Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Idag är det is och regn! Tar nog ett tag tills halkbekämpningen har tid! Mkt snö att forsla bort! Jag är alltid förberedd! Man kan alltid möta nån medmänniska i nöd!

20171124_121250.jpg

Bah... close call pga en taxij&%#l som tyckte att det var en god idé att klippa två filer trots dubbelfiligt möte på Sveavägen. En sån där som tycker att "jag kör och tar världens risker men hoppas att mottrafikanterna fegar och bromsar/väjer". Var nån dm från att sätta hjulet i passagerardörren. Där rök det nog en näve dubb.

En bil som gjorde en u-sväng framför igår får väl räknas som nära....

Annars motvind på morgonen och medvind hem, alldeles för mycket kläder, men hellre det än att frysa

Mötte samma igen i morse med vit t-shirt och korta cykelbyxor, måste vara kallt... (typ 5+ grader i Sthlm)

Efter en månads (!) dödsdagisförkylning var jag åter uppe på cykeln. Promenadtempo, dubbdäckspremiär (ja, det hann jag i alla fall byta till i förhoppning att komma ut i snövädret) och lätt duggregn. Alldeles underbart alltså!

Det var rätt grisigt och glasögonen kladdade igen av dimma +ANNAT.
En riktig skitpendling.
På Stadsgården blev jag omcyklad av en fuskare (utan dubbdäck) och la mig på rulle. Men fick snabbt andra tankar då det iskalla vattensprutet från honom var rätt oskönt.

erik h sa:
Var pga logistik tvungen att åka tunnelbana i morgon-primetime. Är det såhär folk har det? Varje dag?

Logistikdagar är fanimej värst! Jag kan gå i flera dagar och tänka ut hur kollektivtrafiken ska undvikas, och om kollektivtrafiken absolut inte går att undvika så kan jag sura nästan hur länge som helst. I alla fall till nästa cykeltur.

Idag pendling från kök till hemmakontor – helt odramatiskt.

Snabbt cyklad och snabbt bortglömd.
Enda besväret var snubben som skulle sicksacka i cykelbanan förbi Björns trädgård o sen lägga sig kloss till vänster uppför Götgatspuckeln med en kaskad av lort sprutande förbi den usla stänkskärmen.

En av hästarna hade rymt så fick jaga rätt på den och sen var det gränsfall på att hinna cykla - punka på bakhjulet.
Så blev dieseldrivet.

OM barnen bara kunde bara släppas av vid dagis/skola och inte behöva handgriplingen forceras ut ur sina skor/kläder, så hade jag sparat en 10-12 minuter per väg...

Nog gnällt, varmt å skönt, aningens fuktigt sista fem. Minuterna.

En idiot i Nacka GK-bil körde om i Drevinge-backen för att sedan nita framför mig för sväng in till gården. Jävla ofog! (lyckades vingla ut för omkörning till vänster)
Alla idioter utan stänkor skulle rulla om för att lägga sig framför och stänka. Har inte lust att slå av för att slippa bli prickig. Jävla ofog!
Bängen hade parkat sin SegWay på Slussplan. Stod ock skällde på folk som gick mot röd gubbe. Jag höll igen alla sura kommentarer.
Hoppas det fryser på, så man får någon nytta med dubben...
Cykla vovve till dagis var höjdpunkten idag.

Senast ändrad:
Ganska händelselöst i gråväder och dimma som satt sig på glasögonen. Åkte om en annan cyklist som sedan hängde på som ett plåster. Var nog min fina kompislapp som gjorde resan trivsam för honom. Kom till jobbet med lite högre puls än planerat. :)

Friska kalla vindar i ryggen på vägen till jobbet, annars händelselöst med undantag för herrn i den grå Volvon som tittade till höger när han körde ut från sitt varma garage på Friisgatan. Men någon cm tillgodo var det.
Vinden vände INTE för hemvägen.

Regnigt och ruskigt men lika skoj trampa på, Men till min vidriga förvåning stod hojen på punka efter jobbet, Bara leda hojen hem 7km så det va inte så farligt =) nu är man hemma och har ett slang jobb fixa GULD.

Senast ändrad:
Observerade att min omväg igår gjorde att årlig progression på StravistiX inte skiljer så mycket nu mot förra året. Bara 9 mil! :) bra bra, inte så många dagar kvar i år så man får inte slappa till på slutspurten (1000 mil är ju målet alltså, det kommer nog gå bra men kändes lite tight ett tag)

Bilagor

• 2017_11_28_06_32_53_StravistiX.png
    2017_11_28_06_32_53_StravistiX.png
    4 KB · Besök: 115
nikasp sa:
Nollgradigt och (blöt)snöfall. Ska nog köpa en vintercykelmössa med keps. Fula men när man måste plocka av brillorna som jag alltid annars har blir det svårt att se. Funkar sjukt bra i regn men lite svalt om öronen nu.

Gore's cykelkeps i GoreTex & en vanlig buff = en mycket bra allväders-kombo imho.

/Elias

Brommie dag pga kanske måste ta mig till nya huset för besiktning verkstad/bastu .Den är efterlängtad inför inflyttning. Mecka cykel i värme blir bra. Igår var en dag utan cykel. Oj vad naken jag kände mig.

inkörning nya dubbdäck - tungtrampat med 2 bar på 50mm
Regn
Slask
motvind
Cykelstället på jobbet blåst omkull

enda positiva var att varenda bilist stannade för att släppa över mig vid cykelöverfarterna idag...

salle sa:
Regn, 3 grader och mörkt. Misärindex 6.

Misärindex, det är ju genialt! Bara så att vi sätter skalan ordentligt. Är en solig, vindstilla, lagom varm dag, då man rullar på 6kilos räser med sköna skor = 0. Eller är misärindex 0 = en mellanmjölksdag som varken är toppen, men även misär fri??

Kan man bygga nån app på detta tema :)

År det någon som cyklar in från Rotebro/Norrviken/Häggvik till som vill ta sällskap in mot stan någon morgon? Jag är inte särskilt snabb, men ska å andra sidan bara till Solna.

Packade ner regnjackan för vindfladdret. Sedan började det regna när jag satt med ett tufft spinningpass i benen. Pink Floyd i lurarna fick trösta.

Fjärdebrunn sa:
Bengt-re sa:
Blött, mörkt, trött, ont i knät, tappade en skruv till bakskärmen. Sa jag att det regnade? Dubb.

Misärpäng med din pendlarsträcka.

Fast fick god middag väl hemma och enligt tesen att man inte blir lycklig av att ha det bra utan av att få det bättre så är lätt missär toppat med dusch och god mat recept på lycka! ?

Fegade idag och tog dubbdäckshojen. Det var väl ett jävla knastrande, annars en rätt trivsam pendling med hänsynsfulla medtrafikanter. Och det ärligt menat, folk var lugna och fina. Eller så har mörkret tvingat oss alla till det:-)

Jorå, lika samma som igår. Mörk, blött och kallt. SMI 42,5% (Stumpys Misärpendlarens misärindex)
(Motvind: 4, Kyla: 4, Regn: 7, Trafik: 2 = 17/40 = 42,5%)

Kan det sluta regna snart?

Mina bromsar ÄTS upp i detta väder.

Men jag har i alla fall servat baknavet. Drivsidans kulor var mer bruna än silvriga och fettet lyste med sin frånvaro. Det går inte att förneka att det finns en stor tillfredsställelse i att sitta och pilla med kullager och till slut skruva ihop hela klabbet med vetskapen att nu rullar det bra igen och kommer så göra i många månader.

Tillbaka
Topp