Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

MrSthlm

Aktiv medlem
I går var det en snubbe strax innan Grimsta rondellen (Stockholm) som hade den snabbaste framfart på elcykel jag skådat någonsin. Swishade förbi i ca 60 på en raksträcka och såg ut att hålla den farten konstant, även förbi rondellen och långt borta i horisonten.

Som jag brukar säga, rekord är till för att slås. Möjigen en dubbel effekt, både cykeln och han var sannolikt starka.

MrSthlm

Aktiv medlem
Regnigt men helt ok. Inte mycket cyklar ute i Sthlm idag på morgonen. Spännande med folk på elcykel som jag tycker är lite sämre än andra på att se sig om innan de kör om någon långsammare.
Ja, de kan i vissa fall ligga i trafiken/kön och smygköra men på ett ögonblicks verk få de för sig att göra en blixtomkörning, det gäller det att ha koll om man själv hade planer på omkörning. Det viktigaste är väl att man inte litar på sin medtrafikanter för mycket (i synnerhet inte på elcyklister) då smäller det förr eller senare.

zodah

Aktiv medlem
Skulle cykla lugnt idag. Har ju hört att man skall varva intensitet med längre och lugnare. Men så i Älta dök han upp, "blå Open". Ett God morgon utväxlades.
Blå Open tyckte att jag var för långsam så han gled om. Jag var lite i valet och kvalet men lade mig på rullen ändå. Stark var han.
I backen efter Hellas fick jag gräva rätt djupt men höll mig kvar. Sen var det lite möten och annat som gjorde att jag fick släppa 20 meter lucka i nedförsbacken men ärligt talat hade jag börjat bli seg i benen.

Tack för farthållningen. :-)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Drog av växelvajern på väg in. Fick kedjan att gå på lilla-lilla. Skulle hetsa iväg till cerro på väg hem för att plocka med mig vajer från scs. Mosade på och då gav endbrickan till kasetten med sig så lilldrevet hoppade ur och allt snurrade på Birger Jarlsgatan. Ridå. Räddad av båten (frös i väntan, hade glömt jackan) och hustrun.

Blir rajsern i möra

BFS

Aktiv medlem
Drog av växelvajern på väg in. Fick kedjan att gå på lilla-lilla. Skulle hetsa iväg till cerro på väg hem för att plocka med mig vajer från scs. Mosade på och då gav endbrickan till kasetten med sig så lilldrevet hoppade ur och allt snurrade på Birger Jarlsgatan. Ridå. Räddad av båten (frös i väntan, hade glömt jackan) och hustrun.

Blir rajsern i möra
Copypaste i misärtråden?

MrSthlm

Aktiv medlem
Skulle cykla lugnt idag. Har ju hört att man skall varva intensitet med längre och lugnare. Men så i Älta dök han upp, "blå Open". Ett God morgon utväxlades.
Blå Open tyckte att jag var för långsam så han gled om. Jag var lite i valet och kvalet men lade mig på rullen ändå. Stark var han.
I backen efter Hellas fick jag gräva rätt djupt men höll mig kvar. Sen var det lite möten och annat som gjorde att jag fick släppa 20 meter lucka i nedförsbacken men ärligt talat hade jag börjat bli seg i benen.

Tack för farthållningen. :-)
Fick också skön farthållning idag, när någon cyklar om en vaknar man till ibland. Nu när det t.o.m. var en med cykelväska gick det för långt, det ser så gubbigt och långsamt ut. ;-) Han var dock stark men skön draghjälp fick man åtminstone tills han svängde av. Sedan både gillar och hatar jag mina "säkerhetsdäck" med 42-622 - 240 dubb, när våren kommer, då jäklar. ;-)

Tycker annars det var bättre förr, nu när jag blir omcyklad blir det alltför jag tänker något i stil med "Det var säkert en tant eller gubbe på elcykel." Blir omedvetet att man tittar efter batteriet och att bli omcyklad nu triggar inte alls tävlingsdjävulen i mig på samma sätt som förr. Knepet att klippa en elcyklist ligger annars helt klart i nedförsbackarna så det underlättar om det är lite kuperat. Men nej, jag tar aldrig några idiotiska risker. Dessa står de överentusiastiska elmotoristerna själva för med deras inbilska snabbhet (nej jag är inte bitter men möjligen rädd ibland).

