Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

zodah

Aktiv medlem
Kylan och snön samt möjligheten att köra intervallpass hemma gör att utecyklingen blir lidande. Men i morgon så skall jag rulla lugnt ute är tanken.

slaktarn

Medlem
Har snöat inatt och det fortsätter att snöa. Tror att det har kommit ca 10 cm (inget att bry sig om enligt de som är vana vid riktiga vintrar norröver) och ingen har varit ute och plogat..... Ganska jobbigt att spåra överallt. TIll på köpet bilar som tutar när bakhjulet ibland skär igenom och man sladdar fram på gatan... Cykla själv gubb#¤#¤% får man lust att säga.

PS. jag gillar vinter :D DS

RN

Aktiv medlem
Gudars skymning vad jobbigt det var imorse. SALT (Sever Acute Leg Tiredness).
Igår fick jag lite motivationshjälp på väg hem av någon på orange cykel mellan typ Östberga och Älvsjö (kanske typ 17.20 någonstans), tackar för den om någon känner sig träffad :)

sailor

Aktiv medlem
Vit fin snö, det gillar vintercykeln men fort går det inte snittar 15 km/h.
vintercykling1.jpg

MrSthlm

Aktiv medlem
Aldrig riktigt kopplat det här att vissa verkar stolta över att cykla utan dubbdäck, man får ibland det intrycket varje fall. Även om det går bra 499 av 500 gånger så kan det ju i värsta fall få ödesdigra konsekvenser den 500 gången?

Rekar ni först eller chansar? Vänder ni om det är lynnigt och halt? Dessutom är det väl hyfsat vanligt att det kan vara fläckvis halt eller halare på vissa sträckor?

Jag har i och för sig svårt att förstå folk som kör utan dubb med bil på vinterväglag också. Tänker mig in i situationen om det händer något med bilen och familjen men man faktiskt kunde kört med dubb vilket kanske skulle räddat situationen, hur skulle det egentligen kännas? Är lite splittrad över att det gått så långt att man sätter miljön före säkerheten men å andra sidan kan en bättre miljö rädda liv också, visst är det så, lite trixigt. Kan i vissa fall vara en ekonomisk fråga också, självklart är fyrhjulsdrivet avsevärt säkrare med friktionsdäck jämfört med någon bakhjulsdriven bil med friktionsdäck.

Hmmm, gäller dubbdäcksförbudet på Hornsgatan även cyklister? ;-)

Senast ändrad:

Akronym

Aktiv medlem
Är lite splittrad över att det gått så långt att man sätter miljön före säkerheten men å andra sidan kan en bättre miljö rädda liv
Om du tänker på förbuden i Stockholms innerstad så har man väl kommit fram till att luftföroreningarna som blir av allt upprivet vägdamm är många gånger farligare än vad väglaget är utan dubbdäck. Är ju dessutom rätt så sällan det är blankis på dom gatorna.
självklart är fyrhjulsdrivet avsevärt säkrare med friktionsdäck jämfört med någon bakhjulsdriven bil med friktionsdäck.
Finns mycket som talar för att det inte är säkrare med 4-hjulsdrift. Du har lättare att få fart men fortfarande samma dåliga bromssträcka. Fyrhjulsdrivna bilar är med i fler olyckor på vinterväglag än 2-hjulsdrivna

Edit: är det inte så att dubbar endast är bättre på just blankis och i övrigt är friktionsdäck bättre?

IM

Aktiv medlem
I rollen som cyklist kör jag utan att tveka med dubbdäck när jag kör med bockstyre vilket jag gör på den absoluta majoriteten av cyklarna jag cyklar på. Vid pendling är det inget snack, det är dubbdäck som gäller när det är vinterväglag. Om inte annat för tillfredsställelsen att få njuta av släta däck framåt våren. 😁

Som bilist körde jag med dubbdäck på landet, och dubbfritt i stan. Som bilist har jag mycket större möjligheter att anpassa min körning till halt väglag än jag har som cyklist.

OnT: fantastisk cykling till och från jobbet igår såväl som idag. Gatorna helt för mig själv och härlig pressad snö att njuta av stora delar av vägen. Svårslaget. 👌

Lejon

Aktiv medlem
Aldrig riktigt kopplat det här att vissa verkar stolta över att cykla utan dubbdäck, man får ibland det intrycket varje fall. Även om det går bra 499 av 500 gånger så kan det ju i värsta fall få ödesdigra konsekvenser den 500 gången?

Rekar ni först eller chansar? Vänder ni om det är lynnigt och halt? Dessutom är det väl hyfsat vanligt att det kan vara fläckvis halt eller halare på vissa sträckor?

Jag har i och för sig svårt att förstå folk som kör utan dubb med bil på vinterväglag också. Tänker mig in i situationen om det händer något med bilen och familjen men man faktiskt kunde kört med dubb vilket kanske skulle räddat situationen, hur skulle det egentligen kännas? Är lite splittrad över att det gått så långt att man sätter miljön före säkerheten men å andra sidan kan en bättre miljö rädda liv också, visst är det så, lite trixigt. Kan i vissa fall vara en ekonomisk fråga också, självklart är fyrhjulsdrivet avsevärt säkrare med friktionsdäck jämfört med någon bakhjulsdriven bil med friktionsdäck.

Fast att cykla med dubbdäck är mycket farligare än att promenera eller köra bil försiktigt. Varför promenerar alla inte bara? Eller kör bil? Eller varför inte bara alltid stanna hemma i sängen - det är ju absolut säkrast (på kort sikt).
Svaret är väl att vi alla prioriterar olika saker. Hela tiden i alla sammanhang. Maximal säkerhet är inte alltid högst upp för mig i alla sammanhang. Det beror på vad ”priset” i form av nackdelar är.

Berk

Aktiv medlem
Fast att cykla med dubbdäck är mycket farligare än att promenera eller köra bil försiktigt. Varför promenerar alla inte bara? Eller kör bil? Eller varför inte bara alltid stanna hemma i sängen - det är ju absolut säkrast (på kort sikt).
Svaret är väl att vi alla prioriterar olika saker. Hela tiden i alla sammanhang. Maximal säkerhet är inte alltid högst upp för mig i alla sammanhang. Det beror på vad ”priset” i form av nackdelar är.

Håller helt med. Dessutom är dubbdäck inte säkrare i alla situationer. För några år sen hade jag en jobmöte med någon som inte kunde cykla till jobbet i några dagar för att han hade ramlat. Sina dubbdäck hade nästan ingen grepp på släta betongen i parkeringsgaraget på jobben.

CBrandel

Aktiv medlem

Dubbdäck må ha sina fördelar, men det kommer inte utan nackdelar. På bil alltså.

Om du tänker på förbuden i Stockholms innerstad så har man väl kommit fram till att luftföroreningarna som blir av allt upprivet vägdamm är många gånger farligare än vad väglaget är utan dubbdäck. Är ju dessutom rätt så sällan det är blankis på dom gatorna.

Finns mycket som talar för att det inte är säkrare med 4-hjulsdrift. Du har lättare att få fart men fortfarande samma dåliga bromssträcka. Fyrhjulsdrivna bilar är med i fler olyckor på vinterväglag än 2-hjulsdrivna

Edit: är det inte så att dubbar endast är bättre på just blankis och i övrigt är friktionsdäck bättre?

Dubb är bättre på is ja, på torrt eller blött väglag är de sämre. Snö drar de ungefär lika med (nordiska) odubbade.

Problemet med AWD är att man vaggas in i en falsk säkerhet.

Man har jättebra grepp, ända tills man inte har det längre... Då släpper alla fyra däck samtidigt, på en 2WD är det endast två som tappar fästet.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Långkallingar på så kändes inte vinden som sveper runt rumpan lika mycket. Småmysigt med lite nyp i tårna. Glad att de har slutat larva sig om att sopsaltning inte skulle funka när det är kallt.

På ämnet däck är jag mycket nöjd med mitt dubbfria vinterdäck bak. Inga svåra kast på snart tre säsonger. Kör alla möjliga underlag med det.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
I -15 kan man köra med eller utan dubb det är väl ganska valfritt?
Åkte här i går. Assååå, Sturegatan är väl inte stans allra fashionablaste gata men även i slummen måste dom väl ha nåt att tänka med?
Visa bilaga 467566

En alltför vanlig syn längs Skeppsbron också. Den har en evighetslång dålig skötsel.

kitzblitz

Aktiv medlem
Åkte här i går. Assååå, Sturegatan är väl inte stans allra fashionablaste gata men även i slummen måste dom väl ha nåt att tänka med?
Visa bilaga 467566
På hela min pendelsträcka är Sturegatan alltid sämst med såna högar över cykelbanan, snömodd blandad med isknölar på vägbanan osv. Konstigt när det kan bli så perfekt på i stort sätt resten av sträckan.

Peth

Aktiv medlem
Visa bilaga 467566
Det var ett par år sedan jag vintercyklade Sturegatan senast, skönt att se att vissa saker förblir sig lika. Alltid lika trevligt att bli tutad på av stressade hantverkare när man trampade på i körbanan på grund av rövigt vinterunderhåll av cykelbana.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Håller helt med. Dessutom är dubbdäck inte säkrare i alla situationer. För några år sen hade jag en jobmöte med någon som inte kunde cykla till jobbet i några dagar för att han hade ramlat. Sina dubbdäck hade nästan ingen grepp på släta betongen i parkeringsgaraget på jobben.
Kan även varna för tunneln mellan Sveavägen och Birger Jarlsgatan. Dubb och klinker är en spännande kombination.

Annars var dagens pendling sådär, först hoppade kejdan och var riktigt jobbig att få på plats (väl på jobbet skruvade jag bort kedjeskyddet) sen ville inte elmotorn på lådcykeln fungera (måste köpa WD-40 eller nåt). Dock soligt och fint hela vägen!

simson

Aktiv medlem
Håller med om skeppsbron men det börjar redan vid Norrlandsgatan Kungsträdgårdsgatan trots sopsaltning ,
hemresan var lugn å fridfull tills jag får möte med en bil i götgatsbacken infarten till söderleledstunneln grönt ljus å enkelriktat trodde jag , men tydligen hade jag fel !?
började cykelpendla regelbundet den vägen 1991 och kan faktiskt inte komma ihåg att det varit dubbelriktat🤪.
Mange

Tompelino

Medlem
Håller med om skeppsbron men det börjar redan vid Norrlandsgatan Kungsträdgårdsgatan trots sopsaltning ,
hemresan var lugn å fridfull tills jag får möte med en bil i götgatsbacken infarten till söderleledstunneln grönt ljus å enkelriktat trodde jag , men tydligen hade jag fel !?
började cykelpendla regelbundet den vägen 1991 och kan faktiskt inte komma ihåg att det varit dubbelriktat🤪.
Mange

Måste ju hänt minst en gång innan iaf eftersom det fastnat på Google Maps! Tror inte någon kör genom tunneln mot enkelriktat, utan lär vara garaget som gör folk förvirrade.

Skärmavbild 2021-02-01 kl. 16.10.47.png

simson

Aktiv medlem
De som kommer ur garaget absolut men de har rött och får inte köra upp mot enkelriktat götgatsbacken , den här stjärnan kom från götgatan 😜

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Försökte byta sida under den famösa älvsjötunneln i dag. Möttes av ”feministisk” snöröjning. Not. Men bra att dom har ett namn på det iaf, det känns tryggt.
C5A58EC6-476C-4B31-BF66-7C55BEC67844.jpeg

MrSthlm

Aktiv medlem
Att cykla till jobbet var en baggis men i dag verkar det bli jobbigare att cykla hem ;-) risk för modd eller spårande i snö, snöar kraftigt här i Stockholm. Slutar det snöa kanske jag ska cykla hem lite senare så att alla andra kan spåra till mig först (hmmm, kanske bara gör det värre förresten).

I övrigt är jag lite splittrad till SMHI, det är praktiskt att veta temperaturen med tanke på klädsen men det är smått stressande att anpassa livet efter vädret, jag försöker undvika det i den mån det är möjligt. Aktuell temperatur får man ju upp via ett enkelt klick på mobilen eller titt på termometer. Kvällstidningarnas väderrubriker ska vi inte tala om, andelen "falska larm" är så högt att man inte orkar läsa skiten längre. Generella klickbeten som i rubriken aldrig beskriver var det är kris eller klass 1 varning. Ungefär som när det brinner någonstans, det står (nästan) aldrig i rubriken var eller i vilken stad. Det är uppenbarligen viktigare för kvällstidningarna att få folk att klicka eller köpa lösnummer jämfört chansen att rädda liv.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer