Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

sailor

Aktiv medlem
Bra med dubbdäck, det positiva idag var att man slapp snöslask. Frambromsen låter som på en gammal volvo 240, tjuter fint när den blir fuktig.

Little Stereo

Aktiv medlem
Mysigt att tugga hem i den slaskfyllda motvinden och med nedfallet slaskandes i skärmarna med 20 st 30/15-intervaller i benen innan avfärd. Det blev långsamt värre. Får skylla mig själv när jag behövde rensa hjärnan efter jobbet på Stages-hojen i husets källare.

Lär kännas i möra.

Bra jobbkällare (y)

Pqz

Aktiv medlem
Stundtals stor skillnad mellan farten på marken och farten genom luften.

Brakastruten

Aktiv medlem
IMG_20210114_161313932.jpg

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Gårdagenspendling var helt i sin ordning, +3 grader på morgonen och något underkylt på sina hål. Fick hålla i styret hårt i kurvorna :D På kvällen så hade jag jätte tur då det sluta regna strax innan jag skulle hem. Galet bra tur :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Hmmm imorgon kanske det är bäst att gå upp 10 minuter tidigare, borsta sitt skägg och bita i? Cykling "Viking style" ;-) Just kvällstidningarnas väderrubriker är ju dock ofta ett stort skämt så säkrast att verifiera.

Senast ändrad:

simson

Aktiv medlem
Du får se det positivt, det lär inte bli nån trängsel å det va nästan helt isfritt idag på cykelbanan så förhoppningsvis så slipper man isen under snön iallafall 😜
Mange

Fänkålsulven

Aktiv medlem
En snösmocka på måndagsmorgonen, vilken kickstart på arbetsveckan!

Hmmm imorgon kanske det är bäst att gå upp 10 minuter tidigare, borsta sitt skägg och bita i? Cykling "Viking style" ;-) Just kvällstidningarnas väderrubriker är ju dock ofta ett stort skämt så säkrast att verifiera.

simson

Aktiv medlem
Sopsaltat å liiiite kornsnö, blir väl ”bättre ” på hemvägen....

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Snö och isfritt 95% av resan imorse vid fem tiden. Får se vad kvällen kommer ha att bjuda på. Snöar redan rätt duktigt i STHLM.... :D

IM

Aktiv medlem
Fina vägar idag. Passerade saltbilen så med lite flyt blir det hyfsade vägar även hem, trots dagens snöfall.

Lejon

Aktiv medlem
Gick det bra för er, dig och cykeln?
Jodå, lite skrubbsår genom två lager kläder på arm och ben men inget större. Gick nog i 25-30 kmh så det kunde gått lite värre. Tyvärr klarade cykeln sig bra. Jag hade gärna köpt ny annars...

Berk

Aktiv medlem
Fin vinterpendling på nästan toma cykelbanor med nysnö! Mindre roligt på vägen hem med slask på gatorna. Verkar vara en stor fördel med glasögon på när det snöar, märkte jag när jag tittade på de få pendlare jag möte som var mestadels utan glasögon.

MrSthlm

Aktiv medlem
Det var en baggis till jobbet här i Stockholm (i morse), gick nästan snabbare än i vanliga fall (flyt med ljusen) men hem kan det möjligen bli intressant, i synnerhet eftersom jag behöver göra en avstickare också. Modd/slask är ingen favorit direkt annars är det fint med lite vinter.

Jag har ju hyfsat feta säkerhetsdäck (Marathon Winter plus 42-622 28″ med 240 dubb) så kanske tappar lite mindre fart jämfört med vissa av mina pendlarkonkurrenter, vet ej. ;-)

Börjar dock bli lite trött på arbetskamrater som nästan varje gång påpekar. "Herregud, cyklar du?"

Vad f-n liksom, lätt som en plätt, vad är problemet? Med en modern cykel och rätt kläder är det i ärlighetens namn inte någon större prestation förutom enstaka dagar med surt väder.

Ungefär som folk i lunchrummet som alltid ska kommentera vad andra äter. ;-) Finns det inget annat att snacka om?

Senast ändrad:

Black planet

Aktiv medlem
Happykitad brommie till pendeln o sen till jobbet. Få se hur det går ikväll. Nödlinan är förvarnad.

simson

Aktiv medlem
Såg att sopsaltaren hade kört men tyvärr har dennes kollega som plogat körbanan efter, skavt upp det på cykelbanan .
Blev härligt nedstänkt av en Aimopark oxå som plöjde igenom en slasksträng på skeppsbron, hann tyvärr inte se regnumret , vänsterskon blev helt vattenfylld...
Mange

WSMC

Aktiv medlem
Utan glasögon blev det som, små, små spik i ögonen.
I övrigt toppen!

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Det började samlas lite nysnö på cykelbanorna men var absolut inget farligt. Det värsta var att korsa bilvägarna där modden är. Toppen cykeltur för övrigt. Vad kan man ha till knäna? Blev lite kallt efter det började byggas upp snö på benen :D

dogday

Aktiv medlem

Salabaladala

Aktiv medlem
Börjar dock bli lite trött på arbetskamrater som nästan varje gång påpekar. "Herregud, cyklar du?"

Vad f-n liksom, lätt som en plätt, vad är problemet? Med en modern cykel och rätt kläder är det i ärlighetens namn inte någon större prestation förutom enstaka dagar med surt väder.

Ungefär som folk i lunchrummet som alltid ska kommentera vad andra äter. ;-) Finns det inget annat att snacka om?

Låter som att dom kanske beundrar dig lite?

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Härligt med riktig vinterpendling! Och nya vinterskorna funkar perfekt. Varmt och torrt om fötterna och minimala problem med snö i klossarna. Visst får jag sparka rent dem ibland, men det räcker med 2-3 sparkar på pedalen så går det bra att klicka i sen.

IM

Aktiv medlem
Shorts, menar du allvar? Var i Sverige utspelade sig detta?
Kungliga huvudstaden. Men det låg ju norr om nollan båda imorse och i eftermiddags. Värre då att jag imorse glad i hågen konstaterade att "idag är det ju uppehåll och fint, jag lyxar till det och lämnar glasögonen hemma". Det fick jag äta upp på hemvägen, men det gick ju bra det med.

MrSthlm

Aktiv medlem
Kungliga huvudstaden. Men det låg ju norr om nollan båda imorse och i eftermiddags. Värre då att jag imorse glad i hågen konstaterade att "idag är det ju uppehåll och fint, jag lyxar till det och lämnar glasögonen hemma". Det fick jag äta upp på hemvägen, men det gick ju bra det med.

Vänta nu, du cyklade i shorts i dag?? Håller du på så där så kommer du väl snart i TV. ;-) Borde kunna bli lite jobbigt om du får punka eller andra problem fast du kanske har kläder i ryggan.

Stol3n_Identity

Aktiv medlem
Samhället har nått en punkt när vanliga människor knappt kan cykla elassisterat. Än mindre utan..

Folk på jobbet hånskrattade lite idag när snön välde på. Vad fan tänkte jag, det är bara att köra!
Tog mig exakt 6 minuter längre hem än vad det brukar göra med pendlarcykeln. Ska fråga imorgon hur det gick för dom i Stockholmstköer. :D

Senast ändrad:

RN

Aktiv medlem
Vinterpendling - Age of lillklingan fram.
Jösses vad tungt det var imorse!

Black planet

Aktiv medlem
Litade inte på Sthlm snöröjning. Tunnelbana där. Hemmavid i Sollentuna var det plogat o salt sopat. Även i mitt område. Första gången på 3 år.

IM

Aktiv medlem
Shorts e kaxigt , jag fuskar med trekvartslånga, har pissiga knän , IM kom du söderifrån vid kvart över sex så var det dig jag såg 😃
Bra fart va det oxå😜
Mange
Jag passerade nog Skansbron runt 06:15 igår, om det var där du höll till då. =) Kul, i så fall, att kunna uppbringa illusionen om "bra fart", trots dubbla dubbdäck och däcktryck som knappt existerar. Eller finns det någon ironi här som går mig förbi? :ROFLMAO::LOL:

Ja, knäna är värda att tänka lite extra på. Min smärtgräns går ungefär vid dagens temperatur om ett par tre minusgrader, sen börjar de säga ifrån.

Dagens pendling var, i brist på bättre uttryck, hänförande. Ett par minusgrader, vitt och fint på backen, vindstilla och föredömligt snöröjt. Dagens höjdpunkt, utan tvekan. Dessutom hade jag poliseskort genom hela Sjöstan, det hör inte till vanligheterna. =)

MrSthlm

Aktiv medlem
Litade inte på Sthlm snöröjning. Tunnelbana där. Hemmavid i Sollentuna var det plogat o salt sopat. Även i mitt område. Första gången på 3 år.

Min sträcka är extremt bra underhållen så jag är bortskämd, cyklingens autobahn, Södermalm, förbi Brommaplan åt Vällingby hållet. Man passerar över 2 broar och en hel del rondeller men det är rakt, rakt och åter rakt, ofta breda cykelvägar som bilvägar nästan. Det är enbart alldeles i början och slutet av min sträcka som jag har lite snö/is, även dagar med tufft väder är det sällan problem.

Tror det är två-tre huvudorsaker:
1. Den här sträckan är ganska trafikerad (t.o.m. på vintern), ett av de verkliga pendlingsstråken i Stockholm/Sverige men mycket trafik gör att det blir något mera lättcyklat när det snöar. Jag har korta transportsträckor innan jag kommer ut på den stora cykelvägen.
2. Antar att de saltar en hel del vilket cykeln tar stryk av tyvärr men det håller snön borta för det mesta.
3. Pga. alla oändliga pågående vägarbeten (man kan bli helt vansinnig av att åka bil på den här sträckan, mitt hjärta pallar det knappt) så har ambulans, polis etc. tillstånd att köra på cykelbanan vilket kanske gör att de prioriterar snöröjning på cykelbanan ännu mer än tidigare.

Frågan är om inte cykelvägen på vissa partier av denna sträcka är bättre underhållen än själva bilvägen, så långt har det nästan gått. Men det blir svårare att finna orsaker till att inte ta cykeln, mest lättja/lathet som är problemet i så fall. ;-)

Senast ändrad:

IM

Aktiv medlem
De stora stråken var sopsaltade idag. I övrigt fanns det ganska gott om senvägar med hård packad snö. Det fick bli ett par sådana, de är ju svårslagna.

staine

Aktiv medlem
Det blev några mil i dag men jeeez va sakta det går. Är man en trött gubbe eller finns det andra orsaker?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer