Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Mediokern

Medlem
Då är jag med, det smäller varje, i princip ingen verkar respektera blinksignalen och ge de korsande företräde som det är tänkt. Värst är det på den sida din bild visar. Stannar man i uppförsbacken fån Gamla Stan för att släppa över de korsande som man ska är det garanterat någon som cyklar in bakhjulet. Den som kom på den där lösningen skulle vara tvungen att stå mitt i korsningen en hel dag som straff.
Håll ut!! Ryktet säger att Guldbron öppnar nu i helgen och förhoppningsvis slipper man ta denna väg som jag håller med om är totalt värdelös ur trafiklösningshänseende.

simson

Aktiv medlem
”Håll ut!! Ryktet säger att Guldbron öppnar nu i helgen och förhoppningsvis slipper man ta denna väg som jag håller med om är totalt värdelös ur trafiklösningshänseende.”
Det såg väldigt tomt ut i själva byggzonen så det är till att hålla tummarna 😃

Little Stereo

Aktiv medlem
Håll ut!! Ryktet säger att Guldbron öppnar nu i helgen och förhoppningsvis slipper man ta denna väg som jag håller med om är totalt värdelös ur trafiklösningshänseende.
Vårt kontor flyttar till Sundbyberg i november och sen kommer jag undvika Slussen helt. Nej det kommer varken bli bättre med Guldbron eller kommande cykelbro för de som kommer från Stadsgården och ska vidare via Munkbron.

Flyfisher

Medlem
Sparkade igång veckan med fullt ös till jobbet på dyblöta grusvägar. Klädde mig för varmt med mössa under hjälmen och armvärmare på armarna. Riktigt varmt och fuktigt idag, hade varit skönare och ett bättre val med enbart speedos…

Stumpy

Aktiv medlem
Tänkte cykla på guldbron, men de började regna igen precis när jag skulle iväg och ville inte besudla den nytvättade cykeln.
Någon som kan rapportera om cykelanslutningen från Stadsgården blev najs eller bajs?

zodah

Aktiv medlem
Tänkte cykla på guldbron, men de började regna igen precis när jag skulle iväg och ville inte besudla den nytvättade cykeln.
Någon som kan rapportera om cykelanslutningen från Stadsgården blev najs eller bajs?
Också intresserad. Samt ev bu eller bä för cyklister från Götgatan som skall vidare till Söder Mälarstrand

Hochsteigen

Ny medlem
Om man gillar en extra övergång och trafikljus så blev det nice - annars inte. Form före funktion.

staine

Aktiv medlem
Också intresserad. Samt ev bu eller bä för cyklister från Götgatan som skall vidare till Söder Mälarstrand
Risk att du kan fetglömma guldbron då. Det blir nog hänvisning till hornsgatan och sen nerför någon redan befintlig backe där.
Tydligen kan man inte komma varken till S Mälarstrand eller Stadsgården från Hornsgatan utan en massa u-turns och konstigt. Hoppas jag har fel.

staine

Aktiv medlem
Tycker det känns lite 70-tal med en motorvägsbro in till Gamla Stan. Jag trodde det var år 2020.
Guldbroar är ett jävla skit
Men nu har vi baxat den ända hit.

zodah

Aktiv medlem
Cyklade grusväg och stig vid Drevviken och Flaten. Märker att jag är rätt kass tekniskt. Till det kommer ju det faktumet att det är väldigt lite tid att vila (jmfrt landsväg i klunga) så mina klena ben får jobba hårt.
Finns mkt att öva på med andra ord.

johan44

Aktiv medlem
Tycker det känns lite 70-tal med en motorvägsbro in till Gamla Stan. Jag trodde det var år 2020.
Guldbroar är ett jävla skit
Men nu har vi baxat den ända hit.
Extremt lyckat pr-arbete dock med namnet "guldbron" osv. Kulmen måste varit när DN på ettan i lördags förmedlade vad kommunikationsansvarig slussen sa: "ingen PR-byrå i världen hade kunnat skapa den hajpen" vilket förmodligen är precis vad som skett.

dogday

Aktiv medlem
Var trött och pga blött underlag och nylig krasch mer fokuserad på grepp och avstånd till andra cyklister än vyerna, men upplevde guldbron som ett rejält lyft. Cyklar Götgatan -> Skeppsbrokajen och tycker att ett nytt lyse känns mycket bättre än att korsa tre obevakade övergångsställen där mötet cyklister/gångare sällan skapat god morgonstämning.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Tja... Sällskapade med grabben in. Han var grinig på att jag saknar vettig skärm bak. De är på väg...

Vi cyklade in via Stadsgården. Fångade upp vänstern efter Birka. En riktig saftskallelösning att inte bygga rampen så den vi slapp övergången. sedan den vindlande gången uppåt till och in i brons skitränna för ny stigning. Fyll på med damtrallor som fastnar där så blir det jättekul. Plats att köra om är bitvis mycket begränsad. Sedan rödljus med reportrar halvvägs ner för bron. Där hittade jag en bussfil att fortsätta i.

Nä jag är inte imponerad, alls. Att broskrället är levererat av kinesiska staten gör IMHO inte saken ett dugg bättre.

Stumpy

Aktiv medlem
Jaha, det blev så illa som befarat alltså. Bara att leva med i några år framåt tills de riktiga anslutningarna är klara? Frågan är om det blir bättre då?

Hammersmashed

Aktiv medlem
Första cyklingen på över en vecka efter en snäll förkylning. Varmt och lite regnigt på morgonen, enbart varmt på vägen hem. Skön känsla att vara tillbaka i sadeln igen.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Någon som har testat anslutningen Skeppsbron - Stadsgården ännu. Man är spänd av förväntan såhär när den stora stunden närmar sig.

Att ingen, media, ens reflekterar över att kinesiska staten levererar förvånar något. Alla är lika häpna för det stora, guldskimrande, undret de bevittnar. Bra kampanj får man säga. Jag har valt bort Oatly för morgonkaffet, frågan är om jag ska välja båten eller Västerbron för att inte hyckla här?

Stumpy

Aktiv medlem
Bra där, Andreas.
Krångligast verkar det förstås vara att ta sig mellan Stadsgården och Skeppbron, trots att det skulle kunna vara väldigt enkelt. Damn!
Med alla de intervallerna, så kommer du vara sjukt startsnabb på nästa Kompiscross. :)

Idoru

Aktiv medlem
20201026_144844.jpg

Hösten har ätit upp delar av min cykelväg, men det var värre i mörkret och nedförsbacken på vägen dit i morse.

Fick bygga på karma-kontot också, hittade bilnycklar med hemnycklar på, provade i några bilar på parkeringen där de legat innan jag hittade den, slog regplåten, Eniro och hittade snubbens sambo. Behöver jag ens nämna att de blev ytterst förvånade och lyckliga över samtalet?
Tänk vilken glädje ett par cykelpendlande ögon kan skänka.

Little Stereo

Aktiv medlem
Risk att du kan fetglömma guldbron då. Det blir nog hänvisning till hornsgatan och sen nerför någon redan befintlig backe där.
Tydligen kan man inte komma varken till S Mälarstrand eller Stadsgården från Hornsgatan utan en massa u-turns och konstigt. Hoppas jag har fel.
Cyklade bron idag, den ser redan sjaskig ut. Dessutom dubbla rödljus på sträckan Stadsgården-Munkbroleden där det innan var utan hinder/rödljus. Samma mot Skeppsbron där det innan bara fanns ett rödljus. Grattis ni alla som cyklar !!

Bilagor

Mediokern

Medlem
Filmade lite på guldbron vid lunchtid idag. Ber om ursäkt för dåligt klippt, hög komprimering och för lång).

Föredömligt filmat!

Premiärcyklade själv genom nya Slussen idag.

Hade lite nativt förväntat mig bättre trafiklösning med tanke på hypen kring bron, budget mm. för detta projekt.
Tycker att det påminner rätt mycket om den gamla trafiklösningen innan rivningarna började, MEN man slipper dödsfällan i höjd med Kolingsborg (alla som pendlat förbi Kolingsborg vet vad jag menar).
Annars är jag besviken på bredden på cykelbanorna. På hemvägen var det jättekö söderut upp på Götgatspuckeln, och då var det ändå dubbla led utmed hela blåa planket i filmen. Får testa bilvägen i morgon.
Annars verkar det som om folk österifrån (Stadsgården/Nacka) fått dra den värsta nitlotten än så länge.

Som svar till "Torsten-var-namnt" - JA det är så där det ser ut varje dag - folk som går ivägen på cykelbanan, "medcyklister" som gör oväntade färdändringar utan att se sig för eller visa tecken.

Pendlingen i övrigt: varmt och blött både till och från jobbet.

Little Stereo

Aktiv medlem
Föredömligt filmat!

Premiärcyklade själv genom nya Slussen idag.

