Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Urpremiär för pendlingscykling för mig. Orutinerat, kan det väl summeras. Borde haft växlar i backen upp på Essingeleden från Gröndal.

Jag har endast pendlat till jobbet i dryga tre veckor nu efter ett lååångt uppehåll men jag har förbättrat tiden avsevärt – 3 min. Första sänkningen (med ca. 2 min) gjorde jag tack vare byte till slicks med 3 bar och byte av skor från foppatofflorna till stabilare skor. Sedan sänkte jag mig ytterligare 1 min genom att byta kedjan och samtidigt smörjde jag upp och ställde in växlarna. Grym skillnad. Tyst om inte annat.

En annan ”uppgradering” är att jag satt på min en reflexjacka som syns tydligt i trafiken.
Tidigare blev jag nästan överkörd i varenda korsning, även om jag räckte ut handen i god tid. Nu stannar bilarna en bit ifrån vilket är väldigt trevligt. Jag litar dock inte på dem helt (kommer aldrig att hända).

Sommar och sol. Tog det lugnt men blev svettig ändå. Vit hantverkarskåpbil höll sig till reglerna och ignorerade väjningsplikt, hastighetsbegränsingen och gjorde tokomkörning i skymd kurva som sig bör.

Gjorde min första riktiga cykelpendling någonsin i livet. 16 km enkel väg med en gammal stålräser med rakt styre, vare sig klick-pedaler, cykelskor, lycra eller handskar. Kanonfint väder, ca 6 grader i luften, lätt lätt motvind och betydligt mer uppförsbackar än jag förväntat mig.
Hade nya växelvajrar som förmodligen slackade lite, så jag kunde inte gå ner på de lägsta växlarna utan att cykeln på eget initiativ växlade upp när man befann sig i de brantaste sektionerna (friktionsreglage). Följden blev att efter halva vägen kändes benen stumma och jag kände mig förbannad. Tänkte att nu lägger jag ner det här, men jag kunde ju inte stanna halvvägs till jobbet, så det var bara att bita ihop och köra hela vägen.
När det väl blev nerförsbacke så kastade jag högsta växeln och lite till, vilket resulterade i att kedjan hoppade och fastnade ordentligt mellan kassett och ram. Skar mig i fingret när jag våldade loss kedjan, så jag blodade ner bromshandtaget sista kilometrarna till jobbet.
Som tur var så hade jag tänkt till och hade med duschgrejer till jobbet, efter duschen kände jag mig betydligt piggare och all irritation var som bortblåst. Nu känner jag mig bara peppad inför hemresan.

Det blir kanske en elitpendlare av mig en vacker dag.

TOST sa:
Gjorde min första riktiga cykelpendling någonsin i livet. 16 km enkel väg med en gammal stålräser med rakt styre, vare sig klick-pedaler, cykelskor, lycra eller handskar. Kanonfint väder, ca 6 grader i luften, lätt lätt motvind och betydligt mer uppförsbackar än jag förväntat mig.
Hade nya växelvajrar som förmodligen slackade lite, så jag kunde inte gå ner på de lägsta växlarna utan att cykeln på eget initiativ växlade upp när man befann sig i de brantaste sektionerna (friktionsreglage). Följden blev att efter halva vägen kändes benen stumma och jag kände mig förbannad. Tänkte att nu lägger jag ner det här, men jag kunde ju inte stanna halvvägs till jobbet, så det var bara att bita ihop och köra hela vägen.
När det väl blev nerförsbacke så kastade jag högsta växeln och lite till, vilket resulterade i att kedjan hoppade och fastnade ordentligt mellan kassett och ram. Skar mig i fingret när jag våldade loss kedjan, så jag blodade ner bromshandtaget sista kilometrarna till jobbet.
Som tur var så hade jag tänkt till och hade med duschgrejer till jobbet, efter duschen kände jag mig betydligt piggare och all irritation var som bortblåst. Nu känner jag mig bara peppad inför hemresan.

Bra jobbat! Det är så det funkar - man bränner ur sig ondska på väg till jobbet, sen är man lugn och snäll på arbetsplatsen :)

TOST sa:

Välkommen till pendlingsträsket!

Min 29” mtb är trasig och likaså min gamla 26” mtb så jag pendlade med racern igår och idag. Har aldrig reflekterat på hur ojämn asfalten är tidigare, varje skarv känns rejält och små trottoarkanter är ingen vidare att rulla över.
Kör på 21mm däck nu, blir det markant skillnad att gå på grövsta möjliga racerdäck?

salle sa:
TOST sa:

Välkommen till pendlingsträsket!

+1
Ett par kirurghandskar är inte dumt att ha med sig så slipper man bli lika smutsig vid dylika arbeten

Idag kunde jag cykla iväg redan strax innan 07:00. Det var kallt (yes jag är vek) men det var ganska lite trafik. Fördelarna med lite trafik "vann" över kylans bett - idag iaf. Snart vinner kylan men då blir det Zwift istället.

Annars var det skön pendling för jag försökte pricka "sweet spot" så mycket som möjligt.

Bra flyt och skön temperatur idag. 8 av 10.

Funderade under pendlingen på inställningarna på min cykel. Kan dela med mig till pendlartråden:
Om 10 dagar flyger jag ner till Nice för att köra (Nice-)Torino-Nice Rally. Ca 9 dagars bike packing i alperna på högst varierande underlag.
Just nu är min cykel inställd med samma drop och reach som min landsvägscykel, alltså en bekant med kanske lite aggressiv position...
Ska man softa till det lite månne?

Google Maps påstod att vägen genom Sicklaskiftet-Danvikstull istället för rätt fram via Gullmars-Götgatan-eländet var bäst.
Vem är jag att ifrågasätta Google, det var bara att lyda... Strava mätte 5 min långsammare men oj vad det var värt! Livet kan börja...

Skön pendling idag även om det var något svalt.
Vill ge en massa +++++++ till alla blivande elitpendlar och deras föräldrar som cyklar till dagis, skola mm.
Blir alltid glad när jag ser en knodd som stretar på, med en relation vikt cyklist/vikt cykel som de flesta av oss skulle vägra.

Hjälmen av för er och en stor tumme upp.

Ska försöka heja på dessa knoddar när jag passerar och uppmuntra dom framöver.

Håller med! Sen önskar man att alla barn fick uppleva skillnaden Isla/Crescent...
bossjo sa:
Skön pendling idag även om det var något svalt.
Vill ge en massa +++++++ till alla blivande elitpendlar och deras föräldrar som cyklar till dagis, skola mm.
Blir alltid glad när jag ser en knodd som stretar på, med en relation vikt cyklist/vikt cykel som de flesta av oss skulle vägra.

Hjälmen av för er och en stor tumme upp.

Ska försöka heja på dessa knoddar när jag passerar och uppmuntra dom framöver.

Myspendling i lugna 25kmh imorse. 5 grader varmt och vindstilla, kunde varit värre....

Bilagor

• 20170824_053615.jpg
    20170824_053615.jpg
    74 KB · Besök: 55
  • 20170824_053545.jpg
    20170824_053545.jpg
    122.6 KB · Besök: 47
ghia64 sa:
Myspendling i lugna 25kmh imorse. 5 grader varmt och vindstilla, kunde varit värre....
Schnyggt!

Själv hade jag bokat frukostmöte med gammal kollega på Le Mond.
Dottern gjorde smoothie så då blir man sen...
15 min för 13 km.
Bussfilen och omkörning av bilar och bussar i vänsterfil på Värmdövägen.

Ymnig eftersvettning...

Helt ok morgonpendling imorse vid 0730, lite kallare än vad jag vant mig vid de senaste veckorna. Och så börjar det bli märkas att "alla" är tillbaka från semestern.
Även dags att göra sig iordning att cykla hem igen ?

Fjärdebrunn sa:
ghia64 sa:
Schnyggt!

15 min för 13 km.

Ymnig eftersvettning...

Ambitioner inom tempogrenen? Snitta 52km/h känns som en god grund för en lyckad karriär som snabbcyklare.
Brukar vara lycklig de dagar som jag närmar mig 30 blås under jobbpendlingen.

Själv zig-zag'ade jag mig fram mellan mittfilscyklister och bilar, dagens sevärdhet var Segway konstapeln i Slussen som delade ut någon form av förmaning till cyklist.

Meh.. tog min omväg/träningsrunda till jobbet idag. Gick i backen i en petroleummarinerad rondell i Huddinge som blev hal i regnet. Jag borde vetat bättre. Nu sårig höft/armbåge och fingertopp tillsammans med småtrasiga kläder.

