Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

liten_men_tuff

Aktiv medlem
I morse var det faktiskt ingen superhöjdare. Slask, modd och ymnigt snöfall. Var typ blind liksom många andra när jag kom till jobbet... Hemvägen var dock ännu sämre, återfrusen modd blandat med is och lite snö. Snittade typ 12km/h trots (eller kanske tack vare?) Ice spiker pro som ändå höll någon form av grepp. Får se om morgondagen bjuder på något bättre...

Little Stereo

Aktiv medlem
Ja, det som frös idag för vi nog leva med ett tag. Det blir, för min del, till att cykla lite tidigare på mornarna för att kunna cykla i körbanan utan att störa biltrafiken alltför mycket. Och välja vägar med omsorg.

Det låter som att Danvikstull-hållet erbjuder ungefär samma förhållanden som Skanstullsbron. Tack för informationen.
Det var nog bättre över Skansbron (Hammarbyslussen) än Danviksbron när jag apsseradeden på hemvägen.

Berk

Aktiv medlem
Har Stockholm lagt ner sopsaltningen?
Re isgata från start till mål.
Stadsgården till Nacka kommungräns var värst med återfruset slask. Hade de bara skrapat av sörjan i tid...
Kan man sopsalta mot 15 mm regn som sitter fast i slask (med lite snö ovanpå)?
Som jag skrev, förvånansvärt greppig isgata dock.

Hammersmashed

Aktiv medlem
Då jag inte får vara på jobbet så tog jag en tur på lunchen och jösses vad det var isigt och spårigt mellan infartslederna till människobyn. Det var sopsaltat längs Nynäsvägen och VuÄltavägen var lite sämre. Sa jag att det snöade? Det var härligt iaf, känner nu att jag kramade styret lite väl hårt. Stel.

WSMC

Aktiv medlem
YMNIGT snöfall på vägen hem.
Underbart mysigt!
Enda nackdelen med snö är att alla fordon blir väldigt tystgående.
Men i det stora hela väger fördelarna helt klart över.

simson

Aktiv medlem
Pratade med en åkare idag han sköter snöröjning norr om Uppsala bla , deras problem är oftast att få tillräcklig vila ( lagstadgad med körjournal) mellan passen men han tyckte det var konstigt att det funkat så dåligt (i mitt tycke) för det är inte samma entreprenörer som kör cykelstråk, men samtidigt så sa han att bilvägar har högre prioritet, makes sence kanske .
Gick ganska bra till jobbet men det var sockrigt på hemvägen .
Heja Alla

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Klockan 05:10 startade jag imorse hemifrån. Resan var minst sagt fylld med spänning. Lite halt men absolut inget livsfarligt trots avsaknaden av dubbdäck, mitt stora morgon problem kom ca. 3 kilometer hemifrån. Termometern visade friska -3° och min bakbroms tyckte det var alldeles för kallt så den frös ihop och fungerade inte alls hela resan till jobbet. Det var en upplevelse kan jag lova 😂

Resan hem var otroligt mysig trotts snö i ansiktet hela vägen hem, men det var så mycket bättre än det blasket som föll från himlen i måndags. Cykeln klarade sig galant och inga bromsar frös 🤟👌

bearthefear

Aktiv medlem
Härligt att läsa om allas bravader från min insnöade föräldraledig-corona-bubbla. Den här tiden saknar man ändå när man läser om den, även om man kanske inte alltid gör det när man väl sitter fast i den frysta snömodden...

IM

Aktiv medlem
Detta hoppas jag innerligt att få avnjuta på två hjul imorgon bitti. Hoppas, hoppas att vädergudarna är på sitt allra bästa humör under natten. 😍

Bilagor

emilh

Aktiv medlem
Härligt att läsa om allas bravader från min insnöade föräldraledig-corona-bubbla. Den här tiden saknar man ändå när man läser om den, även om man kanske inte alltid gör det när man väl sitter fast i den frysta snömodden...
+1

Tror knappt jag gjort 10 pendlingar sen februari 2020.

Little Stereo

Aktiv medlem
Har Stockholm lagt ner sopsaltningen?
Re isgata från start till mål.
Stadsgården till Nacka kommungräns var värst med återfruset slask. Hade de bara skrapat av sörjan i tid...
Nej från Slussen till Nacka hade det inte gjort någonting på eftermiddagen och kvällen innan de frös till. Hade de dragit en repa på dagen hade det förmodligen varit fint både på kvällen och i morse (n)

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
Riktigt trevlig cykling i morse. Största delarna av cykelbanorna var åtminstone plogade och på sina ställen fanns det till och med lite sand att njuta av. Slipper vi plusgrader nu så skall det nog fungera bra framöver.

Berk

Aktiv medlem
Bara cykelbanan mellan Roslagstull och Norrtull var röjd på min (korta) pendling. Lite jobbigt, men lagom för att blir varmt. Största problemet var för lite utrymme mellan däck och skärm. Är jättenöjd med in Schwalbe Marathon Supreme 42 mm, även in snön, men det är kanske bättre att byta till något lite smalare med lite profil.

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Pendlingen till förskolan sträckan Örnsberg-Hornstull bjöd på fina cykelbanor ditväg och fryst växelförare. Hemvägen bjöd på en upptinad väexlförare, vilket passade bra i uppförslutet. Den delen av "cykelbanan" som är vid avfarten/påfarten till Essingeleden vid t-banedepån gav dock lite Mad - Max känsla. Skönt med breda däck, tyngd och tre kontaktpunkter (lådcykel).

IM

Aktiv medlem
Hemvägen var riktigt skaplig för min del idag. Cykelbanorna fram till Sjöstan var helt ok, mycket mycket bättre än tidigare i veckan.

Välj i Sjöstan kör jag i ett av två hjulspår i körbanan, det fungerade helt ok det med. Några enstaka knöliga partier men bra fäste iom lagret med "snö" överst.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Imorse tog det 7-8 km innan jag lyckades sparka bort snön som fastnat i spd/sl-klossarna och kunde klicka i. På lunchen impulsköpte jag nya vinterpuck och vanliga spd-pedaler...

liten_men_tuff

Aktiv medlem
I morse var det ruskigt halt i delar av innerstan. Vasastans snöröjning var ställvis helt ok men Östermalm (och ffa Karlavägen) under all kritik. Helt omöjligt att ens ana var cykelbanan går, och en massa snö, is och omfrusen modd. Lyckades hålla en fantastisk snittfart om hela 12,7km/h... 😂😂

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Bogserade in grabben. Stram motvind i morse. Ont om mygg. Kudos till alla de som hade skapat ett lite spår genom modd och knaggel.

Sopgubbarna jobbade i garaget i stan. Med porten öppen la sig svartisen på nerfarten. Jag klotate och landade på tummen. Tror inget är brutet men det bultar på.

Berk

Aktiv medlem
Jag hoppas det, har inte monterat dem än pga hemmakontor idag. De kan i alla fall inte vara sämre än SPD/SL-klossarna som det räcker med steg i snö med för att det ska vara svårt att klicka i.
Har ingen SPD/SL, så kan inte säga något om det. Med SPD i kramsnö räcker också en steg i snö. Men då kann man ofta slår skon några gånger mot pedalen för att få bort snön.

slaktarn

Medlem
Fin soluppgång och krispigt. Kändes som att jag var den enda som hade kommit på att man fortfarande kan cykla till jobbet när det är kallt (typ ingen på cykelbanan) och det finns is kvar på vissa sträckor. Halvkokt av att jag bytte jacka.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer