Det är påsarna som gör det, jag överlevde också. ;-)Såg lite bistert ut när jag kollade termometern (-13) men kändes inte så kallt ändå .![]()
2,5 mil pendling enkel är bra jobbat i synnerhet dagar som dessa, ca 25 mil/vecka är en del. Tiden man är ute spelar stor roll för hur kall man hinner bli.Alla inlägg i den här tråden skulle kunna starta med var hen utför sin pendling. Tycker det är spännande att veta tex var nånstans det var 24 minusgrader.....ja, ni hajar:) Tex i mitt fall skulle inlägget se ut som:
Axelsberg-Täby. Alltid samma mönster för mig vid riktig kyla; första milen kalla fingrar och varma fötter. Sedan när jag är framme vid jobbet efter dryga 2,5 mil: varma händer men stelfrusna tår.
Det som alltid brukar fungera för mig vid rejäl kyla är att jag tar ett par skor/kängor som är 1-2 nummer föra stora.Absolut, tårna är klurigast tycker jag också, funderar på att prova byta ut inläggen i mina kängor vilket sannolikt skulle hjälpa en del, mina isolerar taskigt neråt mot sulan.
Luft is the shit , luftiga dojor är det bästa och så lager på lager på detDet som alltid brukar fungera för mig vid rejäl kyla är att jag tar ett par skor/kängor som är 1-2 nummer föra stora.
Den luftigheten tillsammans med ett par raggsockor slår väldigt sällan fel.
Jag har slutat raka mig sedan det blev så här kallt men eftersom det inte blir varmare kanske jag tvingas lägga om denna strategi...
Bättre att (isen i) skägget tar fartvinden än huden.
Jag opponerar mig dock mot att skägg skulle vara en utsmyckning. :)![]()
Skägg värmer i bistra kylan
Ett skägg är inte bara ett sätt att smycka ansiktet. Det kan också vara praktiskt – som skydd mot vinterkylan.www.gp.se
Det är ju det man bävar inför nu när det är så kallt... Jag har några underjordiska garage att springa till på vägen mellan Hökarängen och Sveavägen där jag skulle kunna byta slang. Hoppas det gick bra för dig!Falun -9
Punka..
Fan, jag som trodde jag skulle klara mig den här vintern :)Det är ju det man bävar inför nu när det är så kallt... Jag har några underjordiska garage att springa till på vägen mellan Hökarängen och Sveavägen där jag skulle kunna byta slang. Hoppas det gick bra för dig!
Vilka köpte du?Bar mitts, halleluja!
Efter åratal av sprängfrysa i fingrarna efter 20-30 minuter i allt under -5, trots försök med allt från dubbla handskar till eluppvärmda utan nåt vidare resultat, har jag sett ljuset. Nu funkade 16 km i -15 med relativt tunna handskar alldeles utmärkt! Det är inte snyggt, men jäklar vilken lättnad! Framöver blir det distanspass oavsett temperatur!
Med tanke på omständigheterna skulle det lika gärna kunna hetat Vikingarnas dag, vintercykling när det är kallare än minus 10 är inte för de veka. ;-) Distansen spelar dock så klart en oerhört stor roll för hur tufft det blir. Ju längre ju högre krav på att man klär sig rätt.Tänkte ta bilen imorgon då det skulle bli under -15° Kanske inte nu då med vintercykelingens dag...
Fick titta rakt in i solen på vägen hem i alla fall
Visa bilaga 469484
Jag har rymliga vintercykelskor modell Specialized Defroster med plats för tunna merinoliners och en bra raggsocka över. Tror mina ständigt stelfrusna tår kommer sig av att jag envisas med att köra mina ortopediska fotinlägg i skorna vilka inte ger plats för bra värmande sulor. Tänker testa att skippa dessa och stoppa in nån värmande sula istället. Får bli uppdraget på lunchen idag. Väldigt vacker morgon annars:)Det var lite kyligt idag på hem-till-hem-pendlingen, -16 grader. Neoprenstövlar för måååånga minusgrader, 3 isolersulor och dubbla strumpor höll fötterna OK men inte med stor marginal. Konstigt nog inga problem med händerna som brukar bli kalla.
Det ska jag absolut kolla in, tack!Jag kör Superfeets vintersulor i mina skor
Snyggt! Jag vek ner mig, skäms. Trots Linköpings bo.Med tanke på omständigheterna skulle det lika gärna kunna hetat Vikingarnas dag, vintercykling när det är kallare än minus 10 är inte för de veka. ;-) Distansen spelar dock så klart en oerhört stor roll för hur tufft det blir. Ju längre ju högre krav på att man klär sig rätt.
Jättekul att så pass många håller på oavsett väder inklusive en del löpare, av båda könen.
Här kan man tydligen registrera sig, Linköping verkar leda. ;-)
![]()
On Friday, February 12, 2021, celebrate being outside.
Its WinterBikeALoopza, the 9th annual international Winter Bike to Work Day, pandemic edition. Go to work. Go to school. Or just take a break and go. Ride a loop near you, with the world. Commit now: https://winterbiketoworkday.orgwinterbiketoworkday.org
Jag kör TL på sommaren men behövde slang för att få vinterdäcken att sätta sig. Lyckades punktera slangen under monteringen, men löste det med att trycka i lite Orange Seal-sås i ventilen och pumpa upp – och slapp alltså demontera däck för att byta/laga slang. Eftersom det funkade så bra hade jag i lite i andra slangen också. Kan vara ett tips för pro- eller reaktivt lagande.Falun -9
Punka..
Det fungerar tyvärr långt ifrån alltid. I höstas (en kall och regnig dag) gick en liten sten genom däcket och punkterade. Stenen höll undan precis så mycket gucka som behövdes för att slangen skulle tömmas på 500 meter. Efter ca 5 pumpningar passerade jag en Sportson som fick fixa punkan.Jag kör TL på sommaren men behövde slang för att få vinterdäcken att sätta sig. Lyckades punktera slangen under monteringen, men löste det med att trycka i lite Orange Seal-sås i ventilen och pumpa upp – och slapp alltså demontera däck för att byta/laga slang. Eftersom det funkade så bra hade jag i lite i andra slangen också. Kan vara ett tips för pro- eller reaktivt lagande.
Bar mitts...Vilka köpte du?
När det är kallt cyklar jag i en fodrad Odlo-skidjacka...Körde längd i en cykelvindjacka i helgen. Inte Rapha eller Castelli. Men en Void. Tror vi på en trend här?