Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Annahojt sa:
Det nya sättet att salta verkar vara att slänga ut högar med 10-20kg salt med 100-150m mellanrum, funderade på om det var meningen att man ska ha saltspridare på cykeln och ösa från högarna?

Vräksaltning är det nya svarta. Eller vita.

Svor lite över att jag inte körde keps o buff. Perfekt en idag. Orkade inte byta. Saltsoppat när du körde?
nikasp sa:
Nollgradigt och (blöt)snöfall. Ska nog köpa en vintercykelmössa med keps. Fula men när man måste plocka av brillorna som jag alltid annars har blir det svårt att se. Funkar sjukt bra i regn men lite svalt om öronen nu.

på det hela taget en fin tur i morse. Ringrostig så spår och modd var ganska jobbiga hinder.

Snörapporten lyder som följer. Kl 9:00 i morse var inget plogat i Svedmyra och inte heller vägen mot Tele2 arena. Där följde några hundra meter sopsaltat. Efter det så var det oplogat hela vägen genom stan inkl Götgatan.
Munkbron var sopsaltad men sedan inget mer. Inne i stan var det "typ" ren is på flera ställen. Väldigt halt. Dubbdäcken funkade.

2 h service av pendlaren igår kväll. Nya bromsklossarna bak tar svindåligt i väta. Billiga klossar - dåligt köp.

Slirigt på för hårt pumpade SMW. En pendlargubbe gick omkull i högerböjen in i tunneln mellan Sickla och Sjöstan. Sveriges cykelkommun Nacka hade inte skrapat av de regionala cykelstråken. Stockholm har jag tappat hoppet om. Så var det med det.

Ha ha!

Bilagor

• KAOS.jpg
    KAOS.jpg
    50.6 KB · Besök: 97
MTB var ett bra val idag. De med smalare hjul verkade ha det klurigare. Vi slussen stod en Merca med hjulen på var sin sida om en upphöjd trottoar. Märkligt - hur hade hamnat där för trafiken gick extremt långsamt.

Fler cyklister ute än förra vintern, men det är ju den allmänna trenden.

^^Märkligt, enligt emmer +ANDRA är det ju just smalare hjul (däck) man ska ha för att få bättre fäste och inte flyta ovanpå snön.^^

Kommentar, emmer? :-)

Mjuk snö med plant underlag under tas bäst med smala däck som skär ner. Så fort det börjar bli spårigt och hårt är bredare däck roligare.

Cyklade genom sthlm runt 8. Helt ok förutom yrsnön men keps, buff och glasögon funkade fint. Tre led-bussar stod vid Slussen och slirade runtåt alla möjliga håll. Med 10 st bussar i kö efter sig på Skeppsbron. Jag hade dock samma pendlingstid som igår. Hemvägen kan bli lite mer utmanande, speciellt om det är spårigt. Cyklade om en sopsaltare i Aspudden på hägesetnsvägen, gav han tummen upp.

Körde MTB med ice-spiker-pro-evo-super-duper-mega-800dubb varianten idag. Gick galet fint i vädret i sthlm. Känns bra att inte vara beroende av kommunalt och ffa buss för att ta sig hem efter alla svara löpsidor...

Senast ändrad:
längtar tillbaks till plogad cykelväg och sand, sopsaltning är kul att cykla på ,men blir på tok för dyrt och jobbigt underhåll av cykeln för att vara värt besväret...
Idag vart det fint att man hann innan de fixat allt iom att det fortfarande inte hunnit bli spårigt...

Spolade av salt och slask, samt torkade av kedjan på hojen innan den ställdes i förrådet. Hoppas att den är fit-for-fight till hemresan. Det kan nog vara hyggligt knaggligt då om de inte röjt.

MrMoreau sa:
längtar tillbaks till plogad cykelväg och sand, sopsaltning är kul att cykla på ,men blir på tok för dyrt och jobbigt underhåll av cykeln för att vara värt besväret...
Idag vart det fint att man hann innan de fixat allt iom att det fortfarande inte hunnit bli spårigt...

Jag tycker också att känns som att det blir betydligt sämre när det ligger salt i botten men att de inte hunnit sopa. D.v.s. att det blir ett slirigt lager med modd längst ner... Det var mycket bättre (läs:jättefint) på sträckorna där det aldrig sopsaltas. Kanske var det bara att väldigt få hade cyklat där men det kändes inte så. Helt subjektiv åsikt! =p

eminlind sa:
Ny som skribent här men inte som läsare, hej!

Första dagen som vinterpendlare blir jag påkörd av bil. Håller mig tätt bakom två andra cyklister när vi korsar ett övergångsställe utan rödljus. En bil stannar och släpper förbi de två framför mig, men gasar därefter hårt. Jag som bara är två meter bakom de andra har inte en chans att bromsa in utan åker rätt in i hennes bil, mitt framhjul in i hennes bakhjul. Fick sedan cykla den resterande halvmilen till jobbet med sneställt framhjul. Kvinnan bakom ratten stannar efter kollisionen och ropar att hon inte är skyldig att stanna för cyklister. Andra bilister stannar och tar min sida i frågan. Efter ett tag frågar hon om jag är okej och åker sedan vidare. Hoppas lite att hennes plötsliga infall lämnade spår i hennes lack. Tog inte registreringsnummer, hur hade ni reagerat i situationen?

Låter som avståndet var betydligt längre än 2 m mellan dig o framförvarande cyklist, annars hade hon inte lyckats klämma in en bil. Det förklarar oxå att d va du som cyklade in i hennes bil o inte tvärtom.
I din situation så hade jag nog skyllt mig själv. Både pga att felet skulle varit mitt samt att jag inte iakttog det viktigaste i trafiken: ingen har företräde, man ska vara uppmärksam (t ex ögonkontakt), samt att en bil vållar mer skada på en cyklist än en cykel på en bilist.
Jag tror att ni båda tar lärdom av händelsen. Hon lär ha tänkt till senare under dagen och försöker nog skicka ett telepatiskt "ber om ursäkt".

Sopsaltning är världens grej. Stänkskärmar med egolapp räcker för att skillnaden i underhåll ska bli omöjlig att urskilja för mig.

Trodde att både jag själv och cykeln skulle skaka i småbitar innan jag kom hem.
Kramp i händerna.
Usel snöröjning i Stockholm.
Som vanligt.

skrotfot sa:
Trodde att både jag själv och cykeln skulle skaka i småbitar innan jag kom hem.
Kramp i händerna.
Usel snöröjning i Stockholm.
Som vanligt.

Ja, tyvärr var det tvättbräda deluxe, samt modd.

Hoppas på bättre röjda vägar och banor till i morgon.

Så otroligt vackert det var på hempendlingen idag. Man får njuta så länge det varar (imorrn på hempendlingen är det slaskfest).

Bilagor

• 20171121_150537_HDR.jpg
    20171121_150537_HDR.jpg
    126 KB · Besök: 97
På Stadsgårdskajen var det redan enormt slaskigt och rena vattenbadet på vägen hem. MTB med mönstrade däck utan ass-saver där bak innebar brunsörjedusch.

Mysigt i morse. Otroligt spårigt/tvättbrädigt och eländigt på vägen hem - 30mm däck var för smalt. Hade varit trevligare med mtb idag. Långsammaste hempendlingen på 3 år....

IngvarW sa:
På Stadsgårdskajen var det redan enormt slaskigt och rena vattenbadet på vägen hem. MTB med mönstrade däck utan ass-saver där bak innebar brunsörjedusch.
Usch ja! Eländigt med sopsaltningen.
Efter Danvikstull blev det bättre, dvs torrt och blankt. Funkade fint med 40 mm SMW fram och 37 mm CCW2 bak, men det hade känts tryggare med dubbat även bak idag.

Gjorde några intressanta observationer på hemvägen, angående olika sorters snöröjning:

* Endast gångbanan röjd, cykelbanan bredvid helt osynlig, kräver lokalkännedom.
* Endast gångbanan röjd, snö från gångbanan vräkt ner över cykelbanan
* Enbart ena riktningen av cykelbanan röjd, leder till intressanta situationer vid möte
* Ingenting röjt, uppkört/upptrampat i viss mån, djungelns lag råder (t.ex. skanstullsbron, märkligt det inte har högre prio)
* Skapligt röjt, men plötsligt bitvis ej röjt, ibland med snövallar som leder till spontan CX-träning

Överlag trevlig pendling iom att snön fortfarande var mjuk, väldigt slirigt vid start med släta compass-däck bak.
Lär inte alls vara lika trevligt när snömodden nu blivit is under natten..
Visst, det är fler vägar att ploga i stockholm än hålan jag kommer ifrån, men det är så trist att det ska behöva vara så här varje vinter, när jag vet hur trevligt vintercykling kan vara :(

Gröndalsbron, detta avloppshål till GC-bana, ej snöröjd. Det är inte ovanligt att den bron är dåligt hanterad. Eftersom den bokstavligt är ett avloppshål till en av Sveriges mest trafikerade vägar, Essingeleden, så rinner saltvatten in på GC och skapar slask, som sedan fryser. Idag var det kanske 5-10 cm spårig is som ömsom bar ömsom brast.
Felanmält.

På några lokalgator var det ren skridskobana.

Men trots allt var det mesta bra snöröjt

fhloston sa:
Gröndalsbron, detta avloppshål till GC-bana, ej snöröjd. Det är inte ovanligt att den bron är dåligt hanterad. Eftersom den bokstavligt är ett avloppshål till en av Sveriges mest trafikerade vägar, Essingeleden, så rinner saltvatten in på GC och skapar slask, som sedan fryser. Idag var det kanske 5-10 cm spårig is som ömsom bar ömsom brast.
Felanmält.
Jag felanmälde också, idag var den bedrövlig.

Senast ändrad:
Börjar hämta hämta mig efter en föra veckans ebolaförkylning. Varför kan man aldrig får en liten gullig förkylning någon gång? -4,5 i morse, men jag var välklädd och tycker ju det är lite kul att cykla halkan. Fast det värmde väl lite extra i magen av att veta att nästa vecka är vi på gran canaria med räsrarna.

mkallstrom sa:
fhloston sa:
Felanmält.
Jag felanmälde också, idag var den bedrövlig.

Jag gjorde också en felanmälan igår.

Har även tidigare skrivit förslag på att dom borde täppa igen hållen så det inte läcker från bilvägen in på G/C-banan, plus att det finns utrymme att bredda G/C-banan i backarna både mot Gröndal och Stora Essingen
Och även att det inte räcker med att ploga en gång om dagen där, om dom nu ens gör det...

Är väl bra om så många som möjligt felanmäler så ofta som möjligt, annars blir det nog Västerbron vid snöfall i vinter...

Jag snurrade runt lite i södra förorterna (Sthlm) i morse och måste säga att det var nästan exemplariskt röjt. 5 dubbdäck av 5 möjliga blir betyget till snösvängen.
Stadsgården sopsaltad (samt en del andra vägar också) så det är hög tid att montera tillbaka egolappen som ramlade av i somras.

Känner mig som värsta olycksfågeln här när jag bara har olyckor att rapportera om här :)
Pendlingen hem igår tog en oväntad vändning.

Tog det så försiktigt jag kunde men när jag var på väg att lämna Sundbyberg norrut kom jag till ett trafikarbete, de hade grävt ut under cykelbanan och lagt två sånnadär stora metallplattor över. Jag tog det lugnt för jag vet att de kan vara hala. Vad jag däremot inte hade en tanke på var att de kanske inte låg så bra placerade, dessutom täckta av snö. Emellan de två plattorna var det en, pga snö osynlig, springa där min cykels framhjul sjönk ner och fastnade. Jag kastades framåt och min axel är helt paj, plus en mindre hjärnskakning. Skivbromsen där fram är nu helt bockad och jag fick bära cykeln hem. Orkade nätt och jämt laga mat till barnen, sen var det bara horisontalläge.

Nu ska jag kontakta Sundbybergs stadsförvaltning samt mitt försäkringsbolag :/

eminlind sa:
Känner mig som värsta olycksfågeln här när jag bara har olyckor att rapportera om här :)
Pendlingen hem igår tog en oväntad vändning.

Tog det så försiktigt jag kunde men när jag var på väg att lämna Sundbyberg norrut kom jag till ett trafikarbete, de hade grävt ut under cykelbanan och lagt två sånnadär stora metallplattor över. Jag tog det lugnt för jag vet att de kan vara hala. Vad jag däremot inte hade en tanke på var att de kanske inte låg så bra placerade, dessutom täckta av snö. Emellan de två plattorna var det en, pga snö osynlig, springa där min cykels framhjul sjönk ner och fastnade. Jag kastades framåt och min axel är helt paj, plus en mindre hjärnskakning. Skivbromsen där fram är nu helt bockad och jag fick bära cykeln hem. Orkade nätt och jämt laga mat till barnen, sen var det bara horisontalläge.

Nu ska jag kontakta Sundbybergs stadsförvaltning samt mitt försäkringsbolag :/

Aj aj, krya!

Jag ber om ursäkt att jag skrek 'jävla idiot' till cyklist uppför Slussen i morse men att du körde om med så tajt mariginal att du körde in i mitt styre kändes inte okej.

Folk gör så mycket riskabla omkörningar och andra manövrar på cykelvägen från Stadshuset till Slussen och till sist brister det, jag tycker dock inte att det är bra att skrika åt folk som jag gjorde.

RobertW sa:
Jag ber om ursäkt att jag skrek 'jävla idiot' till cyklist uppför Slussen i morse men att du körde om med så tajt mariginal att du körde in i mitt styre kändes inte okej.

Folk gör så mycket riskabla omkörningar och andra manövrar på cykelvägen från Stadshuset till Slussen och till sist brister det, jag tycker dock inte att det är bra att skrika åt folk som jag gjorde.

Dessutom är det numera bara en smal korridor på Munkbron mellan T-banan och Slussen. Men jag tog det lugnt igår, sakta mak och mkt meditation hjälpte.

Lilla klingan fram idag! Lika delar OK plogat och spårig snömodd. Fick parera lite bakhjulssläpp ett par ggr. Morgonen fulländades med lite snöblandat regn i motvind.

Just ja, såg en cyklist med mekaniska problem vid Stora Mossen. Troligen hade han haft samma problem tidigare, han hade med sig ett verktyg som man inte har med sig när man cyklar, inte jag i alla fall, en hammare :-)

Tillbaka
Topp