Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Idoru

Aktiv medlem
Skitkass pendling idag, helt misslyckad.
Såg fram emot att jag skulle passera 500 mil sen i maj på vägen hem när jag tappade kontrollen helt i lövhalkan.
Frugan fick hämtat mig med bilen så nu blir det tandläkare istället för jobb. Givetvis en faceplant med halva framtanden borta.

Klamrar mig fast i glädjen att jag får den mest autentiska halloween-sminkningen och att de 500 milen passeras nästa vecka.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Dimmigt och höstlovstomt. Desto mer hala höstlöv istället. Envägskommunicerade med en bilist som inte förstått vem som ska lämna företräde vid grönt ljus på signalreglerad cykelpassage.

Idoru

Aktiv medlem
Pendlingsssäsongen tog nog slut för min del med vurpan i fredags.
En ny halv tand satte de dit direkt i fredags men tummen slutade inte växa. Akuten igår slutade med gips, UCL-ruptur, sk "skidåkartumme". Hoppas på att slippa OP och gjorde mig nyttiga erfarenheter inför nästa års cykelpendlande.

Akronym

Aktiv medlem
Avslutar min första pendlarvecka någonsin med rejäl blåst som inte riktigt hjälpte mina redan trötta ben efter 7 dagar x 50km.

simson

Aktiv medlem
En ny halv tand satte de dit direkt i fredags men tummen slutade inte växa. Akuten igår slutade med gips, UCL-ruptur, sk "skidåkartumme". Hoppas på att slippa OP och gjorde mig nyttiga erfarenheter inför nästa års cykelpendlande.
Du får vända på det , kunde gått värre ändå ju .
Krya och köp nån uppdatering under tiden😜

zodah

Aktiv medlem
Som en kall tropisk regnskog. Och gegga. Fick ta trädgårdsslangen och spola av både mig och cykeln.

Stumpy

Aktiv medlem
Försökte vänta in att regnet skulle sluta, men drog till sist iväg ändå. Strax efter avfärd avtog det ordentligt, men blev ändå småblöt. Medvinden var dock bra. Spolade av hojen i garaget och har hängt upp alla kläder på tork.

BFS

Aktiv medlem
Måttligt regn och hård (mot)vind till jobbet. Mörkt och mycket löv. Vred ur fleecen. Hem ska det övergå till kraftigt regn men vinden ska hålla i sig så det blir att cruisa hem.

slaktarn

Medlem
Var tvungen att ta dödsbilen idag pga trasigt bakhjul (på cykeln alltså!) och puttrade fram i samma tempo som om jag hade haft 2 hjul. Nu är iallafall hjulet helt så det blir back to basic och cykelpendling imorgon. :) Undrar hur varmt det kommer att vara då nu när det är över 15 grader idag.....

Emil777

Medlem
Trillade själv i tisdags, men det gick tack o lov bättre.
En riktig slarv-vurpa. Ont i axeln (när jag höjer armen) och nu svårt att hålla i en stekpanna pga väldigt ont i handleden. Dock inget brutet eller snett i skelettet enl. läkaren. Och cykeln oskadad - som bonus. Ska prova att ta cykeln i morgon igen. (~350mil)

Hursom, krya på dig!
Finn kanske glädjen i bra musik och annan träning som du nu kan upptäcka.

simson

Aktiv medlem
lite cyklister idag men mycket löv innan man kom in till stan , och nu är jag redan trött på nya slussen .
nog med gnäll .
Kämpa stuvarn
RIP Anders

Stumpy

Aktiv medlem
Hur funkar rebellkörning i vägbanan på senapsbron?
Funkar inte alls om man skall mellan Stadsgården och Skeppsbron.
Tycker det har funkat bättre hittills för mig, jämfört med det föregående kaozet. Kan delvis bero på annan årstid också.

Minns knappt något av morgonens pendling. Tror det är ett gott betyg.

MrSthlm

Medlem
Nu när jag snart börjar bli lite starkare ska jag roa mig med att räkna antal elcyklister jag cyklar förbi varje tur, dessa veklingar (ej medräknat äldre, handikappade eller andra med hälso/skade-problem) som i vissa fall kör galet dåligt. Ibland har man extremt svårt att tro att det fanns Vikingar här får drygt 1000 år sedan, unga och starka människor, elcykel, wtf liksom? Mitt intryck är att det är relativt vanligt att folk som inte cyklat så mycket tidigare köper elcyklar vilket tyvärr märks på sättet de cyklar på. I synnerhet har jag synpunkter på hur de genomför deras omkörningar (tyst/smygande i hög fart med för lite marginaler).

Snart kommer det väl bli rejäl halka på morgnarna också vilket gör livet extra farligt för de utan dubb. Ej ovanligt med olyckor de första halkiga morgnarna tyvärr. :-( Vi får vara snälla mot varandra, och elcyklister, vänligen skärp er.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Fint idag tills jag kom i höjd med skeppsbar å blev översköljd (fötterna benen) av någon som plöjde genom den enda djupa vattenpölen på skeppsbron, sen körde hen mot rött vid Blasieholmskajen men fegade ur å stannade vid Hamngatan när det var rött då kom jag iallafall ifatt å sa att hen va en i..ot, så 95% var det bra .
Mange

Little Stereo

Aktiv medlem
Lunchpendling och backintervaller, behövde vända tillbaka och skälla ut en Budbee-chaufför som svängde ut från kanten utan att blinka eller titta i backspegeln (för hen höll på med mobilen och letade vart nästa leverans var samtidigt).
Skitläskigt eftersom jag inte hade en aning om bilen skulle göra u-sväng eller fortsätta framåt 🤬

BFS

Aktiv medlem
(Går)dagens pendling var lite spännande. Nattfrosten låg kvar på vissa ställen där den låga solen inte lyckats smälta den. Provbromsningar visade mycket riktigt att det inte var läge för snabba svängar. Men solen lyste och det var måttlig vind. På hemvägen glittrade ny frost på sina ställen men allt gick geschwinnt. Solen hade ersatts av en måne och vinden var ff måttlig. Inget direkt tryck i benen men sånt är livet. Jag cyklade iaf.
Titt bakåt på hemvägen:
20201104_223809.jpg

Stumpy

Aktiv medlem
Bytte cykelskor efter hempendlingen igår att satte mig på trainercykeln en dryg timme. Småseg i benen under inpendlingen i morse.

MrSthlm

Medlem
Hur gör ni när det är som j-vligast väder under vintern?

Ni tar utmaningen med fighting face eller lämnar hojen hemma (alternativt stannar hemma helt)?

Pugilism

Aktiv medlem
Hur gör ni när det är som j-vligast väder under vintern?

Ni tar utmaningen med fighting face eller lämnar hojen hemma (alternativt stannar hemma helt)?
Jävligt eller kallt?

Jag cyklar sällan om det är under 10 köldgrader. Iofs är det inte många dagar per år i Stockholm.
Jävligt enligt mig är skask ovanpå knöckelis, snöstorm osv som påverkar underlaget. Då brukar jag anpassa efter läge. Kanske låter bli omvägar eller tar större cykelstråk som röjs bättre.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Jävligt eller kallt?

Jag cyklar sällan om det är under 10 köldgrader. Iofs är det inte många dagar per år i Stockholm.
Jävligt enligt mig är skask ovanpå knöckelis, snöstorm osv som påverkar underlaget. Då brukar jag anpassa efter läge. Kanske låter bli omvägar eller tar större cykelstråk som röjs bättre.
+1 på det. Dold knöggelis kan faktiskt få mig att ta bilen eftersom det blir svårt med 30mm dubbdäcken. Man försöker styra om till sopsaltade stråk, men ibland är det sopat, ibland inte.

Vanlig vardagsmisär som regn och blåst är bara att härda ut. Hjälper att jag har torkrum och ombyte på jobbet.

zodah

Aktiv medlem
Jävligt eller kallt?

Drar köldgränsen vid ca -15. Börjar oja mig och tveka vid -10, så ungefär där
Jävligast är spårig knöggelis, det undviks, om det krävs genom att stanna hemma. Sen brukar jag strunta i att pendla efter kraftiga snöfall för cykelvägarna röjs först efter ett par dagar.
Den på happy så berömda DÖDS-modden har lyst med sin frånvaro de senaste åren. Kan kanske bero på bättre snöröjning och sopsaltning.
får se vad denna vinter kan bjuda på :-)

WSMC

Aktiv medlem
Sen brukar jag strunta i att pendla efter kraftiga snöfall för cykelvägarna röjs först efter ett par dagar.
Nu händer det inte så väldigt ofta(Sthlm), men jag älskar verkligen när det ligger 5-10 cm nysnö och är kallgrader i luft och mark. Du är först ut på morgonen och kan glida ljudlöst genom en ännu ej vaken stad.
Detta förutsätter att du har bra smord kedja och att du vet sedan tidigare att det inte är knöggelis/isigt under snön.
Kommer fortfarande ihåg kl 6 på morgonen den 9 november 2016 med ett leende på läpparna🌨❄⛄:giggle:

Peth

Aktiv medlem
Nu händer det inte så väldigt ofta(Sthlm), men jag älskar verkligen när det ligger 5-10 cm nysnö och är kallgrader i luft och mark. Du är först ut på morgonen och kan glida ljudlöst genom en ännu ej vaken stad.
Detta förutsätter att du har bra smord kedja och att du vet sedan tidigare att det inte är knöggelis/isigt under snön.
Kommer fortfarande ihåg kl 6 på morgonen den 9 november 2016 med ett leende på läpparna🌨❄⛄:giggle:
Yes, det var en speciell morgon. Drog i backen på grund av gömd trottoarkant, men fallet dämpades av en 30 cm nysnö.
0076B2FA-D959-4B7A-900A-1322C3334A52.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer