Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

8 Maj

8maj.jpg

Racerpendlat idag så det gick snabbt och lätt. Blev vittne till lite kamikazecykling av en IT-konsult som måste lajvat cykelbud med tanke på hur han tog sig runt refuger och rödljus.

Fan va många som skrek på nån medcyklist i kaoset slussen - vasagatan idag. Alla va skåningar också. Spär inte på nån fördom jag har om nånting...

En kortare omväg. Hade tyvärr inte tid till mer :-(
Fantastisk morgon annars.

Massor med folk vid Slussen. Cykelkö. Men jag hade lite flyt med rödljusen så jag tror inte jag behövde stanna alls.

På allmän begäran (mest Staine),
vapnet:

vapnet.jpg

Ämnade idka okynnescykling på hemvägen igår. Men attans rabarber vad mycket omdirigeringar och väguppgrävningar det var i the greater söderort! Framförallt runt Farsta och Sköndal. Kände mig motarbetad och fick bara ihop två mil, ruttnade ur och krånglade mig hem eftersom jag inte kunde cykla känd väg pga omdirigeringar.

Men det var nice ändå, får se om jag försöker göra om det hela med annan rutt i eftermiddag/kväll :)

Lämnade bil på service och tog vägen över Slagsta-Ekerö till jobbet. Fin-fint och kort-kort. Knugen kunde dock bjudit på fika, ngt ska väl undersåtarna ha för apanaget på 139 miljoner. Jag vill ha ngt för mina 14 kr han får varje år!

Härlig pendling som avslutades på kaffebar på bysis under körsbärs blommorna tillsammans med staine. Hoppas få se fler sthlm pendlare nästa vecka 745-815

Mötte en vit rastafari med jättestora adidaskläder och elmoped igår. Det var en intressant upplevelse.

Folk verkar kolla mycket på en när man har kort på nederkroppen för övrigt.

Ni bara gottar er! Avundsjuk!

Är out of business pga föräldraledighet ända till oktober (vilket är ganska kul det med). Beställde nyss kassett, kedja och vevparti till gamla pendlaren som får agera draglok åt cykelvagn framöver. CX:en hade väl funkat också men den sittställningen känns o-optimal med vagn om man inte tränar.

Bysis= F.d. mellqvist på hornsgatan vid timmermansgatan typ. Det kommer bara trevliga cyklister dit så alla är därmed välkomna :)

Btw äckligt snugg pendlare zodah. Håll för bövelen hårt i den! För att spana efter dig och andra så roade jag mig med en omvänd vuÄlta efter fikat (ledig idag) men mötte ingen kändis.

evo sa:
bossjo sa:
Härlig pendling som avslutades på kaffebar på bysis under körsbärs blommorna tillsammans med staine. Hoppas få se fler sthlm pendlare nästa vecka 745-815

För en oinvigd, var ligger bysis?

Bysistorget. Ligger på Hornsgatan mellan Zinken och Mariatorget.

Edit: Pucktvåa såg jag.

Senast ändrad:
Tidigt möte så jag drog iväg vid 06:40 mot normala en dryg timme senare. Folktomt och skönt. Några svettopendlare drog upp tempot bortom komfort men det var ok trots första cyklingen efter lördagens pizzarunda. Får ta det vackert hem.

Tusan vad de gräver upp stan, jag har sett cyklocrossbanor som varit enklare och snabbare att cykla på än dagens pendlingsstråk.

En spaning. Såg två(!) cyklar med kedjebrott i morse. Tror att jag brukar se en var femte år. Har Timell börjat lära ut cykelmeck eller?

Fullt av lamm, får och vallhundar vid stora skuggan. Fick cykla grusväg och skogsstig på grund av avstängd väg. Det var trevligt. Mycket folk inne i stan.

Johanssonjens sa:
Premiär idag. kändes OK, lite halvtaskiga ben när de lutar lite uppåt. Lär förbereda mig bättre med matdosan, ryggan blev tung med salladslåda, matlåda och såsburk i glas! inte en cyklist i sikte...

Men en otroligt fin morgon.

42,7km, 1h18min

Snyggt! Hur kändes det med tidig morgoncykling?

Spännande möte imorse med lodis med någon slags hembyggd cykelsläpkärra.
Han cyklade på fel sida av cykelvägen och var fullt upptagen med att peka finger åt alla bilar som körde på den närvidliggande motorvägen.

Bra bilder federico. Men fattar inte, hur gör ni andra, det måste vara extremt frustrerande att komma fram till rölyset där vid Tegelbacken, lång kö med seeega cyklister, alla hinner inte ens över och man får stå och vänta till nästa grönt. Eller nästa igen. Det gäller att ha gott om tid. Typ som när man kör bil.

Bengt-re sa:
Tusan vad de gräver upp stan, jag har sett cyklocrossbanor som varit enklare och snabbare att cykla på än dagens pendlingsstråk.

En spaning. Såg två(!) cyklar med kedjebrott i morse. Tror att jag brukar se en var femte år. Har Timell börjat lära ut cykelmeck eller?

:) Min favorit är ett vägarbete i Frölunda där vägarbetarna ”ställer undan” sina avspärrningar och skit över hela cykelbanan. Tredje veckan nu.

Timell: Väntar på programmet ”arga cykelmeken”.

staine sa:
Bra bilder federico. Men fattar inte, hur gör ni andra, det måste vara extremt frustrerande att komma fram till rölyset där vid Tegelbacken, lång kö med seeega cyklister, alla hinner inte ens över och man får stå och vänta till nästa grönt. Eller nästa igen. Det gäller att ha gott om tid. Typ som när man kör bil.

Om det går, glider förbi hela kön och ställer mig längst fram. Annars, vänta och vänta.

zodah sa:
staine sa:

Om det går, glider förbi hela kön och ställer mig längst fram. Annars, vänta och vänta.

Osvenskt att tränga sig i kön. :D
Idag bil... Pga tävling igår. Kass ursäkt men jag åkte inte egen bil iaf.

Ganska bra...lååånga köer gamla värmdö vägen...färre cyklister än vanligt = ganska bra framkomlighet, endast ett par cykla mitt i banan cyklister...värre nästa vecka. Hoppas på snö...

I morse tog jag rygg på några pendelmamommor som stressat smög över rödljuset på Slussplan när det slog om. Jag kom sent så bilisten gjorde helt rätt som tutade surt på mig. Jag kunde gott ha stått en stund, solat nosen och spanat ut över saltsjön istället för att stressa. Mer ZEN i pendeltrafiken.

Bengt-re sa:

Haha, japp. Närbild på skruvdragare halva programmet, som vanligt. Kör med grabber från byggmax i stället för kedjenit. Ska tydligen funka lika bra.

staine sa:

Vet att det inte är ett ok beteende men jag tränger mig alltid längst fram. Rättfärdigar det med att jag ändå inte sinkar någon. Pendlingarna handlar alltid bara om att komma förbi en klunga, cykla ikapp nästa, ta sig förbi, komma ikapp osv. Värre är det med de som långsamt masar sig fram men ändå måste stå längst fram vid rödlysen.

Åttioåtta sa:
staine sa:

Vet att det inte är ett ok beteende men jag tränger mig alltid längst fram. Rättfärdigar det med att jag ändå inte sinkar någon. Pendlingarna handlar alltid bara om att komma förbi en klunga, cykla ikapp nästa, ta sig förbi, komma ikapp osv. Värre är det med de som långsamt masar sig fram men ändå måste stå längst fram vid rödlysen.

Det där med att "tränga" sig längst fram vid rödljuset tycker åtminstone jag är helt ok om man orkar dra ifrån de (oss) bakom.

Det jag stör mig på på riktigt är dom som vinglar förbi längst fram, helst sådär lite för långt så de står så de inte kan se när ljuset slår om, och sen cyklar med knapp styrfart så alla måste väja runt och försöka köra om.

federico sa:

Jäklar vad många ni är som trängs. Här i Skåne brukar jag känna mig lite ensam på pendlingarna, har tur om jag ser någon annan cyklist på hela vägen. Idag var motvinden hem rätt jävlig, 10-13 m/s rätt på nosen och helt öppet är sådär. Det var i alla fall fint väder och jag cyklade om en elcykel i blåsten och så är det ju långhelg!

Tillbaka
Topp