Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

Emil777

Aktiv medlem
Pendlar inte till jobbet (covid-stängt) men om 6km till/från skola räknas.
1dm nysnö. Första lössnöcyklingen för mig o barnen.

Roligt och mysigt och svettigt på ryggen med dunjacka!
❄🌨☃

zodah

Aktiv medlem
Som prognosen ser ut för Stockholm så blir det väldigt isigt i morgon: Skojsigt :-)

(tur man har dessutom har VO2max intervall på schemat, jag menar, så man inte slappar för mkt.)

BFS

Aktiv medlem
Helgens snö var mestadels bortplogad. Där den inte var bortplogad var det en ormig färd i gångfart (med gånginslag). Under dagen snöade det så att de plogade partierna blev mindre bra (ojämna och lösa) men jag behövde iaf inte hoppa av cykeln. Några partier som varit oplogade på morgonen var nyplogade. Många förväntade sladdar och även några oväntade. Vinterpendling. Imorgon kommer det att blåsa upp och komma några decimeter snö. Det blir spännande.

Akronym

Aktiv medlem
Första sncyklingen för min del. Vet inte om det är pga dubbdäck, kängor och packad snö eller att man varit lat i jul men 5km enkel väg till fsk var döden idag. Drömmer om vinterdäck på graveln eller byta vår dra-cykelvagns-cykel mot nåt med växlar och mindre...första bästa från skroten-cykel

simson

Aktiv medlem
Fiiint på hemvägen oxå!? Snöblask och ihållande motvind (bättre än byig iallafall) men som brevbäraren jag cyklade bredvid sa , jag har varit med om värre ( fast han körde elassisterat) .
Fryser det på imorgon kan det bli spännande på riktigt.

Kämpa Stuvarn och Oldboy
RIP Anders

BFS

Aktiv medlem
Första sncyklingen för min del. Vet inte om det är pga dubbdäck, kängor och packad snö eller att man varit lat i jul men 5km enkel väg till fsk var döden idag. Drömmer om vinterdäck på graveln eller byta vår dra-cykelvagns-cykel mot nåt med växlar och mindre...första bästa från skroten-cykel
Man jublar inte efter första turen med vintercykling...

Drosa

Aktiv medlem
Dödens hempendling på 14 km med en dm blöt nysnö och massa fot och cykelspår att parera heela vägen. Kul. Det blev nog en distans på ca 18 km skulle jag tro.😀 Tog 1 timme och 2 minuter. Men ingen vurpa fast det var ruskigt nära ett par gånger. Men i sista korsningen 20 meter hemifrån i en korsning höll en dårjävel på att backa på mig.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Med ärenden ca 20 km ren njutning. Nerstänkt av två bussar och en suv samt pepprad av saltbilen. På Saltisvägen låg det hård knaggelis under slasket.

Det positiva var att min AXA med tillhörande SP nabendynamo hoppade igång såhär på femte säsongen. Det är kvalitet får man säga.

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Det där var upplevelsen... miserabelt men ändå upplevelse... Motvind och helvetes massa blötsnö. Glasögon? Glöm, dom immade igen samma sekund som jag satte dom på nyllet. Så tungt blöt snö i ögonen hela resa hem. Jag blev tyngre ju mer vatten det samlades på mig, cykeln blev tyngre med massa snö på drivlinan och hjulen. Det var långa 16 kilometer, snittade 16km/t enligt appen, men ingen vurpa, var nära några gånger men jag grejade, Grusdäcken imponerar.

simson

Aktiv medlem
Blaskigt ( men inte lika blött som igår) motvind som kan bli dubbel motvind eftersom prognosen säger att den ska vrida sig till eftermiddagen 👍😃.
hoppas fortfarande att de har fel angående temperaturen, för fryser det till så blir det knagglig skridskobana.

slaktarn

Medlem
Ren isgata och det även på prioriterade cykelbanor. Tom halt med dubbdäck idag och 15k gick i maklig takt......

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Idag skulle man nog behövt en båt, får bli ego-lappar till framstänkorna tror jag. Blev tungt med lådcykel med kombon snömodd och uppförsbacke på hemvögen - men bra träning. Drabbades av akut förtanke och bortsade av den värsta blötsnön så man slipper få med sig några extra kilo blötsnö.
Hoppas att dem har sopat inför hämtningen i eftermiddag, annars blir det nog både isigt och ganska "spårat".

Salabaladala

Aktiv medlem
Vackert vitt ute men rätt kallt. Nöjd och trygg med SMW+ fram och Michelin Stargrip bak. -20 på fredag enligt väderlektsrapporten... Klart man cyklar.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Moddigt och spårigt i Stockholms norra förorter. Jag håller tummarna för att sopsaltaren kommer ut under dagen, annars blir det inte roligt när det fryser på. Ändå härligt med riktig vinterpendling.

staine

Aktiv medlem
Kepa var najs i morse, man slapp nålsticken i ögonen. Alltid bra med lite ledsyn på jobbet ;)
(Om allt fryser på till i kväll får man väl ta en 4 km promenad hem då, för bövelen.)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Lite tårögd när jag passerade både saltsoparen och senare plogen på Värmdövägens g/c. De körde så gnistorna yrde trots att de måste varit förbi en liten stund tidigare. Det yrde gnistor om plogen och fick tumme upp.

Gamla saltisvägen var ett snöslaskigt sorgebarn.

Stockhom bjöd på slaskspår. Inte imponerad.

moody

Aktiv medlem
Kepa var najs i morse, man slapp nålsticken i ögonen. Alltid bra med lite ledsyn på jobbet ;)
(Om allt fryser på till i kväll får man väl ta en 4 km promenad hem då, för bövelen.)
Ja kepa måste tas på. Detta funkar inte med gubbögon. Såg inte mkt imorse.
/E

zodah

Aktiv medlem
Inte optimalt före... haha glasögonen fick jag lägga i fickan och när jag var hemma så frös allt slask fast på cykeln. Kommer bli väldigt isigt under dagen så extra skojsigt för er som skall pendla i em. Ta det försiktigt.

Akronym

Aktiv medlem
Tar tillbaka allt jag sa om gårdagen, den var ingenting mot idag. Kramsnö och isigt hårdpackat men ändå slaskigt under.
På viss ställen gick det inte ens att cykla på platt mark. Kanske skulle haft skidor på cykelvagnen
Hoppas på plogade cykelbanor när det är dags för hämtning

BFS

Aktiv medlem
Kategori 2-cykling. Var inte säker på föret så jag startade 4.15. Till jobbet var det kraftig motvind, men snön hade inte hunnit börja lägga sig än. Gårdagens plogning höll bra. Bara sista kilometrarna hade det drevat kraftigt (och där friskade vinden i också) och där blev det en del promenad. Hem var vinden i ryggen och drivorna forcerades oftast med framgång (men undantag fanns, naturligtvis). Många fastkörda bilar och arbetande snöslungor på vägen. Tyvärr var det mer gång än cykel sista biten så det gick långsammare hem (i medvind) än till jobbet (i motvind). Men, det blev några kcal förbrända. :)

simson

Aktiv medlem
Knaggelfest med typ 800m undantaget , arlabacken och över Årstafältet hårt packad snö om man inte körde i mittfåran.
Runt norra begravningsplatsen var det sämst man höll på att bita sig i tunga några gånger trots lågt tempo.
Mange

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Alla kläder/skor var fortfarande blöta efter gårdagens kvällstur, så idag fick bilen jobba första gången på länge, hoppas på bättre förutsättningar imorgon. Får gärna vara kallare än blötare 😂

Elgstrand

Aktiv medlem
Näe men det gick bra ändå. Dubbfria Michelin star grip, for omkring lite på isen men för det mesta grepp trots ishalkan i Östergötland. Imorse var det tyngre när man sjönk igenom på sina ställe... Men man behöver inte cykla oplogad grusväg om mann inte vill :rolleyes::LOL:

Steel is Real

Aktiv medlem
Slask i morse så jag körde odubbat. Mindre begåvat beslut då hemfärden bjöd på fryst puckelpist från de södra förorterna till innerstan. Tror jag snittade 9km/h. Inga pokaler på Strava och allmänt kränkt!
Imorgon blir det stål-MTB med Ice Spiker PRO.
113986BF-4F42-4179-B2F9-F12D6A5C3F0A.jpeg

IM

Aktiv medlem
Slask i morse så jag körde odubbat. Mindre begåvat beslut då hemfärden bjöd på fryst puckelpist från de södra förorterna till innerstan. Tror jag snittade 9km/h. Inga pokaler på Strava och allmänt kränkt!
Imorgon blir det stål-MTB med Ice Spiker PRO.
Visa bilaga 464216
Är jag gnällig, eller när jag orimliga förväntningar, om jag har förväntat mig snäppet bättre underhåll på/röjning av cykelbanorna på söder, söder om söder och runt Hammarby Sjöstad? Jag har tidigare år tyckt att det skötts med bravur. Måhända har jag kort minne? Ett par kortare sträckor (gångväg) har varit lätt sandade, i övrigt har allt innehåll lyst med sin frånvaro de senaste dagarna.

Det är inte min mening att klaga (och efter detta inlägg skall jag sluta tjata om det) utan jag är uppriktigt nyfiken. Jag har cyklat högst sporadiskt i stan under vintern de senaste åren och det är inte omöjligt att jag har en felaktig bild av hur underhåller de facto varit under den perioden.

staine

Aktiv medlem
All snö som fallit i Stockholm har kommit de senaste 24h typ. Man kan inte begära underverk av en sån verksamhet som tidigare krävt mirakel för att ens komma igång i mars. I Enskede var de rätt flitiga iaf.

zodah

Aktiv medlem
Det är svårt att få till bra snöröjning med väder som detta. Jag såg på prognosen att det skulle bli is-kaos och ärligt talat hade det varit svårt att undvika isbildning på alla cykelbanor. De stråk som sopsaltades var bra (som väntat)

IM

Aktiv medlem
Det låter rimligt. Vissa av de vägar jag cyklar är nog också högst rimligt att placera långt ner i prioriteringslistan.

Det var som sagt inte min mening att klaga. Jag är mest intresserad av att få höra lite från er som har möjlighet att vinter-cykla i stan i större utsträckning än mig de senaste åren.
Jag antar att jag i mångt och mycket är bortskämd efter att mest ha cyklat landsvägar på landet de senaste vintrarna. 😊

Little Stereo

Aktiv medlem
Är jag gnällig, eller när jag orimliga förväntningar, om jag har förväntat mig snäppet bättre underhåll på/röjning av cykelbanorna på söder, söder om söder och runt Hammarby Sjöstad? Jag har tidigare år tyckt att det skötts med bravur. Måhända har jag kort minne? Ett par kortare sträckor (gångväg) har varit lätt sandade, i övrigt har allt innehåll lyst med sin frånvaro de senaste dagarna.

Det är inte min mening att klaga (och efter detta inlägg skall jag sluta tjata om det) utan jag är uppriktigt nyfiken. Jag har cyklat högst sporadiskt i stan under vintern de senaste åren och det är inte omöjligt att jag har en felaktig bild av hur underhåller de facto varit under den perioden.
Sprang från Lugnets trafikplats (nackagränsen) längs cykelbanan in mot stan över Danviksbron nyss, de verkar inte sopsaltat sen i morse fast det är en prioriterad sträcka och de hade frusit till spårigt och jävligt nu.
Det lär var bli kvar i ett antal dar till det blir blidväder nästa gång?

IM

Aktiv medlem
Sprang från Lugnets trafikplats (nackagränsen) längs cykelbanan in mot stan över Danviksbron nyss, de verkar inte sopsaltat sen i morse fast det är en prioriterad sträcka och de hade frusit till spårigt och jävligt nu.
Det lär var bli kvar i ett antal dar till det blir blidväder nästa gång?
Ja, det som frös idag för vi nog leva med ett tag. Det blir, för min del, till att cykla lite tidigare på mornarna för att kunna cykla i körbanan utan att störa biltrafiken alltför mycket. Och välja vägar med omsorg.

Det låter som att Danvikstull-hållet erbjuder ungefär samma förhållanden som Skanstullsbron. Tack för informationen.

Berk

Aktiv medlem
Oförväntat bra cykling ikväll på frusna cykelspår på cykelbanor i Stockholm. Trodde att det skulle vara halt, men jag och min son ramlade eller gled inte en enda gång (utan dubbdäck). Klart ännu bättre på den delarna som var röjt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer