Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

BFS

Aktiv medlem
Lite moddigt på vissa ställen, men bättre plogat idag. Lite kallare på hemvägen men jag höll mig varm (undantaget tårna som sakta blev kallare utan att det blev nåt besvär). Händelselöst förutom att jag såg en meteorit.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Imorse skulle vi tillbaka till vanliga rutiner, dvs att jag cyklar med alla barnen till skola och förskola. Det har fuskats lite med bil senaste tiden. Äldste cyklar själv till skolan där jag lämnar av honom och cyklar vidare till förskolan med de två små på flaket. Dagen till ära första gången på nya Bullitten.

Borde anat oråd när det började kräksnöa strax efter avfärd, men hela vägen till skolan gick ändå bra. Sen på väg mot förskolan med de yngta började det knorras lite. Nåja, snart framme. Tittar efter lite på mellansonen som nu låter mycket missnöjd, han har fullt med snö i hela ansiktet, så jag torkar bort det och då blir det lite bättre, han gråter inte längre i alla fall.

Väl framme på dagis så är det full snöstorm och alla ungar är inne, båda barnen kutar in efter att ha blivit avklädda, antagligen livrädda för att vara tvungna att gå ut igen.. :-)

Pga anledning var det även jag som hämtade idag, nu var det 10 cm oplogad så så jag hoppade cykling. Vid skolan stod bara den cykel vi lämnade i stället imorse, ingen annan hade cyklat. Och den såg ut så här..:

20210209_151222.jpg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
-11 vid start. Lite svårt att hålla värmen i tårna.
Då grabben budar till under -20 har jag inget att gnälla om, alls.

MrSthlm

Aktiv medlem
Såg lite bistert ut när jag kollade termometern (-13) men kändes inte så kallt ändå .😃👍
Det är påsarna som gör det, jag överlevde också. ;-)

En fördel med det här kalla vädret för mig är att det aldrig bli någon konkurrens om duschen på jobbet.

I övrigt "hyfsat" mycket folk på min pendlingsväg inklusive några löpare. Rent mentalt och fysiskt nu så är det frågan om det är en kamp mot naturen eller harmoni med naturen, jag är lite osäker, vackert men kallt. ;-)

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
-24 när jag kom fram till start på cykeldelen av pendlingen. Ångrade mig redan efter ca 5km. Hade då 15 km av frusna händer kvar. Tillbaks i eftermiddag till min parkerade iskalla bil. Hoppas det blivit lite varmare...
Edit: sträcka Kårsta-Rimbo
DBD76E65-31A5-48EF-9C0B-A7E383678871.jpeg

Senast ändrad:

Guldragge

Aktiv medlem
Alla inlägg i den här tråden skulle kunna starta med var hen utför sin pendling. Tycker det är spännande att veta tex var nånstans det var 24 minusgrader.....ja, ni hajar:) Tex i mitt fall skulle inlägget se ut som:
Axelsberg-Täby. Alltid samma mönster för mig vid riktig kyla; första milen kalla fingrar och varma fötter. Sedan när jag är framme vid jobbet efter dryga 2,5 mil: varma händer men stelfrusna tår.

MrSthlm

Aktiv medlem
Alla inlägg i den här tråden skulle kunna starta med var hen utför sin pendling. Tycker det är spännande att veta tex var nånstans det var 24 minusgrader.....ja, ni hajar:) Tex i mitt fall skulle inlägget se ut som:
Axelsberg-Täby. Alltid samma mönster för mig vid riktig kyla; första milen kalla fingrar och varma fötter. Sedan när jag är framme vid jobbet efter dryga 2,5 mil: varma händer men stelfrusna tår.
2,5 mil pendling enkel är bra jobbat i synnerhet dagar som dessa, ca 25 mil/vecka är en del. Tiden man är ute spelar stor roll för hur kall man hinner bli.

Absolut, tårna är klurigast tycker jag också, funderar på att prova byta ut inläggen i mina kängor vilket sannolikt skulle hjälpa en del, mina isolerar taskigt neråt mot sulan. Tumhandskar fungerar helt ok för händerna kalla dagar även om det så klart beror en hel del på hur bra/dyra tumhandskar man har samt hur mycket man får "jobba med händerna/fingrarna", röra dem, knyta dem och skaka dem ibland.

Hässelby - Södermalm just nu för mig vilket generellt erbjuder väldigt bra cykelvägar (måste vara bland det bättre i hela Stockholm?) och en rak väg, har inte haft någon sådan "lyxig" pendlingssträcka tidigare men är lite rookie på den här sträckan. Har inte hunnit mäta exakt än, får väl köra med GPS klockan snart men tror det är ca 17km. Har ingen termometer utan kollar bara av ungefärlig temperatur på mobilen, tror det var runt -11 till -13 i morse.

Senast ändrad:

Guldragge

Aktiv medlem
Jobbar tre dagar i veckan, hojar dessa. Fem dagar i veckan skulle jag inte palla som det är nu🙄 Ja, sträckan ut mot Hässelby brukar vara väldigt fin. Har legat på den en del när jag skrapat ihop till Rapha Festive. På min pendlingssträcka är det varje år Danderyd som imponerar med sin sopsaltning. De är alltid på det tidigt och hur det än ser ut i Stockholm och Täby så VET man att man alltid får glida genom Danderyd under perfekta förhållanden. Lika imponerande varje vinter👍

WSMC

Aktiv medlem
Absolut, tårna är klurigast tycker jag också, funderar på att prova byta ut inläggen i mina kängor vilket sannolikt skulle hjälpa en del, mina isolerar taskigt neråt mot sulan.
Det som alltid brukar fungera för mig vid rejäl kyla är att jag tar ett par skor/kängor som är 1-2 nummer föra stora.
Den luftigheten tillsammans med ett par raggsockor slår väldigt sällan fel.

simson

Aktiv medlem
Det som alltid brukar fungera för mig vid rejäl kyla är att jag tar ett par skor/kängor som är 1-2 nummer föra stora.
Den luftigheten tillsammans med ett par raggsockor slår väldigt sällan fel.
Luft is the shit , luftiga dojor är det bästa och så lager på lager på det 👍👍👍
Bara för det så var det ju bara -6 och medvind på hemvägen å jag svettades som en gris ,
fasen man gnäller fast det var bra🤪
Fuckcancer
Kryakämpa gubbs
Mange

RN

Aktiv medlem
Det var fan krispigt igår morse, -16 i Huddinge. Kändes som det gick rubbat långsamt men jag vet inte för min pulsklocka lade sig på rygg med slut batteri efter 2km.
Hem var det nästan värmebölja med -5 :)

/R

simson

Aktiv medlem
Godmorgon!
Bara -11 idag men kändes kallare än igår !?
Ha en bra dag alla !
Fuckcancer
Kämpakrya gubbs
Mange

MrSthlm

Aktiv medlem
Nog årets frostigast pendling.
Visa bilaga 469379
//j
Jag har slutat raka mig sedan det blev så här kallt men eftersom det inte blir varmare kanske jag tvingas lägga om denna strategi...

Frågan är hur mycket som skägg ger i värme/isolering (?) jag gissar på en hel del även om isbildningen kanske tar bort en del av den isolerande effekten. ;-) Tycker åtminstone inte jag har behov av balaklava.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Cyklade in genom halvstelnad saltmodd och lätt sida-mot på aningen stela ben efter gårdagskvällens tröskelintervaller.

Booten

Aktiv medlem

Blir vi extra många imorgon?

Vippen

Aktiv medlem
Bar mitts, halleluja!

Efter åratal av sprängfrysa i fingrarna efter 20-30 minuter i allt under -5, trots försök med allt från dubbla handskar till eluppvärmda utan nåt vidare resultat, har jag sett ljuset. Nu funkade 16 km i -15 med relativt tunna handskar alldeles utmärkt! Det är inte snyggt, men jäklar vilken lättnad! Framöver blir det distanspass oavsett temperatur!

zodah

Aktiv medlem
Ja, fy satan för punka nu i smällkalla vintern. Vek ner mig igen. Är så mkt trevligare och effektivare att spinna loss på trainern efter lunch. Jag har blivit en vekling.

Det hjälper ju inte direkt att man sitter hemma hela tiden och inte behöver ta sig till ett kontor.

shakes

Ny medlem
Det är ju det man bävar inför nu när det är så kallt... Jag har några underjordiska garage att springa till på vägen mellan Hökarängen och Sveavägen där jag skulle kunna byta slang. Hoppas det gick bra för dig!
Fan, jag som trodde jag skulle klara mig den här vintern :)
Ja, ja. Känns ändå värt det, oerhört vacker och krispig morgontur.

MrSthlm

Aktiv medlem
Bar mitts, halleluja!

Efter åratal av sprängfrysa i fingrarna efter 20-30 minuter i allt under -5, trots försök med allt från dubbla handskar till eluppvärmda utan nåt vidare resultat, har jag sett ljuset. Nu funkade 16 km i -15 med relativt tunna handskar alldeles utmärkt! Det är inte snyggt, men jäklar vilken lättnad! Framöver blir det distanspass oavsett temperatur!
Vilka köpte du?

MrSthlm

Aktiv medlem
Tänkte ta bilen imorgon då det skulle bli under -15° Kanske inte nu då med vintercykelingens dag...

Fick titta rakt in i solen på vägen hem i alla fall

Visa bilaga 469484
Med tanke på omständigheterna skulle det lika gärna kunna hetat Vikingarnas dag, vintercykling när det är kallare än minus 10 är inte för de veka. ;-) Distansen spelar dock så klart en oerhört stor roll för hur tufft det blir. Ju längre ju högre krav på att man klär sig rätt.

Jättekul att så pass många håller på oavsett väder inklusive en del löpare, av båda könen.

Här kan man tydligen registrera sig, Linköping verkar leda. ;-)

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
16,8 grader i köket när jag kom upp. Byltade på mig cykelkläder och kofta men fick inte upp värmen.
Kylan, ändå bara -12, kröp in genom jackans luftpaneler. Jag börjar med tre ordentliga nedförsbackar.
Fingrarna började tina efter 30 av 45 min cykling. Då började det nypa i tårna.

I övrigt en gnistrande morgon, jag hade lite svårt att uppskatta.

KjellF

Aktiv medlem
Det var lite kyligt idag på hem-till-hem-pendlingen, -16 grader. Neoprenstövlar för måååånga minusgrader, 3 isolersulor och dubbla strumpor höll fötterna OK men inte med stor marginal. Konstigt nog inga problem med händerna som brukar bli kalla.

Guldragge

Aktiv medlem
Det var lite kyligt idag på hem-till-hem-pendlingen, -16 grader. Neoprenstövlar för måååånga minusgrader, 3 isolersulor och dubbla strumpor höll fötterna OK men inte med stor marginal. Konstigt nog inga problem med händerna som brukar bli kalla.
Jag har rymliga vintercykelskor modell Specialized Defroster med plats för tunna merinoliners och en bra raggsocka över. Tror mina ständigt stelfrusna tår kommer sig av att jag envisas med att köra mina ortopediska fotinlägg i skorna vilka inte ger plats för bra värmande sulor. Tänker testa att skippa dessa och stoppa in nån värmande sula istället. Får bli uppdraget på lunchen idag. Väldigt vacker morgon annars:)

Elgstrand

Aktiv medlem
Med tanke på omständigheterna skulle det lika gärna kunna hetat Vikingarnas dag, vintercykling när det är kallare än minus 10 är inte för de veka. ;-) Distansen spelar dock så klart en oerhört stor roll för hur tufft det blir. Ju längre ju högre krav på att man klär sig rätt.

Jättekul att så pass många håller på oavsett väder inklusive en del löpare, av båda könen.

Här kan man tydligen registrera sig, Linköping verkar leda. ;-)
Snyggt! Jag vek ner mig, skäms. Trots Linköpings bo.

dogday

Aktiv medlem
Jag kör TL på sommaren men behövde slang för att få vinterdäcken att sätta sig. Lyckades punktera slangen under monteringen, men löste det med att trycka i lite Orange Seal-sås i ventilen och pumpa upp – och slapp alltså demontera däck för att byta/laga slang. Eftersom det funkade så bra hade jag i lite i andra slangen också. Kan vara ett tips för pro- eller reaktivt lagande.

KjellF

Aktiv medlem
Jag kör TL på sommaren men behövde slang för att få vinterdäcken att sätta sig. Lyckades punktera slangen under monteringen, men löste det med att trycka i lite Orange Seal-sås i ventilen och pumpa upp – och slapp alltså demontera däck för att byta/laga slang. Eftersom det funkade så bra hade jag i lite i andra slangen också. Kan vara ett tips för pro- eller reaktivt lagande.
Det fungerar tyvärr långt ifrån alltid. I höstas (en kall och regnig dag) gick en liten sten genom däcket och punkterade. Stenen höll undan precis så mycket gucka som behövdes för att slangen skulle tömmas på 500 meter. Efter ca 5 pumpningar passerade jag en Sportson som fick fixa punkan.

Vippen

Aktiv medlem

IM

Aktiv medlem
Dåliga dagar både igår och idag. Inte så mycket på grund av cyklingen i sig som att jag tvivelsutan är sliten för tillfället. Fortfarande dagens höjdpunkt dock.

Ögnade genom en del inlägg i tråden som jag missat och fann en anledning att flytta till Danderyd; god infrastruktur för cykel kommer måhända bli det nya nära till spårbunden kollektivtrafik?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer