Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Hade bytt kedja på rajsern. Som betalning rappade den på kassetten :(
Kedjan innan hade gått 200-250 mil och det var 3e eller 4e kedjebytet på den kassetten. Inget varar för evigt.

Denna vecka har hittills mest bjudit på motvind till jobb. Hem har det mest varit medvind, så det har ju jämnat ut sig. I måndags vaknade inte benen förrän efter en halvtimme, så det var egentligen bara sista kvarten som det kändes att det gick framåt. Igår var det lite bättre.

Idag testade jag en ny väg till jobb, den var inte bara tråkig, den var en kilometer längre också. Konstigt nog tog det lika lång tid, men så var jag tvungen att trycka på lite mer då det var betydligt fler cyklister längs vägen som jag bara var tvungen att cykla förbi. En del hade hjälp av motor så det var lite tungt i motvinden. Tar nog vanliga vägen hem i eftermiddag.

Kroppen har inte fattat att vi har flyttat och blir mäkta förvånad när jag börjar cykla uppför Huvudstabron. Går inte direkt fort, men det är bara att bita ihop.

Det utlovas regn till hempendlingen, det är man inte bortskämd med.

Tillbud både till och från jobbet idag. Imorse svängde en svart Audi höger precis när jag var jämsides, utan att använda körriktningsvisare. Tvärnit och ilsket hojtande ignorerades.
På hemväg vek en herre tvärt över cykelbanan. Lätt sladd från mig avvärjde kollision, men herren kastade sig ändå smidigt ur vägen. Stannade och kollade läget. Som en gentleman tog han sitt ansvar och sade "Det var mitt fel". Gott så. Inga skador, men jag var nära att tillfoga Audin en buckla i ren affekt.

Regnigt, men värsta blötan kom när en bilist valde att köra igenom vattenpölen brevid mig. Turligen nog så körde hen inte så snabbt och jag var i princip hemma.

Morgondagens pendling förklarad med pilar och emojis:

BF567790-ACD1-4805-B6C4-B334E5635453.jpeg

Senast ändrad:
Pendlingen till jobbet var inte så misärig som bilden ovan antyder. Snirklade mig fram på skogsvägar och på vägar med kantvind, blrv en riktigt trevlig tur. Intressant att det ser ut att bli kallare på hemfärden än hitfärden idag.

Riktigt najs trots vind och duggregn. Slappade och tog färjan båda vägarna över Göta-älven. Inhöstade därmed några PR hem tack vare piggare ben. Fick in lite stig också. Extra bonus att det var kaozbilköer överallt. Även om det är likadant att cykla.

Kudos till väder, pilar och emojis! Pedagogiskt!

ipv6 sa:
Hittade cykelgaraget på nya kontoret. Helt ok, kort+kod, låsmöjligheter, låsparkering och pump/kompressor. Minst två olåsta cyklar, så inbrottsfrekvensen är väl inte skyhög direkt. Fortfarande fascinerad över hur folk kan lämna relativt fina hojar olåsta i gemensamma jobbcykelrum, dock.

Hmmm, det där är nog också mitt kontor och mitt cykelrum. Låt oss försöka att inte rapportera för mycket från det - slipper helst dra hit kreativa delinkventer ;-)

Väldigt blöt hempendling, öste ner när jag skulle hem. Funderade ett tag på vänta ut det värsta men tänkte att jag ändå skulle hem och duscha.

JKolmo sa:
Hmmm, det där är nog också mitt kontor och mitt cykelrum. Låt oss försöka att inte rapportera för mycket från det - slipper helst dra hit kreativa delinkventer ;-)

Det verkar onekligen så. Men det var ganska tomt igår, så delinkventerna göre sig icke besvär. (Eller så har de redan varit där.)

Kanske lite OT, men hur löser ni svettproblemet när ni kommer till jobbet? Duschar där? Byter kläder och raggarduschar? Fegar på ditvägen? För lite kläder?

Ryggsäcken är största boven för mig. Går inte att inte bli svettig med den.

izzianity sa:
Kanske lite OT, men hur löser ni svettproblemet när ni kommer till jobbet? Duschar där? Byter kläder och raggarduschar? Fegar på ditvägen? För lite kläder?

Duschar ibland. Byter alltid kläder. Lagom med kläder på cykeln. (Så man fryser lite i början.) Ingen ryggsäck.

Sen har det hänt att man ska nån annanstans än vanligt, tex på nån utbildning eller så och då har det kunnat bli både civilkläder, ryggsäck och fegcykling.

izzianity sa:

Fullt ös med komplett lycra-ställ på båda ställen. Där jag jobbar har vi låsta cykelburar (kräver passerkort) och fina omklädningsrum med privat skåp dusch och torkskåp.

izzianity sa:

Jag gör allt det där.

Oftast blir det dusch på jobbet.
Har så pass nära till jobbet att jag förlorar tid på att duscha, så om jag har bråttom brukar jag fegcykla och eventuellt ta en raggardusch.
Byter alltid om oavsett om jag duschar eller inte.

Ryggsäck med matlåda och mellanmål sitter fast på pakethållaren när jag cyklar. Klurar ofta på en snyggare lösning för att få med packning, men har inte kommit till skott.
På måndag morgon och fredag eftermiddag kompletterar jag med en sidoväska för att få med veckans arbetskläder.

Skogsgubben sa:
izzianity sa:

Jag gör allt det där.

Oftast blir det dusch på jobbet.
Har så pass nära till jobbet att jag förlorar tid på att duscha, så om jag har bråttom brukar jag fegcykla och eventuellt ta en raggardusch.
Byter alltid om oavsett om jag duschar eller inte.

Ryggsäck med matlåda och mellanmål sitter fast på pakethållaren när jag cyklar. Klurar ofta på en snyggare lösning för att få med packning, men har inte kommit till skott.
På måndag morgon och fredag eftermiddag kompletterar jag med en sidoväska för att få med veckans arbetskläder.

Brukar ta det lugnt till jobbet och har ombyte där. Kan trycka på hemåt istället om lusten finns. Rena kläder, lunch mm ryms i en expanderbar sadelstolpsväska som tar 10 l. Slipper ryggsvett på det lilla viset.

Bilagor

• Red_Cycling_Products_PRO_Back_Loader_Sattelst_tztasche_schwarz[270x270].jpg
    Red_Cycling_Products_PRO_Back_Loader_Sattelst_tztasche_schwarz[270x270].jpg
    6.1 KB · Besök: 45
izzianity sa:

Duschar. Jag har aldrig lyckats pendla så sakta att jag inte blir svettig.

ipv6 sa:
izzianity sa:

+1

Hej

Jäklig skön start på dagen idag.
Helt vindstilla vilket hör till ovanligheterna mellan Partille - Arendal ute i väster.

Siktar på att ta en omväg i eftermiddag då vädret är fortsatt underbart.

va falls sida2 inte ok , skön pendling idag också väntar/längtar på att semester firandet skall inledas i sthlm så det blir lite färre cyklister,
fika som vanligt på bysis 745 ish i morgon tisdag

Tretjak sa:
Hej

Jäklig skön start på dagen idag.
Helt vindstilla vilket hör till ovanligheterna mellan Partille - Arendal ute i väster.

Siktar på att ta en omväg i eftermiddag då vädret är fortsatt underbart.

Hem var helt ok också med omväg via Skatås samt avslutade det hela med ett besök på Triumfglass i Sävedalen.

Bilagor

• D6CD7F48-7229-4628-BA97-AC914DB86614.jpeg
    D6CD7F48-7229-4628-BA97-AC914DB86614.jpeg
    337 KB · Besök: 185
  • CC173C5C-800C-4348-B435-1F1D3F3FC3C9.jpeg
    CC173C5C-800C-4348-B435-1F1D3F3FC3C9.jpeg
    318 KB · Besök: 197
ipv6 sa:
izzianity sa:

+1

Polisen stod med två cyklister vid den uppgraderade GC-banan vid Hässelbyrondellen när jag cyklade hem. Ena cykeln var upp och ner.

Skön pendling med sällskap blev en ny gammalväg till tisdags fikan på bysis. Hoppas att få se fler där framöver 745 ish tisdagar.

Tillbaka
Topp