Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Trampade iväg för att möta upp sambon, efter Brommaplan så tar det stopp, punka bak, känner med fingrarna på insidan men hittar inget, synar utsidan men inget. Sätter i ny slang, monterar och pumpar...men det blir inte hårt, inser att slangen den nya läcker, ut med slangen och synar däcker ännu mer noggrant och där sitter fasiken ett liiiiiiiiiii iii iiiiiitet metallspån. hittade dessutom ett jack i gummit så får nog byta däck. Monterat och voila funkar bra igen. så det intressanta. Stannar vid cykelmeken i Abrahamsberg men han hade inga slangar i spannet 28 mm och över med längre ventil han nämner också att det är svårt att få tag i slang just nu pga Covid, stannar förbi Roslings och de hade 1 slang på verkstan så en extra i reserv.
Men det där med att det är svårt att få tag i slang var ju lite o-lustigt. och nu kommer strax rösterna för slanglöst ramla in :)

BFS

Aktiv medlem
5 minus och mestadels snötäckt is av olika kvalitet under dubben. Nu är det plus och det ser ut att bli blöt is på hemvägen. Har jag tur får jag blandad nederbörd också.

staine

Aktiv medlem
Trampade iväg för att möta upp sambon, efter Brommaplan så tar det stopp, punka bak, känner med fingrarna på insidan men hittar inget, synar utsidan men inget. Sätter i ny slang, monterar och pumpar...men det blir inte hårt, inser att slangen den nya läcker, ut med slangen och synar däcker ännu mer noggrant och där sitter fasiken ett liiiiiiiiiii iii iiiiiitet metallspån. hittade dessutom ett jack i gummit så får nog byta däck. Monterat och voila funkar bra igen. så det intressanta. Stannar vid cykelmeken i Abrahamsberg men han hade inga slangar i spannet 28 mm och över med längre ventil han nämner också att det är svårt att få tag i slang just nu pga Covid, stannar förbi Roslings och de hade 1 slang på verkstan så en extra i reserv.
Men det där med att det är svårt att få tag i slang var ju lite o-lustigt. och nu kommer strax rösterna för slanglöst ramla in :)
Dags att bunkra lag-lappar.

zodah

Aktiv medlem
Visa bilaga 455121
Tänkte jag skulle vara smidig och torka kedjan, tji fick jag!
Kedjan är ju det enda som ser bra ut.
Helt klart vinterluft. Inge bra de där. Läcker ut och jävlas mest hela tiden.
@NotReallyGunde du får vänta med att laga slangarna till våren, så du får kvalitetsluft i slangen. Det är sen gammalt.

Jag cyklade inte alls idag. Ibland blir det så. Skall belöna mig med en 3-4 mil i morgon istället.

staine

Aktiv medlem
Om det är den gula plåtgrejen vid fotografiska så verkar den hyfsat oproblematisk att passera.

BFS

Aktiv medlem
Segt var det idag. Medvind till jobbet men det är trist med is och dubbdäck. Motvind hem gjorde varken de tröga däcken eller underlaget roligare. Men, jag föll inte iallafall. Det är positivt.

simson

Aktiv medlem
Lite småspännande , fläckvis is ,
annars allt gott det är ju fredag 👍😜
Trevlig helg

Senast ändrad:

zodah

Aktiv medlem
Bitvis halt på asfalten. Men inget dramatiskt, tog det lugnt. Körde mest i skog och på stig. Lite Nacka-Erstavik-Flaten.

Drivlinan är dock pensionsredo. Lite surt att byta nu när vi kommer in i salt-säsongen och drivlinan kommer slitas extra snabbt. Vad göra...?

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Hade glömt byta till vinterdäck, så det blev en session i garaget innan avfärd. Mina Conti Top Contact Winter II visade sig svårmonterade, vilket jag inte har något minne av. Kan iofs vara för att de satt på andra fälgar förra vintern. Kändes trygga och lättrullade, men det tog 10% längre tid till jobbet. Lite dåligt statistiskt underlag för att dra några slutsatser av, men om en vecka borde det vara mer signifikant.

staine

Aktiv medlem
Nja lite spann man väl loss ett par gånger. Men försiktig som man är så vart det ingen vurpa. Den här gången ;)

BFS

Aktiv medlem
Jag var helt osugen men solen sken vackert så jag tog cykeln. Fick vända vid ett vägarbete (varför använda skyltar om att vägen är avspärrad) och ta en annan väg, men kompenserade med att köpa en burk pepparkakor och en liter mjölk. Det var mitt inköp på Black friday.

zodah

Aktiv medlem
Kallt men inte halt. Rätt oinspirerad men klämde lite intervaller ändå.
Har bestämt att jag byter drivlina ändå, trots lite trista läget med mkt saltpendling framöver. Går fan inte växla normalt i ngt läge alls nu. Blir galen så det är bara att bita i det sura äpplet.
Får sikta på att köra i skogen så mkt som möjligt till våren kommer.

WSMC

Aktiv medlem
Oftast är pendlingen rätt händelselös.
Tidigt imorse hände något lite ovanligt för omväxlings skull. Cyklar Birger jarlsgatan och har en cyklist ca 400 m framför mig. Mellan oss ligger en polisbuss. När det andra rödljuset har passerats av framförvarande cyklist åker blåljusen på vid Tegnérgatan. Efter ett kortare samtal med konstapeln i passagerarsätet kunde personen rulla vidare. Hemfärden var normal.

johan44

Aktiv medlem
En helt ny upplevelse igår efter 30 års pendlande, körde över en råtta! Nere vid huvudsta strax efter utomhusbadet kom den som en raket från skogen, körde klockrent över med båda hjulen, duns duns. Det var rätt obehagligt, den var hård men klart mjukare än en sten... Direkt efter så sprang den vidare i full fart. Tåliga rackare.

Stumpy

Aktiv medlem
Prejad av vänstersvängande hantverkarbil på Gillevägen i Sickla. Sträckte ut armen mot bilen och då bromsade hen.
Ovanligt många cyklister. Har knappt sett någon annan första 15 km de senaste veckorna, men idag måste det varit ett tiotal. Trevligt!

BFS

Aktiv medlem
Regnet under natten gjorde lyckligtvis inte underlaget sämre. Det var den vanliga, tråkiga isen trots att det frös på. Dubbdäcken gjorde jobbet. Jag fick se lite sol på väg till jobbet och kunde se isen lägga sig på älven. Hem hade jag en nästan full måne i ryggen. Den kunde dock inte ändra mitt humör: inte alls peppad.

Elgstrand

Aktiv medlem
Flera år utan punka... Dubbel punka och pumpen gick itu idag.... Dödsgruset kanske eller skräpdäck som hängde med pendlaren.

Nu bättre däck, nypumpat och laddad för morgondagen.

RN

Aktiv medlem
Regnigt men helt ok. Inte mycket cyklar ute i Sthlm idag på morgonen. Spännande med folk på elcykel som jag tycker är lite sämre än andra på att se sig om innan de kör om någon långsammare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer