Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

MrSthlm

Aktiv medlem
Ett ospårat lager med nysnö att njuta av i morse. Lagom temperatur i luften också. Lite högre däcktryck=lite, lite roligare framfart. En riktigt bra start på dagen med andra ord.

Däcktrycket gör så exceptionellt stor skillnad tycker jag, det är värt den extra tid det tar någon gång / vecka. Dock med visst undantag av cykling i nysnö eller andra tuffare förhållanden, då kan man (bör man) lätta på trycket lite. ;-)

På tal om däcktryck så är jag positivt överraskad över Biltemas pump för 109kr, den är ju väldigt bra (?) men det kanske är konstaterat i detta eminenta forum för länge sedan.

Just det, angående dubbdäcksdebatten för bil. Jag håller väl med om att dubbdäck för bil i just Stockholm oftast är overkill men det skulle bli sjukt jobbigt att byta/skifta vinterdäck varje gång man ska ut på vägarna utanför Stockholm eller tex norrut? För mig är det dubbdäck som gäller trots att det enbart är ett fåtal dagar man verkligen har nytta av dom.

Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har kört dubbfritt på bilen senaste 12 åren. Även norr om Dalälven, återkommande. Såväl framhjulsdrivet som 4wd.
Hittills olycksfritt, peppar, peppar.

Tänkte köra tröskelpass innan hemfärd. Med allt ludd som ramlar ner kan nervärmningen bli stram

Berk

Aktiv medlem
Pendling till ortodontisten, redan inte rolig i sig. Märkte på en gatan som gick lite, lite uppför att det gick väldig svårt, trodde an min fysik var inte så dåligt ... Det var andra gången att motståndet av något ,slask i den här fallen, mellan hjul och ram/skärm var större än rull och luftmotståndet. Första gången var lera i en åker i Tyskland. Men fortfarande fint att vara ute i snön i den här tiden av hemjobbning.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Tidig hempendling. Skönt snöpisk i ansiktet i motvinden och helt ok snöröjt till största delen. Jag såg bättre när jag skrapat bort isskorpan från glasögonen.

simson

Aktiv medlem
Moddigt värre men hanterbart 🤪,
Mer roligheter i götgatsbacken men denna gång en bil som körde upp ifrån Hornsgatan, men det gick långsammare för hen än för oss cyklister så tji fick hen, vet ej vars hen skulle för jag såg ingen bakom oss när vi passerade högbergsgatan.
riktigt bra träning sista 500m som inte har blivit plogat sen det snöade i helgen , tur att man uppgraderade pendlarn med ett works angleset så var stabilt iallafall
Fuckcancer
Kämpakrya gubbs
Mange
00BA1077-A814-4E4E-A402-786ABF4747BF.png

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Lite trögt och slirigt bitvis Stureplan-Fiskis. Vinkade till plognissen på gamla Saltisvägen. Han ska ha guldstjärna.
Edit: Även plognissen som körde Värmdövägen på kvällen ska ha guldstjärna eftersom han körde ett extravarv och plogade av cykelbanan innan ens dess plogare och sopare hunnit ut.
F4E1C422-54C9-4A38-A73C-C6C8EAE0FE24.jpeg
E501EF3C-2269-4B80-AC68-B5163E6F01A8.jpeg
0E66F087-25E1-4088-AF4F-D6052F26B439.jpeg

Senast ändrad:

fyrbåk

Aktiv medlem
Ännu mer dubbdäck.
Har kört dubbfritt sedan 2001 på tre olika bilar. En framhjulsdriven följt av en bakhjulsdriven och nu en fyrhjulsdriven. De tillfällen jag har saknat dubb går att räkna på ena handens fingrar under alla dessa år och aldrig norr om Uppsala.

simson

Aktiv medlem
Godmorgon!
mycket bättre än jag förväntat mig med tanke på hemvägen igår👍
fuckcancer
Kämpa krya gubbar
Mange

ooms

Aktiv medlem
Ännu mer dubbdäck.
Har kört dubbfritt sedan 2001 på tre olika bilar. En framhjulsdriven följt av en bakhjulsdriven och nu en fyrhjulsdriven. De tillfällen jag har saknat dubb går att räkna på ena handens fingrar under alla dessa år och aldrig norr om Uppsala.
Och det är för just dessa tillfällen man har dubbdäck! Eller kör du utan säkerhetsbälte också?

MrSthlm

Aktiv medlem
Riktigt fint i morse i Stockholm på 95% av sträckan, plogat (samt saltat?) hårt snabbt underlag men dock en del gnäll den sista dryga kilometern, vissa små kombinerade gång/cykelvägar blir som någon sorts puckelpist i miniformat, jag var på allvar rädd att cykeln skulle skaka sönder, hjälpte inte med hårt pumpade däck heller... måste nog kolla skärmar innan jag cyklar hem samt se om jag kan finna en annan väg den biten alternativt cykla bredvid cykelvägen i snön. ;-)

Senast ändrad:

Salabaladala

Aktiv medlem
-10 bara i morse och tunt lager pudersnö på vägen. Dom vita åkrarna glänste när solen precis kikade upp över skogen. Inte en fläck blank is heller, och benen kändes fräscha och farten hög. Nästan så man ville strunta i jobbet och cykla runt länet istället med bra musik i lurarna.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Segt in i motvind och visst modd. Nacka hade skrapat av g/c banorna men av någon aledning inte sopsaltat ordentligt. Det hade Stockholm gjort. 50 min mot 35 på sommaren. Helt ok morgon ändå. Alternativen känns bara som ett nerköp.

MrSthlm

Aktiv medlem
Hur är egentligen träningseffekten av pendling tror ni? Ponera att man har ca 15-20km enkel väg.

Risken är väl att all pendling gör så att annan träning blir lidande med undantag av helgerna. Möjligen kan man kombinera med gym på tex lunchen men inte helt enkelt (eller säkert) nu under Corona. Sedan är det så klart viss skillnad mot att pendla 1-3 ggr/veckan jämfört med i stort sett varje arbetsdag.

Det går absolut att diskutera hur mycket man ska ligga på också under pendling, det finns uppenbara säkerhetsrisker med att kombinera pendling med träning (i synnerhet under vintern). Man ser kraftiga skillnader i beteenden hos pendlare, den saken är klar, en del tar det utan tvekan som träning och går på hårt medan andra kör lite lugnare. Själv är jag lite av en hybrid, det beror på... det varierar mycket, sporadiskt tantcyklar jag (i synnerhet på hemvägen) men några förnedrande omcyklingar brukar trigga mig med undantag av elcyklisterna vilka triggar mig mera sällan. Blir alltid att jag tittar efter batteriet när jag blir omcyklad. ;-) Elcyklisternas mönster är dock lite udda, de är uppenbarligen urstarka uppför (hjälp av motorn) men svaga nedför (begränsas av motorn?).

Senast ändrad:

Vegan

Aktiv medlem
Hur är egentligen träningseffekten av pendling tror ni? Ponera att man har ca 15-20km enkel väg.

Risken är väl att all pendling gör så att annan träning blir lidande med undantag av helgerna. Möjligen kan man kombinera med gym på tex lunchen men inte helt enkelt (eller säkert) nu under Corona. Sedan är det så klart viss skillnad mot att pendla 1-3 ggr/veckan jämfört med i stort sett varje arbetsdag.

Det går absolut att diskutera hur mycket man ska ligga på också under pendling, det finns uppenbara säkerhetsrisker med att kombinera pendling med träning (i synnerhet under vintern). Man ser kraftiga skillnader i beteenden hos pendlare, den saken är klar, en del tar det utan tvekan som träning och går på hårt medan andra kör lite lugnare. Själv är jag lite av en hybrid, det beror på... det varierar mycket, sporadiskt tantcyklar jag (i synnerhet på hemvägen) men några förnedrande omcyklingar brukar trigga mig med undantag av elcyklisterna vilka triggar mig mera sällan. Blir alltid att jag tittar efter batteriet när jag blir omcyklad. ;-) Elcyklisternas mönster är dock lite udda, de är uppenbarligen urstarka uppför (hjälp av motorn) men svaga nedför (begränsas av motorn?).
För min del blev det ett lyft att inte pendla de flesta av veckans dagar (hade 25km enkel). Orkade inte motivera mig helt enkelt. Gick bättre på sommaren då hemfärden kunde bli ett kortare distansarbete men tiden i veckan gjorde att det blev 0 timmar cykling på helgen. Mycket mellanmjölkscykling blev det...

kontorsråttan

Aktiv medlem
För min del ledde hemarbetet i somras till att det blev mycket roligare cykling, mer MTB och mindre transportcykling bland alla rörliga trafikhinder. Eftersom mtb-passen i stort sett alltid blir mer intensiva tror jag det var positivt träningsmässigt. Nu har jag börjat Zwifta och kör 4-5 pass med FTP-träning i veckan. Hade aldrig hänt om jag behövt pendla. Så för mig har träningen ökat men volymen minskat något. Det som gjort mest avtryck på hälsan är nog annars avsaknaden av goda gräddiga jobbluncher.

MrSthlm

Aktiv medlem
För min del ledde hemarbetet i somras till att det blev mycket roligare cykling, mer MTB och mindre transportcykling bland alla rörliga trafikhinder. Eftersom mtb-passen i stort sett alltid blir mer intensiva tror jag det var positivt träningsmässigt. Nu har jag börjat Zwifta och kör 4-5 pass med FTP-träning i veckan. Hade aldrig hänt om jag behövt pendla. Så för mig har träningen ökat men volymen minskat något. Det som gjort mest avtryck på hälsan är nog annars avsaknaden av goda gräddiga jobbluncher.

Pendlar man 15-25 km enkel bör rimligen kroppen ta åt sig vartenda lilla gram av de "goda gräddiga jobbluncherna" dock? (Under förutsättning att man inte har problem med ämnesomsättningen). Men du kanske inte syftar på hullet nu utan på näringsinnehållet? ;-)

Ah, Zwift... jag är nyfiken på det även om det kanske inte är så himla fräscht i en lägenhet.

dogday

Aktiv medlem
Ni som pendlar genom Stockholm, hur är cykelbanorna från Skanstull genom götgatan, skeppsbron och strandvägen?

Götgatan och Skeppsbron: Mestadels mycket bra. Tog fattyn till jobbet vid 8:30 och det var mest småvägar vid start (Hammarbyhöjden) och stopp (city) där den behövdes. Hade valt vinterpendlarens 42mm dubbdäck om jag vetat.

BFS

Aktiv medlem
Fjäderlätt snötäcke tillkom under natten och den nya snön märktes inte. Dock dolde den effektivt underlaget. Hade medvind till jobbet. Första turen med mina vintercykelskor. Höll på att krossa genitalierna mot sadeln då jag inte fick i klossen (som friktionsfritt stötte bort plastsulan). Hemvägen var odramatisk och vinden låg mot.

BAPEsta

Aktiv medlem
Tredje dagen på nya pendelrutten. Gått från 1km på grusade trottoarer till 7,7km skogstur med en stor del som är oplogad.

Det är fan tungt alltså. Nu hade man ju velat ha en fatbike eller liknande för att bara glida över snön, men man får klara sig...

Vippen

Aktiv medlem
Första dagen på ny pendlarrutt Hägersten - Mörby. Så klart lite trist genom stan, och inte supercharmigt längs E18 från Roslagstull (samtidigt som det är några bra slakbackar att bita i där), men det är ändå en helt funkis sträcka på det hela taget.

Just denna dag bjöd på mycket sparsamt med med/motcyklister, och en del utmanande modd-över-isgata på gatorna i Vasastan (vilket mest är lattjo), och några riktigt snygga Stockholmsvintervyer.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag pendlar dagligen, ca 16 km enkel, i första hand för det är den transport jag vill ha. Men ser det även som volym och återhämtning. Sällan jag bränner på.

Kompletterar m två pass vecka när det vill sig. En gång intervallkör och ett skogspass i nuläget. Känns lagom just nu.

Z1 hem efter tröskelpass på träningsjonnen i jobbets källare.

Peth

Aktiv medlem
Första dagen på ny pendlarrutt Hägersten - Mörby. Så klart lite trist genom stan, och inte supercharmigt längs E18 från Roslagstull (samtidigt som det är några bra slakbackar att bita i där), men det är ändå en helt funkis sträcka på det hela taget.

Just denna dag bjöd på mycket sparsamt med med/motcyklister, och en del utmanande modd-över-isgata på gatorna i Vasastan (vilket mest är lattjo), och några riktigt snygga Stockholmsvintervyer.
Kul med fler som cyklar mot strömmen ut till Mörby. ”Genvägen” över stora skuggan kan rekommenderas. Likaså vägen runt djurgården (när man känner för en omväg – och det gör man ju nästan alltid). Och om man verkligen vill lyxa till det kan man alltid ta vägen vid vattnet runt Djursholm.

Vippen

Aktiv medlem
Kul med fler som cyklar mot strömmen ut till Mörby. ”Genvägen” över stora skuggan kan rekommenderas. Likaså vägen runt djurgården (när man känner för en omväg – och det gör man ju nästan alltid). Och om man verkligen vill lyxa till det kan man alltid ta vägen vid vattnet runt Djursholm.

Jo, vi verkar inte vara många. Även om just i dag kanske inte visade ett speciellt representativt cyklistflöde.

Omvägar gillar jag så länge de är trevliga (vilket väl gäller det mesta som inte går längs E18), men jag är rädd att mitt schema inte tillåter det så ofta som jag skulle önska. Men jag kommer nog att botanisera i de krokar du nämner framöver när tillfälle ges.

KjellF

Aktiv medlem
Körde en hem till hem-pendling igår. Cykelbanorna var nästan helt snöfria och torra men en bit på en större lokalgata var lite spännande.

sailor

Aktiv medlem
Fin hård plogad cykelväg idag men inte många cyklister ute. Benen är fortfarande trötta sedan tisdagens hemcykling, en mil på en timme. Nu förstår jag hur hårt det måste vara att köra cykelcross.

BAPEsta

Aktiv medlem
Nu går jag lite off-topic här men finns det någon bra tråd rörande ergonomi vid pendelcykling? Känns inte helt rätt vid min cykling.

MrSthlm

Aktiv medlem
Fegade lite i morse, tog både kängor och tumhandskar vilket var bekväma val för att slippa frysa, i övrigt noll problem.

Väldigt bra att jag valde en hoj med enkelklinga fram på den här 3000 kronors cykeln, jag upplever att det gör cykeln driftssäkrare/tåligare, mindre bekymmer helt enkelt. Mekaniska skivbromsar dock men inga större problem hittills, bakbromsen kan kärva lite när det är kallt eller snöigt men inte så att den slutar att fungera totalt. Visst är hydraliska bromsar helt överlägsna, blev oerhört tydligt eftersom jag var van med hydraliska skivbromsar från min älskade Kona som blev stulen. Skulle jag göra om köpet kanske jag skulle försökt hitta en motsvarande hoj med hydraliska men jag är nöjd ändå.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag pendlar dagligen, ca 16 km enkel, i första hand för det är den transport jag vill ha. Men ser det även som volym och återhämtning. Sällan jag bränner på.

Kompletterar m två pass vecka när det vill sig. En gång intervallkör och ett skogspass i nuläget. Känns lagom just nu.

Z1 hem efter tröskelpass på träningsjonnen i jobbets källare.

Ah, pendling till jobbet, tröskelpass med cykeltrainern på lunchen och sedan pendling hem, det är bra jobbat. :-)

BFS

Aktiv medlem
Kapade tio minuter till jobbet jmf med igår. Förlorade nog tio minuter på väg hem. Segt! Nåja, det blir nog bättre imorgon.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer