Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

federico

Aktiv medlem
@federico Har du slutat fota och/eller pendla? :P
Hej!
Jag har jobbat hemifrån sedan Mars med undantag för några få dagar som jag har cyklat till kontoret. Cyklat mycket ändå, kommer nog inte upp i lika många mil men det är skönt att ta en tur innan man börjar jobba (eller efter). Är osäker på om bilder från cykelturerna skulle passa in i den här pendlingstråden så därför har jag inte lagt ut något. Saknar verkligen den här perioden att ta sig genom stan när mörkret och dimman kommer. Trevlig Helg!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hej!
Jag har jobbat hemifrån sedan Mars med undantag för några få dagar som jag har cyklat till kontoret. Cyklat mycket ändå, kommer nog inte upp i lika många mil men det är skönt att ta en tur innan man börjar jobba (eller efter). Är osäker på om bilder från cykelturerna skulle passa in i den här pendlingstråden så därför har jag inte lagt ut något. Saknar verkligen den här perioden att ta sig genom stan när mörkret och dimman kommer. Trevlig Helg!
Fattar! Gillar dina pendlingsfoton. :)

Stumpy

Aktiv medlem
Det där med 0 mm regn idag var fejk njus från Peking. Blir väl snart till att bege sig ut och bli blöt.

staine

Aktiv medlem
Ett av livets små mysterier:
Jag lämnar företräde åt en vit hantverkarbil i en rondell i Stureby. Ingen övrig trafik.
Han stannar till och vill släppa in mig i rondellen.
Jag tvekar, bedövad av förvåning, ett par sekunder men han verkar mena allvar så jag kör in. Och ja, det var hela historien. Man får väl tacka då antar jag? :)

Black planet

Aktiv medlem
Men Federico det är ju nya pendlingen för många. Massa personer i vårat område tar en rask promenad på morgon.
Nåja vi måste till jobbet fast arbetsgivare har tekniken. Är dagens ord motvind...

Hej!

simson

Aktiv medlem
Fint idag igen , varmt 11grader medvind till motvind från jobbet såklart, inga konstigheter tills jag passerar gullmarsplan å hör någon frenetiskt visslande i en visselpipa , en dåre på på ”elcykel ” i typ 45-50 knyck bland fotgängare( Värmdö gymnasiet) och andra cyklister , det som var uppenbart han va irriterad på alla andra som var i vägen .
Brukar möta honom på morgonen oxå
en herre i gul jacka svarta byxor .
skaffa körkort å håll dig på bilvägen.
Mange

Hammersmashed

Aktiv medlem
Blåsigt värre, kastvindar, motvind och inte många ute. Monterade vinterdäck fram igår och det känns som en stoppkloss. Nu vill jag ha snö och minusgrader. Tack!

Stumpy

Aktiv medlem
Gillar inte stänkskärmar, men tänkte ge det en chans till.
De här skall vara lätta att sätta på och ta av efter väderlek. Behöver tweaka de lite bara.

F204B276-0138-4775-8ABC-BD8DF7288E1F.jpeg

Olof E

Medlem
Regn och rejäl medvind på väg till jobbet. Blev imponerad av cyklist som trackstandade i byig sidvind Södertälje/Årstabergsvägen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
SKS Speedrocker, med förlängare.
Förlängaren kommer dock åka av, eftersom den tar emot när jag vinklar upp cykeln i hissen på jobbet.
Sitter de ok?
Kan skärmar såväl skydda bra, sitta bra och vara rimligt lätta hugger jag gärna. Min Biltema framskärm täcker grymt bra och sitter ok. I det senare måste jag låsa den så den inte kan åka bakåt. Samtidigt bra att kunna reglera hur långt ner den ska gå. Idag 5-6 cm från backen som test. Dock tung som satan så jag är öppen för alternativ. Bak har jag ett värdelöst skräp från nätet som ska bytas ut.

Stumpy

Aktiv medlem
Har bara provat idag. Framskärmen kasade ner lite, men hade inte monterat så bra och tänkte fixa ett tejpveck på gaffeln som hindrar att det händer. Bak satt fast bra, men eftersom jag behöver vinkla upp cykeln på bakhjulet i hissen på jobbet så får jag se till så att bakskärmen inte är för lång. Har ändå inga kompisar.
Fyra kardborreband fram samt fyra gummistroppar och ett kardborreband bak behövs för att fästa. Borde gå på en minut när man fått lite snits på det.

Pfaff

Aktiv medlem
Vilken snygg cykel !
Vad är det för stänkskärmar?
Vikt?
Använder du bägge klingorna fram?
Hur går den på grusväg ?

...så många frågor...berätta mer !

mvh
Emil
Tack tack.
Det är en Kinesis RTD, mer lvg än grus men det går att klämma in 35 mm däck (34 enl Kinesis) Jag kör med 30 mm och det funkar bra på sportgrus men blir det grövre har jag en Mason Bokeh för jobbet. Snarlik RTD till utseende är väl Tripster som skall vara mer åt grushållet.
Skärmarna är SKS Longboards, tror de är 45-50 mm.
Ramen skall väga från 1400 g i strl 51, denna är 57 men jag har inte en susning om vikten. Gissar runt 9 kilo som på bilden. Dock utan fyllda vattenflaskor.
Och ja, alltid två klingor fram även på Bokehn. Varför man frivilligt vill avstå från fler och tätare växlar eller kunna välja mellan två områden, hög-eller lågväxel, går över min horisont. 30-36 blev ändå inte lätt nog med packning på Via del Sale men funkar annars fint på bergsgrus. RTDn här hör jag med 48/32 fram och 13/34 bak. Mina gammelmansben tycker att det räcker :-) och skånsk blåst mot är inte alltid att leka med.

simson

Aktiv medlem
Grym med/sidvind som enligt SMHI skulle vända vid lunch/ eftermiddag men icke , schysst motvind med snöblandat regn,
men vad gör det , det finns de som har det värre.
Kämpa stuvarn och oldboy
RIP Anders

staine

Aktiv medlem
Säsongens första "rött baklyse fram" spottad. Han stannade precis efter mötet så jag bekvämade mig tlllbaks och gav en skarp men vänlig reprimand.
Han menade att han hade inte alls tänkt på det potentiellt ohälsosamma i att ha baklyset fram. Men han cyklade vidare utan åtgärd.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Tur och returpendling in till stan för att hämta post. Fantastiskt senhöstväder och riktigt skön medvind in. Transportbilsbonanza på cykelbanan vid Torsgatan. En som parkerat med kirurgisk precision mitt i cykelbanan i närheten av Barnhusbron och en som lagt beslag på cykelfältet där det svänger ut till mittfältet vid korsningen med S:t Eriksgatan. Den första hade baklämmen nedfälld och jag var för ett ögonblick sugen på att cykla upp på det tomma flaket och ställa till en scen, men valde att köra runt, vinka och le istället...

simson

Aktiv medlem
Fredag = lika med lättcyklat trots sned motvind, på hemvägen gick det som tusan ,
tog rygg på en elmoppe vars display visade 35km/h men det var nästan förlåtet då hen låg framför mig nästan hela vägen hem , fick slita nästan 350m själv i vinden , taskigt . 😜
Kämpa stuvarn och oldboy
RIP Anders H
Mange

Stumpy

Aktiv medlem
Fick en känsla av att det kunde vara halt när jag rullade ut från tomten. Såg strax efter is på vattenpölarna. Det blev till att ta det roligt i kurvorna. EU-moppe med två tjejer kraschade i T-korset vid snickeriet från Hästhagen. Kanske dags för vinterdäck snart.

zodah

Aktiv medlem
Ja, det glittrade lite förrädiskt på sina ställen. Men körde mest i skogen i morse så det gick fint om än ganska lerigt på sina ställen.

OldBones

Aktiv medlem
Nu är det min tur:

Lika livsfarligt som vanligt när bygg-gubbarna kommer på sina damtrallor utan varken belysning eller reflexer vid Elisedalsbacken (deras baracker ligger där) 05 på morgonen försenade till morgonkaffet samt instämplingen. Dock finns det en yngre snubbe på en Nishiki Road Master i djup Metallica blått som cyklar föredömligt och imponerande snabbt, han är alltid kul att heja på... I övrigt, lite kallt ute nu ☹

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Kände mig fram. Det glitrade i asfalten hemma. Dock sköts gamla saltisvägen väldigt bra sedan några år tillbaka. Det är en trygghet när det går i 45--50 utför österviksbackarna.

Stumpy

Aktiv medlem
Ser inte ut att bli frost igen förrän natten mot fredag, så man har några dagar på sig att byta till vinterdäck. Får dock räcka med odubbat tills vidare.

Stumpy

Aktiv medlem
Tack Oscar!
Gjorde mig beredd att hoppa upp när jag såg att den var i marknivå.
Småblött och småsega ben efter några trainerintervaller innan avfärd.
Sen in och kommer dra hem tidigt för att fira sambons födelsedag. Hoppas hinna jobba lite emellan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer