Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Sollentuna->city istället för vanliga pendlingen på tvären. Provocerande svängfest Ulriksdal - Solna med rak väg bredvid, morr...

Superfin morgon med bara lite motvind. Kom ikapp ett par premiumharar, dock osäkert om de visste att det var race :)

Pendlingen är ju i princip all träning jag får nuförtiden så jag brukar ligga på rätt bra. Det KAN ju vara så att andra pendlar lite lugnare och tränar på riktigt senare. Personligen hade jag nog haft det svårt att ta det lugnt på pendlingen i alla fall...

21 Augusti

21aug.jpg

Skön pendling även om motvinden var onödig. Fika som vanligt på bysis (sthlm) på tisdagar 0745-815 ish.
Polis på cykel på plats vid slussen och hade stoppat en "el moped/ el cykel" ägaren såg inte helt nöjd ut

Senast ändrad:
Fick en utskällning för hjulsugeri idag mellan älta och sickla. Blev så förvånad att jag inte fick ur mig något annat än att jag körde på.
Om du ser detta så hoppas du fick en OK morgon ändå. Jag vill ha kärlek där ute och du är välkommen att suga mitt hjul när du vill. Du såg ut att ha koll på grejjerna och den sträckan är lugnt för mig att vila benen lite emellanåt. Det är tuff nog där ute.

Finns det nåt tecken för "lägg dig där bakom om du vill"? Försökte komma på nåt idag men det hade nog bara missuppfattats det jag kunde komma på.

I övrigt är det ju som det är sen slussen och bort förbi norr mälarstrand.... skönt att man nu längtar efter lite skitväder så det lugnar ner sig, va inte det jag tänkte hela feb-april ;)

Tack för bilden, hade ingen aning om att det var dags å köpa nya byxor... men nu vet jag. Hade, som någon skrev, uppskattat om du sagt det till mig istället för att lägga upp en bld här. Men, men....jag får bjuda på den. Ny byxor beställda.

staff68 sa:
Tack för bilden, hade ingen aning om att det var dags å köpa nya byxor... men nu vet jag. Hade, som någon skrev, uppskattat om du sagt det till mig istället för att lägga upp en bld här. Men, men....jag får bjuda på den. Ny byxor beställda.

Ber om ursäkt! Bilden var fram till nu anonym...

Tommy N sa:
Fick en utskällning för hjulsugeri idag mellan älta och sickla. Blev så förvånad att jag inte fick ur mig något annat än att jag körde på.
Om du ser detta så hoppas du fick en OK morgon ändå. Jag vill ha kärlek där ute och du är välkommen att suga mitt hjul när du vill. Du såg ut att ha koll på grejjerna och den sträckan är lugnt för mig att vila benen lite emellanåt. Det är tuff nog där ute.

Problemet är att man inte vet om den bakom har koll. Jag vill inte riskera att bli påkörd under pendlingen om jag plötsligt behöver bromsa. Därför brukar jag sänka farten tills hjulsugaren kör om, alternativt att rycka i alla uppförsbackar. Det är dock inte alla som förstår.

"kallt" och tårar i ögonen pga fartvind.
Vid Årstaberg var det rödljus och jag var nummer två i kön. När det blev grönt så tyckte fler bakomvarande cyklister att det var fritt fram så alla skulle köra över samtidigt, (orimliga fyra cyklister i bredd!) trots att det är trångt där OCH mötande cyklister.
Jag lät alla veta att de inte var ett klyftigt beteende. Jävla idioter på ren svenska.

skrotfot sa:
Vid Årstaberg var det rödljus och jag var nummer två i kön. När det blev grönt så tyckte fler bakomvarande cyklister att det var fritt fram så alla skulle köra över samtidigt, (orimliga fyra cyklister i bredd!) trots att det är trångt där OCH mötande cyklister.
Jag lät alla veta att de inte var ett klyftigt beteende. Jävla idioter på ren svenska.

Sånt där omkörningsbeteende är poppis bland de som inte är så snabba. Kön får ofta köra om dem strax efter...

Stumpy sa:
Tommy N sa:

Problemet är att man inte vet om den bakom har koll. Jag vill inte riskera att bli påkörd under pendlingen om jag plötsligt behöver bromsa. Därför brukar jag sänka farten tills hjulsugaren kör om, alternativt att rycka i alla uppförsbackar. Det är dock inte alla som förstår.

+1
Förutom det där med rycka, sånt är för jobbigt.

Stumpy sa:
Tommy N sa:

+1

Man suger i inte hjul på pendlingen. Enda gången det är ok är om man först rullar fram och presenterar sig och därefter frågar om det är ok att suga hjul!

Jösses, vilket gnäll. Den som suger hjul vet väl vad hen gör. Tittar liksom inte bara på framförvarande cyklist utan framför denne också.

Blev omcyklad av snubbe med tempopinnar och fladdriga shorts. La mig på rulle en liten stund, tyckte att det var min tur att dra så jag körde om igen men det verkade som att den andra herrn hade tappat suget i omkörningen/draget, så han hängde inte med. Eller så hade han läst på Happy att man inte får ligga på rulle under pendling...

Jag hjulsög denne yngling en bit (KCK Herlev). Han vände sig inte om en enda gång. Men jag låg iof 10 m bakom. Han svängde av efter en mil, tur det annars hade man blivit avhängd.
340B5C4F-88C5-4AE6-814F-F55E7B8A29D2.jpeg

Stumpy sa:
Tommy N sa:

Gör detsamma inne i stan. Slutar trampa alltså. Skäller inte. Mellan Älta och Sickla tycker jag att det känns OK. Blev iofs påkörd bakifrån en gång där. Oupptäckt hjulsugare som inte var med på att min framväxel var i uselt skick när jag växlade ner i en backe. Jag fick bannor. :-)

Hjulsugande är en del av spelet. Lev med det dra ifrån eller släpp förbi. Brukar lösa sig smidigt är min erfarenhet. Om det inte är elcyklar. vilka puckon det sitter på sådana ibland alltså.

Praktisk fixie där. Jag cyklade också fixie till jobbet! Trotjänaren surly crosscheck känns som en hängmatta i jmf med min nya finväderspendlare.

Åkte in lite senare än vanligt och det var inte helt lätt att inte hetsa. Blev skälld på av bara en långsamtgående cyklist men det var förmodligen berättigat. Krävs lite karaktär och gasavdrag för att överleva när vägarna ser ut som dom gör från västerort och in.

Skön temperatur, lite motvind och slapp regnet som kom strax efter att jag kom fram till jobbet.
Höll förhoppningsvis lagom fart för att ha kvar lite mos i benen tills ikväll då det är tänkt att köra ett sista pass /(av prova på veckan) på Sufferfest plattform på trainern. Sedan blir det till att prova Rouvys plattform. Zwift & Trainerroad har jag kört med tidigare. Vill se vad som finns där ute innan jag väl slantar upp för ett abonnemang.
Skall således försöka hålla en liknande kraftinsats på hemvägen som till jobbet.

Tretjak sa:
Zwift & Trainerroad har jag kört med tidigare.

Hur tycker du Trainerroad var versus Zwift?
Jag har ett Zwift abbonnemang, men märkt att jag inte är så intresserad av "simulator" delen, kör mest i training-mode,
så har funderat om Trainerroad skulle vara ett bättre alternativ.

fhloston sa:
skrotfot sa:

Sånt där omkörningsbeteende är poppis bland de som inte är så snabba. Kön får ofta köra om dem strax efter...

Det är fascinerande hur bråttom iväg många som inte cyklar så fort har.

En annan sak som fascinerar mig är alla de som tittar noga, konstaterar att man kommer på en skärande kurs och ändå bestämmer sig för att det är lämpligt att svänga ut precis framför.

Jag ber om ursäkt. Gjorde en (flera) omkörningar uppför rampen (Slussen) nyss. Tappade helt zen-munk feelingen.
Drog om hela högen av 5km/h tåget i ett svep. Hörde ett ”åhhh” (ej av det imponerade oj så snabbt och stiligt då kör-slaget) bakom mig.
Minst en blev alltså rädd, eller liknande, av mitt tilltag. Ledsen för det.

Trött på morgonen innan avfärd till jobbet, och mer trött när jag kommer hem. Redan förra måndagen börjande kedjan knarra infernaliskt, den skrek såklart efter smörjmedel. Eftersom jag "bara" med min Specialized racer från 2015 ska rulla till och från jobbet så har jag inte orkat smörja kedjan varken på morgonen eller kvällen, jag menar, det tar ju i alla fall 25 sek. Igår vid hemgång så lät kedjan som den skulle gå av när som helst. En ugn sparv runt 12 pinnar cyklade upp bredvid mig och tittade på kedjan och mig som att jag vore en galning, han frågade om cykeln inte mådde bra. Ja! hur besvarar man en sådan kille med annat än ett brett leende? I morse gick jag upp minst 30 minuter tidigare för att planera kedjesmörjning :-) O jäklar vad glad jag nu är när det löper på fint och tyst.

stefank sa:
Tretjak sa:
Zwift & Trainerroad har jag kört med tidigare.

Hur tycker du Trainerroad var versus Zwift?
Jag har ett Zwift abbonnemang, men märkt att jag inte är så intresserad av "simulator" delen, kör mest i training-mode,
så har funderat om Trainerroad skulle vara ett bättre alternativ.

Båda har sin tjusning tycker jag.
Trainerroad med sina strukturerade pass med möjlighet att se på tv/film samtidigt.
Nu har ju även Zwift börjat få till mer strukturerade pass så Zwift har ju således brottats sig lite mot Trainerroads set up.

Helt klart tyckte jag bättre om Trainerroad jämfört med Zwift när jag körde med dumtrainer nu när jag kör med Elite Direto smart Trainer så lockar Zwift något mer.

Jag vill dock testa Rouvy och Fulgaz också innan jag binder upp mig igen.

Tog det försiktigt i början efter gårdagens blodgivning. Allt kändes som vanligt, så det vara bara att blåsa på. Sedan lugnt igen från Sickla pga galet mycket cyklister hela vägen till Nybroplan.

Gick finemang. Varmt idag. Inga armvärmare.

Måste vara rekord i antal cyklister, kön från Tegelbacken gick nästan upp till rödljusen vid Vasabron. :-)

Mycketvillhamer sa:
Tänkte Zen-cykla, men jag lyckas aldrig riktigt få till det.

Samma visa här, funkar knappt i 1% av cyklingarna.
Största problemet är alla osäkra och långsamma cyklister som inte visar att de ämnar svänga och som saknar respekt för flödet.

Ingen annan som cuklat till gruvan idag?

Körde via pelotongen och ytterligare en solfrukost på Le Monde. När tar det slut?

Är inte form för Peloton. Får se när det blir av nästa gång.

Pendlingen var väl ok men fick en riktig smällpunka ute i Älta. Dvs det sa bara pang! Ögonblicklig fullständig punka på bakdäcket. Michelin Pro 4 tub. Så det var ju lite trist...

I övrigt så var det full gas om än lite försiktig kurvtagning efter Älta då jag inte helt litar på reservtubens lim.

zodah sa:
Är inte form för Peloton. Får se när det blir av nästa gång.
Alla kan åka långsamma gruppen. :)

zodah sa:
Pendlingen var väl ok men fick en riktig smällpunka ute i Älta.
Kände mig naken på vägen in men kom inte på vad det var förrän halvvägs in i pelotonen. Hade glömt slang och pump, men det var lite sent att göra något åt det då annat än att hoppas på det bästa. Gick bra.

Tillbaka
Topp