Just det, jag höll på att glömma, jag hade mord i blicken i säkert en timme i kväll. Lämnade pumpen precis utanför cykelförrådet i ca hmmm 3 minuter, upp i hissen och ner igen för att hämta oljan i lägenheten som jag glömde, när jag kom ner igen var pumpen borta (en Zefal husky). Personen måste verkligen knipit den framför näsan i princip. Nu blir det en biltema pump.

Jag börjar bli svensk mästare i att få saker bestulna, att jag aldrig lär mig, tragiskt. Människans godhet blir allt mer sällsynt.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Fin kantvind både igår och imorse men det är bara att njuta för det ska tydligen vrida till motvind på vägen hem idag😃

IM

Aktiv medlem
TIllbaks i stan, och således med pendlingsavstånd som innebär att det tar längre tid för mig att dra på och av mig cykelkläderna än att faktiskt rulla de kilometer det handlar om till jobbet. Men jäklar vilket leende jag har på läpparna hela vägen. Idag var jag dessutom i det närmaste ensam, och slapp parera några bilar i rondellen innan lilla Skanstullsbron.

staine

Aktiv medlem
Pendlingen var väl inte så mycket att säga om. Ett par km mys-asfalt bara.
Men lunchen.
Hade lagt ner en ask janssons frestelse i ryggan. Tinad. Som läckte. Janson som är så gott. Men fan inte i ryggan. Nu har jag provat med klorin, handdesinfektion, kaffe i en öppen burk i ryggan. Så nu luktar det sill, lök, sprit, klor, kaffe. I nya finryggan.
Tips på förbättringar mottages tacksamt.

Masjevel

Aktiv medlem
Men lunchen.
Hade lagt ner en ask janssons frestelse i ryggan. Tinad. Som läckte. Janson som är så gott. Men fan inte i ryggan. Nu har jag provat med klorin, handdesinfektion, kaffe i en öppen burk i ryggan. Så nu luktar det sill, lök, sprit, klor, kaffe. I nya finryggan.
Det är straffet för att börja äta Jansson flera veckor innan jul! :giggle:

Ättika är ju bra till det mesta. Låta väskan dra i ett ättiksbad över natten kanske är receptet?

staine

Aktiv medlem
Hade inte tänkt på det men ättika ska provas. (Blir jag desperat så åker den in i tvättmaskinen. Med risk att behöva köpa ny rygga, och tvättmaskin)

zodah

Aktiv medlem
Hade inte tänkt på det men ättika ska provas. (Blir jag desperat så åker den in i tvättmaskinen. Med risk att behöva köpa ny rygga, och tvättmaskin)
Tvättmaskinen är det som gäller tror jag.

Idag pendlade jag till övervåningen. Men i morgon blir det skog och grusrally.

dogday

Aktiv medlem
Om ryggan inte är gjord av skinn, papier-maché eller andra vattenrädda material skulle jag köra ett ättikabad i en halvtimme och sen toppa med ett såpabad och ursköljning. Borde klara både biffen och Jansson utan slitage.

staine

Aktiv medlem
Nu har ytterligare en doft adderats. Den av tvättmedel. Ryggan var för stor för tvättmaskinen (hård ram) så det blev en längre tur i badkaret.
Men nog fan sitter lök/sill-odören i. :(

När den torkat lite så blir det ättiksbad.

WSMC

Aktiv medlem
Men lunchen.
En ask som inte läcker?? :sneaky:

WSMC

Aktiv medlem

Larsifer

Aktiv medlem
Men lunchen.
Du kan få bort alla dom dofterna med lite surströmmingssprut.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Sladdade in och ut på rajsern efter att fått ordning på hjulet med lite fulmek men inte fått tag på vajern, trots dörrknackning hos cyklande grannar. Hem via scs för vajerköp och lite gaggande samt med sällis bitvis hem. Frös lite men vaddå?

Nu är stålgalgen fixad så tillbaka på traden imöra.

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag tycker nog att man (oftast) får en mini boost av att vara ute (under begränsad tid) trots att det är mörkt, rått och fuktigt. Åtminstone jämfört med alternativet att vara inomhus hela jäkla dagen. Lite färg på kinderna får man också, trots att man inte ser solen. Självklart under förutsättning att man klär sig rätt vilket överraskande många människor inte gör men klart som sjutton det är obehagligt att vara ute då.

Saker jag funderar på när jag cyklar i mörkret:

Är det inte ganska äckligt att inte duscha efter en pendling, hur tänker man egentligen då? Inbillar man sig att man inte stinker? Skriver så eftersom mitt intryck är att det verkar betydligt vanligare än vad jag förstått.

Elcycklar har blivit så exceptionellt vanligt, jag är överraskad. Folk betalar uppenbarligen vad som helst för att slippa få starka ben, friska lungor och ett starkt hjärta. Upplever det nästan som att det är fler elcyklister än vanliga cyklister nu som pendlar i Stockholm men det är sannolikt en felaktig uppskattning.

Tjuvar, herregud vad jag stör mig på tjuvar, kriminella och annat slödder, är generellt sett en mycket lugn person men kriminella och andra orättvisor stör mig så exceptionellt mycket, blir så sjukt förbannad, känner det pumpa. ;-) Att jag själv drabbats en del spelar så klart in. Varför är det så låga straffskalor i Sverige och varför är denna fråga överhuvudtaget politisk? Jag vill ha en folkomröstning. Upplever det som att straffskalor i Sverige behöver höjas dramatiskt för en hel del olika typer av brott. Jag tror att ett samhälle har problem när inte längre polis, fängelse eller straff avskräcker.

Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
Är det inte ganska äckligt att inte duscha efter en pendling, hur tänker man egentligen då? Inbillar man sig att man inte stinker? Skriver så eftersom mitt intryck är att det verkar betydligt vanligare än vad jag förstått.
Jag duschar inte efter pendling, utan på kvällen eller morgonen innan. Jag luktar inte, och det är något jag, min flickvän och mina arbetskamrater är bättre på att avgöra än dig. Du är däremot fri att tycka att jag är äcklig.

Tjuvar, herregud vad jag stör mig på tjuvar, kriminella och annat slödder, är generellt sett en mycket lugn person men kriminella och andra orättvisor stör mig så exceptionellt mycket, blir så sjukt förbannad, känner det pumpa.
Jag tycker inte heller att det är najs med tjuvar, men roas lite av att termen "kriminella och andra orättvisor". Skulle säga att orättvisor skapar kriminella. Har turen att leva skyddat medelklassliv och väljer hellre orättvisan att bli av med en cykel än orättvisan att växa upp eller bo i ett hem/område präglat av orättvisor som utanförskap, fattigdom, missbruk, våld etc.

Men, ledsen att du råkat illa ut. Det är inte alls kul att bli bestulen.

Ha en fin dag!

🙂

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag duschar inte efter pendling, utan på kvällen eller morgonen innan. Jag luktar inte, och det är något jag, min flickvän och mina arbetskamrater är bättre på att avgöra än dig. Du är däremot fri att tycka att jag är äcklig.

🙂
Jag generaliserar vilket aldrig är bra, alla som cyklar kanske inte blir svettiga, beror på hur snabbt man cyklar, hur långt samt ansträngningsgrad, kan även finnas genetiska skillnader samt att man svettas lite mindre när man är riktigt vältränad (dock beroende på hur hårt man anstränger sig).

Annars så tror jag den här trenden att inte duscha har en hel del att göra med Corona. Nu är det ju mycket folk som cyklar för att undvika bussar, tåg samt spårvagnar och alla kanske inte ens har så bra möjlighet till att duscha.

OT: Hmmm, undrar hur stor risk det är att få Corona av andra cyklister? Kanske redan behandlats i någon annan tråd.

338federal

Medlem
Har riktiga vinter vägar nu. Roligt att glida med elmoppen/elcykeln på byn. Tränade lite balance träning på ner trampad stig över soluret. Snart blire skoterleds cykling bara vi får lite mer snö.

Little Stereo

Aktiv medlem
Cyklade till vårt nya kontor i centrala Sundbyberg idag, finns det något system för cykelskyltningen i Solna/Sundbyberg som man bör känna till eller har debara satt upp anvisningarlite på måfå?

jesperC

Aktiv medlem
Cyklade till vårt nya kontor i centrala Sundbyberg idag, finns det något system för cykelskyltningen i Solna/Sundbyberg som man bör känna till eller har debara satt upp anvisningarlite på måfå?
Tror att du gör klokast att strunta i cykelskyltning i allmänhet och i synnerhet när det kommer till Solna/Sundbyberg.

//j

simson

Aktiv medlem
”Cyklade till vårt nya kontor i centrala Sundbyberg idag, finns det något system för cykelskyltningen i Solna/Sundbyberg som man bör känna till eller har debara satt upp anvisningarlite på måfå?”
Godmorgon ! Gjorde en ilsevilse jag oxå , enligt kartan skulle det vara ca14km Gustav III boulevard men när jag kom fram så hade jag cyklat 2km extra = bra men irriterande , fast krånglet började redan på torsgatan (nya torsplan) med slalom, för att sen fortsätta så förbi nya karolinska, försökte följa cykelbanan ser en uppenbarligen mer rutinerad pendlare ute på gatan och svär för mig själv på” fel”sida av byggstängsel och betongsuggor. Blev inte bättre när jag trampade förbi mellan karolinska och norra begravningsplatsen, fin skylt cykelbana men jag befann mig antingen på gångbana eller vägbana , väl framme vid E4 så bestämde jag mig för att cykla genom Hagaparken för där byggs det iallafall inte😀,
Hoppas hemresan blir bättre.

kämpa krya Oldboy och Stuvarn
RIP Anders
Mange

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Myskörde hem, lite sent, genom regnet. Den gamla lezynen går på sista versen och hade jobbigt att tugga igenom mörkret på gamla saltisvägen. En discolista i lurarna förgyllde stunden.

Trevlig helg!

Little Stereo

Aktiv medlem
”Cyklade till vårt nya kontor i centrala Sundbyberg idag, finns det något system för cykelskyltningen i Solna/Sundbyberg som man bör känna till eller har debara satt upp anvisningarlite på måfå?”
Godmorgon ! Gjorde en ilsevilse jag oxå , enligt kartan skulle det vara ca14km Gustav III boulevard men när jag kom fram så hade jag cyklat 2km extra = bra men irriterande , fast krånglet började redan på torsgatan (nya torsplan) med slalom, för att sen fortsätta så förbi nya karolinska, försökte följa cykelbanan ser en uppenbarligen mer rutinerad pendlare ute på gatan och svär för mig själv på” fel”sida av byggstängsel och betongsuggor. Blev inte bättre när jag trampade förbi mellan karolinska och norra begravningsplatsen, fin skylt cykelbana men jag befann mig antingen på gångbana eller vägbana , väl framme vid E4 så bestämde jag mig för att cykla genom Hagaparken för där byggs det iallafall inte😀,
Hoppas hemresan blir bättre.

kämpa krya Oldboy och Stuvarn
RIP Anders
Mange
Hehe, där har jag kört fel förut, eller rättare sagt följt skyltar och hamnat fel.
Jag antar att det är så det fungerar i både Solna och Sundbyberg.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer