Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 9

MrSthlm

Aktiv medlem
Jag tycker inte man bör göra blow out nysningar så här i Corona under trafik. Men inga namn nämnda, inte för att jag vet vem det var heller. ;-) Tror jag skrivit att jag svårt för folk som leker poliser men den här gången fick jag göra ett litet undantag själv.

Senast ändrad:

zodah

Aktiv medlem
Dubbdäcken blev snabbt onödiga. Rena grustaget på många cykelbanor.
Endast två andra cyklister på VuÄltan. Lugnt och fint.

Fänkålsulven

Aktiv medlem
Erbjöd en cyklist som ledde sin cykel norrut vid Ulrikdals GK hjälp. Han sa att det nog var svårt eftersom hela bakväxelföraren var av och jag kunde tyvärr bara hålla med. Det är ganska lång promenad i cykelskor innan man kommer till bebodda trakter där. Jag var inte avundsjuk!

simson

Aktiv medlem
Yes nu är de bytta(dubbdäcken), 520gram lättare fram glömde att väga bak , jag fyllde på lite tublessgucka oxå men en liten viktbesparing blev det nog iallafall, rullmotståndet minskar ju markant också 😃 äntligen.
Kryakämpa gubbs
Fuckcancer
Mange

elhund

Ny medlem
Bytte till vanliga graveldäck från dubbdäck. Räknar iskallt med att det kommer ett bakslag i form av en snöstorm i Mars men bytt är bytt. Gick så snabbt till jobbet att kollegorna undrade varför jag var så tidig till jobbet :-).

MrSthlm

Aktiv medlem
Pendlingen känns fin och nu ryker nog dubbdäcken, absolut senast till helgen.

Har skaffat Zwift och det blir ju "intressant" att kombinera med mina 34 km/dag men det verkar kul. Blir det väl tufft får jag Zwifta lite på helgerna istället.

Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Yes nu är de bytta(dubbdäcken), 520gram lättare fram glömde att väga bak , jag fyllde på lite tublessgucka oxå men en liten viktbesparing blev det nog iallafall, rullmotståndet minskar ju markant också 😃 äntligen.
Kryakämpa gubbs
Fuckcancer
Mange

Jag komfortpendlar, breda däck och plattispedaler, ger f-n i rullmotstånd men pumpar åtminstone enligt maxrekommendation vilket hjälper en hel del. ;-) På racern upplever jag förhoppningsvis en extra skjuts istället till våren.

Senast ändrad:

staine

Aktiv medlem
Skogs-myspendling igen! 8 mil i dag. 8 plusgrader. Och 8 mil i morgon igen. Så najs!
410EFEBB-9A14-44D4-AD78-2FCE5417379B.jpeg

simson

Aktiv medlem
Jag komfortpendlar, breda däck och plattispedaler, ger f-n i rullmotstånd men pumpar åtminstone enligt maxrekommendation vilket hjälper en hel del. ;-) På racern upplever jag förhoppningsvis en extra skjuts istället till våren.
Jag kör 29x2.6 å inte så högt tryck heller men mot de där j...la dubbdäcken så känns det sjukt mycket lättare , funderade på slicks men då försvinner möjligheterna att trampa stig på hemvägen ibland 😜
Mange

Bonzo

Aktiv medlem
Har cyklat till jobbet nu i veckan, för första gången på nästan ett år. Har inte cyklat just något annat heller under den tiden och det där med att "vila sig i form" verkar inte funka så bra som jag hoppats.

Jobbigt var det alltså, men det är väl bara att bita ihop och köra på så kanske det släpper så småningom.

simson

Aktiv medlem
Motvind men det spelar ingen roll, varmt å gott är det , fick en trevlig pratstund längs med Kungsträdgårdsgatan hela vägen till Skanstull med en annan pendlare som hade bra tryck i buggarna , där jag inte orkade ta rygg på en trimmad elmoppe uppför bron men hen gjorde det, starkt😃👍

MrSthlm

Aktiv medlem
Pendla är så 2019...
(Saknar det lite faktiskt, men samtidigt skönt att slippa).

Håller med, kan ju vara både fruktansvärt och helt underbart!

Hmmm, det jag gillar (under mina perioder) av pendling är:

Tidsskillnaden mot kommunalt är inte så stor för mig, åtminstone om man räknar dörr till dörr men med cyklingen får jag en hel del motion på köpet, 16,5km är en bra sträcka. Även om jag skulle kunna ta bil försöker jag undvika det, jag blir nervös av bilköer... Man blir inte helt sliten (till viss del beroende på hur mycket man trycker på dock), det är inte för kort heller (dvs man får lite motion). Duschningen när man kommer fram till jobbet är dessutom ljuvligt skön, först vaknar jag lite under cyklingen, sedan vaknar jag lite mer under duschningen. ;-)

Vad som kan störa:

För att pendlingen ska bli behaglig så måste man ha koll på kläder samt väska (rygga eller cykelväska). I synnerhet upplever jag fingrar och tår som en utmaning kalla vinterdagar men till slut hittar man något som funkar.

Har man annat man tränar regelbundet så kan så klart pendlingen störa träningen lite beroende på pendlingssträcka, vad/när man tränar och hur snabbt man cyklar.

Ska man någonstans efter jobbet kan det i vissa fall bli krångel, rätt jobbigt att i vissa fall cykla hem först, hetsduscha och sedan kanske tillbaka med bil eller t-bana. Afterwork med fler än en öl och sedan cykla hem är ej att rekommendera, dessutom halvjobbigt om man kanske måste tillbaka till jobbet och klä sig först.

Jag är inte road av cykelunderhåll även om jag försöker skärpa mig...

Självklart behöver man ha möjlighet att duscha på jobbet annars blir det ett problem eller att man skulle tvingas köpa en förhatlig elcykel eller dylikt, vet ej hur jag skulle göra. Edit: Inget direkt fel på elcykel men jag vill själv ha motionen.

Senast ändrad:

Vegan

Aktiv medlem
Pendla är så 2019...
(Saknar det lite faktiskt, men samtidigt skönt att slippa).
Tycker lite tvärtom 😉
Nuvarande jobb: 25 min med bil, 45 med cykel (eller 50 min med buss), förra jobbet: buss 50 min, omöjligt ta bilen, cykeln dryga timmen (krångla sig genom centrala Malmö), jobbet innan det: bil 25 min, cykel 50 min. Fri parkering både nu och på förr-förra stället. Njuter av valfriheten att välja färdmedel och målet per vecka är att cykla oftare än jag tar bilen.

Dagens morgonpendling gick i lugn medvind. Hemresan lär ta längre tid...

staine

Aktiv medlem
När man kommer på en smal gata. Rätt många parkerade bilar i mötande sida men inte helt fullt.
Och en smal gata, riktigt smal. Ingen trottoar. Så möter man en bil. Och man tycker, HEN (för att inte hänga ut någon grupp) kan ju faktiskt gå in i en lucka och låta smala mig passera. Men så gör inte HEN det. Utan verkar inte notera en liten sketen cyklist. Hur gör ni då? Kastar er in i taggbuskarna vid sidan? Chickenrace? Vända om och åka åt andra hållet? Fler förslag?
(För övrigt - kort och najs Sth-pendling, 8 km)

BFS

Aktiv medlem
Nån minus på morgonen, medvind och underlaget var fruset. Hem var det motvind och flera plusgrader. Några ställen var blöta och svåra att cykla genom, då däcken skar ner i snön, men mestadels var höll underlaget.

Stumpy

Aktiv medlem
När man kommer på en smal gata. Rätt många parkerade bilar i mötande sida men inte helt fullt.
Och en smal gata, riktigt smal. Ingen trottoar. Så möter man en bil. Och man tycker, HEN (för att inte hänga ut någon grupp) kan ju faktiskt gå in i en lucka och låta smala mig passera. Men så gör inte HEN det. Utan verkar inte notera en liten sketen cyklist. Hur gör ni då? Kastar er in i taggbuskarna vid sidan? Chickenrace? Vända om och åka åt andra hållet? Fler förslag?
(För övrigt - kort och najs Sth-pendling, 8 km)
Om man inte har bråttom och tror att bilisten inte vill mörda en, så kan man stanna vid mötet så att bilisten också måste stanna. Sedan teckna att den måste flytta sig, eller åka fram och påtala detsamma. Det är den med hindret på sin sida som skall vänta.
Tecknade till en bilist som hade ställt sig och blockerade trottoaren idag att det inte var OK. Tveksamt om hon (eh! hen) förstod. Hade jag haft telefonen med, så skulle jag demonstrativt tagit en bild.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer