Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Kylig men fin morgon. Testade Gundekallingar under, det var inte jätteskönt. Hemfärden blev blöt och haglig. Imorgon blir det säsongspremiär för vinterbrallor och vinterjacka.

Jaha, då var man inne i det mörka och kalla halvåret då. Får se hur länge det dröjer innan det blir halt och denna klena varelse lägger ner pendlingscyklandet för i år.

Har precis återupptagit pendlingscyklingen igen och det är ju grymt skönt nu när det är ner mot 5 plusgrader på mornarna. Bara den lågtstående solen mitt i nyllet är lite irriterande ibland.
Var "nära" att bli dörrad idag, dvs om jag inte alltid tar för vana att hålla ut drygt 1 m runt parkerade bilar. Precis innan jag passerade en bil slogs förardörren upp med full kraft. Hade aldrig hunnit undan om jag legat för nära bilarna.

Propagandacykling idag. 2,5 grader och solen i ögonen nästan hela färden. Magiskt.

Körde med ullstrumpor för alpinåkning idag... hoppas mina Mavic Crossmax SL Pro Thermo kommer snart.

Senast ändrad:
Tack härligt väder...kylig motvind in , knöligt som vanligt kring Slussen men det behövs eg inte sägas...
Nu inväntar vi Oct o ett par grader kallare = banan bli mer "lättåkt"...

Fjärdebrunn sa:
Mycketvillhamer sa:
Kylig men fin morgon. Testade Gundekallingar under, det var inte jätteskönt. Hemfärden blev blöt och haglig. Imorgon blir det säsongspremiär för vinterbrallor och vinterjacka.

Är du från... Det är ju inte ens myggfritt.

Blev ingen vinterjacka, var sex grader när jag stack hemifrån. Blev bara långärmad underställströja, långärmad cykeltröja och vindväst, bibs och benvärmare och lite tjockare strumpor. Vintern får gärna dröja lite till...

Kände mig lite lurad på myscyklingskonfekten, SMHI hade utlovad klart väder och ingen vind, i stället fick jag duggregn och ihållande motvind...

Jag skulle ut och gruscykla med ACSL i Erstavik på morgonen så jag klädde mig lätt. Knickers, underställstisha med vindtyg fram, armvärmare, biltema cykeltröja, handskar och keps. Funkade klockrent för grusöglor med lite backsprätt. Efter kaffet blev det vindjacka också.

Testade att cykla in till stan via Sjöstan och Skanstull. Undvek kaoset på Götgatan utan körde Östgötagatan ända till Högbergsgatan, knappt en cyklist den vägen. Sedan stresslesscykling över puckeln och Slussen.

ptrk sa:
stefank sa:
Skrevkylan kan avhjälpas genom att använda såna här byxor: https://www.castelli-cycling.com/us/men/bottoms/shorts-bibs/p/451553618A-010

Än så länge duger väl tunna handskar, men jag skulle hellre inhandla ett par krabbvantar istället för bar mitts för kallare dagar.

Jag kanske inte fattar men vad är grejen med dom byxorna? Ser ut som vanliga bibs?

Det är "vanliga bibs", men materialet är samma som i castelli's nanoflex (t.ex.) benvärmare, dvs mycket tjockare och vattenavstötande.
Tycker de är grymt bra i dessa tider när det är för kallt för "sommarbibs" på mornarna men för varmt för tights på eftermiddagarna (så man kan ha benvärmarna i fickan på vägen hem).

Än kallare i morse än igår, medeltemperaturen i morse på väg till jobbet låg på +1 grad medans det som kallast var -1 grad idag.
Körde med bibs - Gundekallingar - tunna "crossfitsshorts" (i den ordningen) vilket gjorde underverk.
Slapp känslan av att vara bevandrad med en isbit i mittregionen som jag hade igår.

något överklädd i morse. Kokt. Lagom klädd på vägen hem. Trevligare så!

Premiär denna hösten för vinterpjucken. Oj vad tunga de är....

Hjälper en äldre herre med parkinson, tillsammans med en annan herre. Den äldre gentleman har varit på längre cykeltur, har tydligen parkinson, kraschat, blivit liggande och kommer inte upp, tydligen missat att ta medicin och nu långt från hemmet. Efter försök med färdtjänst och ambulans kommer vi fram att det är snabbast och effektivast att vi skjutsar hem honom gentlemanmen hämtar sin bil jag tar hand om den äldre mannen. En kvinna erbjuder sin hjälp tar min racer och leder den efter mig och farbrorn men av oklar anledning släpper hon den bara rakt upp och ner på vägen, otack. Hon har bättre hand om äldre farbröder för hon återkommer med flera filtar, bra. Min medhjälpare återkommer med stor BMW där vi baxar i farbror och cykel och skickar dem till någon typ av specialboende. Flera medtrafikanter har stannat och erbjudit hjälp, bra kudos. Oklart om vår vän rymt eller bara ville ut på en cykeltur, hade fina prylar och träningskläder men missat sin medicin.

ruben_ride sa:
Hjälper en äldre herre med parkinson, tillsammans med en annan herre. Den äldre gentleman har varit på längre cykeltur, har tydligen parkinson, kraschat, blivit liggande och kommer inte upp, tydligen missat att ta medicin och nu långt från hemmet. Efter försök med färdtjänst och ambulans kommer vi fram att det är snabbast och effektivast att vi skjutsar hem honom gentlemanmen hämtar sin bil jag tar hand om den äldre mannen. En kvinna erbjuder sin hjälp tar min racer och leder den efter mig och farbrorn men av oklar anledning släpper hon den bara rakt upp och ner på vägen, otack. Hon har bättre hand om äldre farbröder för hon återkommer med flera filtar, bra. Min medhjälpare återkommer med stor BMW där vi baxar i farbror och cykel och skickar dem till någon typ av specialboende. Flera medtrafikanter har stannat och erbjudit hjälp, bra kudos. Oklart om vår vän rymt eller bara ville ut på en cykeltur, hade fina prylar och träningskläder men missat sin medicin.

Bra där!

MartinC sa:
ruben_ride sa:

Bra där!

+1

Blöt och blåsigt men ändå ganska ok då det är lättare när man känner till förutsättningarna innan man ger sig ut. Min cykel har knakat oroväckande på sistone, hittade felet igår. En skruv till SPD klossen satt lös, idag var det tyst och fint igen!

ruben_ride sa:

Fint gjort!

I övrigt blött men med en underbar medvind

26 September

26-september.jpg

Konstaterade att membranet i min skaljacka inte längre håller det blöta ute.

Någon som har tips på en tunn jacka som klarar lite regn, fördel om den går den blir liten när man har den i väskan?

snajgel sa:
Konstaterade att membranet i min skaljacka inte längre håller det blöta ute.

Någon som har tips på en tunn jacka som klarar lite regn, fördel om den går den blir liten när man har den i väskan?

BBB har en som man stoppar ner i sin egen ryggficka.

Satt i min nya Castellijacka som jag fick av söta frun på födelsedagen. Jobbar man inte upp pulsen funkar den bra. Sitter tight som attan, vet inte om hon försöker säga mig något.

Resten av kroppen utan regnskydd så jag torkar kläder på alla upptänkliga ställen nu på kontoret och på gymet.

Skoskydd håller tätt ungefär 10 minuter när det regnar, även de i galon. Finns det bättre varianter?
(jag lär få cykla hem i sura puppor...)

Prickade peaken av vind och regn på flygrakan vid Bromma igår. Härligt! Såg noll medcyklister med vettiga regnkläder och led med dem...

Inspirerad av gårddagens tempolopp så låg jag i bocken mest hela färden!

F.ö. körde bil igår. Det tog längre tid än att cykla... total sträcka drygt 14 km.

Typisk påkörning bakifrån-olycka i morse. Grönt ljus, 2:an ivrig att hänga på förste man som oväntat bromsar in utan synlig anledning.
Pinsam spd-vurpa. 2:an fick även nån slags utskällning av 1:an som drog vidare (jag var nr 3)

Står numera en byggjobbare och vaktar bakvägen ut från Medborgarplatsen vid Thairesturangen mot Folkungagatan som han stängt av med ett plastband . Nån som vet om den är stängt hela dagen och om dom har tillstånd att göra sånt eller om dom bara satt upp det ändå?

Kollade inte på dagens väderprognos förrän nu. Orutinerat, hoppas det åtminstone ligger någon form av regnskydd längst ner i ryggsäcken...

el_cavendish sa:
Står numera en byggjobbare och vaktar bakvägen ut från Medborgarplatsen vid Thairesturangen mot Folkungagatan som han stängt av med ett plastband . Nån som vet om den är stängt hela dagen och om dom har tillstånd att göra sånt eller om dom bara satt upp det ändå?

Vet inte om tillstånd, men sådär har de gjort förut. En morgon var det en gube som kom springande från sidan och viftande och sa att "det är stängt". Inga skyltar eller plastband den gången. Tror det kan vara när de lyfter saker över torget.

Inte lika grinig idag eftersom jag cyklade i morse.
Ser ut att bli blött värre på hemcyklingen, men det är ibland uppiggande med lite tillfällig juniormisär.
Prognosen visar Södermalm
smallmisery.PNG

Tillbaka
Topp