mm Ice Spiker Pro idag och det blir nog samma imorgon.

Var kämpigt idag, i vanliga fall tar det 25min men idag tog det 70min. Framhjulet sladdade hela tiden och vurpade 7ggr.

Men skam den som ger sig :)

emilh sa:
Gurra sa:

Inte plogat än.
Körde med 57mm Ice Spiker Pro idag och det blir nog samma imorgon.

Breda däck är nog en vinnare om det kommer mer snö. Annars isar väl spåren till så dubben kan göra nytta. Mina dubb gjorde stor nytta hem ikväll då jag tillbringade rätt mycket tid i halvisiga bil och bussspår.

IMG_20161109_192003.jpg

Här var det nästan plogat.

Sthlm: kaos.

Hornsgatan nedför bland bilar onödigt spännande.

15 min pendlingsväg blev till 45. Gick en del, ingen vurpa Hägersten- Gamla Stan. Sparsamt plogat. Skeppsbron bilvägen behagligaste, förutom möte med bil som körde mot körriktningen vid spårviddshindret.

Blev impad av en fatbike som trampade förbi i snömodden uppför Kransenbacken där jag fick leda min cx, så är du här: hatten av! Årets julklapp.

Är det inte röjt till morgondagen viker jag ned mig.

Frihet på 2 hjul. Idag sköönt. Inga köer. Inte bussar/lastbilar/etc som blockerar. Och helt ok plogat större delen av vägen.

Stockholm.

Morgonens pendling gick på ca 40 min, normal är 20 och igår morse typ 75.
Prio-stråket vid Hornsbergs strand var fint sopsaltad, men bara typ 50 % ibland fanns det cykelbana, ibland var det packad snö på gatan som gällde. Militären hade snöbekämpat rätt bra vid karlberg och jag kunde stanna i sadeln hela vägen till steriksparken. Några snövallar att forcera men jag kör med kängor och riktiga "gaiters" så djupsnö är inga problem.
Riktigt kul med ett litet äventyr var morgon.
(mina vita-blixten, tjärade träskidor, fick stanna hemma pga blötsnö)

Göteborg.

Kroppen var trött idag, fick kämpa in till jobbet. Som vanligt händelselöst längs min sträcka Kålltorp - Hjällbo. Idag hade man kunnat köra med sommardäck, kanske dags att byta tillbaka snart? :)

Blackeberg - Täby: Stockholms kommun varierande men sammantaget helt ok plogat, Solna ett skämt, Danderyds kommun bra, Täby jättedåligt. Men speciellt med lite armageddon-känsla! Såg tre översnöade SL-bussar i vägkanten.

Bilagor

• IMG_5887.JPG
    IMG_5887.JPG
    209.1 KB · Besök: 54
  • IMG_5886.JPG
    IMG_5886.JPG
    172.9 KB · Besök: 51
Hanterbar, snön gör landskapet vackert iaf.

Plogat efter Essingeleden (ett försök iaf), oplogat på Alviksbron (men helt ok att cykla), plogat men svårcyklat på Runda vägen, plogat och bra på Drottningholmsvägen och större delen av Ulvsundavägen (efter Bromma Blocks var det inte bra). Helt ok på Gamla Bromstensvägen och genom Rissne och sen föredömligt sopat mellan Rissne och Kista. Knepigt underlag på vissa ställen där det är plogat, packad snö som inte håller särskilt bra.

Bilagor

• Alviksbron.JPG
    Alviksbron.JPG
    151.7 KB · Besök: 57
Igår verkade snösvängen gått hem vid lunch, hela västerort var bara snömos och det tog trippla tiden mot normalt att ta sig hem. Bytte till plattisar igår och imorse var det därför exemplariskt röjt på cykelstråken i västerort. Jag byter tillbaka till spd ikväll så är det kaos igen imorgon vet ni varför.

Marte sa:
Igår verkade snösvängen gått hem vid lunch, hela västerort var bara snömos och det tog trippla tiden mot normalt att ta sig hem. Bytte till plattisar igår och imorse var det därför exemplariskt röjt på cykelstråken i västerort. Jag byter tillbaka till spd ikväll så är det kaos igen imorgon vet ni varför.

Nej förihelvete behåll plattisarna på !! :D

HTn va skön idag! Som att cykla xc med lite av allt. Långa "grussträckor", djup lera, lite teknisk skog och en del singletrack.
Morgonens enda pissmeoff va en tant som tyckte att " de va väl inte så smart att cykla här.. he he" på G/C banan! "Flytt på fläsket, kär**!" skrek jag inombords, men ljuden som kom ut va "ser du nå alternativ eller!?"

30 min på en drygt 8 km sträcka.

10 November

Bilagor

• 10nov1.jpg
    10nov1.jpg
    110.4 KB · Besök: 69
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 43
  • 10nov2.jpg
    10nov2.jpg
    91.4 KB · Besök: 75
  • gra.jpg
    gra.jpg
    199 bytes · Besök: 50
  • 10nov3.jpg
    10nov3.jpg
    96.4 KB · Besök: 61
Tog måntenbike idag också och det var nog rätt val även om det kändes sådär på de sträckor som var röjda och cykel utan annan stänkskärm än ass saver mötte saltslask. Får spola av ordentligt ikväll.

Intressant.
Bytte sadel imorse, genidrag.
Försökte lura ut var det kunde tänkas vara plogat.
Gick bet.
Satsade på fel sida om Liljeholmsbron tex.
Där låg all snö från bilkörfälten.

Nu varm och torr.

SuperApe sa:
Ömsom äventyrligt och ömsom segt. Cyklade på trottoaren och nån rökare hejade allez allez, mount ventoux, etc på äkta franska. Kul det iaf. Från sveaplan och norrut på roslagsvägen var det propaganda på packade cykelstigar. Tyvärr också en biljard gångtrafikanter. Tvärstopp i backen nedåt naturhistoriska och släpa hoj pga snömassor från plogbilen. Sen blev det bakväxelsallad och promenad sista kilometerna. Ganska kul pendlingsdag. Imorgon blir det tuben. Sen flytta dubbdäck till fultysken. Surlyn får äntligen bli ss. Over and out.

Före

Kanonbra bild på salladen.

Kul med hejjar - klack.
Tyckte att folk verkade upprymda av kaoset.
Det pratades, hälsades och tackades.

Trist med sallad på fel sätt.

Med tanke på all snö som föll igår tycker jag det var acceptabelt före idag, utom på en sträcka. Japp det är Trafikverket som ansvarar för just den delen. Bilden, från kl 10, ger återigen en fingervisning hur man fördelar resurserna - körbana barmark, cykelväg modd...

DSC_1175.JPG

Cyklade lite i city, Brompton är inte optimalt i detta väglag kan jag konstatera. Stora hjul har sina fördelar, så även fullvuxna cyklar.

Tog två timmar hem också, så totalt 4 timmars "cykling" för 6 mil igår.
Långsammast var sträckan från Henriksdal till Slussen, trångt med alla fotgängare.
Solna som vanligt ett skämt, Sollentunas stråk gick att cykla på även om det var rätt igensnöat.

Imorse gick det snabbare, Sollentuna med föredömlig sopsaltning, Solna verkar inte gjort någonting på hela natten, passagen genom centrala Stockholm var rätt jobbig i och med att den packade snön börjar luckras upp i värmen.

Medelhastigheten ökade gick upp till nästan 20 km/h.

Blandat men gott före, delvis bland bilar och bussar. Berömde Nacka för Saltisvägen. Skällde på dem för Värmdövägens cykelbana (Gatukontoret har ett twitterkonto).
Kärvande lås...

federico sa:
Det är samma kamera som jag har cyklat med i många år nu, en Canon 1100D med EF 50mm 1,4 . Det är inga avancerade saker med fördelar som att det är hyfsat låg vikt, enkel att manövrera med handskarna på (ingen touchdisplay), tillräckligt bra ISO , bra batteritid mm.

Jaha, vad kul. :) Jag försöker få tillbaka fotointresset med en 700D, men jag känner att kitobjektivet med bländarspannet 3,5 - 5,6 håller mig tillbaka. Jag har svårt att fånga stämningen i dagsljus. Kanske är dags att kika ned mot 1,4 då :)
Hur är det att cykla med så stort hus?

Jolikki sa:
federico sa:

Jaha, vad kul. :) Jag försöker få tillbaka fotointresset med en 700D, men jag känner att kitobjektivet med bländarspannet 3,5 - 5,6 håller mig tillbaka. Jag har svårt att fånga stämningen i dagsljus. Kanske är dags att kika ned mot 1,4 då :)
Hur är det att cykla med så stort hus?

Canons 40mm f/2,8 är mycket nätt och behändigt till en överkomlig peng. 1100D är väl knappast att betrakta som ett stort hus?

.A. sa:
Canons 40mm f/2,8 är mycket nätt och behändigt till en överkomlig peng. 1100D är väl knappast att betrakta som ett stort hus?
Nä det är sant, det beror på vad man jämför med. Jag var lite inne på EOS M3 ett tag, men den saknar viewfinder.
Vore kul att bara kunna ha med sig något i jackfickan just vid cykelpendling. :)

Någon som har tips på vilken väg som är "bra" från slussen ut mot Roslagstull? Jag kör normalt Birger Jarlsgatan men just nu är det med livet som insats. Vägen var relativt hårt packad i morse(cykelfältet är bara att glömma) men bilarna ligger en upp i arslet, har ingen lust att få sladd och bli mosad för att folk inte kan hålla avståndet.

Snart avfärd hemåt. Skönt att det kommer lite snö igen. Var lite orolig inför hemfärden, vill ju inte ha massa illalåtande smatter av dubbarna mot asfalten och slitna dubbar. Behövdes lite påfyllning. ;)

Stockholm

Jag kan meddela att mycket av den packade snön har blivit högst mosig under dagen värmebölja. Man får tänka i gråskalor och sikta på det vitaste. Kul single track på kostigarna (renstigar om det bara är snö?) mitt i stan.

Var tvungen att gå ut och cykla av mig en stund efter att ha suttit hemma och jobbat hela dagen. Kul med snö!

Bilagor

• IMG_2974.JPG
    IMG_2974.JPG
    359.2 KB · Besök: 50
  • IMG_2975.JPG
    IMG_2975.JPG
    188.1 KB · Besök: 52
Tillbaka
Topp