Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

30 Januari

30jan1.jpg

Bra sopat och saltat. Intressant att det inte fryser på när det är minus 8. Saltet, kan det vara bra för närmiljön? Är kanske från Himalaya?

Tog Sveavägen för första gången idag, men det prioriterade pendelstråket som jag läst om, var tydligen bara i norrgående riktning. Söderut var det samma skit som på de flesta andra innerstadsgator.

Motvind och motsnö med ett tunt snölager - tysta dubbar!

Finns det någon som pendlar med Di2 under vinterhalvåret? Hur funkar det? Börjar ledsna på frysta vaktar.

Helt ok snöröjt, tur med trafikljusen och få mottrafikanter. Snabbaste hempendlingen på länge, trots att jag på sluttampen fastnade bakom en minibuss som inte riktigt kunde bestämma sig för hur den skulle åka.

Det har varit hyfsat bra röjt de senaste dagarna faktiskt, med Solna som den stora överraskningen. Sista tre dagarna har det nästan varit bättre röjt i Solna än genom Hammarby Sjö, och det är speciellt uppskattat att vägen förbi Säpo är farbar igen så att man slipper ta självmordsvägen förbi St Eriksplan och Karolinska. Tack för det! Jag testade Sveavägen en gång förra veckan när det var som spårigast annorstädes, men bortsett från att gatan är livsfarlig så var det ju inte sopsaltat där heller.

Ska tydligen komma massa snö under dagen. Motvind på vägen hit och snömodd på hem antar jag. Men väldigt fina vägar. Torrt och fritt från varken is eller snö.

Efter att ha pendlat på mtb med Ice spiker pro i två veckor, kändes det idag som att lägga på sommardäcken när jag kunde gå tillbaka till gravelpendlare med Marathon winter på. lite go medvind på det hjälpt upp känslan ytterligare. Ice spiker pro ger perspektiv!

Propagandavinterväg och medvind till jobbet. Hård motvind och snöfall och modd på väg hem. Båda sträckorna var roliga på helt olika sätt.

Märkligt vad lätt ni tar er till och från jobbet på cykel när samtliga normalfjollor kör i diket med bil ?
Kan allt kaos bara vara en myt odlat av oss på landsbygden ?

M

Manurhin2 sa:
Märkligt vad lätt ni tar er till och från jobbet på cykel när samtliga normalfjollor kör i diket med bil ?

M
Jag tror dels att myten odlas av landsortsbor och fd landsortsbor (som jag själv) som vill skratta åt de fjolliga stockholmarna men framförallt att 10 cm snö som kommer snabbt faktiskt leder till kaoz pga att alla vägar är så hårt belastade att minsta grej som försämrar framkomligheten bara lite ger stoooora effekter med långa följdköer osv.

Som åretruntcyklist i Stockholm har jag de senaste fem åren aldrig kommit mer än 20 min sen till jobbet. De kollegor (dvs alla) som åker kollektivt eller bil och skrattade åt mig när jag började och sa att jag skulle pendla året runt 22 km enkel väg har alla många gånger varit betydligt mer försenade pga transportstrul. Cykeln kan man ju ändå räkna ut ungefär hur mycket tid extra dåligt väder tar, men bilkö i tre extra timmar är svårt att beräkna i förväg....

En veckas kryck-pendling mellan sängen och hemmakontoret avklarad.
Längtar redan tillbaks till snökaos-cykling på dåligt plogade vägar.

//j

Kung Bore har levererat klisterpendlarsnö i år. Bakhjulet samlar så mycket modd att det fastnar i stänksärmen. WTF?!

Har aldrig varit med om något liknande!

Trots 13 pendlarvintrar.

?

Senast ändrad:
Dagens pendling var inte helt optimal... 1a pendligen på 3 månader, ca 5cm snömodd vart man än cyklade. Årsta -> Södermalm tog drygt 30 min (5 km)...inga KOM inom räckhåll :-(

//Jocke

Lejon sa:
Manurhin2 sa:

M
Jag tror dels att myten odlas av landsortsbor och fd landsortsbor (som jag själv) som vill skratta åt de fjolliga stockholmarna men framförallt att 10 cm snö som kommer snabbt faktiskt leder till kaoz pga att alla vägar är så hårt belastade att minsta grej som försämrar framkomligheten bara lite ger stoooora effekter med långa följdköer osv.

Som åretruntcyklist i Stockholm har jag de senaste fem åren aldrig kommit mer än 20 min sen till jobbet. De kollegor (dvs alla) som åker kollektivt eller bil och skrattade åt mig när jag började och sa att jag skulle pendla året runt 22 km enkel väg har alla många gånger varit betydligt mer försenade pga transportstrul. Cykeln kan man ju ändå räkna ut ungefär hur mycket tid extra dåligt väder tar, men bilkö i tre extra timmar är svårt att beräkna i förväg....
Yes, har under 15.års pendling (dock endast 5 km) inte blivit försenad mer än två(2) ggr...…
Ja jag vet, på måndag blir det motvind, växelsallad och punktering, men det är det värt….:)

Örjan Lax sa:
Bengt-re sa:
federico sa:

?

Du är en konstnär!

+ Massor!

Första bilden väcker en del frågor och bekymmer, hur gick det för damen (?) bredvid bussen? Ser lite illa placerad ut.

Tack för fina kommentarer!

Damen gick fram till övergångsstället och sedan gick hon med cykeln över på andra sidan. Såg ut som att bussen blockerade övergångsstället i sitt körfält. Korsningen Vasagatan/ Olof Palmes gata är kaos varje dag, året runt.

Senast ändrad:
fhloston sa:
fhloston sa:
Uteblivet snökaos.

Besviken ;-)

Jag hann visst hem före snön...

Samma här, det började snöa när jag klev ur Willys på Hornsgatan runt 17-tiden, när man sedan var hemma så var hela himlen vit :)

Hela strandvägen var dock snorhal och bjöd på framhjulssläpp i sidled ett 20-tal gånger, höjde närvaron vid cyklandet lite. Tror kanske jag måste uppgradera mina Marathon Winter 120 dubb med mer dubb..

Allroad sa:
fhloston sa:
fhloston sa:
Uteblivet snökaos.

Besviken ;-)

Samma här, det började snöa när jag klev ur Willys på Hornsgatan runt 17-tiden, när man sedan var hemma så var hela himlen vit :)

Hela strandvägen var dock snorhal och bjöd på framhjulssläpp i sidled ett 20-tal gånger, höjde närvaron vid cyklandet lite. Tror kanske jag måste uppgradera mina Marathon Winter 120 dubb med mer dubb..

Lågt tryck är en bra början innan du börjar byta däck, runt 2 bar.

izar sa:
Allroad sa:
fhloston sa:
fhloston sa:
Uteblivet snökaos.

Besviken ;-)

Men hur ska man ens komma fram, då har man väl nästintill punka? Kan prova på måndag så får jag se om det hjälper, lär gå tungt dock :)

Senast ändrad:
Allroad sa:
izar sa:
Allroad sa:
fhloston sa:
fhloston sa:
Uteblivet snökaos.

Besviken ;-)

Men hur ska man ens komma fram, då har man väl nästintill punka? Kan prova på måndag så får jag se om det hjälper, lär gå tungt dock :)

Vem var sagt att vintercykling är lätt :)

Jag kör smalt hårdpumpat dubbdäck fram, lösare pumpat, bredare utan dubb bak.
Funkar bäst i snö och modd. På knagglig frusen snömodd/is funkar väl typ ingenting?

Tillbaka
Topp