Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

5 September

Bilagor

• 5sept.jpg
    5sept.jpg
    98.9 KB · Besök: 45
Fick tom ta av mig vindjackan. Så det var en bra morgon. Har hittat riktigt fin fiskeplats, cykelbanan mellan ca Farsta och Gamla Enskede utmed 73:an.
Fick napp hela tiden, var helt slut i backen vid Tele2 Arena...jag tackar mina motcyklister för bra intervaller.

Torrt, fint, sol och 13 grader i Sollentuna vid 6:30. Blåsigt som fasen dock, måste skaffa lite mer aero-aktiga kläder även för svalare väder.

Att fulköra på vägen vid solna station etc spar tid märker jag. SAAB ägare gillar det inte men alla andra håller 1,5 m måttet. Skönt med sol igen.

Torrt är trevligt!
Gav cred till en gubbe jag följt över årstabron till södermalm för sina eminenta indikationer om vilka vägval han ämnade ta. Tydlighet är förjävla bra!

Igår var det blött, idag mindre blött. Mannen på eltrimmad gammal aluminiumram med taskiga v-bromsar som gjorde tokomkörningar och var nära att smälla fem gånger på Strandvägen är dagens IDOT. När man kan köra 45+ km utan att trampa så känns det som definitionen av cykel börjar krackelera. Sa jag IDOT!

Tränade konsten i att ligga på rulle efter två fräsiga klubbkollegor på rundan Älgö DeLux med efterföljande gemensam lyxfika. Sedan blev det tröjbyte hemma för pendling bland tusen cyklister in till city. Lyxig start på dagen helt enkelt.

Ass Savern gjorde skäl för namnet. Knivskarp linje mellan vått och tort i asfalten när jag rullade in i Linero/Lund från Dalby. Annars behaglig temperatur och glädjande avsaknad av Skånsk uppförsbacke.

erik h sa:
Blött, blåsigt och den tråkiga stänkskärmscykeln.
Insvettad gammal skogshjälm + ösregn = giftigt lagrat dödssalt i ögonen när man minst behöver det.
Dåliga regnkläder och spinningskor (backupskorna).
Alltså underbart.

Åh.
När det rinner en droppe från vadderingen i hjälmen och man känner lukten så fort den kommer till nästippen.
usch

Skönt i morse. Lagom varmt och motvinden kom bakifrån. När skall alla vägarbeten bli klara tro? Hade ju varit kul om vägen kunde bli så hel att man kunde ta racern någon gång till innan lampor, dubbdäck, buff och vinterskor förvisar en till pendlaren till i vår...

Hade en trimmad elcykel på hjul efter mig hela Stadsgårdsleden. Stod på rätt bra och låg mellan 25-35 kmh hela vägen trots hård motvind, men när jag kom förbi övergångsstället vid Vikingterminalen så orkade jag inte hålla mer än knappt 25 och då drog han om. Sakta trampande och sittande rakt upp.
Förbi Danvikstullsknäppan och sen lyckades jag till slut komma om honom igen i botten av den långa utförslöpan i Sjöstan när jag toppade i ca 45. Fortfarande hård motvind. Sen lyckades jag hålla undan från honom, men det sved i benen.
Döm om min förvåning när jag kollade Strava och den dumme fan loggar sina trimmade elcykel-bedrifter där. Han hade till och med satt personbästa över Danvikstull. Det blev så klart en flaggning av hans runda med kommentaren att den sattes med hjälp av trimmad elcykel. Ja, om någon nu undrar, Kury Cobain kallar han sig på Strava. Något säger mig att det inte är samma namn som står på vederbörandes dörr.......

fyrbåk sa:
Hade en trimmad elcykel på hjul efter mig hela Stadsgårdsleden. Stod på rätt bra och låg mellan 25-35 kmh hela vägen trots hård motvind, men när jag kom förbi övergångsstället vid Vikingterminalen så orkade jag inte hålla mer än knappt 25 och då drog han om. Sakta trampande och sittande rakt upp.
Förbi Danvikstullsknäppan och sen lyckades jag till slut komma om honom igen i botten av den långa utförslöpan i Sjöstan när jag toppade i ca 45. Fortfarande hård motvind. Sen lyckades jag hålla undan från honom, men det sved i benen.
Döm om min förvåning när jag kollade Strava och den dumme fan loggar sina trimmade elcykel-bedrifter där. Han hade till och med satt personbästa över Danvikstull. Det blev så klart en flaggning av hans runda med kommentaren att den sattes med hjälp av trimmad elcykel. Ja, om någon nu undrar, Kury Cobain kallar han sig på Strava. Något säger mig att det inte är samma namn som står på vederbörandes dörr.......

De är sånna de är. En får hoppas att Darwin rensar lite...

10 plus, torrt och sol = bra. Benen strejkade redan lite såhär mitt i veckan. Svårt som fasen att inte smygtävla när det är såpass många ute. Längtar efter hösten faktiskt.

Blött, motvind och mörkare än på länge, ändock en härlig morgontur. Det enda som kan ta udden av känslan är att klä sig fel - åt båda hållen!

Idag höll jag på att hamna i fronten på en vit hantverkar bil så det höll på att bli den sista pendlingen för ett tag.
Hatar verkligen bilister som inte kollar av rondeller han kunde inte skylla på cykelbanan då jag var inne i rondellen på körbanan.
Det gick bra men adrenalin påslaget var högt

Man vet att det har varit sommar nyligen när 10 plusgrader känns crisp.

Annars var bara dagens irritationsmoment när framförvarande behöver 100 meter för att cykla om dennes framförvarande. What's the point liksom, det är oftast trångt som det är. Clean overtakes ftw!

Väldigt skön cykling, på gränsen till för kallt med bara ben. Har beställt cykelkläder med långa ben. Annars inget att klaga på.

5 km medvind följt av 37 km sida mot... Varmt och klibbigt.. 16 grader så det blev kortkort.

Mercedesförare verkar tro att de har förkörsrätt in i rondeller, det var nära en frontning, men herren i övre medelåldern stod på bromsen i sista minuten. Han svor väl ordentligt åt mig efter att jag passerat rondellen, för jag hade både lycra och högprofilshjul... varför var jag tvungen att cykla där just när han skulle köra där?

Busspendling pga externt möte. Men blev glad när jag såg en tweedklädd herre kliva av bussen när jag steg på och vecklade ut sin Brompton för fortsatt färd.

Lämnade bilen på verkstan och sprang resterande 5 km. Blir motsvarande på hemvägen. Rätt skönt faktiskt, men de 20 km jag har normalt känns lite mastigt att springa. Två halvmaror om dan lixom.

Ny rutt första halvan, gick rätt bra att hitta. Mer gata istf cykelväg, men med crossigt trapp-parti som en glad överraskning.Borde nog försöka hitta ett sätt att undvika gågatan vid Aspuddens T-bana.

Stumpy sa:
Lämnade bilen på verkstan och sprang resterande 5 km. Blir motsvarande på hemvägen. Rätt skönt faktiskt, men de 20 km jag har normalt känns lite mastigt att springa. Två halvmaror om dan lixom.

På hemvägen är det finemang att ta gröna linjen till t.ex. Björkhagen och springa därifrån. Blir lite kortare och fin terräng hela vägen till Tyresö.

Blev tutad på idag. Korsningen Vasagatan - Olof Palmes gata. Höll mig och mitt fordon på samma fil som övriga motorfordon ( i samma fart). norrgående på Vasagatan. Bilen bakom ville kommunicera.
Gav föraren fingret utan att titta bakåt. Kändes rätt då, känns lite juvenilt nu. Var tydligen provocerande, kanske ville hon bara flörta, kanske bara heja på lite. Kanske känner jag föraren och jag blev igenkänd? Vem vet.

Annars en bra morgon.

Drog iväg 20 minuter tidigare än vanligt.
Attans rabarber så mycket trafik! Alla föräldrar skulle lämna alla barn vid skola och dagis med alla bilar i söder närförort.
Höst är här.
+ANNAT

Sent iväg pga nattaktiva barn. Järnet in, dusch och tog ner necessären från torkskåpet på jobbet och fick med en deo i glasflaska som gick i tusen bitar. Ståendes helnäck med glas och kletig deo över hela golvet var inte livet på sin peak direkt. Tog en halvtimme att städa det värsta.

Det gick bra, fjärde dagen i rad så det kändes lite motigt i början men sen gick det bättre. Höll på att ramla vid Odenplan, clipsade ur mig och märkte sedan hur glatt den nya stenbeläggningen är. Ganska farligt, höll på att glida fram under en buss. Lärdom inför framtiden.

Gårdagens hempendling var helt jävla underbar.

Motvind, regn, fukt, smuts, bajs, glas

Helt nytt GP4k åt hvete

dck.jpg

Pyspunka, cykal med 2 bar i däcket... gick jetebra.

Jorå....efter tre dagar i bingen pallrade jag mig till jobbet via tuben.
För att få liite cykelkänsla blev det Raphas merinotröja på.

Jeppe_E sa:
Gårdagens hempendling var helt jävla underbar.

Motvind, regn, fukt, smuts, bajs, glas

Helt nytt GP4k åt hvete

Pyspunka, cykal med 2 bar i däcket... gick jetebra.

Du kan ju sätta en lagningslapp invändigt på däcket. Har gjort flera ggr, funkar bra.

Tillbaka
Topp