Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

staine sa:
VARNING, eventuellt!
Kontrollvägen söderut, nyss.

Min polska är kass så han jag sa åt att märka ut bättre sa, eventuellt, att det är en tillfällig grej.
Men varning ändå. Medvinden är påtaglig just där...

Jösses, finns det någon cykelbana kvar i Hägerstensåsen/Västberga/Telefonplan som inte är avstängd?

Arbetet med att gräva ner elkablarna kommer inte vara färdigt förren tidigast hösten 2018, så med andra ord typ våren 2019.

https://www.ellevio.se/privat/press...luftledningarna-i-hagersten-med-modern-kabel/

carruw sa:
Jösses, finns det någon cykelbana kvar i Hägerstensåsen/Västberga/Telefonplan som inte är avstängd?
Tveksamt.

Är säkert 1,5 år sen cykelbanan på norra sidan om E4 mellan fruängen och midsommarkransen var öppen hela vägen (min vanliga pendlingsväg).
Södra sidan har 4 rödljus, en rondell och en gångtunnel på samma sträcka.

Tycker det blir mindre cykelbana på södra sidan varje vecka.

Stämmer bra, jag inser nu att jag inte pendlat hela sträckan på 1,5 år på grund av byggarbete.

Nu kör jag via Korpmossevägen/Hägerstensvägen istället (från Hägerstensåsen till stan). Jag körde Kontrollvägen/Karusellvägen ett tag men det är så trångt vid gångtunneln till Midsommarkransen att jag tröttnade.

Har kört Mälarhöjden/Hägerstensvägen senaste året pga allt roddande närmare Europavägen. Då är det alltså det som gäller framöver också.

Körde förresten racer och liniment idag. Gick inte helt oväntat som smort!

Nu har dom satt upp skyltar iaf så ingen risk att nån dammar in i staketet. Men bökigt med färden in till stan. Får bli mer sicksackande genom Solberga helt enkelt.
Eller en omväg på årstabron eller via gullmars.
Eller Ekerö kanske, eller Älta? Finns ju många bra alternativ när man tänker efter :)

ForesterGuy sa:
Skogsgubben sa:
Under dagen snodde någon stroppen som jag använder för att spänna fast ryggsäcken på pakethållaren. Ingen större ekonomisk förlust men vaf... skulle det vara bra för? ?

Sätt fast den med ett buntband i ena änden, det gjorde jag efter att min första försvann. Ids knappt uträtta vardagsärenden med cykel längre...
Tack för tipset! :-)

Idag kunde jag snitta över 30km/h 5km i sträck. God hjälp av kraftig medvind, men med mtb, väska på pakethållaren och grusväg med en del skarpa kurvor var det ändå inte helt gratis. Med mina mått mätt gick det blixtrande snabbt! :-)

Jättekonstig vind på hemvägen. Massor av medvind på väg till Biltema, där jag skulle stanna till för att köpa öljetter till ett solsegel. Öljetterna var slut trots att de skulle finnas i lager. När jag kom ut från Biltema hade vinden vänt och blivit stark mot/kantvind. Typiskt tänkte jag och började pinna på i vinden. Någon minut senare blev jag omcyklad av en elcykel som kom i god fart. Givetvis hängde jag på som en fästing på hans bakhjul och fick på det viset draghjälp i 35-40 km/h hela vägen till Dalby. Där fick vi ett litet stopp och jag passade på att fråga hur många Watt han satt på. Enligt uppgift var det bara 250W men hastighetsspärren saknades och det lät rimligt för elkillen fick trampa på bra för att hålla farten. Vi snackade vidare och det visade sig att han bodde i samma by som jag så vi hade sällskap resten av vägen med.

Jamen visst!
Motvind både till och från jobbet!
Någon borde göra någonting åt det, är min bestämda åsikt

Ah, jag glömde ju... Tog en omväg hem igår.
Runt Tveta och Måsnaren, såg dock ingen Rose med stöd.
IMG_20180605_163126469.jpg

Lite avlyst asfalt också på det.
IMG_20180605_163913626_HDR.jpg

Finfin cykling. Man blir ju bortskämd av det här vädret.

Jag trafikerar inte Liljeholmsbron men såg pärlbandet av cyklister. Man måste zooma för att se dem ?

DSC_0573.JPG

Mestadels medvind. Härlig fart.

Vid en viss hastighet börjar bromsvajern vibrera inne i toppröret. Det surrandet är minst sagt irriterande.

Lätt medvind in mot Nyköping, fick syn på en herre på någon racerhybrid en bit framför mig och satte som mål att hinna ifatt honom innan stan, det lyckades men sedan hängde han på de sista kilometrarna mot järnvägsstationen. Vi växlade några ord innan våra vägar skiljdes åt där, lite trevlig cyklistgemenskap på morgonen!

Mvh Ulf S.

Hamnade bakom snabb tjej på hybrid som plingade frenetiskt hela vägen följt av uppläxning av alla hon passerade som inte ögonblickligen hade flyttat sig åt höger.
På Strömbron provade jag för skojs skull att plinga lite på henne själv - ingen reaktion öht pga hörlurar.

Ny pendlingsdestination: Kista. Inte många cykelkompisar på vägarna dit inte. Mer massiva bilköer ringlandes in från alla håll. Fint flyt med ny Tiagra 4600 bakväxel, att det skulle ta sån tid att förstå att det inte var injusteringstekniken som var problemet utan att den gamla 4500:an var knas/skev/paj. Harmoni.

Fin morgon syrerik luft och typ vindstilla. Fick ett Get going på pulsklockan. Fast jag var inte speciellt svettig när jag kom fram och jag fick en del stopp så det kan nog stämma. Men pulsklockor är rätt svajiga det behövs inte mycke fel för att det skall slå igenom.

Studerade omkörningsvarianter i morse. Litet flickebarn på 10-12 år på liten MTB drog ut i vänsterfilen vid Henriksdal där det är smalt. Tyvärr hade hon inte kollat framåt tillräckligt noga och där kom det ju en cyklist på rejser. Vederbörande hann dock väja undan även om det var en del gångtrafikanter att ta hänsyn till. Kom ihåg att trafikuppfattningen hos människan inte är helt utvecklad förrän ganska långt upp i åldrarna.

Själv höll jag senare på att göra något snarlikt men hann bränna lite däck när jag skamset gled in framför den jag tänkte köra om för att det plötsligt dök upp ett möte. Så även undertecknad behöver lite bättre uppsikt ibland.

Fick i övrigt någon hjulsugare som låg nära på stadsgårdsleden, såg han knappt när jag vände på huvudet för att kolla. Min pendling är för kort för att hinna dra på rejält för att bli av med "liftare" :-).

En svartklädd gubbe på Ringvägen fipplade med sin mobil så in i baljan, vinglade och hade sig. Han fick en rejäl uppsträckning medelst min ilskna plingklocka. Det fick honom att vakna till och han kunde passeras utan incident. På ryggen hans stog: POLIS.
:P

Var ett tag sen jag skrev, men det är bara för att jag pendlat så mycket! Inga stora händelser att rapportera om under dagen.

En större överraskning är att jag nu varit frisk och pendlat 13 veckor i sträck (!). Smått sensationellt för en småbarnsförälder.

Brukar alltid ha relativt vindstilla på morgonen när jag kör lugnt, och motvind på vägen hem när jag är piggare och brukar försöka trycka på mer. Men idag var det en av de fina dagarna när vädergudarna bestämt sig för belöna mitt cyklande med 5-6 m/s ren medvind!

Nästan ingen vind till jobbet, lite motvind i sista backen upp (målsättningen var pers på det segmentet i Strava ;) ). Mer motvind hem, men hyfsat pigga ben så det gick fint ändå. Osnyggt droppande av svett vid hämtning på förskolan är standard...

Inser efter era inlägg hur lyxigt det är att cykla på landet - från centrala Lysekil ut 13 km till jobbet. Finns inga rödljus i kommunen tex... :D

AtEase sa:
Inser efter era inlägg hur lyxigt det är att cykla på landet - från centrala Lysekil ut 13 km till jobbet. Finns inga rödljus i kommunen tex... :D

Jag har sommarstuga vid Brodalen typ, lite bortanför Brastad. Du har inte några tips på bra rundor/vägar där som är fina och inte allt för läskiga med turisttrafik?

emilh sa:
Hamnade bakom snabb tjej på hybrid som plingade frenetiskt hela vägen följt av uppläxning av alla hon passerade som inte ögonblickligen hade flyttat sig åt höger.
På Strömbron provade jag för skojs skull att plinga lite på henne själv - ingen reaktion öht pga hörlurar.

LOL

Botis sa:
Jag har sommarstuga vid Brodalen typ, lite bortanför Brastad. Du har inte några tips på bra rundor/vägar där som är fina och inte allt för läskiga med turisttrafik?

Vägen ut till Slävik är ju fin, men för dig som redan är i Brodalen blir det ju inte så långt. Det är egentligen första gången i år som jag cyklat mer än bara jobbpendlingen. Vi har ont om vägren så långa bitar är man väldigt nära trafiken. Det går ju att cykla mot E6:an och till Dingle, sen västerut igen mot Kungshamn/Smögen och så tillbaka. Ska köra minst en sån längre tur innan Vätternrundan, har några kollegor på jobbet som kör liknande turer. Vill du slippa trafiken handlar det mest om tiden på dagen. Morgon eller kväll är det ju mindre på helger och semester.

Ganska tomt när man drar in efter 0900. Inget nytt utan det gamla vanliga, vinglande normalcyklister, damer som kliver rakt över cykelbanan framför en utan att kolla, virret vid Tegelbacken, frenetiskt trampande VR-cyklist som man gled förbi med egen knappt märkbar kadens, osv.

Men det är alltid härligt att få trampa lite !

Rullade in via pelotonen.
Har tydligen väldigt dålig återhämtning, för benen protesterade högt trots att det var två dygn sedan Nationaldagsloppet och vila igår. Skall man beställa nya ben, nya lungor eller be att få tillbaka lite blod från Blodcentralen?

Rekade pendlingsväg till nya kontoret. Vällingby-Brommaplan-Solna-Hagaparken-Värtahamnen, helt ok, går nog att optimera en del. Drygt två mil istället för 8 km gör det lite mer värt besväret att byta om.

Visserligen igår men medvind åt båda hållen. Kors i taket och järtecken å slagrutor. Det är man inte bortskämd med.
H-vete vad det rullar på då.

Nu ska jag bara få bukt med min vibrerande bromsvajer. Lite i-landsproblem över det men det går mig på nerverna.
Kanske måste köpa ny ram...:-)

Själva pendlingen, inte mycket att säga, väldigt lite cyklister som pendlade i dag bara.
Men lite segt vart det allt, pga ekerörundan före. Ihop med ett gäng ökända snäckancyklister, jösses alltså!
:)

Sega ben efter helgens loopar. Eftersom SMHI lovar regn fick jag ta fram pendlaren igen. Den har förresten fått nya bromsar, jag har standardiserat så att jag har likadana belägg och 180 mm skivor på pendlaren och skogshojen.

Felanmälde Gröndalsbron igen. Den ser ut som en grusväg numer. Ja GC-banan då. Delen för biltrafik är ren och fin.

Redan på vägen till förrådet kände jag första dropparna, men himlen såg inte så aggressiv ut, så jag beslutade att regnjacka och ryggsäcksskydd fick bli kvar just på ryggen. Regnet fortsatte ge ett trevande intryck, med någon droppe var 10-100:e meter. Som att regnet hade glömt bort hur regn ska uppföra sig... men inte mig emot, det lär återhämta sig under eftermiddagen vad jag förstår.

Regnet var för övrigt det mest spännande som hände på turen.

Pendelhärket väntar reservdelar från Tysken så det blev finräcer idag också trots regnprognos.. smidig färd in till stan ända till Södermälarstrand där en hel årskull 15-åringar ockuperade större delen av cykelbanan vinglandes hit och dit, mitt plingande gav dom blanka fan i... nåja även jag har varit ung..

Tillbaka
Topp