Crocko sa:
Fjärdebrunn sa:
ghia64 sa:
Schnyggt!

15 min för 13 km.

Ymnig eftersvettning...

Ambitioner inom tempogrenen? Snitta 52km/h känns som en god grund för en lyckad karriär som snabbcyklare.
Brukar vara lycklig de dagar som jag närmar mig 30 blås under jobbpendlingen.

Själv zig-zag'ade jag mig fram mellan mittfilscyklister och bilar, dagens sevärdhet var Segway konstapeln i Slussen som delade ut någon form av förmaning till cyklist.

Jag blev sen.

desmo sa:
Meh.. tog min omväg/träningsrunda till jobbet idag. Gick i backen i en petroleummarinerad rondell i Huddinge som blev hal i regnet. Jag borde vetat bättre. Nu sårig höft/armbåge och fingertopp tillsammans med småtrasiga kläder.

Oflyt - krya!

25 Augusti

Bilagor

• 25aug1.jpg
    25aug1.jpg
    124.3 KB · Besök: 60
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 52
  • 25aug2.jpg
    25aug2.jpg
    118.8 KB · Besök: 44
  • vit.jpg
    vit.jpg
    199 bytes · Besök: 58
  • 25aug3.jpg
    25aug3.jpg
    132 KB · Besök: 48
Skönt att få vädra ut snapsångorna från gårdagens jobbkräftskiva.
Hoppas kläderna hunnit torka innan hemfärd.

...det var äntligen dags för det första (på länge) "cykla i ösregn-provet". Det är lite intressant det här med att börja cykla igen efter ett långt uppehåll. Många grejer är som bortglömda.

Hala pedaler som behöver uppgraderas till något vassare. Idag var det inte så mycket knott/mygg ute men regnet påminde om att brillor är ett måste om man vill ligga på. Stänkskärmarna var iaf på och det gjorde gott även om jag hade fullt regnställ.

Blev förnedrad av en damcykel idag. Jag fick jobba en del i backarna medans hon satt och ”surfade förbi mig”. Det visade sig senare att det var en kollega på E-cykel. Hon hade nog lägre puls på cykelparkeringen men vi kom ut från den samtidigt och jag loggade in före henne, trotts att jag bytte om efter regnet. :)

Jaha.
Regn säger ni.
Regnkläderna ligger förstås på jobbet.
Fick rota i randoväskan.
Hittade backup-kit.
Slirade förbi Mellqvist för fikadejt, jag skulle få tillbaka en mjuk cykeltransportväska som varit utlånad.
Kom till jobbet, torr på överkroppen, men blöt i skrevet (slitna regnbyxor!).

Nu:
F R E D A G

Ok, jag erkänner - Jag vek ned mig inför regnet.

Vilken jävligt obehaglig upplevelse det var med buss och tunnelbana - hoppas vintern blir kort.

Nä, drog til stugan och tände en brasa istället. Ngn måste ju fiska öfr hushållets överlevnad. Skrattade rått åt de som satt i fantastiskt långa köer på väg in till Tokholm. Gör folk sånt varje dag?

På med höstkläderna. Några paraplycyklister på vägarna. Annars var det hälften på cykelmätaren än igår i Sörentorp. Kul att se att det är fler än förra året ändå vid finväder på en fredag.

Första regncyklingen på jag vet inte hur länge.
Påminde om att jag saknar fungerande regncykeljacka. Hoppas kunna åter-impregnera Pacliten?

Vevade iväg vid 07:45 och det var färre cyklon än vanligt. Skönt! Men jag blev lite blötare än vanligt, men det gjorde mig inget.
Eventuellt är kläderna blöta när det är dags för hemfärd, men vad gör det när det är fredag :)

erik h sa:
Första regncyklingen på jag vet inte hur länge.
Påminde om att jag saknar fungerande regncykeljacka. Hoppas kunna åter-impregnera Pacliten?

Vissa plagg som är DWR* - behandlade kan återaktiveras med värme i ex. vis en torktumlare.
Annars går det ofta att återimpregnera.
Värt att tänka på är att många impregneringsmedel är duktigt dåliga för miljön.

*Durable Water Repellent

Tillbaka
Topp