Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Varmare än beräknat så det blev lite inkokt lax över det hela.
Buffen åkte av och in innanför västen och sedan tappade jag den på Vasagatan ändå.

Kort - kort hem?

Dagens högtidsstund!
DSC_1882.JPG

/T

Bengt-re sa:
Mörkt ute nu. Gott om ninjas och blinkmongon ute nu.

För att kompensera bristande pendling den här veckan, så tog jag en runda på Färingsö i kväll. Klantig som jag är, hade jag inte laddat framlampan ordentligt, så halvvägs började den varna, trots att jag kört på låga läget. På upplysta sträckor körde jag blinkmongo style för att spara ännu mer på batteriet.

Nu har jag ännu mindre förståelse för blinkisarna... Det är ju bedrövligt att titta på det där blinkandet hela tiden, och inte bara vid möte.

Lampan höll ända hem och jag var ordentligt uppreflexad så de flesta bilister höll faktiskt ett ordentligt avstånd.

Varför tog jag på dom varma hellånga bibsen? Ko(r)kat - körde sista biten i bara t-shirt...

Men härligt med brittsommar! Ska bara få till klädseln.

Träffade på två klassiker igår, svartklädd reflexfri stealth bakifrån och sen en framlampa på det och så reflexväst med svart ryggsäck ovanpå som täcker hela västen bakifrån.
Granman sa:
Bengt-re sa:
Mörkt ute nu. Gott om ninjas och blinkmongon ute nu.

En möörkt klädd elcyklist utan lysen och i tokfarlig hastighet är typcyklisten på min dagliga pendling nu.

och igår var det på gnällen att jag fick se mig besegrad av en stark herre på Cannondale uppför Skanstullsbron (södergående). Hade det varit 100 m backe till så vette f-n om jag hade hållit tempot.
Det var välkommet

Svårt att bestämma klädsel dessa dagar. 8°C och snorkall dimma på morgonen och 18°C och sol på eftermiddagen. Pendlar med en dryg förkylning i kroppen så försöker ta det riktigt lugnt. Idag hade jag turen att få fatt på en medpendlare som jag kunde hjulsuga hela vägen till jobbet (frågade om lov först). Det var rätt skönt.

Tretjak sa:
Vansinnigt blåsigt, låg på lillklingan i stort sett hela vägen till jobbet idag.

Det var medvind på hemvägen igår, blev dock omblåst av trimmad el-cykel så det stod härliga till.
Höll 34-35km/h när jag blev omblåst, han måste ha hållit åtminstone 50km/h......
MC kort och reggad cykel kanskeskulle vara på sin plats?

Bra temp, bra klädd, bra fart. Rullade ikapp en dam precis vid avfarten av Älvsborgsbron, hon verkade osäker och saktade ner hela tiden, såg sig över axeln som att hon skulle svänga av men signalerade inget. När jag vänligt sa "Ja, sväng du", så stannade hon helt och klev av cykeln istället.

Njutningsfullt i kortbrallor. Tog med vovven över Saltis golfbana så hon fick gå loss ordentligt påväg till dagis. Mycket folk på cykel i stan. Bilisterna kändes frustrerade. Senaste IPCC-rapporten gnager kanske i samvetet.

Blir lugnt på hemväg. Simträning med kallsupar ikväll.

Hempendling i sommarväder. Försökte att minimera ansträngningen. Körde om elcykel, det blev uppförsbacke, blev omkörd av elcykel, det blev platt, körde om elcykeln igen. Ordningen återställd.

Hur gör ni andra vid lättare förkylning? Alltså lite lätt halskänning, sån man inte stannar hemma från jobbet för. Kör ni på eller smittar ni alla andra på bussen eller bil?

Grundinställningen är väl att kan man jobba, så kan man cykla. Jag brukar dock försöka jobba hemifrån i sådana situationer.

Stumpy sa:
Grundinställningen är väl att kan man jobba, så kan man cykla. Jag brukar dock försöka jobba hemifrån i sådana situationer.

+1

Det kan vara farligt att gå ifatt fel hockeymorsa på pendelstråket. Då bir det att jobba i partempo resten av vägen. Kul!

Tog en liten omväg över Järvafältet, solen låg lågt över ängarna, korna mumsade det gröna gräset - blir inte bättre än så här!

Endast en extra funktionströja under cykeltröjan samt armvärmare. Lite svalt i några minuter men sedan ren njutning.

Tyvärr snabbaste vägen till jobbet så fick ihop en 25 minuter bara. Men i morgon så siktar jag på VuÄltan.

Lugn pendling i medvind med episk soluppgång som fond.

Får väl se hur lätt det blir att ta det lugnt på hemvägen när medvinden istället blir kraftig motvind...

Testade sambons elcykel idag. Vilket fusk! Sen att bli svettig nedför men inte uppför var ju inget jag hade väntat mig. Måste medge att det var skönt med elass uppför. Och jag förstår varför de är så populära att ha. Komma fram till jobbet efter 1,8 mil utan att vara svettig på bra tid. Få se om det blir en till i hemmet för riktigt skitdagar. Nä imorgon blir det finrejser till jobbet.

Black planet sa:
Testade sambons elcykel idag. Vilket fusk! Sen att bli svettig nedför men inte uppför var ju inget jag hade väntat mig. Måste medge att det var skönt med elass uppför. Och jag förstår varför de är så populära att ha. Komma fram till jobbet efter 1,8 mil utan att vara svettig på bra tid. Få se om det blir en till i hemmet för riktigt skitdagar. Nä imorgon blir det finrejser till jobbet.

Vikhdan.jpg

Var lite sen så tog t-banan. Kändes rätt misslyckat men det styrdes upp rätt bra mot slutet:
- Något som som såg ut att vara nån fluo eller AD-lackad Colnago C40 eller Master vid trafikljuset Rådman/Svea förgyllde trafiksituationen
- Mortadella och espresso från Sosta, sveavägen

Tack Italien!

haha, gjorde det samma för några år sedan och fullföljde med köp egen elhoj. Har pendlat 0 dagar med trampcykel sen dess. Tips, det går fortfarande att hobbycykla i skog eller på väg med trampcykel :)
Black planet sa:

Fick ett smärre bakhjulssläpp i morse, precis där federico fotat. Inte ens Slussen kan väl ha lyckats producera frost idag?

Fick också lite släpp men det var när jag stod upp och tryckte på efter en sväng. Kan ha varit en vit linje inblandad.

Annars en liten extra omväg i ett rätt fuktigt Stockholm. Allt gick fint.

Fin morgon och 10-11 grader varmt, men visst såg det nästan lite frostigt ut nere vid Slussen?
Tog det jäkligt försiktigt nerför i körbanan.

Fin morgonhimmel och skön temp. Uppskattar verkligen den knappa milen av lantlighet mellan Åkersberga och Arninge på min dagliga resa.

Bilagor

• EAD917E2-DBD9-4935-B022-D5F0C1581548.jpeg
    EAD917E2-DBD9-4935-B022-D5F0C1581548.jpeg
    232.4 KB · Besök: 39
  • C9FEF4CB-597A-4096-965F-5C370E1BEB55.jpeg
    C9FEF4CB-597A-4096-965F-5C370E1BEB55.jpeg
    319.5 KB · Besök: 47
Tillbaka
Topp