Hade lite nativt förväntat mig bättre trafiklösning med tanke på hypen kring bron, budget mm. för detta projekt.
Tycker att det påminner rätt mycket om den gamla trafiklösningen innan rivningarna började, MEN man slipper dödsfällan i höjd med Kolingsborg (alla som pendlat förbi Kolingsborg vet vad jag menar).
Annars är jag besviken på bredden på cykelbanorna. På hemvägen var det jättekö söderut upp på Götgatspuckeln, och då var det ändå dubbla led utmed hela blåa planket i filmen. Får testa bilvägen i morgon.
Annars verkar det som om folk österifrån (Stadsgården/Nacka) fått dra den värsta nitlotten än så länge.

Som svar till "Torsten-var-namnt" - JA det är så där det ser ut varje dag - folk som går ivägen på cykelbanan, "medcyklister" som gör oväntade färdändringar utan att se sig för eller visa tecken.

Pendlingen i övrigt: varmt och blött både till och från jobbet.
Bra sammanfattming, hatar numera Slussen. Är inte ett dugg ledsen att kontoret flyttar till Sunbyberg så jag slipper cykla där i fortsättningen.

Little Stereo

Aktiv medlem
Någon som har testat anslutningen Skeppsbron - Stadsgården ännu. Man är spänd av förväntan såhär när den stora stunden närmar sig.

Att ingen, media, ens reflekterar över att kinesiska staten levererar förvånar något. Alla är lika häpna för det stora, guldskimrande, undret de bevittnar. Bra kampanj får man säga. Jag har valt bort Oatly för morgonkaffet, frågan är om jag ska välja båten eller Västerbron för att inte hyckla här?
Kör Västerbron och cykla längs Årstaviken ?

staine

Aktiv medlem
Filmade lite på guldbron vid lunchtid idag. Ber om ursäkt för dåligt klippt, hög komprimering och för lång).

Oj va gediget och seriöst filmat Andreas! :)
Svårbedömt eftersom allt fortfarande verkar provisoriskt men ser ut som att Nackaförbindelse (den sista i filmen) verkar vara hyfsat opåverkad av den nya bron.
Övrigt verkar mest som ett ormbo. De som åker dagligen lär sig, vi andra får nog tagga ner maximalt för att överleva.

Black planet

Aktiv medlem
Slussenanpassad med andra ord.
Annars lugnt pendling för min del. Men inte kul se att det stod ambulanser vid Miele huset i Solna. Hoppas att det gick bra för cyklist/gångtrafikant.

Cyklade bron idag, den ser redan sjaskig ut. Dessutom dubbla rödljus på sträckan Stadsgården-Munkbroleden där det innan var utan hinder/rödljus. Samma mot Skeppsbron där det innan bara fanns ett rödljus. Grattis ni alla som cyklar !!

rezorex

Medlem
Jag och 7 andra cyklister blev prejade av en buss, så det va kul. Lite senare cyklade jag förbi en ambulans som hjälpte en elscoooter-åkare eller elcyklist, såg inte riktigt. Men det såg riktigt illa ut. Detta var strax efter Karolinska mot Solna.

Little Stereo

Aktiv medlem
Vill uppmärksamma alla på på alla stolpar och betongsuggor. Finns mycket att köra in i.

Själv körde jag fel på väg hem. Ett par u-svängar löste det så jag hittade ner i bajsrännan.
Tänkte också på det, många grå stolpar med mot grå bakgrund. De som står mitt i cykelbanan ner mot Stadsgården är dessutom 3,5m höga så skyltarna syns inte förrän man tittar uppåt. Riktigt listigt mitt i en cykelbana.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Inkasserade framdäckspunka... Inte helt fel att stå i en skogsbacke efter regnet. Blev sen till mötet, bara det.

Idoru

Aktiv medlem
Jo tack, tillåt en frusen man lite självömkan...
"Blåsigt med friska vindbyar och ett område med regnskurar passerar under dagen och kvällen."

Så, jag tog området med regnskurar och fäste i ett osynligt snöre ovanför mig de första 20 kilometrarna. Återstående 12 var det mest blåsigt för att verkligen gnugga in känslan av dumhet för att jag tänkte att det är lugnt, jag kan cykla hem i jeans.

Som min gamle far brukar säga, är huvudet dumt får kroppen lida.

simson

Aktiv medlem
Ok andra dagen med nya slussen , kommer ju söderifrån på morgonen och har nu ”lärt” mig intervallet från Götgatsbacken , om man tar det lite lugnt så verkar det faktiskt gå att få lite flyt och grön våg längs skeppsbron mot kungsan .
Hemåt , nope njet inte, men men man kan inte få allt.
Mange

Peth

Aktiv medlem
Tog en liten omväg för att cykla upp och sen nerför guldbron. Tidig morgon och få cyklister = bra med plats. Så var det gjort, då behöver jag inte göra om det några fler gånger.

Klämde i med fyra extramil, skönt innan frukost.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer