Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Vabade så dagens pendling blev för att fixa fredagsmys. Blev mkt förvånad över att rullsnittet var lika dåligt som igår (minus ca 4km/h) då det bitvis var mycket snö. Är det jag som blir svagare när det är kallt eller är schwalbe big Apple extra känsliga för kyla när det gäller rullmotstånd?

staine

Aktiv medlem
Jag är för gammal för sopsaltade cb i storstan. Så enkelt, och trist, är det. Lider med den stackars cykeln för varje meter saltlake som stänker upp. Fick duscha av härket inomhus i dag pga kylan.
Och, ärligt talat, lite ren snömodd har väl ingen (har någon?) dött av.

zodah

Aktiv medlem
Har jag blivit en solskenscklist? Tyckte det var väldigt slirigt och obekvämt på knöggelis och i modden. Men sen så blev det sopsaltat vid Lilla Sköndal ut mot Älta och då vart det riktigt mysigt.
Lade mig bakom en elcyklist på Ältavägens cb men då blev det lite för slappt så jag lät henne löpa.
Det mesta är hjälpligt röjt av det som inte är sopsaltat men överfarten/bron över 73:an vid Sköndal är helt orörd. Är det Trafikverkets ansvar?

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
En av mina sämsta cykelturer någonsin. Sopsaltning fungerar bra i många kommuner, men inte i Stockholms, inte en enda av dom större cykelbanorna som jag använder för att ta mig igenom farsta var plogad/saltad, bara hårtpackat snö/is. Knöligt och studsigt.

Och det absolut värsta var, att min bakbroms frös igen och låg på en del i 14 jävla kilometer. Fick trampa livet ur mig för att ta mig till jobbet imorse. :D inte alls bitter, måste skaffa riktiga bromsar till pendlarn.

BFS

Aktiv medlem
Gårdagen var lite kylig men jag var klädd. Fick byta till plattisar (eftersom mina vinterskor verkar bosatt sig permanent i Jönköping) och det är ju trist i jämförelse. Underlaget var mestadels jämn packad snö och plogad/platt is. Vinter som det ska vara.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Popnitade dit en plaststänka som skärmförlängande kompislapp och bogserade in grabben för hans tjänstgöring. När jag strechade och dushade klev han på 8 tim budcykling. Fan det härdar.

sailor

Aktiv medlem
Olika nivåer av modd tills jag kom fram till Stockholms kommun, väl där ren asfalt. Dubbade 26" mtb-däck brukar vara bra på vintern men modden gjorde att så fort farten ökades blev det bakhjulssläpp, det blev till att cykla lungt.

Little Stereo

Aktiv medlem
Har jag blivit en solskenscklist? Tyckte det var väldigt slirigt och obekvämt på knöggelis och i modden. Men sen så blev det sopsaltat vid Lilla Sköndal ut mot Älta och då vart det riktigt mysigt.
Lade mig bakom en elcyklist på Ältavägens cb men då blev det lite för slappt så jag lät henne löpa.
Det mesta är hjälpligt röjt av det som inte är sopsaltat men överfarten/bron över 73:an vid Sköndal är helt orörd. Är det Trafikverkets ansvar?
[/QUOTE

Bron över V73 är högst troligt kommunal.

zodah

Aktiv medlem
@Little Stereo då felanmälde jag rätt.

Just det, mitt Hope pro 4 baknav hade frusit i frihjulsmekanismen. Fick hälla hett vatten på kassetten för att få det att funka. Nu är det upp till bevis om jag få det att torka ur när jag demonterar i kväll. Shimano är det lite si och så med den saken och Cannondales OEM rebrand är rent skräp ur den synvinkeln.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Har ett gammalt XT som brukade bete sig så. Dvs bli fixi. Körde teflonspray och spolarvätska fram till service. Numera förvaras alla cyklar som ska cyklas på vintern inomhus.

Stumpy

Aktiv medlem
Hope Pro 4 är det väl bara att ta av hjulet och sedan dra body med kassett på rakt ut. Pilla av "springs and pawls" (vaddetnuheter på svenska), rengör, på med mjukt fett, återmontera. Vill man finlira, så tar man av kassetten och rengör den och bodyn när hjulet ändå är av.

zodah

Aktiv medlem
Har ett gammalt XT som brukade bete sig så. Dvs bli fixi. Körde teflonspray och spolarvätska fram till service. Numera förvaras alla cyklar som ska cyklas på vintern inomhus.
Ja, vore såklart bra, cykeln är inlåst med det är ouppvärmt och oisolerat.

zodah

Aktiv medlem
Hope Pro 4 är det väl bara att ta av hjulet och sedan dra body med kassett på rakt ut. Pilla av "springs and pawls" (vaddetnuheter på svenska), rengör, på med mjukt fett, återmontera. Vill man finlira, så tar man av kassetten och rengör den och bodyn när hjulet ändå är av.
Det är tanken. Att det skall vara lätt som en plätt, har bara inte gjort det ännu.

zodah

Aktiv medlem
Svarar mig själv
Det var lätt som en plätt. Bara ta bort end cap och dra rakt ut.
Massa brun sörja var det där inne och det torkade jag bort.
En av fjädrarna till en "pawl" var trasig också så jag har beställt nya. Säger man klackar på svenska eller?

Torr och infettad frihjulsmekanism som nog skall funka trots endast tre av fyra klackar. Enda smolket i bägaren är att ljudet är mer dämpat nu.

Nästa vinter kommer jag nog att få byta till en stål body.

IM

Aktiv medlem
OffT (?): gårdagens hemfärd var fantastisk. Några minusgrader, inte alltför spårigt och ett härligt täcke av snö/modd som bidrar till känslan av att flyta fram trots dubbdäck och lågt tryck. På vissa ställen var det ren, plan, packad snö att njuta av. Svårslagen vinterpendling i mitt tycke. 😍

Larsifer

Aktiv medlem
OffT (?): gårdagens hemfärd var fantastisk. Några minusgrader, inte alltför spårigt och ett härligt täcke av snö/modd som bidrar till känslan av att flyta fram trots dubbdäck och lågt tryck. På vissa ställen var det ren, plan, packad snö att njuta av. Svårslagen vinterpendling i mitt tycke. 😍
+1 för osaltad snö!

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Känns som en liten skara som håller på. Helt ok morgon där jag tryckte på lite för att gå ifatt grabben. Därefter mer njutbart från Nacka Forum. Hade klätt mig ordentligt idag.

Förärades en punka alldeles innan ankomst.

sailor

Aktiv medlem
Idag var jag rätt ensam på cykelvägen fram till Lidingöbron så det är ingen stor skara cykelpendlare från Lidingö som cyklar i vintermörkret.

gsb

Aktiv medlem
Vi andra fäljer FHMs rekommendationer..... :cool:

Pugilism

Aktiv medlem
Har suttit hemma i 10 månader nu. Inte så stor anledning att skriva här då. Tror jag varit på kontoret tre gånger. Pendlingen saknar jag...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Punkafix före avfärd. Sedan trampa till bilverkstan. Ett par fina kolfiberhjul senare tog vi hem skrället.

Pqz

Aktiv medlem
Kränkt i modden av nån fantom som måtte spendera hela semestern i nån CX-grusgrop nånstans...

Elgstrand

Aktiv medlem
Vedervärdigt, syns väl inte riktigt på bilden men blask, modd och blääää
20210120_162040.jpg

Drosa

Aktiv medlem
Men tack så mycket då. Oplogat som vanligt när det gället cykelbanor i Karlstad medans minsta sketna bonnväg ska proriteras före cykel och gångbanor. Blev att knega sig fram i morse men det är ju inte det värsta idag. Efter ca 8 av 14 km så smäller bakväxeln helt oprovocerat rakt in i hjulet och böjer växelörat något för jäkligt. (Misärtråden eller?) Eftet en del slit och svordomar👹lyckades jag få ut bakväxeln ur hjulet och kunde fortsätta knega mig vidare på de 3 högsta växlarna. Är rädd att örat är för böjt för att det ska gå att rikta upp. Blir att åka till lbs i morgon. Iblanď är det så kul att cykla!🤨

Manurhin2

Aktiv medlem
Tveksam när jag tittade ut på gatan i morse om jag skulle gå eller cykla.
Direkt jag cyklade av gatan 50m från huset in på cykelvägen så var det perfekt plogat ner till banvallen och hela banvallen förbi Kroppkärrssjön men sista biten från gjuterigatan efter lambergstjärnet och längs kanalen var det kaos.

Mailade tekniska och berömde för den fina delen och tipsade om den dåliga.

Bonicon

Aktiv medlem
Jag sitter i hemmakontoret, med båda kidsen hemma, lockdown-mode...så det blir som det blir...efter lunch är jobb-bullshit-quotan med råge uppfylld och jag far ut med hojjen för att rensa hjärnan. Efter det fina snöfallet dagarna tidigare blev det plötsligt blida med +7C och ett rätt binärt väglag med strängar av ren asfalt i den övriga glashalkan. Lyckades göra en fulländad långsam 360 i en lätt utförsbacke (fakfakfakfaaaaaaaaaak), utan att falla. Lite konstiga blickar från folket som promenerade där och undrade vem idioten som cyklar är...jag hade väl mer förväntat mig en spontan applåd för konststycket.

Frusen gångväg känns studsigare än alla mina grusvägar, har beställt Thunder Burt däck som jag ska prova till helgen, dock rätt tveksamt om de med 54mm bredd kommer att passa i ramen (kör med 47mm just nu).

Bonicon_CheckerPig_36_vintertur_20.01.21.jpg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Mysigt att tugga hem i den slaskfyllda motvinden och med nedfallet slaskandes i skärmarna med 20 st 30/15-intervaller i benen innan avfärd. Det blev långsamt värre. Får skylla mig själv när jag behövde rensa hjärnan efter jobbet på Stages-hojen i husets källare.

Lär kännas i möra.

IM

Aktiv medlem
Blött och slaskigt i morse. Kul att vara snabbast i Sjöstan på morgonen i alla fall, iförd dubbdäck på asfalt. 😁

MrSthlm

Aktiv medlem
Resan in till stan var inte mycket mer än att jag blev omkörd av ett pucko på en trimmad elcykel i höjd med Vällingby, känner igen ekipaget. Kryssar fram i + 45km/h på cykelbanan, önskar att polisen står och bara strösslas böter över en sån....Hemresan blev ju lite kyligt -5,5 när jag var hemma. Vinterhandskar för UK är inte samma som för Norden.

Haha, intressant kommentar, jag har klagat i någon tråd, det var också i höjd med Vällingby ungefär han schwishade för mig. Frågan är om 45 km/h räcker, det gick fort som f-n rent ut sagt.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag är för gammal för sopsaltade cb i storstan. Så enkelt, och trist, är det. Lider med den stackars cykeln för varje meter saltlake som stänker upp. Fick duscha av härket inomhus i dag pga kylan.
Och, ärligt talat, lite ren snömodd har väl ingen (har någon?) dött av.

Därför jag köpt en cykel på XXL sport för 3 lapp. ;-) Är så sjukt nöjd med min White "AX 290", den är stabil och bekväm, en snabb traktor med rätt däck.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Synd att jag jobbar i samhällsviktigt yrke och måste ta mig till jobbet varje dag. Annars hade jag mer än gärna jobbat hemifrån.

Vi som är med i klubben "De närvarokritiska". ;-) Det är nog en hel del som trivts med att jobba hemifrån det här året, allt annat är hyckleri. ;-) Blir intressant att se om det här ändrar arbetsgivares och anställdas inställning till att jobba hemifrån en lång tid framöver, jag tror det (att fler kommer jobba hemifrån oftare även när Corona situationen är lugnare).

Själv är jag väl lite splittrad, jag jobbar kanske lite bättre med en förbannad chef i närheten. Ibland fungerar det toppen att jobba hemifrån även om det blir en något isolerad känsla, att vara hemma hela dagar och hela veckor. Gäller att man har disciplin och rör på sig då också.

Senast ändrad:

Pqz

Aktiv medlem
Bitvis förrädisk frosthalka med bakhjulssläpp trots 4+ i luften. Dubbdäck kändes rätt trots allt.

IM

Aktiv medlem
Lite smålurigt med en och annan isfläck. Vindstilla och fint. Herre jäsikens så kul det är att cykla. 😃

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Strulade med min Wahoo och strava så jag vet inte hur jag hamnade här.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer