Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

MartinC

Aktiv medlem
Hojade hem vid 18 rycket mot västerort. Mörkt och oväntat mycket cyklister ute. Trevligt. Mötte vid Alvik en pendlare som var iklädd endast t-shirt och baggy shorts. Han såg i övrigt inte vårdintygsmässig ut.

Men man undrar lite ändå...

WSMC

Aktiv medlem
Suddig bild från årets sista pendling.
God Jul och Gott nytt år!
DSC_0470~2.JPG

bearthefear

Aktiv medlem
Sista arbetsdagen för året och sista dagen inför ett halvårs föräldraledighet. Var dessutom en månad sen senaste besöket på kontoret. Kändes bra att få sitta på pendlaren igen! Känns som att jag kommer sakna det ännu mer denna tredje föräldraledighet.

Pendlingen kan sammanfattas med lätt medvind och lika lätt regn.

Har dessutom hunnit flytta, 3 km längre pendlingsväg. Kändes bara positivt idag i alla fall!

BFS

Aktiv medlem
Vintrig cykling. Snö och vind. Inte supermycket snö, men det snöade och snön var snö och inte blask. Lite motvind hem men jag hade ju medvind till jobbet. Kunde varit värre!

Pqz

Aktiv medlem
Snöröjningstoppen i Stockholms nordöstra förorter är som följer:
  • tredje plats: Täby, Dubbdäck fram och bak.
  • andra plats, och årets stora positiva överraskning: Solna. Dubbdäck fram.
  • På ohotad första plats: Danderyd. Slicks duger utmärkt!

Vegan

Aktiv medlem
Årets första arbetsdag fick bli medelst cykel. -2 och en inte försumbar nordostlig vind. Bytte till odubbade vinterdäck igår och passade samtidigt på att byta bromsbelägg. Glömde centrera oket så ett svagt skrap från frambromsen hördes hela vägen. Måste ha varit därför det gick så långsamt 😉

zodah

Aktiv medlem
En väldigt varm och blöt höst har det varit. Idag blev det däremot både dubbdäcks-, vinterskors- och vintervantepremiär.
Endast dubbdäck fram och jag är tveksam till om det verkligen behövdes. Skorna och vantarna däremot, de satt riktigt fint. Varmt och mulligt om fingrar och tår.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Valde att skita i vinterhjulen och däcken. Rullade på med grusdäck och överlevde!
Ärligt talat var det välsaltat hela vägen, undantaget något parti med dödsgrus.
I övrigt ont om folk.

Vegan

Aktiv medlem
Lika kallt, mörkt och jobbigt hem som i morse. Dessutom hade inte mitt o-centrerade bromsok självläkt under dagen. Typiskt dåligt...

RN

Aktiv medlem
Jösses var segt det var idag. Herrejössesmycket kläder (underställ iaf, men det kändes som mycket) och gristryne. Hittade inga vettiga handskar så det fick bli slaskvädermotorcykelhandkar, funkade riktigt bra faktiskt. Inga dubbdäck, lita på sopsaltningen. Undrar hur illa det varit med dubb också...
Rätt tomt med motcyklister dock. Några med starka lampor rakt upp och några utan lampor alls. Inga blinkande framlamport iaf.

staine

Aktiv medlem
Vilket är värst dödsgrus eller dödssalt? (Dödshalt är det ju sällan, om man har ett dubbdäck eller möjligen 2.)
Sand var ju najs på den tiden då sand var ekologiskt.

MrGunnar

Aktiv medlem
Resan in till stan var inte mycket mer än att jag blev omkörd av ett pucko på en trimmad elcykel i höjd med Vällingby, känner igen ekipaget. Kryssar fram i + 45km/h på cykelbanan, önskar att polisen står och bara strösslas böter över en sån....Hemresan blev ju lite kyligt -5,5 när jag var hemma. Vinterhandskar för UK är inte samma som för Norden.

Peth

Aktiv medlem
Resan in till stan var inte mycket mer än att jag blev omkörd av ett pucko på en trimmad elcykel i höjd med Vällingby, känner igen ekipaget. Kryssar fram i + 45km/h på cykelbanan, önskar att polisen står och bara strösslas böter över en sån....Hemresan blev ju lite kyligt -5,5 när jag var hemma. Vinterhandskar för UK är inte samma som för Norden.
Brukar bli omblåst av nåt liknande där i krokarna, troligtvis samma. Har en känsla av att det går ännu fortare ändå.

RN

Aktiv medlem
Vilket är värst dödsgrus eller dödssalt? (Dödshalt är det ju sällan, om man har ett dubbdäck eller möjligen 2.)
Sand var ju najs på den tiden då sand var ekologiskt.
Idag hade jag sagt dödshalt, dödsgrus, dödssalt i anus-ordning. Sneddade över korsningen i toppen av Nybyhovsbacken på vägen hem för det var grönt och åkte genom Västberga. Var ganska hårigt för det var snö och is på sina ställen där. Ingen dröm med 25mm slicks.
Gruset är åtminstone rätt förutsägbart även om det är otrevligt med grus om det inte sitter fast i is.

/R

IM

Aktiv medlem
Hur har det sett ut med snöröjning på cykelbanorna för er andra i Sthlm de senaste dagarna? I Hammarby Sjöstad med omnejd har det varit väldigt tunnsått med den saken. I vanliga fall brukar de vara väl underhållna tycker jag, men de här dagarna har det inte varit det. Är det för lite av vinterväglag för att det skall röjas, mån tro?

zodah

Aktiv medlem
Sträckor som sopsaltas var riktigt fina men resten var det lite sådär med. Plogat ganska ofta men med flera cm knöggel/modd. Där jag kunde cyklade jag på vanliga vägen.
Vissa GC-banor ej röjda alls.
gäller söderort i Stockholm

staine

Aktiv medlem
Sträckor som sopsaltas var riktigt fina men resten var det lite sådär med. Plogat ganska ofta men med flera cm knöggel/modd. Där jag kunde cyklade jag på vanliga vägen.
Vissa GC-banor ej röjda alls.
gäller söderort i Stockholm

Så länge det inte fryser på så ska det väl funka med lite modd.

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Haninge - huddinge jättefin cykelbana sopsaltad och ren. Farsta där problemen började... gångbanan var sopsaltad, cykelbanan var grusad. Halv kilometer bort var det en GC bana som var grusad ovanpå is och modd, fick hålla mig på vägen med mina grusdäck 😂

MrGunnar

Aktiv medlem
Järfälla sandar direkt på snön på alla cykelbanor utom huvudstråket in mot stan. Slut vid Björkebyskolan.
Hur har det sett ut med snöröjning på cykelbanorna för er andra i Sthlm de senaste dagarna? I Hammarby Sjöstad med omnejd har det varit väldigt tunnsått med den saken. I vanliga fall brukar de vara väl underhållna tycker jag, men de här dagarna har det inte varit det. Är det för lite av vinterväglag för att det skall röjas, mån tro?

simson

Aktiv medlem
Hej!
Åter till jobbet imorgon efter ledigheten.
Fråga : behöver jag slänga på dubbdäcken eller klarar man sig med nobby nic /recon?
(Stockholm)älvsjö/city/solna
Mange

simson

Aktiv medlem
Var ute 1.5 timmar idag och tyvärr var som sämst fäste på transporterna till och från skogen så det blir till att byta ikväll då !

staine

Aktiv medlem
Vi som bara har ett dubbdäck då? Aja, får ta det lugnt i morn, styret är ju typ en meter brett så det kanske ska funka?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Nacka är ute och saltar varje morgon. Twittrar det så man har koll. Stockholm TK sköter sig såpass att jag inte ser anledning att byta ut det Conti Sport Contact Winter jag har bak. Har i nödfall gruset iaf till Sjöstan om så behövs.

IM

Aktiv medlem
Ja, nu när det är ett mer beständigt vinterväglag (?) kommer det nog röjas på ett annat sätt.

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Var jätteskönt att cykla imorse i stockholm, -2 och vindstilla. Antigen så var det sopsaltat eller så har is/snö frysit ihop ordentlig till ganska bekväm vägbana för mina grusdäck. 🤙

IM

Aktiv medlem
Frusen modd på cykelbanorna och lätt plask på vägbanan. Det blir till att välja en annan sträckning på hemvägen. Härligt cykelväder dock, grattis till alla er som har möjlighet till en lunch-runda i Sthlm-området idag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer